• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06

Varit hos bm nu, vuxit 1 cm sedan sist, så nu mäter magen 29 cm. Den lille ligger långt ner i bäckenet och är ruckbar. Smärtan jag känt neråt och dem hårda sparkarna trodde bm mkt väl kunde bero på att den lille försökt trycka sig neråt.
    Som vanligt var den lille inte helt samarbetsvillig när det gällde att lyssna på hjärtat, men bm var nöjd med det hon fick fram, hjärtljuden var uppe på 160 och vände när den lille stretade ifrån, sen gick dem ner och pendlade mellan 140-150.
    Bm sa att det var ett gott tecken att hjärtljuden gick upp när bebisen blev stressad och sedan ner igen, det tyder på en frisk bebis sa hon. Mår bebisen dåligt av att bli stressad brukar hjärtljuden gå ner istället. Alla värden såg bra ut också. V 34+0 idag så fr.o.m denna veckan kommer jag mäta blodtryck och urin varje vecka.

• amalie79
    Hame skrev 2015-12-07 09:30:51 följande:

Jag tänker också att det borde bli lugnare mot slutet eftersom det är ont om plats, men det verkar inte bebis ta hänsyn till  Min är fixerad sedan några veckor tillbaka så man tycker det borde dämpas, men icke! 

36+5 idag, tänk vad det går fort! Antagligen sista gången jag är gravid också.. känns både bra och vemodigt. 

Jag är förkyld och har varit det i tre veckor nu, är så trött på det och vill bara att det ska gå över. Hur funkar det med lustgasen om man är täppt i nästan och bara hostar när man tar djupa andetag liksom?!

Min syster var kanonförkyld när hon födde, det värsta tyckte hon var efter förlossning, att ha eftervärkar och blödning ihop med hostattacker, och det fanns inget dämpande som funkade med amning tydligen
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-07 08:21:12 följande:

Jag gillar rejäla namn, särskilt flicknamn, som ändå inte låter alltför hårda och tunga. Min systers äldsta heter Hedvig- något som en del i släkten tyckte lät lite sådär, men hon ÄR verkligen en Hedvig nu vid fem års ålder- en lång tjej, med stora händer och fötter, rejält och snusförnuftig och lillgammal:)

Lillasyster heter Iris och är liten och ljus och busig så hon funkar också till sitt namn på något sätt- även om hon inte har det där ljuva man förknippar med blomnamn på något sätt.,

Apropå blomnamn så år jag lite förtjust i sådana eftersom jag jobbar med trädgård och har gjort hela mitt liv. Men sambon tycker Flora är ett namn på en kossa. :)

Är också förtjust i Mathilda. Men en av mina nära vänner har redan en Mathilda :(

Mathilda är ett fantastiskt namn att heta kan jag intyga :) 
    Jag tycker faktiskt inte man ska bryr sig allt för mkt om att ens kompisars barn ha samma namn. En av min sambos bästa kompis döpte sin son till samma namn som sambons äldsta och hur ofta träffas de? Inte speciellt många gånger per år och när de gör det så är det inga problem alls.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-07 10:48:33 följande:

Mathilda är ett fantastiskt namn att heta kan jag intyga :) 

Jag tycker faktiskt inte man ska bryr sig allt för mkt om att ens kompisars barn ha samma namn. En av min sambos bästa kompis döpte sin son till samma namn som sambons äldsta och hur ofta träffas de? Inte speciellt många gånger per år och när de gör det så är det inga problem alls.

:) nej de kommer förmodligen inte att umgås mycket alls, det är iof en mycket god vän men en sådan där vän där vi umgås på tu man hand oftast då hon bor långt bort men arbetar i Göteborg.

Däremot har jag ju vänner som jag har daglig kontakt med och träffar flera gånger i månaden och deras barns namn skulle man ju aldrig välja, inte ens de namn man de inte använt "än" :)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-07 08:28:52 följande:
    Tack kära du:)

Jo men precis. Detta är en gammal bondmora som fött tre barn, badat dem i mjölkrummet och lagt dem att sova i halmen medan hon mjölkade liksom. Jag tror inte det finns på kartan för henne att någon skulle kunna tycka detta är läskigt. Egentligen är hon en underbar människa men det där var mindre smidigt sagt :)
    haha. det förklarar ett och annat, du kanske ska ta med henne på studiebesök på förlossningen så hon förstår att tiderna har ändrats :)

Det behövs så lite just nu, känner mig skör som ett kristallglas. Inte jätte lätt att hantera att jag behöver både trygghet och hjälp av sambon. Jag har alltid vart en "jag kan själv".
  • Hame
    amalie79 skrev 2015-12-07 10:41:00 följande:
    Min syster var kanonförkyld när hon födde, det värsta tyckte hon var efter förlossning, att ha eftervärkar och blödning ihop med hostattacker, och det fanns inget dämpande som funkade med amning tydligen
    Nej det där med medicin och amning är ju knepigt.. Och svårt att sova de få stunder det finns tid pga bebis.. får väll bara hoppas att det går över snart!
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-07 08:16:29 följande:
    Vad trist att svärmor ska säga så, förstår att ni blir sårade.

------------

Troligtvis kommer vi nog låta barnen välja andra eller tredjenamn och så kommer vi nog välja ett utav min svärmors namn, som för övrigt heter Ingrid, som jag ser flera utav er gillar. Skoj med namn
    Nova är jätte fint!
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-07 10:32:29 följande:

Varit hos bm nu, vuxit 1 cm sedan sist, så nu mäter magen 29 cm. Den lille ligger långt ner i bäckenet och är ruckbar. Smärtan jag känt neråt och dem hårda sparkarna trodde bm mkt väl kunde bero på att den lille försökt trycka sig neråt.
    Som vanligt var den lille inte helt samarbetsvillig när det gällde att lyssna på hjärtat, men bm var nöjd med det hon fick fram, hjärtljuden var uppe på 160 och vände när den lille stretade ifrån, sen gick dem ner och pendlade mellan 140-150.
    Bm sa att det var ett gott tecken att hjärtljuden gick upp när bebisen blev stressad och sedan ner igen, det tyder på en frisk bebis sa hon. Mår bebisen dåligt av att bli stressad brukar hjärtljuden gå ner istället. Alla värden såg bra ut också. V 34+0 idag så fr.o.m denna veckan kommer jag mäta blodtryck och urin varje vecka.

Den bästa nyheten att magen växt och att allt se bra ut! Hoppas att lillan får samma utlåtande på TUL, var den imorgon?
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-07 10:55:06 följande:

haha. det förklarar ett och annat, du kanske ska ta med henne på studiebesök på förlossningen så hon förstår att tiderna har ändrats :)

Det behövs så lite just nu, känner mig skör som ett kristallglas. Inte jätte lätt att hantera att jag behöver både trygghet och hjälp av sambon. Jag har alltid vart en "jag kan själv".

Precis!! Men får jag göra saker i min takt så klarar jag jävligt mycket nu med. Sa till sambon i morse, när han var stressad och jag inte klar att gå utan mig, eller stressa ner, för jag fick en sammandragning när han stod klar med skorna på och stampade. Klarar ingen stress men får jag göra saker i min fart så går det hur bra som helst.

Antingen så tror folk att jag inte klarar något, som min manlige kollega, eller så tror de att eftersom jag är så frisk så är allt precis som innan, som när mina andra kolleger tyckte det var en bra idé att springa till bussen i förra veckan:)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)