• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    Blgebo skrev 2015-12-02 11:53:29 följande:
    Jag har mina förlossningsvärkar i låren. Har inte ont i ryggen eller magen.  
    Jag med! E så man drar sig upp på tå för att bli sv med det :)
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-02 05:59:49 följande:
    Det beror nog lite på hur det värkstimulerande fungerar annars är det väl bra att kunna få hjälp att sätta lite fart på arbetet om det skulle ta lång tid.

Mkt utav min rädsla för smärtlindring hör nog till allt som har med nålar och sprutor och sådär att göra. Är så sjukt rädd för sånt så vill verkligen inte. Det blev inte bättre efter första förlossningen heller när en sköterska skulle sätta såndär venkateter på ovansidan av handen. Hon grävde som en galning och drog den ut och in och höll på och sen bytte hon hand och gjorde likadant på andra, hon hittade liksom inte vart hon skulle sätta den, fy farao säger jag bara, hade världens smärta av hf:en och hon gjorde den inte mildare kan jag säga. Men du verkar ha bra förslag till dina där, utom akupunkturen då, haha, lite för många nålar för min del sterila kvaddlar har jag aldrig ens hört talas om inte Danderyds modellen heller.
    haha, jag skulle tro att sterila kvaddlar är något som helt går bort för dig med, man sprutar nämligen in sterilt vatten under huden, där det gör som mest ont och dessa gör så att kroppen frigör massa endorfiner som ger smärtlindring. Ska var lika skönt som att få ett getingstick ungefär men det innebär ju flera stick med nålar. Jag är totalt orädd för nålar, när jag jobbade på veterinärklinik så ville jag typ ta sprutorna på mig själv. Är inte så extreme längre men det gör inget om jag har akupunkturnålar i hela ansiktet :)

Låter sjukt läskigt det som hände din kompis. Förstår att du blir avskräckt, jag har dock vart med på en förlossning där hon fick värkstimulerande och det blev ingen sån påverkan. Jag antar att det är som med allt att vissa får riktigt läskiga biverkningar av det. 
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-12-02 12:01:00 följande:
    Haha, ja alla är olika Tungan ute Kanske svårare att få hjälp med den där? "Kan ni sätta en epidural i låren" är kanske en ovanlig fråna på förlossningen!

På tal om smärtlindring, någon som fått spinal? Vad är skillnaden på epidural och spinal? Jag fick epidural sist och var inställd på att få det igen, men både min bm på mvc och min bm på aurorasamtalet tycker spinal är ett bättre alternativ. 
    Spinal bedövar från midjan och neråt, det är det de använder om det gör kejsarsnitt, om de inte måste söva vill säga. Epidural låter dig ju ha kvar känseln i benen...
  • Blgebo
    Hame skrev 2015-12-02 12:01:00 följande:
    Haha, ja alla är olika Tungan ute Kanske svårare att få hjälp med den där? "Kan ni sätta en epidural i låren" är kanske en ovanlig fråna på förlossningen!

På tal om smärtlindring, någon som fått spinal? Vad är skillnaden på epidural och spinal? Jag fick epidural sist och var inställd på att få det igen, men både min bm på mvc och min bm på aurorasamtalet tycker spinal är ett bättre alternativ. 
    Fast jag tror att det är lättare att ta värk i benen än i magen...vet ju hur jag mått när jag haft körtelbuk och extrem smärta i magen, då är jag utslagen och kan inte göra någonting. Har jag ont i benen, kan jag iaf massera dem och vandra omkring så lättar det. 
    En spinal passar när man vill ha en bedövning som tar snabbare (omföderska...) och inte sitter i lika lång tid, typ 2 timmar. Då sprutar man in bedövningen med nål, men lägger inte in ngn slang som vid epiduralbedövning. Går inte att fylla på en spinal. 
  • Hame
    mirakelspektakel skrev 2015-12-02 12:09:56 följande:
    Spinal bedövar från midjan och neråt, det är det de använder om det gör kejsarsnitt, om de inte måste söva vill säga. Epidural låter dig ju ha kvar känseln i benen...
    Nja, så låter det inte på mina barnmorskor. De säger att de bedövar på samma sett men att vid epiduralen sitter slangen kvar i ryggen. Fördelen med det är att man kan fylla på utan att sticka och utan att det behövs narkosläkare. Spinalen kan man inte fylla på men den ger effekt snabbare. 
  • Hame
    Blgebo skrev 2015-12-02 12:11:29 följande:
    En spinal passar när man vill ha en bedövning som tar snabbare (omföderska...) och inte sitter i lika lång tid, typ 2 timmar. Då sprutar man in bedövningen med nål, men lägger inte in ngn slang som vid epiduralbedövning. Går inte att fylla på en spinal. 
    Ja så motiverar min barnmorskor det också.. min första förlossning tog fyra timmar. Jag tycker bara att det känns lite "vådligt" att de räknar med att den andra ska gå lika snabbt om inte ännu snabbare. Vill inte hamna i det läget att det skulle behövts påfyllning men nu är det för sent eller nu finns ingen nakosläkare. Sedan är jag stickrädd, så jag tar hellre ett värre stick en gång tidigt i förlossningen än flera senare.. 
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-12-02 12:15:23 följande:
    Nja, så låter det inte på mina barnmorskor. De säger att de bedövar på samma sett men att vid epiduralen sitter slangen kvar i ryggen. Fördelen med det är att man kan fylla på utan att sticka och utan att det behövs narkosläkare. Spinalen kan man inte fylla på men den ger effekt snabbare. 
    haha. spännande, jag gick enbart på infon jag fått från förlossningsutbildningen. undrar vad som egentligen stämmer. googla? :)
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-02 11:50:01 följande:

Du aldrig funderat på att det kanske inte är en så lämplig hobby att åka på rumpan nerför en trappa 50 gånger? :P

Fy fan vad ont det låter att ha foglossning. Tacksam för att jag än så länge bara har lite svag smärta i svanken. 

Haha nääää det är så spännande så!! Och det är bara bakfogarna, i fram känns det som att nån försöker bända isär blygdbenet med kofot. Mmmmm mysigt!
  • Hame
    mirakelspektakel skrev 2015-12-02 12:18:38 följande:
    haha. spännande, jag gick enbart på infon jag fått från förlossningsutbildningen. undrar vad som egentligen stämmer. googla? :)
    Jag har googlat och vet att det är så Glad Men jag undrade mest om det fanns någon här som fått spinal, hur länge de tyckte att den satt i osv.
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-12-02 12:15:23 följande:
    Låter som att du har rätt.

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Ryggbedovning-vid-forlossning/
Svar på tråden BF Januari 2016 :)