• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-12-06 21:24:13 följande:

Men hörni! Namn! Har ni bestämt er för några/något och varför? :D

Vi tror att det blir en Carl för oss, men vi får se. Vi vill ha namn som passar lika bra i Sverige som i USA i och med att sonen blir amerikansk medborgare också. Vi vill inte ha något jätteamerikanskt som Justin, Cooper eller liknande om ni förstår men heller inte supersvenskt (annars gillar jag t ex Nils). Andra namn vi hade på den svenskamerikanska listan var Jacob, Edward, Jonathan och Henry.

Ni då?
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-06 22:21:12 följande:

Hörrni jag måste fråga er, gör det ont när era bebisar rör på sig? Bara senaste dagarna har det börjat göra ordentligt ont när den lilla rör på sig och i samband med det kan jag få sammandragningar som känns också. Har just tagit en runda med hunden och nu när jag la mig i sängen så började hon böka runt som en tok där inne och det känns som hon liksom ska bryta sig ut ur magen, sen gör det ont bak i ryggen och ner mot underlivet. Kan det vara att hon försöker tränga sig ännu längre ner eller är hon bara extremt hårdhänt just nu.

Ibland gör det ont, men hon är inte lika våldsam som storebror. Där skrek jag högt ibland av vissa rörelser... Tror att det är lättare nu eftersom hon ligger mer på snedden och har mer plats.
  • qatteriin
    himw skrev 2015-12-06 22:37:44 följande:

Spännande! Men funkar det med bitar innan de fått tänder? (Förstagångsförälder så frågan kanske är dum :) Och efter- går man in på puréer då eller hoppar man över det helt?

Finns inga dumma frågor! :) Det funkar alldeles utmärkt innan de får tänder, det är nästan lättare då än när de fått några stycken, haha. De mosar det mot gommen och gnager med tandköttet ändå. Skithäftigt! Och det finns inget efter utan man bara kör på så i BLW, så skönt att slippa mata. Eftersom de får bröstmjölk/ersättning så gör det inget om de inte får i sig så mycket. Bvc var inte så förtjusta när vi nämnde det så jag tog aldrig upp det efter första gången, men vi hade en rätt gammal sköterska. I England är det den rekommenderade metoden eller iaf mycket vanligare. Det kräver lite is i magen dock för om man matar så vet man ju hur mycket de får i sig, det har vi ju aldrig vetat. Å andra sidan lär man sig lita på att barnet får i sig det hen behöver själv och att hen behåller sin naturliga mättnadskänsla och det är väldigt skönt. Jag vet hur mycket min syster nojade med första barnet om han en dag inte åt de mängder som han brukade; vi visste ju aldrig så vi fick helt enkelt lita på att det löste sig och det gjorde det ju, ungen växte som han skulle. När syrran fick nr två sen så körde de i princip BLW då för den ungen vägrade annat än att få äta själv, haha, skulle göra som storebror såklart.
  • qatteriin

Förutsatt att det nu är en tjej, så blir det en Sally, efter makens farmor. Astrid i andranamn efter min farmor. Vi var inne på Astrid som förstanamn (smidigt när det gäller ärvda kläder att ha två med samma initialer!) men min farmor är fortfarande i livet och det skulle kännas lite märkligt. Sonen är uppkallad efter min mormors far och makens morfar. Släktnamm är viktigt för mig, jag har släktforskat som yngre och tycker mycket om att få den kopplingen. Egentligen hade jag velat lägga till Elisabeth som jag heter och som även mormor och mormorsmamma hette, men sonen har ju bara två namn så det känns lite orättvist mot honom om lillasyster får tre.

Ingrid har vi varit inne på tidigare, jag älskar det namnet, men det blev så starkt förknippad med den graviditet som tog slut med missed abortion i v 11 så det känns som jag redan haft en Ingrid... Gustav har vi funderat på till en pojke, efter makens farfar, och jag är förtjust i Bror som andranamn även om min far aldrig gillat att ha det i sitt namn även om det inte är tilltalsnamn. Min farfar hette Bror och jag tyckte alltid det var så häftigt. Jag älskar namn och historia, hehe.

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-07 06:33:26 följande:

Förutsatt att det nu är en tjej, så blir det en Sally, efter makens farmor. Astrid i andranamn efter min farmor. Vi var inne på Astrid som förstanamn (smidigt när det gäller ärvda kläder att ha två med samma initialer!) men min farmor är fortfarande i livet och det skulle kännas lite märkligt. Sonen är uppkallad efter min mormors far och makens morfar. Släktnamm är viktigt för mig, jag har släktforskat som yngre och tycker mycket om att få den kopplingen. Egentligen hade jag velat lägga till Elisabeth som jag heter och som även mormor och mormorsmamma hette, men sonen har ju bara två namn så det känns lite orättvist mot honom om lillasyster får tre.

Ingrid har vi varit inne på tidigare, jag älskar det namnet, men det blev så starkt förknippad med den graviditet som tog slut med missed abortion i v 11 så det känns som jag redan haft en Ingrid... Gustav har vi funderat på till en pojke, efter makens farfar, och jag är förtjust i Bror som andranamn även om min far aldrig gillat att ha det i sitt namn även om det inte är tilltalsnamn. Min farfar hette Bror och jag tyckte alltid det var så häftigt. Jag älskar namn och historia, hehe.

