• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    Hame skrev 2015-12-07 08:36:10 följande:

Roligt att fundera på namn  Vi var tidigt inne på Vidar, Alvar eller Hjalmar och jag var helt säker på att det skulle bli ett av dem. Nu på slutet har det dock kommit några bubblare, Edwin och Harry som någon annan nämnde.  

Jag tycker också att det gör ganska ont när bebisen rör sig nu, det finns liksom inte plats. Ett trick brukar vara att be maken lägga handen på magen, för han lyckas aldrig känna de stora rörelserna 

Tycker inte det gör ont när den rör sig, bara ibland när den spjärnar med fötterna, eller trycker på tarmarna så jag får massa prutt:) sparkarna blir bara vildare, trodde rörelserna skulle börja skifta i karaktär nu men nu har sambon äntligen fått se och känna de där galna rörelserna där hela sidan hoppar!

Lugn bebis har blivit crazy bebis nu, jättekul, så länge det inte gör ont :)
  • Eleonor01

Jag bär på en Lily. Har haft ett pojknamn å flicknamn redan sedan innan sonen föddes :)

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-07 08:28:21 följande:

Min svärmor har släktforskat mycket och det är spännande tycker jag! När vi gifte oss fick vi varsitt häfte med släktforskning (makens häfte var ju förstås tjockare för de efterforskningarna har hon ju hållit på med i flera år, men jag fick också ett). På framsidan hade hon skrivit en formulering som sa ungefär att "utan att alla de här människorna funnits livs levande skulle ni inte stå här idag", och då blev jag faktiskt lite rörd.

Ivan tycker jag är jättefint, men det är kanske för att jag varit klassföreståndare till en helt underbar Ivan. Sylvester däremot, som en släkting långt bak i makens släktträd hette, där snackar vi hårding . Vi får se om vi får någon flicka men ja då blir det nog en Elisabeth, även om jag helst inte vill ha en Bettan, utan något annat smeknamn.

Så fint gjort av din svärmor och den där känslan är så hisnande! Som när jag kom på, "om inte Sven och Catharina tjänat som dräng och piga samtidigt på Björkön där runt 1800 så..." allting blir så överväldigande. Just Sven och Catharina (Sven var Carls far) fick en massa ungar varav hälften överlevde barndomen, bara en sån sak, tre av dem dog inom en tvåårsperiod... en av sönerna utvandrade till Minnesota och precis när jag höll på som bäst med forskandet fick vi av en slump veta att en släkting därifrån var på väg till Sverige för att besöka färdeneslandet! Vi fick kontakt med henne och bytte familjehistorier med dem, kunde visa ställena där släkten bott osv, rätt häftigt!

Nä Bettan har aldrig tilltalat mig, uff! Beth kallade jag mig när jag lekte vet jag men det är ju inte så lätt på svenska.
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-12-07 08:15:03 följande:

Nova är jättefint, synd att det har fått den stämpeln, in väl erkänna att just av den anledningen skulle jag inte välja det- men vårt barn kommer ju att bo i just en sådan förort, och av de svenska namn som finns här så är det många Tindra Nova Kevin Liam Michelle typ :)

och sedan passar det inte med killarnas namn alls, de har klassiska rejäla lite trista namn ( de heter Oscar och Jonathan, bägge fina namn dock) olika namn men passar ändå med varandra. Inte för att det måste vara samma, men det ska ju ändå låta någorlunda ok tillsammans för alla tre är ju faktiskt sambons barn.

Då är jag nog svag för förortsnamn

Kan bero på att de är ovanliga där vi bor. Här heter alla barn top 10 på namnlisran. Elsa, Maja, William osv. Fina namn det med men jag känner alldeles för många med de namnen.
  • WiMe06

Skönt å höra att fler kan uppleva att det gör lite ont när lillen sträcker ut sig.

