• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    Eleonor01 skrev 2015-12-01 20:31:11 följande:
    Det har du rätt i! Inga prematura :) förra tråden jag bar med i med sonen var det faktiskt ganska många som föddes före v 30. Spännande att alla kommit så långt nu :)
    Det stämmer jag är ju v 32  (31+4) nu och har BF 29 jan så jag borde vara en av de som har längst kvar. Vad magiskt det skulle vara om alla klarar att knipa igen till efter nyår :)
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 21:57:27 följande:
    Hur känner du då som förstföderska?
    När det gäller dina bonusar tycker jag du har rätt att säga att du helst inte vill ha dem hemma om det är så du känner, samt kanske att det kan vara det bästa för din partner också som kan lägga allt fokus på att finnas där för dig i den stunden. Har barnen ngn nära barnvakt som dem känner sig trygga med?De känner sig som sagt trygga med min mamma, hon har vart barnvakt åt dem flera gånger tidigare, men aldrig så här länge. Vi tänker att bonusarna ska få komma och hälsa på BB, men inte att de ska stanna någon längre stund. Jag vill bara att det ska bli så bra för oss alla som det bara kan bli. Tänker att de kommer känna sig bortvalda hur vi än gör ändå, men 4 dygn känns som en väldigt lång tid att låta dem vara borta, men å andra sidan kanske de inte mår bra att se mig i latentfasen heller. Så svårt att föreställa sig hur jag kommer att reagera.

När det kommer till bedövning så vill jag i första hand testa lustgas och Teens, sen akupunktur (jag svarar grymt på det vanligtvis) och även sterila kvadlar låter som ett bra alternativ, vill helst skippa allt som är värkförsvagande. Men jag misstänker att när det gäller så kommer jag bara skrika efter EDA, hahah. vi får se helt enkelt. 
    Skönt att dem känner sig trygga med din mamma. Det kanske kan vara en bra lösning då som du skrev innan att din mamma kan komma till er om du känner i den situationen att det fungerar att dem är där. Men jag tror en viktig del ni kan göra är att förklara för barnen innan förlossningen startar hur ni tänker, och att ni inte väljer bort dem utan att det är viktigt att deras pappa finns där för dig när det är dags. Och berätta för dem att ni inte kan säga hur många nätter dem kommer behöva sova borta, barn brukar ju ha förmåga att ta in information väldigt bra när det är större saker. Ser dem fram emot att få ett syskon annars?

Nej, men det är ju så, man kan ju ha mkt önskemål och tankar kring förlossning och smärtlindring men sen vet man ju aldrig hur man reagerar på smärtan när man väl är där.
    Men du verkar ändå väldigt öppen för olika förslag och det är säkert bra. Värre för mig som vill vägra allt typ, haha, kan ju bli rätt jobbigt det också om det skulle bli långdraget eller så. Vill helst undvika sånt med som påverkar värkarbetet.
  • mirakelspektakel
    MeEmmA skrev 2015-12-01 21:10:30 följande:
    Det var väldigt mycket tråkigt som hände i oktober-tråden med komplikationer och för tidigt födda barn :(

Den gången jag födde på dagen var den bästa. Hade sovmorgon den dagen, tog det lugnt med min son och blev hembjuden till en vän för att äta lunch. När jag var där och skulle gå på toaletten kom det blod, kände ingenting men hade då gått många dagar över bf. Ringde förlossningen och samtidigt som jag pratade med dom kom en rejäl första värk och därefter kom det flera stycken intensivt på varandra. Åkte in på en gång och två timmar efteråt var min flicka född :) var helt utvilad och framåt kvällen när jag var trött så kunde jag lägga mig igen.
    Hade hon inte kommit ut då så skulle jag bli igångsatt dagen efter. Gjorde inget speciellt dom sagt, tror bara att kroppen och bebis var redo. Jag tror inte att det finns då mycket man kan göra för att själv få igång det, det bara händer helt plötsligt.
    Låter som ett skolexempel på bra förlossning :) eller du kanske tyckte det gick i snabbaste laget?

Jag har hört att det enda som ska kunna få gång förlossningen är om man har samlag oskyddat ca 10 gånger i följd. (känns som ett super bra alternativ när man är höggravid och gått över tiden! not!)
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 22:06:53 följande:
    Det stämmer jag är ju v 32  (31+4) nu och har BF 29 jan så jag borde vara en av de som har längst kvar. Vad magiskt det skulle vara om alla klarar att knipa igen till efter nyår :)
    Seven costanza och hame är nog bland dem
    första med bf som är bland dem som är aktiva i tråden.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-01 22:10:41 följande:
    Skönt att dem känner sig trygga med din mamma. Det kanske kan vara en bra lösning då som du skrev innan att din mamma kan komma till er om du känner i den situationen att det fungerar att dem är där. Men jag tror en viktig del ni kan göra är att förklara för barnen innan förlossningen startar hur ni tänker, och att ni inte väljer bort dem utan att det är viktigt att deras pappa finns där för dig när det är dags. Och berätta för dem att ni inte kan säga hur många nätter dem kommer behöva sova borta, barn brukar ju ha förmåga att ta in information väldigt bra när det är större saker. Ser dem fram emot att få ett syskon annars?

