• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-07 07:41:08 följande:

Att hitta ett namn när man jobbat med barn är inte det lättaste kan jag meddela. Många namn går helt bort då de är så starkt förknippade med andra barn som jag känner. Dessutom är vi 4 som ska tycka till denna gången. Men vi har i vilket fall bestämt oss för Nova. Och sedan ett släktnamn ( troligtvis min mammas namn) i andranamn.
    Den enda som inte gillar vårt namnval är svärmor. Hon har sagt att hon tycker namnet är ett förortsnamn, inte fint nog helt enkelt. Kan tillägga att vi inte är ett dugg "fina" utan vanliga Svenssons. Klart man blir lite sårad när hon inte kan hålla det för dig själv, särskilt när både vi och barnen kallar bebis i magen för Nova, det är liksom redan befäst hos oss.

Vad trist att svärmor ska säga så, förstår att ni blir sårade.

------------

Troligtvis kommer vi nog låta barnen välja andra eller tredjenamn och så kommer vi nog välja ett utav min svärmors namn, som för övrigt heter Ingrid, som jag ser flera utav er gillar. Skoj med namn
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-07 08:15:03 följande:

Nova är jättefint, synd att det har fått den stämpeln, in väl erkänna att just av den anledningen skulle jag inte välja det- men vårt barn kommer ju att bo i just en sådan förort, och av de svenska namn som finns här så är det många Tindra Nova Kevin Liam Michelle typ :)

och sedan passar det inte med killarnas namn alls, de har klassiska rejäla lite trista namn ( de heter Oscar och Jonathan, bägge fina namn dock) olika namn men passar ändå med varandra. Inte för att det måste vara samma, men det ska ju ändå låta någorlunda ok tillsammans för alla tre är ju faktiskt sambons barn.

Nej då hade jag inte valt något för modernt namn, t ex Liam passar ju inte med Oscar och Jonathan. Harry var lite mittemellan tycker jag, både gubbigt men också lite "fräckt" - eller vad man nu ska säga utan att låta som sin gamla mormor . Jag gillar ursprungsformen Henry också.
  • amalie79

Jag gillar rejäla namn, särskilt flicknamn, som ändå inte låter alltför hårda och tunga. Min systers äldsta heter Hedvig- något som en del i släkten tyckte lät lite sådär, men hon ÄR verkligen en Hedvig nu vid fem års ålder- en lång tjej, med stora händer och fötter, rejält och snusförnuftig och lillgammal:)

Lillasyster heter Iris och är liten och ljus och busig så hon funkar också till sitt namn på något sätt- även om hon inte har det där ljuva man förknippar med blomnamn på något sätt.,

Apropå blomnamn så år jag lite förtjust i sådana eftersom jag jobbar med trädgård och har gjort hela mitt liv. Men sambon tycker Flora är ett namn på en kossa. :)

Är också förtjust i Mathilda. Men en av mina nära vänner har redan en Mathilda :(

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-07 08:16:29 följande:

Vad trist att svärmor ska säga så, förstår att ni blir sårade.

------------

Troligtvis kommer vi nog låta barnen välja andra eller tredjenamn och så kommer vi nog välja ett utav min svärmors namn, som för övrigt heter Ingrid, som jag ser flera utav er gillar. Skoj med namn

Ingrid är fint!

Sambons minste säger Arvid om det blir en pojke, det är inte otänkbart heöörr
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-07 08:19:56 följande:

Nej då hade jag inte valt något för modernt namn, t ex Liam passar ju inte med Oscar och Jonathan. Harry var lite mittemellan tycker jag, både gubbigt men också lite "fräckt" - eller vad man nu ska säga utan att låta som sin gamla mormor . Jag gillar ursprungsformen Henry också.

Ja jag har fastnat för Harry kan jag säga. Henry är fint men för mig är det min fd s morfar, en envis tjurskallig gammal bonne, inget fel på gubben så sett men.

Gillade era namn med och absolut eftersom barnet kommer bli amerikansk medborgare också.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-07 07:31:32 följande:

Carl är så fint, det har vi lite längre tillbaka i släktleden, min morfars farfar hette Carl Svensson, född 1840 eller därikring om jag minns rätt, haha! Jag är så fascinerad av svt:s Allt för Sverige och allt de kan få fram där, jag har mest fått fram torra uppgifter om namn och födslar och dödsdagar när jag forskat... Carls son hette Johan och det har följt i olika former - morfar hette Ivan och mamma heter Yvonne som också är en variant av Ivan/Johan. Så Johan har varit på vår andranamnslista men det är lite för vanligt för mig. Ivan är för hårt, men det är nog för att jag aldrig träffat honom, han dog när mamma var 10 år. Ja en liten Elisabeth Ingrid tycker jag ni ska få sen, så fina namn!

