• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza

Men peppar peppar så tycker jag inte det känns som att bebisen är på väg ut snart utan jag känner mig precis som för några veckor sedan. Förutom att det har huggit till i underlivet några gånger men det har gått över med vila.

Himw: varför känns det som att bebisen kommer runt jul? Vad har du för symptom?

• WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 22:16:40 följande:
    men alla de alternativ som jag haft som förslag, påverkar inte värkarbetet vad jag förstått det som. Jag är själv inne på samma linje som du. Har börjat läsa om något som kallas för Danderyds modellen, där man även kan få värkstimulerande. Men var det du eller qatteriin  som verkligen var emot värkstimullernade? Varför då?
    Det beror nog lite på hur det värkstimulerande fungerar annars är det väl bra att kunna få hjälp att sätta lite fart på arbetet om det skulle ta lång tid.

Mkt utav min rädsla för smärtlindring hör nog till allt som har med nålar och sprutor och sådär att göra. Är så sjukt rädd för sånt så vill verkligen inte. Det blev inte bättre efter första förlossningen heller när en sköterska skulle sätta såndär venkateter på ovansidan av handen. Hon grävde som en galning och drog den ut och in och höll på och sen bytte hon hand och gjorde likadant på andra, hon hittade liksom inte vart hon skulle sätta den, fy farao säger jag bara, hade världens smärta av hf:en och hon gjorde den inte mildare kan jag säga. Men du verkar ha bra förslag till dina där, utom akupunkturen då, haha, lite för många nålar för min del sterila kvaddlar har jag aldrig ens hört talas om inte Danderyds modellen heller.
  • WiMe06
    himw skrev 2015-12-01 23:29:22 följande:

Jag har BF 3 januari och det stämmer nästan med min ÄL men jag är helt övertygad om att bebis kommer vid jul- har bara en känsla av det :)

Hoppas dock att det går över till januari så den får en ordentlig födelsedag istället för någon mellandag i jul. Har 33 dagar kvar idag- det är ju en månad, herregud vad tiden gått snabbt nu på slutet!

Jag hoppade in rätt sent i tråden men tycker det har varit jätteskönt att höra hur ni andra tänker och känner.

Åh, då har du bf först mitt bf ligger 17 januari så jag har sagt till bebis att 2 veckor innan är ok för då har vi åtminstone passerat och kommit in i januari, så vi får väl se om jag får gå längre än jag gjort tidigare min bm skojar ju och säger att jag är överburen vid v 38, haha.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-12-01 23:11:08 följande:
    Tror det med, själv har jag 15 januari, men tar det där lite för vad det är för det stämmer inte alls med varken mens eller vad de sa på kub... Så vi får väl se!
    Ja, jag är blev först daterad till 18, och sista ggn till 17 men enligt min räkning efter när jag tror jag hade ägglossning så tror fick jag den 13, men det är ju inte många dagar som skiljer. Men det är ju sällan man hör ngn som födde på bf.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 22:16:40 följande:

men alla de alternativ som jag haft som förslag, påverkar inte värkarbetet vad jag förstått det som. Jag är själv inne på samma linje som du. Har börjat läsa om något som kallas för Danderyds modellen, där man även kan få värkstimulerande. Men var det du eller qatteriin  som verkligen var emot värkstimullernade? Varför då?

Det var jag, eller ja enot är väl starkt kanske för behövs det så behövs det, men jag vill verkligen inte ha nåt som ökar risken för att jag skulle behöva det. Jag har aldrig behövt det själv men har vänner som haft väldigt dåliga upplevelser av det. Min bästa vän valde att nöja sig med ett barn, trots att hon innan hade varit mer inställd på minst två än nån jag känner, då hon upplevde sin förlossning som så oerhört traumatisk pga det värkstimulerande droppet. Det blev inga komplikationer fysiskt men hon blev inte lyssnad på av personalen och hade våldsamma värkstormar. Hon drog tillochmed ut droppet när de inte var i rummet, då upplevde hon värkarna som jobbiga men hanterbara, men de satte ju in det igen när de märkte det... Jaja. Det är ju inte alla gånger det blir så men även utan hennes och andra vänners erfarenheter så hade jag nog helst valt bort epiduralen (hon hade även eda som läkaren satte lite fel så hon fick bara ligga ner i ett dygn efter förlossning).
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-02 06:09:24 följande:

Ja, jag är blev först daterad till 18, och sista ggn till 17 men enligt min räkning efter när jag tror jag hade ägglossning så tror fick jag den 13, men det är ju inte många dagar som skiljer. Men det är ju sällan man hör ngn som födde på bf.

Mm, fast mig flyttade de från nästan 18 v till 16+4, tror det var 11 dagar.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-02 06:09:24 följande:

Jag födde sonen på bf! Men du har rätt, ovanligt är det, 3-5 procent ungefär föder på bf.

Jag hade bf 14:e enligt sista mens men fick 17:e på KUB. Tror jag skulle blivit flyttad lite till om vi bara gjort RUL för hon sa typ "men vi behåller det datumet då", här flyttar de tydligen inte på RUL om de gjort KUB.
  • fruthomas
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 22:01:15 följande:

Oj låter som det skulle göra ont? Är det pga att du är gravid? Kan man göra något åt det, eller går det bort av sig själv sen? Det är väl inte så konstigt att du saknar att ha sex och känner dig frustrerad om du känner att du vill ha det men inte kan pga detta problem. 

Ont gör det. Känns ungefär som om att man har fått en spark i underlivet när jag har ansträngt mig mycket en dag. Men inte lika mycket eller ofta nu när jag går på havandeskap. Innan det var jag sjukskriven 25% pga dem. Det är tröttheten som är värst. Även om jag sover en timme om dagen så somnar jag senast kl 21. Har mvcbesök idag med samtal inför fl. Ska passa på att fråga om jag kan ta mer järn då.
  • fruthomas
    Cta skrev 2015-12-01 12:41:00 följande:

Oj vad ni är flitiga, känner nu att jag borde sätta igång. Har 37 dagar kvar till BF och vi måste fortfarande:

Tvätta

Sätta ihop sängen

Inhandla blöjor

Inhandla andra nödvändigheter, såsom amningsgrejer

Packa BB-väskan

Fixa skötbord eller dylik

Men vi har en vagn sedan vecka 20, som står och väntar. Oj, nu blev jag lite stressad....

Vi är nästan klara. Vi har ungefär samma saker kvar som du. Dock inte tvätta, köpa blöjor eller fixa skötbord. Blöjor fick vi massor av min syster när hennes son (nu 6 veckor gammal) hade växt ur nr 1. Skötbord kom maken hem med i förra veckan ???? jag blev så glad. Annars hade vi fått byta på golvet. Det hade väl också gått bra för det gjorde vi med nr 2. Problemet är att då går inte nedersta byrå lådan öppna och vi behöver verkligen den nu. Ett enkelt skötbord är det men det är så uppskattat. Han hade även med sig en badbalja ???? tur han råkade åka förbi sin bror just när de rensade ????
  • fruthomas

Jag har 31 dagar kvar ???? och har hört "då får du kniipa" allt för många gånger redan! Vill bara slå till nästa som säger det! BF 2a Januari och som läget är nu känns det som om det kan komma när som hellst. Men jag tror antingen 15 dec eller 15 jan. De två andra är 7 resp 13 dagar övergångna.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)