Nej, men det är ju så, man kan ju ha mkt önskemål och tankar kring förlossning och smärtlindring men sen vet man ju aldrig hur man reagerar på smärtan när man väl är där.
    Men du verkar ändå väldigt öppen för olika förslag och det är säkert bra. Värre för mig som vill vägra allt typ, haha, kan ju bli rätt jobbigt det också om det skulle bli långdraget eller så. Vill helst undvika sånt med som påverkar värkarbetet.
    men alla de alternativ som jag haft som förslag, påverkar inte värkarbetet vad jag förstått det som. Jag är själv inne på samma linje som du. Har börjat läsa om något som kallas för Danderyds modellen, där man även kan få värkstimulerande. Men var det du eller qatteriin  som verkligen var emot värkstimullernade? Varför då?
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-01 21:50:00 följande:
    Vad skönt och härligt att ha en sådan mamma.
    Jag har ingen kontakt med mina föräldrar så vi har bara mannens föräldrar. Men jag hade aldrig kunnat få bättre svärföräldrar, dem är alltid enormt engagerade och måna om hela familjen. Dem gör verkligen allt för sina barn och barnbarn.
    Vad fantastiskt att du har fått de bästa svärföräldrarna! Jag är verkligen tacksam över min mamma och att vi har så bra kontakt som vi har.
  • CarolinaH

Vi har inte heller särskilt mycket kvar på vår lista. Skulle däremot försöka laga vår stora bil innan bebis kommer. Men har en annan om det skulle vara så att vi inte hinner. Dessutom ät 16åringen inte så intresserad av att umgås med oss på samma sätt längre så då ryms vi ändå. Annars är allt klart. Ska se till att få tillbaka lite bebisklädet från kusinerna och tvätta upp. Väntar på en åkpåse och sängkläder som borde komma med posten innan fredag. Annars är allt klart.

Har varit lite nojjig för att bebis ska komma för tidigt med tanke på hur jag mår. Men bara 39 dagar kvar nu (bf 9/1) så det kanske håller tiden ut.
    De tre tidigare tjejerna kom 6 dagar innan och det känns helt okej.

Har även nojjat över att inte hinna in i tid. Förlossning nr. 1 startade med vattenavgång och igångsättning. Då sa de att jag skulle behöva minst 3-4 tabletter och att det skulle gå 6timmar mellan varje. Så vi kunde åka iväg och äta lunch. Vi valde restaurangen på sjukhuset för säkerhetsskull. Vi han bara dit så startade värkarna. 7h senare var dottern född.
    Förlossning nr 2 började med värkar vid 6 tiden på morgonen. Och vid 12 är hon född.
    Vid nr 3 kom första värken kl 17. Hade precis hämtat hem tjejerna från dagis. Och kl 20 är hon född. Hade krystvärkat i taxin på väg in till BB. Var framme 16 min innan hon är född.

Men frågade när jag var in på BB på undersökning. Och eftersom det gått 10 år sen sist så borde det inte gå så fort. Utan hon gissade på en förlossning på ca 4h. Så vid första känningen ska jag inte tveka utan ringa och sen åka in. Vi har ca 20 min till BB. 10 nattetid utan trafik.

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-01 22:15:20 följande:

Seven costanza och hame är nog bland dem

första med bf som är bland dem som är aktiva i tråden.

Tror det med, själv har jag 15 januari, men tar det där lite för vad det är för det stämmer inte alls med varken mens eller vad de sa på kub... Så vi får väl se!
  • himw

Jag har BF 3 januari och det stämmer nästan med min ÄL men jag är helt övertygad om att bebis kommer vid jul- har bara en känsla av det :)

Hoppas dock att det går över till januari så den får en ordentlig födelsedag istället för någon mellandag i jul. Har 33 dagar kvar idag- det är ju en månad, herregud vad tiden gått snabbt nu på slutet!

Jag hoppade in rätt sent i tråden men tycker det har varit jätteskönt att höra hur ni andra tänker och känner.

• Seven Costanza
    himw skrev 2015-12-01 23:29:22 följande:

Jag har BF 3 januari och det stämmer nästan med min ÄL men jag är helt övertygad om att bebis kommer vid jul- har bara en känsla av det :)

Hoppas dock att det går över till januari så den får en ordentlig födelsedag istället för någon mellandag i jul. Har 33 dagar kvar idag- det är ju en månad, herregud vad tiden gått snabbt nu på slutet!

Jag hoppade in rätt sent i tråden men tycker det har varit jätteskönt att höra hur ni andra tänker och känner.

Då är du före mig, har du barn sedan innan och i så fall kom de före, på eller efter BF? Detta är vårt första barn och de flesta förstföderskor går ju över tiden så jag hoppas på det. Har läst att av dem som går över är snittet åtta dagar över. Nyårsdagen känns ju trist att ha som födelsedag för då är nog de flesta trötta på kalas men från 2/1 och framåt går bra tycker jag. Helst hade jag dock velat gå över några dagar men vi får väl se hur det blir med det. Här i USA verkar de inte positiva till att låta folk gå över tiden, ska fråga varför på mitt nästa besök.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)