Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

Blgebo skrev 2016-01-05 16:05:42 följande:

Det som händer, är att moderkakans funktion förr eller senare avtar. Hur lång tid det tar varierar. En del moderkakor klarar över 43 v andra barn slutar ju växa långt tidigare än så. Har träffat två somaliska kvinnor som vägrat igångsättning och sedan fött barn i v43 + ngn dag. De barnen mådde jättebra. Men nu kan man ju följa med ultraljud hur det ser ut med fostervatten, flöde osv. Man har som patient alltid ett val, man kan vägra igångsättning men fortfarande få kontroller av barnets hälsotillstånd. Har även varit med om att man som kvinna vägrat igångsättning trots att barnet mått dåligt, och sedan inväntat spontan förlossning med dött barn i magen. Så länge barnet är på insidan är det ingen "person", och mamman bestämmer eftersom det är hennes kropp som påverkas.

Ofta går man ändå bara över ngn dag oavsett vad man gör... pratade just om det med en av läkarna innan jag gick hem. Hon sa att hon haft en kvinna som vägrat igångsättning i v.42. En "naturmänniska" som trodde på att kroppen fixade allt, sådär lite lagom skeptisk till sjukvården. Lite äldre, närmare 40, välutbildad, svensk. Dagen efter läkarbesöket kom kvinnan in med egna värkar och födde barn snabbt och helt komplikationsfritt. "Och där hade jag stått och pratat om hur farligt det är att gå över och att hon verkligen borde sättas igång..."

För länge sedan såg situationen annorlunda ut. Oftast föddes ju barnen ändå och mådde bra, men det hände också att barnet kunde dö till slut och födas dött, eller ruttnade i magen, och sedan dog mamman av en efterföljande infektion.

Tack:)
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2016-01-05 19:40:24 följande:

Vilken rolig observation! Håller med. Jag tycker det är bra att vi diskuterar även sådant som är lite "runt om" graviditeten för det påverkar ju faktiskt hela tillvaron att anpassa sig till ett barn och det är intressant att läsa om hur ni andra resonerar om t ex hur mycket man bör anpassa sig och på vilket sätt.

Jag själv tänker just nu framförallt på förlossningen förstås men även på hur det blir för mig efter de tre månaderna har gått som mina två amerikanska gravidvänner får vara föräldralediga. Då får jag hitta nya sätt att aktivera mig själv och bebisen och hitta nytt folk att umgås med - tänkte dock försöka dra med de här två på t ex bibliotekens aktiviteter, eller gå dit själv, för där kanske jag träffar fler som ska vara hemma längre än tre månader så att man redan nu har fler än de två kvinnorna. Finns även en träff för 0-6-månaders och deras mammor en dag i veckan där vi gick vår föräldrautbildning, hoppas där kommer finnas vettigt folk. Sedan kanske jag kör till min mans jobb och lämnar bebisen till honom i 1,5 timme och går någon kurs. Hade ju tänkt fortsätta med min italienska men den ska eventuellt läggas ned så då får jag hitta något annat. Finns gratis babyyoga t ex. Sedan i augusti/september tänkte jag börja plugga igen på halvtid om det känns bra.

Vad har ni andra tänkt hitta på? Är det välorganiserat med föräldragrupper på er MVC/ BVC?

Tänker väl typ kyrkans öppna förskola ett par gånger per vecka. Sedan har jag lite vänner som jobbar kvällar och ibland är lediga dagtid, barnfria. Umgås lite med pappa pensionär. Det blir inte så många månader för mig, våren, sen upphör ju aktiviteter över sommaren oftast och när den är över är det ju meningen jag ska börja jobba.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-05 20:21:54 följande:

Håller med dig helt och hållet. Hoppas tråden fortsätter med aktivitet även när bebisarna tittat ut

Det hoppas jag med.
  • amalie79
    himw skrev 2016-01-05 23:15:59 följande:

Vad tror ni om en sån här lista som vi kan fylla på efterhand?

himw: BF 3 januari och fick en flicka (Clara) den 13 december då vattnet gick plötsligt :)

himw skrev 2016-01-05 23:13:14 följande:

Så himla skönt! Det blev så annorlunda när sonden försvann, hur går det för er? Sondar ni fortfarande? Det här med Neos hemsjukvård- vilken lyx!! De har varit helt underbara! Är ni fortfarande inskrivna?

Jag har inte fått igång amningen så jag kan helamma utan vi ger ersättning på flaska efter varje amning men jag hoppas fortfarande att det kan komma mer mjölk så jag kan helamma. Håller med dig om tiden- i söndags var hon tre veckor och skulle egentligen fötts, vet inte vart tiden har tagit vägen :)

Det blev en Clara och det var tur att hon kom när hon gjorde för hon vägde 4340 g- de vet fortfarande inte varför hon var så stor redan men hon är så himla fin med världens goaste kinder :)

Clara är ett av mina favoritnamn också! :) står definitivt högt upp på listan!
  • amalie79
    Mallis87 skrev 2016-01-06 00:07:56 följande:

Det här med namn... Har ni bestämt namn redan eller har några olika alternativ? Har ni delat med er till familj/vänner vad ni har tänkt för något?

