Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2016-01-01 10:39:27 följande:

Tyvärr är det ju sådär som du säger med handhygienen, man får påminna dem varje gång dem ska ta i henne att dem måste ha tvättat händerna innan.

Idag kanske dem ska få åka iväg till ett par kompisar och leka en stund, dem behöver ju få lite utlopp för sin energi också. Jag hade ju lovat dem Leos lekland nu under lovet men det känns ju inte särskilt aktuellt med tanke på att smittrisken är hög på såna ställen.

Haha, känner igen det där med att hålla sig i toan när man kissar, haha. Vår yngsta är sämst på att sikta typ. Haha, konstigt det där med killar :-P

Jo men visst är det... Den store fattar och har gjort i flera år. Han duschar självmant och anvönder deo nu för hsn börjar lukta pubertet, stor, kraftig 11-åring.

Den lille byter helst inte kalsonger och duschar under vilda protester... :)
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-01 12:06:21 följande:

Har ni handsprit hemma? Jag tycker det är väldigt smidigt med barn som är lite slarviga med handhygien. Låt killarna sprita sig innan de tar på lillasyster.

Ja hur tänkte man med januaribarn? Kan till mitt försvar säga att vi inte tänkte alls på månad utan det fick bli när det blev. Man får vara glad att de inte går på dagis iallafall då smittorna är fler.

Jag tycker januaribarn är jättebra på alla andra sätt. De blir äldst i sin klass, fram i sommar är de stora nog att hänga med utan större problem, man får hela goa våren och sommaren hemma med promenader osv, sen får jag börja jobba under min favoritårstid hösten och är tillbaks innan snöjouren börjar.

Vi har också handsprit hemma vanligtvis också och tänker som sagt försöka ha en lagom nivå. Min kompis är på mig om att inte låta någon alls komma hem första tiden osv, men man får ju använda förståndet lite. Hon höll sina borta från människor länge och sjukare ungar än hennes får man leta efter...
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-01 19:04:18 följande:

Känns lite skönt att du också känner så, kände mig faktiskt lite hemsk när jag skrev det där, mina bonusar är inga elaka killar, men ibland så är inte impulskontrollen den bästa eller förståelsen för hur ömtåligt ett mindre barn är. Det syns tydligt när det leker med min 2 åriga brorson. Oftast är de fantastiska med honom, men rätt som det är så glömmer de bort hur liten han faktiskt är...

Jag håller med. Bonusarna kommer inte få plocka upp bebisen utan att fråga, lille kommer inte få bära den alls utan bara sitta med den när vi är med. Store kan få bära, han är väldigt rädd om mindre barn, stark och stadig. Han passar sin snart tvååriga lillasyster hos mamman korta stunder när pappan hämtar mamman på jobbet o då gör de klart en flaska välling som han "matar" henne med under tiden.

Jag fick själv en lillebror vid den åldern och både plockade upp honom och bytte på honom osv- men det är skillnad på då och nu och tjejer och killar...

Men jag kommer ju vara nervös men man får försöka bita ihop :) man vill ju inte stöta bort dem från syskonet heller. Särskilt inte som den äldste säger till lille att vi måste hålla ihop, för du är ju den enda riktiga brorsan jag har, de andra är ju bara halvsyskon.

Hur tänker ni andra som har katt/ hund förresten, ett hopp men ändå en koppling:) på folk låter det som att de tror att jag inte kommer våga lämna bebisen på golvet och så pga katterna, men så har jsg inte alls tänkt. Har inte tänkt stänga ute dem på nätterna heller för då blir det ett jävla liv på gammelkatten.

Har liksom tänkt ta det som det kommer, när de kommer fram får de lukta på bebis, kolla det de själva vill typ. Så kommer det nog lösa sig
  • amalie79

Jag håller på och tvättar kläder ikväll. Får massa skäll för att BB-väskan inte är packad :D så nu är snart allting rent som bebisen äger iaf. Frågan är hur mycket man ska ta med? Min bm säger ett, max två dygn på sjukhuset om allt går som det ska.Och det får man ju ändå utgå ifrån om man inte ska bli ännu knäppare :)

Enligt vad de sa på föräldrakursen så åker man hem och sedan tillbaks för det där provet som ska tas.

• amalie79
    Eleonor01 skrev 2016-01-01 20:32:41 följande:

Hos oss är det vanligt att förstföderskor stannar till testet är taget. 48h Mao. Jag packade för två dagar. Min man jobbade under tiden vi var på BB å kom förbi efter jobbet på vägen hem m det jag saknade. Kändes inte som vi ville slösa på dagar när jag ändå var på sjukan.

Denna gången har jag endast ett ombyte med. Ska hem tidigare å hår nu inte det så får min man ta med när han kommer m sonen så han får träffa lilla syster första gången :)

imorgon är jag fullgången,... Jävlar vad tiden går sakta efter v 30....

Ja jag tänkte packa för 2 dygn så får vi se- men hur mycket behövs för bebisen då?

