• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    himw skrev 2015-12-02 09:19:33 följande:

Det är vårt första barn, det är mest en känsla att den kommer komma vid jul- jag har förberett mig för att vi firar jul hemma istället för att åka iväg, tänker på praktiska saker så mest en känsla :)

Men sen har jag haft mycket sammandragningar och bebisen har legat med huvudet neråt de sista 4 veckorna. Är dock sjukskriven på heltid sen mitten av förra veckan så nu har det lugnat sig lite. Men sen har jag så himla lågt blodtryck i vanliga fall och det har stigit rätt rejält så jag går och tar blodtryck och urinprov varannan dag hos MVC för att se så det inte blir någon havandeskapsförgiftning för då blir jag igångsatt så det är nog en förberedelseifall det skulle ske.

Till er som har barn innan- hur känner man skillnad mellan sammandragningar och förvärvar?

Ja vi firar också hemma (inte så konstigt för det är ju inte läge att flyga till Sverige) men min bästa kompis kommer som sagt 23/12 och stannar till 1/1 så det blir ju trevligt och jag hoppas att bebisen stannar inne tills hon åkt. Jag vet inte hur mitt barn ligger faktiskt för de har inte kollat det än, men ska fråga imorgon.

Skönt att det lugnat ned sig lite nu när du inte jobbar. Jag pluggar ju hemifrån så jag har tagit det lugnt nästan hela graviditeten - för mig känns det inte som att bebisen är på väg snart men man får ju se. Men vad jobbigt för dig med alla tester och risk för förgiftning, usch hoppas du inte får det!
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-02 16:10:42 följande:

Aaaah den här magen alltså!! Jag har börjat få så ont i sidorna av magen framemot eftermiddagen om jag inte vilat ordentligt under dagen. Tror det helt enkelt börjar bli jobbigt för muskler och ligament att hålla den på plats. Det är särskilt jobbigt på höger sida och det är ju där hon putar ut, önskar att hon kunde ligga mer lodrätt! Barnmorskan i morgon, ska bli spännande att se om hon kan känna hur bebis ligger!

Nu ligger jag på sonens säng och blir matad med "honungsglass" av lego, hihi. Sötkorven. Håll tummarna för att vi vuxna slipper magsjuka, om det var en sån. Ungen kräktes en gång igår (rejält) och aptiten har varit som vanligt under större delen av dagen igår och hela dagen idag, utan att det hänt nåt mer. Pigg som en mört är han. Skönt att maken kan vabba för det är inte lätt att underhålla en tokvild nästan-fyraåring de "symtomfria dagarna" innan han kan gå tillbaka till förskolan! Särskilt när ungen helst vill åka till Kalifornien och hälsa på Blixten McQueen (huvudpersonen i Bilar-filmerna). Så vi kanske kommer en sväng och hälsar på, Seven Costanza! Haha!

Vad gulligt med legobitarna/honungsglaserad, låter smaskigt men ändå förvånansvärt kalorisnålt . Jag har ännu inte sett "Bilar-filmerna" men vi ser fram emot det faktum att när man har barn får man ju en ursäkt att läsa om alla klassiska barnböcker som t ex Astrid Lindgren men även titta på nya barnfilmer man inte sett. Ni är välkomna om ni har vägarna förbi .
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-02 16:10:42 följande:

Aaaah den här magen alltså!! Jag har börjat få så ont i sidorna av magen framemot eftermiddagen om jag inte vilat ordentligt under dagen. Tror det helt enkelt börjar bli jobbigt för muskler och ligament att hålla den på plats. Det är särskilt jobbigt på höger sida och det är ju där hon putar ut, önskar att hon kunde ligga mer lodrätt! Barnmorskan i morgon, ska bli spännande att se om hon kan känna hur bebis ligger!

Nu ligger jag på sonens säng och blir matad med "honungsglass" av lego, hihi. Sötkorven. Håll tummarna för att vi vuxna slipper magsjuka, om det var en sån. Ungen kräktes en gång igår (rejält) och aptiten har varit som vanligt under större delen av dagen igår och hela dagen idag, utan att det hänt nåt mer. Pigg som en mört är han. Skönt att maken kan vabba för det är inte lätt att underhålla en tokvild nästan-fyraåring de "symtomfria dagarna" innan han kan gå tillbaka till förskolan! Särskilt när ungen helst vill åka till Kalifornien och hälsa på Blixten McQueen (huvudpersonen i Bilar-filmerna). Så vi kanske kommer en sväng och hälsar på, Seven Costanza! Haha!

Vad gulligt med legobitarna/honungsglassen, låter smaskigt men ändå förvånansvärt kalorisnålt . Jag har ännu inte sett "Bilar-filmerna" men vi ser fram emot det faktum att när man har barn får man ju en ursäkt att läsa om alla klassiska barnböcker som t ex Astrid Lindgren men även titta på nya barnfilmer man inte sett. Ni är välkomna om ni har vägarna förbi .
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-02 18:24:15 följande:

Vad gulligt med legobitarna/honungsglaserad, låter smaskigt men ändå förvånansvärt kalorisnålt . Jag har ännu inte sett "Bilar-filmerna" men vi ser fram emot det faktum att när man har barn får man ju en ursäkt att läsa om alla klassiska barnböcker som t ex Astrid Lindgren men även titta på nya barnfilmer man inte sett. Ni är välkomna om ni har vägarna förbi .

