• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-06 19:36:14 följande:
    Jag har nog lite mer planer än jag kanske borde för min sinnesfrids skull, haha! Men vad gäller maten så körde vi BLW med sonen och det känns helt otänkbart nu att inte köra med det den här gången. Sonen var rätt lätt att potträna vad gäller kisset men vägrar fortfarande bajsa annat än i blöja och det börjar bli riktigt frustrerande så det vore skönt att slippa det med nästa, billigare också om man kan slippa byta så vansinnigt många blöjor varje dag som det kan vara med bebisar, haha!
    Vår äldsta var ganska sen med mkt. Han fixade att bli av med blöjorna på dagen lite senare än många andra men nattetid tog många år innan han kände att han behövde kissa. Han var över 6 när han blev av med blöjan på natten, vi testade otaliga ggr att ta bort den, men det blev ju bara jobbigare för honom och han kände sig bara kränkt när det blev blött i sängen. Till slut fick vi hjälp från vc med kisslarm, men det fungerade inte ett dugg, men så en dag bara knäppte det till och så har det aldrig hänt en olycka sedan dess. Så det är verkligen det där med hormoner ibland, dem måste mogna i sin egen takt liksom. Men jag förstår er frustration med blöjan. Det är inte lätt alla ggr.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-06 19:33:45 följande:

Då förstår jag! Och alltid bra att vara nära Varberg som har så gott rykte. När vi fortfarande funderade på att åka till svärföräldrarna över nyår innan jag fick så ont så kände jag att det kändes lugnt även om det var långt hemifrån, de bor utanför Falkenberg.

Jädra okänsliga människor som ska komma med skräckhistorier till höggravida, jag blir så förbannad på sånt!! Det är ruskigt ovanligt med såna komplikationer men det händer, det gör det ju. Så jag förstår ditt extrabryt där i det allmänna brytet!!

Tack!! <3
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2015-12-06 20:41:39 följande:

Är linnena alltså gjorda för att använda utan topp eller bh under? Har alltid haft amningstoppar under hehe, inte haft en tanke (koookkooo) på att den är gjord för att bara ha linnet ;)

You not alone! Jag har alltid haft amningsbh under en amningstopp, har aldrig testat linnen innan. Nätterna har jag aldrig haft ngn topp eller nåt, har iofs inte haft problem med läkage heller men brukar man sova med topp eller nåt på sig.
  • qatteriin
    himw skrev 2015-12-06 20:40:46 följande:

Vad är BLW?

BLW står för baby led weaning, alltså att barnet styr avvänjningen (eller egentligen tillvänjningen av vanlig mat). Barnet äter själv, så man matar inte. Man erbjuder plockmat i lagom stora bitar så barnet kan plocka upp och stoppa i sig själv, gärna samma grejer som man själv äter, det är väldigt praktiskt. Sen fyller man upp med amning/ersättning efteråt eftersom de i början inte får i sig så mycket. Parollen är "food before one is just for fun", eftersom bröstmjölk/ersättning ändå ska vara huvudnäringskälla under det första året. Det utvecklar munmotoriken mycket och man får fördelen att hela familjen kan äta tillsammans utan att nån måste sitta och mata bebis. Man börjar när bebis är sex månader (som ju ändå är rekommendationen) och bebis kan sitta i barnstolen själv. Det finns massor att läsa på nätet och även en del böcker, för oss har det varit en underbar väg till ätande för sonen, men man får räkna med lite förvånande miner och skepticism från omgivningen i början. Många oroar sig för att bebisen ska sätta i halsen men det finns studier på att barn som ätit plockmat från början sätter i halsen mindre, än barn som först matats med puréer och sen ska börja med bitar i maten. Jag kan innerligt rekommendera att välja det sättet att introducera mat, det är vansinnigt roligt, och så skönt att ha en ettåring som gärna sitter med under långa middagar och vill delta i den sociala samvaron. Det är först nu när ungen är större som han börjat bli otålig under måltider men han är fortfarande väldigt förtjust i den sociala biten när vi äter.
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-12-06 20:41:39 följande:

Är linnena alltså gjorda för att använda utan topp eller bh under? Har alltid haft amningstoppar under hehe, inte haft en tanke (koookkooo) på att den är gjord för att bara ha linnet ;)

Man kan nog köra som man vill. Men det funkar utan bh under, lite beroende på hur tunga tuttar man har.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-06 20:48:14 följande:

Vår äldsta var ganska sen med mkt. Han fixade att bli av med blöjorna på dagen lite senare än många andra men nattetid tog många år innan han kände att han behövde kissa. Han var över 6 när han blev av med blöjan på natten, vi testade otaliga ggr att ta bort den, men det blev ju bara jobbigare för honom och han kände sig bara kränkt när det blev blött i sängen. Till slut fick vi hjälp från vc med kisslarm, men det fungerade inte ett dugg, men så en dag bara knäppte det till och så har det aldrig hänt en olycka sedan dess. Så det är verkligen det där med hormoner ibland, dem måste mogna i sin egen takt liksom. Men jag förstår er frustration med blöjan. Det är inte lätt alla ggr.

Ja så frustrerande! Men jag vet ju att det kommer tids nog. Nu säger han bestämt att han ska bajsa på toan när han fyller fyra så vi får väl se i mars, haha! Envetna unge. Inatt vaknade jag av att hans dörr öppnades, sen hörde jag inget och han kom inte in till oss, det har aldrig hänt förr. När jag klev upp för att se vad han gjorde så satt han på toa! Så han hade gått upp och kissat alldeles själv! Han kändes så stor helt plötsligt, haha!
  • mitthemligajag
    amalie79 skrev 2015-12-06 20:48:12 följande:
    Ja det undrar jag med. Jag håller som bäst på att fundera ut ett sätt att slippa sova med bh. Har nämligen aldrig bh hemma, helst ingenting, vi år riktiga nakenfisar både jag och sambon :)
    Det är lika här med! De första som åker av när jag kliver innanför dörren, trotts att jag aldrig ens har bygel bh! Hatar när de sitter åt!!!! Och de är inte alls kul att behöva sova med skiten på i början, men efter 5 månader så var de svårt att sova utan sen haha
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-12-06 21:24:13 följande:

Men hörni! Namn! Har ni bestämt er för några/något och varför? :D

Vi tycker olika. Sambon är för ganska "vanliga " namn. Typ helt ok med 10 vanligaste namnen i Sverige. Jag vill ha något rejält och inte utflippat men ändå inte jätteskumt.

Harry är namnet som smakar bäst just nu så att säga :) för en flicka så gillar jag Lisen.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-06 21:05:14 följande:
    Ja så frustrerande! Men jag vet ju att det kommer tids nog. Nu säger han bestämt att han ska bajsa på toan när han fyller fyra så vi får väl se i mars, haha! Envetna unge. Inatt vaknade jag av att hans dörr öppnades, sen hörde jag inget och han kom inte in till oss, det har aldrig hänt förr. När jag klev upp för att se vad han gjorde så satt han på toa! Så han hade gått upp och kissat alldeles själv! Han kändes så stor helt plötsligt, haha!
    Men det är väl helt underbart han lär sig.
    Hihi. Och när dem väl börjat bli "stora" sen så går det undan. Haha.
    Vår minsta är väldigt självständig och somnar hur lätt som helst på egen hand, kan gå upp på toa om nätterna och tillbaka till sin säng medan den stora inget hellre vill än att vara bebis igen, vill gärna bli nattad som en bebis och kan inte på toa om nätterna och tillbaka till sin säng. Han är 8 och jag är helt uttömd på idéer och lösningar just nu. Hittils har lugn musik via Spotify vid läggdags varit den bästa lösningen för att försöka få honom att somna utan att man sitter bredvid honom.

Det där med maten låter superbra. Måste nog läsa lite mer om det sen framöver när det börjar bli dags.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)