Jag blir såå irriterad.... En vän till oss frågade om vi hade några namn till lillebror. Sa då att vi har varsen favorit, men inget är bestämt än. Fick frågan om vilka namn, och när jag sa de två alternativen utbrister hen "men Nää, det kan ni ju inte döpa barnet till!". VAD ger någon rätten att klanka ner på ett namn som vi gillar?! Till saken hör att hen har ett barn med ett väääldigt annorlunda namn, aldrig hört det förr och är kanske inte så förtjust i det, men skulle aldrig få för mig att kommentera det så. Är det ett namn dom gillar så vill ju inte jag "förstöra" med att tala om att jag inte gillar det utan respektera att de tycker det är fint.

Jag berättade mitt favoritpojknamn för min svärmor och hon började gapskratta. Sansade mig inte riktigt just då, vi satt alla fyra i bilen. Först efteråt så fattade jag att hon trodde jag skämtade med henne...
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-06 01:47:52 följande:

Kanske borde skrivit att jag postade en bild på babyfilten, så ni som inte ser den i appen vet vad inlägget var om...

Wow. Den var verkligen helt fantastisk! Är det ett gammalt mönster? Koftan jag fick efter min faster har nämligen ungefär det mönstret och den är ju över 60 år. Har även sett i online stickcafe på Fb, där var en kvinna som hade ett sådant mönster sedan sin barndom ungefär samtidigt.
  • amalie79

Lyssnar ni på mycket poddar o sådant? Finns tydligen en del bra om graviditet barn mm, har inte lyssnat jättemycket för några historier var sådär skrämmande som jag inte riktigt fixar...när man målar upp värste tänkabara. Ett tag lyssnade jag mycket på Stickpodden. Under sommaren gör jag mycket saker på jobbet som funkar att lyssna ljudbok också, typ klipper gräs och rensar ogräs. Även P3- dokumentärerna ör väldigt bra de flesta.

Har inte varit så mycket det sista men tänker mig att detta är nödvändigt i vår på promenader, nattamning, mm. Med en lur i örat såklart så man ser o hör vad som händer runt om.

Iaf, är det någon som lyssnat på Serial? Om inte så gör det, iaf om ni som jag gillar brottshistorier ur verkligheten. Ett verkligt mord, en ung kille som dömdes för mord på sin fd flickvän, fallet plockas upp i en radiostation och man nystar upp hela historien, pratar med alla vittnen osv. Nu har det tydligen börjat en säsong 2 med ett nytt fall, ser fram emot att följa denna också.

• amalie79

Skrattar för får en massa sms från min syster som ägnat julledigheten åt att potträna sin minsta tjej. Hon är 2 1/2 och samtidigt så har talet precis lossnat på riktigt så hon babblar och babblar. Helt plötsligt är hon ingen bebis längre liksom. Trosor på den lilla baken och så får man ordentliga svar när man pratar med henne.

Igår hade hon väckt sin mamma 06:00 på väg till toan " kissa pottan!" Som syrran sa,då kan man inte gärna säga att hon får kissa i nattblöjan liksom :D

Jag frågade henne om moster M också får ett toaklistermärke om jag går och kissar, trodde hon skulle säga nej, men jo då, jag skulle absolut få ett med Olof och Anna :D

( vad är det med alla ungar och Frost??)

• amalie79
    Seven Costanza skrev 2016-01-06 15:02:46 följande:

Så tröttsamt att inte kunna somna om när man vaknat på natten. Vaknade 04.30 och nu är klockan 06.00. Bebisen har rumlat runt som tusan... Och jag som behövde sova ordentligt för att göra klart min inlämning idag, men nu går jag nog upp istället för det här är ju dryyygt. Kan ju bli en eftermiddagslur om det behövs

Har ni lätt för att somna om? Några tips?

Nej inte på morgonen. Har gått upp när sambon går upp, ätit frukost i soffan eller framför tv i sovrummet. Sedan kan jag somna om en stund oftast, om jag inte ska iväg. När vi varit lediga tillsammans under julen så har jag oftast legat o dragit mig eller läst tills sambon vaknar, känns ju trist sitta och äta själv och glo på honom genom sovrumsdörren :)
  • amalie79

[quote=76196606][quote-nick]Nettiis skrev 2016-01-06 16:37:42 följande:[/quote-nick]Inatt har jag sovit så otroligt bra.. Sambon har inte sovit hemma om det nu beror på det.. Var uppe och kissa en gång bara..

Annars vaknar jag ofta när sambon går upp 03.15 och kan då inte somna om.. Så går ofta upp då och äter frukost och ser lite på tv.. Vid 7.30 tar jag en kort promenad med hunden sedan somnar jag om vid 8 och sover till 10. Tror det bara är att vänja mig vid detta då lillan i magen är vaken samma period i magen på mornarna.[/

Jag är efter tre dagar hemma utan sambon bara ledsen och rastlös. Måste försöka göra någonting varje dag inser jag. Kanske inte borde gått hem från jobbet utan jobbat lite till, blir tröttare av att vara hemma!

Men å andra sidan, ville ju ha juldagarna ledigt och då hade jag fått dela dem med mina kolleger- och kanske varit mycket tröttare nu.

Sover gott pp nätterna med en kisspaus men hade jag inte redan varit nattkissare så hade jag nog varit tröttare.

Men all oro jag har inför förlossningen gör det svårare att somna- sedan jag läste att de flesta förlossningar sätter igång på natten så tänker liksom hjärnan- om jag inte somnar så blir jag inte överraskad typ. Sjukt.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)