Vad mkt fina namnförslag ni har allihopa, jätteroligt att så många väljer släktnamn idag

• minahjärtan0609
    Eleonor01 skrev 2015-12-07 08:43:25 följande:

Jag bär på en Lily. Har haft ett pojknamn å flicknamn redan sedan innan sonen föddes :)

Lilly har varit vårt andraval. Jättefint.
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-12-06 22:21:12 följande:

Hörrni jag måste fråga er, gör det ont när era bebisar rör på sig? Bara senaste dagarna har det börjat göra ordentligt ont när den lilla rör på sig och i samband med det kan jag få sammandragningar som känns också. Har just tagit en runda med hunden och nu när jag la mig i sängen så började hon böka runt som en tok där inne och det känns som hon liksom ska bryta sig ut ur magen, sen gör det ont bak i ryggen och ner mot underlivet. Kan det vara att hon försöker tränga sig ännu längre ner eller är hon bara extremt hårdhänt just nu.

Ja för mig kan de göra svin ont! Kan vakna av att han sträcker sig på natten, och för mig gör de också ont neråt :)
  • mitthemligajag
    Seven Costanza skrev 2015-12-07 03:20:57 följande:
    Vi tror att det blir en Carl för oss, men vi får se. Vi vill ha namn som passar lika bra i Sverige som i USA i och med att sonen blir amerikansk medborgare också. Vi vill inte ha något jätteamerikanskt som Justin, Cooper eller liknande om ni förstår men heller inte supersvenskt (annars gillar jag t ex Nils). Andra namn vi hade på den svenskamerikanska listan var Jacob, Edward, Jonathan och Henry.

Ni då?
    Nej de kan ju vara smart att tänka på att det ska vara ett internationellt så de inte ställer till de med uttal! Våran dotter heter Charlie i förnamn och Maxine i andranamn så vi hade de ganska svårt att hitta ett namn som passade ihop med hennes men så har vi bestämt oss för Petter!

Så för oss blir de Charlie och Petter! Känns klockrent så jag hoppas verkligen att han är en petter när han kommer ut också hehe
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-07 08:56:03 följande:

Så fint gjort av din svärmor och den där känslan är så hisnande! Som när jag kom på, "om inte Sven och Catharina tjänat som dräng och piga samtidigt på Björkön där runt 1800 så..." allting blir så överväldigande. Just Sven och Catharina (Sven var Carls far) fick en massa ungar varav hälften överlevde barndomen, bara en sån sak, tre av dem dog inom en tvåårsperiod... en av sönerna utvandrade till Minnesota och precis när jag höll på som bäst med forskandet fick vi av en slump veta att en släkting därifrån var på väg till Sverige för att besöka färdeneslandet! Vi fick kontakt med henne och bytte familjehistorier med dem, kunde visa ställena där släkten bott osv, rätt häftigt!

Nä Bettan har aldrig tilltalat mig, uff! Beth kallade jag mig när jag lekte vet jag men det är ju inte så lätt på svenska.

Sådant där är häftigt! Någon gpng ska jag släktforska!
  • Hame
    amalie79 skrev 2015-12-07 08:41:46 följande:
    Tycker inte det gör ont när den rör sig, bara ibland när den spjärnar med fötterna, eller trycker på tarmarna så jag får massa prutt:) sparkarna blir bara vildare, trodde rörelserna skulle börja skifta i karaktär nu men nu har sambon äntligen fått se och känna de där galna rörelserna där hela sidan hoppar!

Lugn bebis har blivit crazy bebis nu, jättekul, så länge det inte gör ont :)
    Jag tänker också att det borde bli lugnare mot slutet eftersom det är ont om plats, men det verkar inte bebis ta hänsyn till Tungan ute Min är fixerad sedan några veckor tillbaka så man tycker det borde dämpas, men icke! 

36+5 idag, tänk vad det går fort! Antagligen sista gången jag är gravid också.. känns både bra och vemodigt. 

Jag är förkyld och har varit det i tre veckor nu, är så trött på det och vill bara att det ska gå över. Hur funkar det med lustgasen om man är täppt i nästan och bara hostar när man tar djupa andetag liksom?!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)