På mig finns inte på kartan att vara där utan sambon, det är ju liksom han som vet vad man gör där och lönns som tiden skulle gå långsamt och tråkigt utan honom. Men förstår tänket ang dagar två veckor är ju ändå ingenting och känner mig redan osäker på att vara ensam med bebisen så tidigt.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-01 20:35:24 följande:

Vi stannade faktiskt till PKU-provet med Axel men han föddes på fm och då blev det lagom att åka efter ronden på förmiddagen två dygn senare. Till honom använde vi bara en pyjamas och ett set med body/byxor, en mössa (efter den han fick på sig direkt som bm satte på) och så ytterkläder. Så jag har packat ner så fast två set body/byxor för säkerhets skull. Och strumpor förstås. Och en filt. Skulle väl kunna packa ner nåt mer men eftersom vi var så mkt hud mot hud sist, hela tiden förutom när vi skulle äta och han låg i rullbaljan, så känns det onödigt för det kommer vi ju vara nu med.

Ja det där med mössa verkar vara så olika! Det står på listorna att man ska ha mössa med, men min syster tyckte det var onödigt att jag köpt två för hon jade inte haft mössa mer än en liten stund, den som bm satte på, sen hade de ingen haft å ingen sa något.

Vissa jag frågar har använt en hel del kläder och suttit mycket ute på avdelningen o hängt med andra föräldrar, medan andra mest har legat på rummet hud mot hud.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2016-01-01 21:07:20 följande:

Det räcket m två uppsättningar av vad ni nu vill att bebisen ska ha på sig. Glöm inte strumpor å mössa bara. Jag har köpt velourkläder. Hade det till sonen också. De är lite varmare än bomullskläder vilket en nyfödd behöver. Extra filtar har jag också sp hon slipper ligga helvitas något i den äckliga plastbaljan när jag måste ha mina händer fria för dusch eller liknande

Ok,vi har nog inget i velour så får väl bli bomull och filt. Bm har ju skrivit i min journal ang mina rädslor och att en av dem är att bli lämnad och att sambon inte får stanna. En väninnas man fick åka hem mitt i natten. Sen kan det ju hända ändå men är rädd att det ska stressa hem mig om jag blir ensam kvar med bebisen. Sambon och jag har varit ifrån varandra typ två nätter sen vi blev ihop så vi är ogärna ifrån varann ens utan bebis
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2016-01-01 23:13:42 följande:

Jag är också svullen i underlivet :) har känts konstigt där nere så jag har känt lite och det känns väldigt annorlunda... Men det är ju nått som trycker på hela tiden och det förbereds för att komma ut så jag antar att det är helt normalt :)

Angående mössa så har det gått åt två stycken för mig på BB. Min minsta pojk var jättekänslig för kyla, skakade o huttrade och mössa hjälper att hålla värmen. Var tvungen att ha han i tjock filt och använda mössa hemma också innan det blev bättre. Ser fortfarande framför mig hur han låg o huttrade varje gång filten åkte av eller speciellt när det var blöjbyte.

Den första mössan efter förlossningen har blivit lite blodig och äcklig, därför har det varit en helt vanlig vit hjälmmössa som jag inte har varit rädd om. Efter det har jag bytt till någon "roligare". Ombyten har jag tagit två stycken + två pyjamaser. Tar inte så mycket plats ändå och skulle det behövas mer får min sambo ta med sig det.

Nu ikväll har jag monterat spjälsäng och inrett min ett-årings rum, ska bli så spännande att se hand reaktion imorgon när hans leksaker står i storebrors f.d rum :)

Jag känner absolut ingenting där nere mer än att det sved lite efter sex häromkvällen men det tror jag är relaterat till kissandet för det brukar bli samma inser mens när jag torkar ofta.

Bm sa att huvudet är fastkilat och frågade om jag verkligen inte märkte att det ilade och tryckte på där nere. Men det slutade liksom snarare ila när huvudet kilat fast sig tyckte jag. Inte trycker det heller, gör lite ont med en gång på morgon i höfter bara och så såklart häromdagen när vi gick typ 7000 nånting steg

Imorgon ska vi till Ullared så lär väl vara lite mör imorgon kväll... Men bebisfödande känns långt borta.
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2016-01-01 23:13:42 följande:

Jag är också svullen i underlivet :) har känts konstigt där nere så jag har känt lite och det känns väldigt annorlunda... Men det är ju nått som trycker på hela tiden och det förbereds för att komma ut så jag antar att det är helt normalt :)

Angående mössa så har det gått åt två stycken för mig på BB. Min minsta pojk var jättekänslig för kyla, skakade o huttrade och mössa hjälper att hålla värmen. Var tvungen att ha han i tjock filt och använda mössa hemma också innan det blev bättre. Ser fortfarande framför mig hur han låg o huttrade varje gång filten åkte av eller speciellt när det var blöjbyte.

Den första mössan efter förlossningen har blivit lite blodig och äcklig, därför har det varit en helt vanlig vit hjälmmössa som jag inte har varit rädd om. Efter det har jag bytt till någon "roligare". Ombyten har jag tagit två stycken + två pyjamaser. Tar inte så mycket plats ändå och skulle det behövas mer får min sambo ta med sig det.

Nu ikväll har jag monterat spjälsäng och inrett min ett-årings rum, ska bli så spännande att se hand reaktion imorgon när hans leksaker står i storebrors f.d rum :)

Ja vi har två mössor vi köpt plus några min syster hade ( men då Aldrig använde)

Tänker att vi tar med några av de ärvda kläderna till BB just med tanke på kladd. Sen ett lite finare set för fotografering då min sambo är hobbyfotograf och så då setet min farmor stickade till faster för hemfärd och plåtning.

Har dock gjort klart att kameran är bannlyst tills bebis är ute och att jag inte fotas förrän jag är duschad och kammad och själv tycker det är okej ;D
Svar på tråden BF Januari 2016 :)