• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    himw skrev 2015-12-02 09:19:33 följande:

Det är vårt första barn, det är mest en känsla att den kommer komma vid jul- jag har förberett mig för att vi firar jul hemma istället för att åka iväg, tänker på praktiska saker så mest en känsla :)

Men sen har jag haft mycket sammandragningar och bebisen har legat med huvudet neråt de sista 4 veckorna. Är dock sjukskriven på heltid sen mitten av förra veckan så nu har det lugnat sig lite. Men sen har jag så himla lågt blodtryck i vanliga fall och det har stigit rätt rejält så jag går och tar blodtryck och urinprov varannan dag hos MVC för att se så det inte blir någon havandeskapsförgiftning för då blir jag igångsatt så det är nog en förberedelseifall det skulle ske.

Till er som har barn innan- hur känner man skillnad mellan sammandragningar och förvärvar?

Ja det undrar jag med lite. eller, är rätt säker på att jag haft sammandragningar ett bra tag nu, stämmer med allt man läser- släpper ganska snart, smärtfria, inget tryck nedåt.

Men sista veckan har jag känt lite smärta, likt mensvärk, längst ner i magen? Inget störande, bara ibland och faktiskt mest när jag går upp på natten. Gör fortfarande bara en tur på toa om natten, så sover bra som tur är. Blir snabbt knäpp av att inte få sova.

Eller kan det vara att bebis börjar fixera sig? Den har legat med huvudet ner i flera veckor nu och rörelserna har börjat ändra karaktär, mindre kängor i sidan men mer tryck åt sidan och hickningar mot rumpan ( min rumpa alltså!)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-02 09:31:26 följande:

Haha, Det är klart att det går ju veta så med samlag och sådär, men sen kan man ju aldrig veta när ägget fäster i livmodern, det kan ju ta olika lång tid.

Ja sant :)
  • WiMe06
    himw skrev 2015-12-02 09:19:33 följande:
    Det är vårt första barn, det är mest en känsla att den kommer komma vid jul- jag har förberett mig för att vi firar jul hemma istället för att åka iväg, tänker på praktiska saker så mest en känsla :)

Men sen har jag haft mycket sammandragningar och bebisen har legat med huvudet neråt de sista 4 veckorna. Är dock sjukskriven på heltid sen mitten av förra veckan så nu har det lugnat sig lite. Men sen har jag så himla lågt blodtryck i vanliga fall och det har stigit rätt rejält så jag går och tar blodtryck och urinprov varannan dag hos MVC för att se så det inte blir någon havandeskapsförgiftning för då blir jag igångsatt så det är nog en förberedelseifall det skulle ske.

Till er som har barn innan- hur känner man skillnad mellan sammandragningar och förvärvar?
    Haha, jag är nog världens uslaste omföderska för ärligt talat så funderade jag själv på hur förvärkar känns härom dagen. Har liksom hoppat över det där stadiet med mina tidigare barn.
  • WiMe06
    Hame skrev 2015-12-02 09:33:34 följande:

Vilken aktivitet här varit, tog ett tag att läsa ikapp Glad 

27 dagar kvar för mig, nu känner jag mig verkligen gravid. Har varit förkyld och sedan var storebror sjuk, hoppas vi får vara friska det sista nu så jag är pigg till förlossningen! Fortfarande mycket sparkar och buffar trots att bebisen är fixerad, och ibland ligger han och borrar ner sig så där obehagligt. Har för mig att rörelserna stillade sig mot slutet förra gången, hoppeas det blir så igen så det blir lättare att sova.

Har fortfarande inte beställt några babyboxar. Någon snäll själ som vill länka till den där listan igen? Vet att där inte är så mycket attha, men gratis är gott :)

Herregud, det är mindre och mindre för er alla här nu, vart tar tiden vägen? Snart sitter vi med våra små bebisar i famnen allihopa.

Usch, vad tråkigt med att vara sjuka, hoppas ni får vara friska nu.

Här är lite tips på babyboxar, jag hade nog själv prioriterat Liberos, apotek hjärtats och kronans. Dem har varit bäst där jag bor.

www.babypaket.com/
  • qatteriin

Angående förvärkar och sammandragningar; om man läser Gudrun Abascal så är det ingen skillnad alls utan det handlar om att man på 70-talet promotade ordet sammandragningar istället för värkar för att man skulle se födelsen som nånting heeeelt naturligt (à la 70-tal) och inte fokusera på smärta (värk). På andra ställen har jag läst att förvärkar är sammandragningar som gör ont, men det finns nog ingen konsensus om det. Tror jag såg nåt på 1177 om att det var skillnad dock så det kke är det man ska gå på.

• Hame
    WiMe06 skrev 2015-12-02 09:38:44 följande:
    Haha, jag är nog världens uslaste omföderska för ärligt talat så funderade jag själv på hur förvärkar känns härom dagen. Har liksom hoppat över det där stadiet med mina tidigare barn.
    Haha, tänkte precis detsamma! Har har aldrig riktigt gjord det där med värkar/sammandragningar. Jag hade inte en enda med första barnet, sedan en 4-timmars värkstorm och sedan var det färdigt Tungan ute
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-02 10:03:14 följande:

Angående förvärkar och sammandragningar; om man läser Gudrun Abascal så är det ingen skillnad alls utan det handlar om att man på 70-talet promotade ordet sammandragningar istället för värkar för att man skulle se födelsen som nånting heeeelt naturligt (à la 70-tal) och inte fokusera på smärta (värk). På andra ställen har jag läst att förvärkar är sammandragningar som gör ont, men det finns nog ingen konsensus om det. Tror jag såg nåt på 1177 om att det var skillnad dock så det kke är det man ska gå på.

Förstår tanken för mina sammandragningar gör inte ont alls. Mensvärken som börjar komma är inte alls relaterad till när magen spänner sig.

Smärtfria och smärtsamma sammandragningar låter bra tycker jag:)
  • amalie79

Förresten, kan smärta precis ovanför baken bero på att bebis börjar fixera sig? Gör inte särskilt ont, lite som när jag tillfrisknande från jag slagit i svanskotan, lite öm :)

• himw
    amalie79 skrev 2015-12-02 09:35:31 följande:

Ja det undrar jag med lite. eller, är rätt säker på att jag haft sammandragningar ett bra tag nu, stämmer med allt man läser- släpper ganska snart, smärtfria, inget tryck nedåt.

Men sista veckan har jag känt lite smärta, likt mensvärk, längst ner i magen? Inget störande, bara ibland och faktiskt mest när jag går upp på natten. Gör fortfarande bara en tur på toa om natten, så sover bra som tur är. Blir snabbt knäpp av att inte få sova.

Eller kan det vara att bebis börjar fixera sig? Den har legat med huvudet ner i flera veckor nu och rörelserna har börjat ändra karaktär, mindre kängor i sidan men mer tryck åt sidan och hickningar mot rumpan ( min rumpa alltså!)

Mina sammandragningar kom efter jag haft mycket på jobbet eller gjort något fysiskt- då sket det och dryg längs sidan av magen och ner mot underlivet- gick över när jag tig ett varmt bad eller hade vilat mig en stund.

Men sista veckorna har jag haft liknande dina- det trycker betydligt mer neråt och känns mest när jag reser mig efter legat ner tycker jag. Har även haft som elektriska stötar i snippan men det trodde BM var bebisen som råkat komma åt någon nerv eller armbågat- men väldigt konstig känsla :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)