• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • fruthomas

Jag tyckte carriwell amningsbh var sköna men de höll inte så länge. Kanske behövde köpa nya efter 2-3 månader. Men så hade jag bara en vit och en svart och hade dem på dygnet runt. Jag har köpt från twilfit denna gången. Men lite för stora. Det är viktigt att de inte trycker på och när mjölken rinner till ökar man i stl.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-06 16:38:41 följande:

Jag förstår precis sin känsla, det är klart att bebisen inte märker av det utan det är ju ens egna behov av att göra saker för bebis. Man får nog bara försöka att inte lägga tyngd på sig själv för att man inte orkar, vi bär ju trots allt runt på ett helt nytt liv som tar den kraft vi har.

Nej, dem där boxarna var inte mkt att hänga i julgranen, mest bara småkrafs med prover. Sen är det bara en stor låda typ. Haha. Förstår verkligen inte meningen men haklappen från trygg hansa som var i babyproffsens Box, eller jo det är klart jag förstår meningen med den men hur snygg var den då haha.

Haha ja den där haklappen var ju gräslig! Och för oss som inte kommer mata dessutom helt meningslös eftersom det är att äta naken eller med heltäckande förklädeshaklapp som gäller. Men nån hade en snutte från geggamoja som var lite söt, då kan vi ju testa snutte även om sonen aldrig tog nån.
  • mirakelspektakel
    CarolinaH skrev 2015-12-06 09:17:31 följande:
    Jag har själv inte varit nojig över vikten men blir så jobbigt när hon är. Har fått ta typ alla tester hon kommer på varje gång jag är där. Och alltid vikt och urinprov. Är visserligen bra att de håller koll. Men vill ju inte bli nervös.
    Får på BB family Stockholm och där har de som regel att alltid göra tul om man har ett BMI över 30. Hon tycker dessutom att hon har haft svårt att mäta SF-måttet. Hon påpekar alltid att det är "för mycket fett för att mäta". Hon har jobbat som BM i nästan 30 år, men är ändå väldigt osäker varje gång. Hon måste alltid rådfråga en kollega eller läkare. Har däremot fått så bra kontakt, hjälp och svar av dem på BB istället så har inte orkat bemöda mig med att byta. Är så kort tid kvar nu.

Har dålig koll på vart i landet alla bor. Är det någon annan som bor i Stockholm?
    Jag bor i sthlm, samma kommun som du (nej jag är ingen stalker men jag har sett din bild på en fb grupp...) Jag går hos mama mia karlaplan, är verkligen super nöjd med dem. Vilket BB planera du att föda på? 
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-06 10:17:17 följande:
    Mer sannolikt isf att de exploderar efter förlossningen, tänker jag. Jag köpte några mjuka amningsbehåar några veckor innan förlossning men dem kunde jag glömma när mjölken runnit till, så jag fick köpa nya rejälare. Men då ökade jag till G-kupa iofs. Men första dagarna funkade det helt ok med amningslinnen från HM, de har ju lite stöd och är väldigt elastiska. Sen under amningsperioden hade jag två behåar jag varierade mellan, hade gärna haft fler men de kostade 5-600 styck (eftersom jag inte kan köpa i vanliga butiker) så jag begränsade mig där. 
    Jag har köpt en amningsline från Lindex, de var lite dyrare än HM:s men gav mkt mer stöd. Har H i kupa nu, så jag tänker försöker vänta  tills mjölken (förhoppningsvis) runnit till och stabiliserat sig innan jag köper amningsbehår iom att de blir så dyra när man måste köpa specialmärken. Tror ni det är en vettig plan?
  • mirakelspektakel
    kindofnothing skrev 2015-12-06 11:57:29 följande:
    Usch ja, förstår att ryggen bråkade. Men jag vill också komma hem till ett rent hem. Uff kolik vore en redig mardröm känner jag. Så beroende av sömn!

Mirakelspektakel: Min TENS är godkänd för graviditet, fått den från sjukgymnasten.
    `Vad är det för märke på den?
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-06 16:02:12 följande:
    Åh vad skönt att ha allt fixat! Jag har fortfarande den där babywrapen att sy... Och så vill jag måla en babyfilt för sonen fick två. När ska jag orka?! Annars har vi bara blöjor kvar att köpa tror jag och så ska jag väl packa bb-väskan så småningom men jag ids inte riktigt. Jag har ju både trikåsjal och ergonomisk bärsele, tänk om jag får en unge som inte alls gillar att bli buren, jag skulle bli så besviken haha!
    hur målar man babyfiltar? 
  • Eleonor01