Min svärmor har släktforskat mycket och det är spännande tycker jag! När vi gifte oss fick vi varsitt häfte med släktforskning (makens häfte var ju förstås tjockare för de efterforskningarna har hon ju hållit på med i flera år, men jag fick också ett). På framsidan hade hon skrivit en formulering som sa ungefär att "utan att alla de här människorna funnits livs levande skulle ni inte stå här idag", och då blev jag faktiskt lite rörd.

Ivan tycker jag är jättefint, men det är kanske för att jag varit klassföreståndare till en helt underbar Ivan. Sylvester däremot, som en släkting långt bak i makens släktträd hette, där snackar vi hårding . Vi får se om vi får någon flicka men ja då blir det nog en Elisabeth, även om jag helst inte vill ha en Bettan, utan något annat smeknamn.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-06 23:24:19 följande:

Jävla okänsliga typ som häver ut sig sånt, kanske ska bända sönder nåt på hen? (mohahah!) Det behövs inte mkt för mig heller för att jag ska få värsta spelet, om det är till någon tröst. Just nu har jag värsta nojan för att yngsta bonus ligger i hög feber och äldsta håller på att bli sjuk han med... Och har jag vaccinerat mig mot influensan? nej....

Du kommer bli en underbar lejonmamma, det är jag rätt säker på, du har bara förmåga att förbereda dig för de värsta scenarier i förväg. 

Tack kära du:)

Jo men precis. Detta är en gammal bondmora som fött tre barn, badat dem i mjölkrummet och lagt dem att sova i halmen medan hon mjölkade liksom. Jag tror inte det finns på kartan för henne att någon skulle kunna tycka detta är läskigt. Egentligen är hon en underbar människa men det där var mindre smidigt sagt :)
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-07 08:21:12 följande:

Jag gillar rejäla namn, särskilt flicknamn, som ändå inte låter alltför hårda och tunga. Min systers äldsta heter Hedvig- något som en del i släkten tyckte lät lite sådär, men hon ÄR verkligen en Hedvig nu vid fem års ålder- en lång tjej, med stora händer och fötter, rejält och snusförnuftig och lillgammal:)

Lillasyster heter Iris och är liten och ljus och busig så hon funkar också till sitt namn på något sätt- även om hon inte har det där ljuva man förknippar med blomnamn på något sätt.,

Apropå blomnamn så år jag lite förtjust i sådana eftersom jag jobbar med trädgård och har gjort hela mitt liv. Men sambon tycker Flora är ett namn på en kossa. :)

Är också förtjust i Mathilda. Men en av mina nära vänner har redan en Mathilda :(

Hedvig är ashäftigt! I den kategorin gillar jag även Harriet, Henrietta, Majken och Ruth! Av blomnamnen är Viola min favorit.
  • Hame

Roligt att fundera på namn Glad Vi var tidigt inne på Vidar, Alvar eller Hjalmar och jag var helt säker på att det skulle bli ett av dem. Nu på slutet har det dock kommit några bubblare, Edwin och Harry som någon annan nämnde.  

Jag tycker också att det gör ganska ont när bebisen rör sig nu, det finns liksom inte plats. Ett trick brukar vara att be maken lägga handen på magen, för han lyckas aldrig känna de stora rörelserna Flört

• amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-07 08:32:55 följande:

Hedvig är ashäftigt! I den kategorin gillar jag även Harriet, Henrietta, Majken och Ruth! Av blomnamnen är Viola min favorit.

Majken är på min lista också, men inte på sambons :)

Lustigt att du säger Viola för det heter min mamma i andranamn- det hette nämligen min mormor som gick bort i höstas. Grejen är att mormor var en mycket speciell människa som inte alltid behandlade sina barn väl, hon var väldigt egoistisk och tja, en komplex person som aldrig riktigt fick frid i själen medan hon levde.

Fint namn, komplicerad kvinna
Svar på tråden BF Januari 2016 :)