Haha jag lägger det på minnet! Ja jösses, vi har inte läst så mycket Astrid än men ser fram emot det när det blir lite längre böcker för ungen, men Pippi kan jag utantill typ hela serien och flera av filmerna numera! Nya filmer har vi begränsat oss lite och det gör visst inget för han vill ju ändå bara se en i taget i tre månader typ... Men Bilar varvas friskt med Frost här hemma och helst ska han ha sin Frostklänning också och dansa till Let it go. Det är en helt ny värld av barnfilmer som öppnar sig när det är vab-dags kan jag säga! Men det roliga är att själv få återupptäcka gamla Disneyfavoriter som Oliver och gänget som jag älskade som liten, och Robin Hood har vi också sett. Fick flera kassar dvd:er av syrran när de skaffade netflix så vi har otroligt mycket att välja mellan där. Men nu ska vi nog försöka få in lite mer Astrid för vi funderar på en familjetur till Astrid Lindgrens värld i sommar med min syster med familj plus våra föräldrar. Vi var i Kneippbyn när vi var på Gotland i somras och ungen var helt star struck i närheten av Pippi och Pippis hus, hihi.
  • himw

Precis hemkommen från v 36 besöket från barnmorskan och den lilla bebisen har börjat fixera sig- hon kunde rucka lite men räknar med att den skulle vara fixerad till nästa besök nästa vecka :)

Alla prover såg bra ut och nästa gång ska vi skriva in förlossningsbrevet i journalen, det blir så himla verkligt!

Tog även ett blodprov då jag är RH negativ- har inte riktigt haft koll på det där men tydligen tar de blodprov på min bebis navelsträng när den fötts för att se om vi behöver någon spruta efter förlossningen. Borde även bli blodgivare då jag har en så ovanlig grupp men måste försöka komma över detta med nålskräcken först :)

• mitthemligajag
    himw skrev 2015-12-02 09:19:33 följande:
    Det är vårt första barn, det är mest en känsla att den kommer komma vid jul- jag har förberett mig för att vi firar jul hemma istället för att åka iväg, tänker på praktiska saker så mest en känsla :)

Men sen har jag haft mycket sammandragningar och bebisen har legat med huvudet neråt de sista 4 veckorna. Är dock sjukskriven på heltid sen mitten av förra veckan så nu har det lugnat sig lite. Men sen har jag så himla lågt blodtryck i vanliga fall och det har stigit rätt rejält så jag går och tar blodtryck och urinprov varannan dag hos MVC för att se så det inte blir någon havandeskapsförgiftning för då blir jag igångsatt så det är nog en förberedelseifall det skulle ske.

Till er som har barn innan- hur känner man skillnad mellan sammandragningar och förvärvar?
    Jag skulle nog säga att sammandragningar är när de knyter sig och blir som
    En boll på magen, meden en förvärk är likadan men smärtsam :) smärtan kan de ju vara på olika sätt men en sammandragning ska inte göra ont som min bm brukar säga
  • Eleonor01
    himw skrev 2015-12-02 18:40:03 följande:

Precis hemkommen från v 36 besöket från barnmorskan och den lilla bebisen har börjat fixera sig- hon kunde rucka lite men räknar med att den skulle vara fixerad till nästa besök nästa vecka :)

Alla prover såg bra ut och nästa gång ska vi skriva in förlossningsbrevet i journalen, det blir så himla verkligt!

Tog även ett blodprov då jag är RH negativ- har inte riktigt haft koll på det där men tydligen tar de blodprov på min bebis navelsträng när den fötts för att se om vi behöver någon spruta efter förlossningen. Borde även bli blodgivare då jag har en så ovanlig grupp men måste försöka komma över detta med nålskräcken först :)

De blodproverna tog jag inför kub. De kan numera fastställa bebisens blodgrupp redan då vad jag har förstått.

Vid min förra förlossning valde vi att donera stamcellerna från navelsträngen. Kommer gör det även denna gången om möjligheten finns.

Hade även sprickskyddet som de gjorde en studie på sist när jag var där. Hoppas innerligt att man kan få det även denna gången
  • himw
    Eleonor01 skrev 2015-12-02 19:03:33 följande:

De blodproverna tog jag inför kub. De kan numera fastställa bebisens blodgrupp redan då vad jag har förstått.

Vid min förra förlossning valde vi att donera stamcellerna från navelsträngen. Kommer gör det även denna gången om möjligheten finns.

Hade även sprickskyddet som de gjorde en studie på sist när jag var där. Hoppas innerligt att man kan få det även denna gången

Inför KUB:en tog vi också massa blodprov- det var efter det som jag fick svarpå att jag inte utvecklat några- ja vad är det? Det kan ju blir att kroppen stöter bort barnet- något med immunsystemet kanske? Känner att jag borde veta mer om det men har bara nöjt mig med BM allt det bra ut :)

Vad var det för sprickskydd?
  • Eleonor01
    himw skrev 2015-12-02 19:16:46 följande:
    Inför KUB:en tog vi också massa blodprov- det var efter det som jag fick svarpå att jag inte utvecklat några- ja vad är det? Det kan ju blir att kroppen stöter bort barnet- något med immunsystemet kanske? Känner att jag borde veta mer om det men har bara nöjt mig med BM allt det bra ut :)

Vad var det för sprickskydd?
    Ok

www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1679582

Ska se om jag hittar själva länken till studien. Det var mellan Lund å Helsingborgs sjukhus
  • Eleonor01

Hittar inte det... Det är ett plastskydd som bm sätter på plats precis i utdriviningsskedet. Det blir en förstärkning av hennes fingrar så hon kan göra annat m den andra handen typ. Gör ont som fan när det ska sättas in å jag ångrade mig just då men inte efteråt. 2 stygn efter en raketsnabb förlossning

Svar på tråden BF Januari 2016 :)