Nu ligger jag på soffan å vilar medans sonen tittat på ninjago. Har haft fyra dagiskompisar här idag på julbak. En mamma sa att hennes flicka hade längtat lika mycket till detta som julafton :) så fantastiskt roligt att det blir så uppskattat. Gjorde julklappar till alla barnen i smällkaramellformat å hängde i granen till dem. Vars ett förkläde å äggpensel som vi använde under dagen. Sen blev det lussekatter pepparkakor å sen fick de göra vars två riktiga smällkarameller som de fick med till syskonen. Givetvis vara det mycket lek å Go fila också. En väldigt uppskattad dag från alla verkar det som! Riktigt kul om jag kan lyckas hålla igång denna traditionen. Verkligen älskar göra sånt m barn som tycker det både e roligt å lärorikt. Men nu e jag trött. Undslapp inte dammsugningen å middagslagningen... Barn skratt är det härligaste man kan ha i huset tillsammans m julmusik å peppatkaksdoft :))

Bm imorgon å tul på onsdag... December går förbi i rasande fart!!

• amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-06 10:20:19 följande:

Ja det är ruskigt frustrerande. Hela tiden bemöts jag med fetma som huvudproblem när jag söker vård, särskilt nu som gravid även om min kropp inte har t.ex. värkproblem när jag inte är gravid. Jag har bra lungfunktion och helt ok kondis som ogravid; ändå bortförklaras eventuella andningsproblem ofta med fetman istället för att man kollar upp ordentligt, bara som ett exempel... Eller som när läkaren nu när jag blev sjukskriven tyckte att det var relevant att under funktionsnedsättning punkta ner min vikt som första problem. Fast foglossning inte är relaterat till vikt. Blä.

Men usch, det låter inte som upplagt för en rolig dag. :( Tur du har din mamma med dig iaf. Är det väldigt långt? 

Nej men det spelar ingen roll. Är inte rädd att det ska sätta igång eller så, och jag har varit nära Varberg hela dagen så sett:) men vill vara där han är så då är det liksom alltid för långt borta!

Det blev en rolig dag men när jag kom hem så fick jag ett spel. Sambon hade trott jag skulle köpa lussebullar till fika men jag hade ingen tanke på det. Så jag fick ett bryt och började storgråta och kände mig som världens sämsta sambo. Och mitt i allt ihop så kom sakerna som vår bekant hävde ur dig idag: att det är otroligt att så många förlossningar går bra med tanke på allt som kan hända och hade jag hört talas om att bebisar kan fastna så att man får bryta deras nyckelben för att få ut dem? Så jag snyftar och hackar ur mig att jag vill inte att de ska bryta sönder våran bebis så att vi får ut en trasig bebis. Sambon undrade vad i helvete det kom ifrån.

Det enda bra med det var att jag insåg att det var första gången jag kände mig som en lejonmamma: det är fan ingen som ska knäcka sönder något på min bebis!

Nu ska vi äta pepparkakor istället för lussebullar...
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-12-06 18:17:39 följande:

Nu ligger jag på soffan å vilar medans sonen tittat på ninjago. Har haft fyra dagiskompisar här idag på julbak. En mamma sa att hennes flicka hade längtat lika mycket till detta som julafton :) så fantastiskt roligt att det blir så uppskattat. Gjorde julklappar till alla barnen i smällkaramellformat å hängde i granen till dem. Vars ett förkläde å äggpensel som vi använde under dagen. Sen blev det lussekatter pepparkakor å sen fick de göra vars två riktiga smällkarameller som de fick med till syskonen. Givetvis vara det mycket lek å Go fila också. En väldigt uppskattad dag från alla verkar det som! Riktigt kul om jag kan lyckas hålla igång denna traditionen. Verkligen älskar göra sånt m barn som tycker det både e roligt å lärorikt. Men nu e jag trött. Undslapp inte dammsugningen å middagslagningen... Barn skratt är det härligaste man kan ha i huset tillsammans m julmusik å peppatkaksdoft :))

Bm imorgon å tul på onsdag... December går förbi i rasande fart!!

Härligt att ni fick en bra dag, tänkte precis på dig när jag stod och plockade undan efter maten.

Ska också till bm imorgon och sen har jag tul på tisdag
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-06 17:14:00 följande:
    Haha ja den där haklappen var ju gräslig! Och för oss som inte kommer mata dessutom helt meningslös eftersom det är att äta naken eller med heltäckande förklädeshaklapp som gäller. Men nån hade en snutte från geggamoja som var lite söt, då kan vi ju testa snutte även om sonen aldrig tog nån.
    Ja, verkligen. Åh, du verkar ha så mkt bra planer för bebis när den blir större. Jag har inte tänkt nånting hur vi ska tänka kring det där med att lära sig äta själv, eller potträning å sådär. Våra killar hoppade pottan båda två och fick direkt på toaletten och det var otroligt skönt tycker jag. Så kan denna göra det med vore jag glad.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)