Tycker också det är viktigt med släktnamn. "Alla" i min mans släkt har hetat Carl/Karl i tilltals- eller andranamn så det är vårt förstahandsval. Andranamnet blir ett annat släktnamn från min sida. Om det blir en flicka nästa gång ska hon troligen heta Elisabeth Ingrid faktiskt, fina namn .
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-07 07:17:38 följande:

Tycker också det är viktigt med släktnamn. "Alla" i min mans släkt har hetat Carl/Karl i tilltals- eller andranamn så det är vårt förstahandsval. Andranamnet blir ett annat släktnamn från min sida. Om det blir en flicka nästa gång ska hon troligen heta Elisabeth Ingrid faktiskt, fina namn .

Carl är så fint, det har vi lite längre tillbaka i släktleden, min morfars farfar hette Carl Svensson, född 1840 eller därikring om jag minns rätt, haha! Jag är så fascinerad av svt:s Allt för Sverige och allt de kan få fram där, jag har mest fått fram torra uppgifter om namn och födslar och dödsdagar när jag forskat... Carls son hette Johan och det har följt i olika former - morfar hette Ivan och mamma heter Yvonne som också är en variant av Ivan/Johan. Så Johan har varit på vår andranamnslista men det är lite för vanligt för mig. Ivan är för hårt, men det är nog för att jag aldrig träffat honom, han dog när mamma var 10 år. Ja en liten Elisabeth Ingrid tycker jag ni ska få sen, så fina namn!
  • minahjärtan0609

Att hitta ett namn när man jobbat med barn är inte det lättaste kan jag meddela. Många namn går helt bort då de är så starkt förknippade med andra barn som jag känner. Dessutom är vi 4 som ska tycka till denna gången. Men vi har i vilket fall bestämt oss för Nova. Och sedan ett släktnamn ( troligtvis min mammas namn) i andranamn.
    Den enda som inte gillar vårt namnval är svärmor. Hon har sagt att hon tycker namnet är ett förortsnamn, inte fint nog helt enkelt. Kan tillägga att vi inte är ett dugg "fina" utan vanliga Svenssons. Klart man blir lite sårad när hon inte kan hålla det för dig själv, särskilt när både vi och barnen kallar bebis i magen för Nova, det är liksom redan befäst hos oss.

• minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-12-06 22:03:04 följande:
    Redan innan vi blev gravida hade vi ett flicknamn som vi var helt övertygade om, Alice, men nu har vi strukit det helt, passar inte alls med killarnas namn och är alldeles för vanligt idag tycker jag. Killarna heter Wiggo och Melwin och vi vill gärna plocka upp w i tösens namn också, så nu är vi inne på Wendela istället. Om det nu inte är en flicka utan det kommer ut en pojke istället så är vi inne på namnet Alwe.
    Tycker Wendela är ett jättefint namn!
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-07 07:41:08 följande:

Att hitta ett namn när man jobbat med barn är inte det lättaste kan jag meddela. Många namn går helt bort då de är så starkt förknippade med andra barn som jag känner. Dessutom är vi 4 som ska tycka till denna gången. Men vi har i vilket fall bestämt oss för Nova. Och sedan ett släktnamn ( troligtvis min mammas namn) i andranamn.

Den enda som inte gillar vårt namnval är svärmor. Hon har sagt att hon tycker namnet är ett förortsnamn, inte fint nog helt enkelt. Kan tillägga att vi inte är ett dugg "fina" utan vanliga Svenssons. Klart man blir lite sårad när hon inte kan hålla det för dig själv, särskilt när både vi och barnen kallar bebis i magen för Nova, det är liksom redan befäst hos oss.

Att folk ska tycka så mycket! Nova är jättefint ju! Och förortsnamn... Suck. Vi är också medelsvenssons (rätt så bokstavligt talat också, haha!) men oavsett klass så spelar det väl ingen roll vilket namn barnet får, det är ju inte det som kommer avgöra hens framtid...
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-07 08:09:34 följande:

Att folk ska tycka så mycket! Nova är jättefint ju! Och förortsnamn... Suck. Vi är också medelsvenssons (rätt så bokstavligt talat också, haha!) men oavsett klass så spelar det väl ingen roll vilket namn barnet får, det är ju inte det som kommer avgöra hens framtid...

Nova är jättefint, synd att det har fått den stämpeln, in väl erkänna att just av den anledningen skulle jag inte välja det- men vårt barn kommer ju att bo i just en sådan förort, och av de svenska namn som finns här så är det många Tindra Nova Kevin Liam Michelle typ :)

och sedan passar det inte med killarnas namn alls, de har klassiska rejäla lite trista namn ( de heter Oscar och Jonathan, bägge fina namn dock) olika namn men passar ändå med varandra. Inte för att det måste vara samma, men det ska ju ändå låta någorlunda ok tillsammans för alla tre är ju faktiskt sambons barn.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)