• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-11 21:32:04 följande:

Okej. Jag frågade om jag skulle ringa i förväg och då sa läkaren att det är ju trevligt men man behöver inte, man kan bara komma in. Men jag tror att jag kommer ringa ändå, svensk som man är

Haha ja, man är så van vid att försöka inte vara till besvär. Jag VET ju egentligen att om det krisar så kan man ju komma dit direkt, men jag skulle nog ringa även om jag var utanför porten och typ "får jag komma in?", haha!
  • Seven Costanza
    himw skrev 2015-12-11 21:09:39 följande:

Till oss har de sagt att man ska ringa in när vattnet gått (och hålla koll på färgen på det), om man får en blödning eller när man hade 3 värkar på 10 min- eller när man känner sig osäker :)

Vet inte om det är samma direktiv överallt men i vårt landsting verkar de trycka hårt på att man ringer in till förlossningen och får råd- känns väldigt tryggt.

Men vad skönt att bli igångsatt så pass snabbt- har två kompisar som gått över tiden med 16 och 17 dagar och de sa att det var hemskt!

Ja det kändes bra att få tydliga besked kring det - en vecka kan jag tänka mig att gå över men sedan är man nog rätt trött på det.

Att ringa när man känner sig osäker känns ju som ett bra och mänskligt råd att ge
  • CarolinaH
    mirakelspektakel skrev 2015-12-11 18:15:27 följande:
    Oj! du kämpar verkligen! Tänk på att låta dina äldre barn avlasta dig så du inte hamnar på förlossningen igen, då kan du inte göra något av det du planerat. Tonåringarna kan väl göra matsäck till samtliga i familjen? Eller köp såna där färdiga piroger eller panpizza.

Kom du och din man iväg på infoträffen på sophia? Hur var den?

Vilken fin trämobil! Vi har också en bozz i fårskinn, den stora varianten (newbie som jag är så tänkte jag ju inte att det fanns olika storlekar) , jag har testat den går att få ner i liggdelen, men det blir inte vackert, haha... tittar lite på minipåsar men tror att jag kanske ska hejda mig lite.... det kanske blir jättevarmt i feb, mars och april...
    Jo vissa dagar funkar inte alls. Barnen är inne i nån riktig trotts. Inger hjälper. Allt jag säger passerar dem helt obemärkt. Och det vanliga svaret är att det hörde inte jag eller det visste jag inte. Testat med avdrag på månadspeng, avstängt internet och mobilförbud. Men inget hjälper. Inte ens hotet om uteblivna julklappar.
    Gjorde det enkelt för mig. Käkade lite pasta och stekte på kyckling till middag. Ställde fram en stor skål med grönsaker och gav dem varsin kniv så fick de fixa sin egen sallad tills i morgon.

Nej maken kunde inte och jag mådde inte alls bra. Pratade med en tjej som varit på den träffen tidigare. Och tydligen var det bara infon som finns på hemsidan. En 2 timmars föreläsning.
    Hon tyckte i så fall det var bättre att boka in sig på visning av lokalerna där det finns möjlighet att ställa frågor med.

Nu är allt utom min och makens väska packat och klart. Känner mig helt redo för detta lilla monster som gärna får komma nu. Tveksam över hur jag ska klara av jul och nyår annars.
  • amalie79
    himw skrev 2015-12-11 21:09:39 följande:

Till oss har de sagt att man ska ringa in när vattnet gått (och hålla koll på färgen på det), om man får en blödning eller när man hade 3 värkar på 10 min- eller när man känner sig osäker :)

Vet inte om det är samma direktiv överallt men i vårt landsting verkar de trycka hårt på att man ringer in till förlossningen och får råd- känns väldigt tryggt.

Men vad skönt att bli igångsatt så pass snabbt- har två kompisar som gått över tiden med 16 och 17 dagar och de sa att det var hemskt!

Jag känner precis tvärtom- de vill man ska ringa för att de vill ha en hemma så länge som möjligt. De var väldigt noga med att påpeka det på föräldrautbildningen , att man har det bättre hemma så lääänge.

Jag skulle känna mig tryggast med att komma in tidigt och sedan få stanna och slippa bli hemskickad
  • Eleonor01

Hos oss heter det etablerat värkarbete å minst 3 cm öppen för att bli inskriven. Man får dock komma på hur många undersökningar msn vill om man e orolig men man prioriteras inte när man inte är inskriven. Känns helt logiskt faktiskt! De som är mer öppna å längre fram i sitt värkarbete behöver den personalen mer. Man kan alltid gå runt i korridorerna på sjukhuset om man inte är tillräckligt öppen så slipper man åka hem igen :)

• himw
    amalie79 skrev 2015-12-11 21:55:38 följande:

Jag känner precis tvärtom- de vill man ska ringa för att de vill ha en hemma så länge som möjligt. De var väldigt noga med att påpeka det på föräldrautbildningen , att man har det bättre hemma så lääänge.

Jag skulle känna mig tryggast med att komma in tidigt och sedan få stanna och slippa bli hemskickad

Vad tråkigt att du fått det intrycket- det beror ju helt på hur de säger det.

Vi har varit inne på förlossningen då jag inte kännt bebisen på samma sätt och då ringde jag innan och kände mig superhysterisk och var övertygad om att de skulle säga typ: Avvakta och återkom men vi fick komma in direkt och de var så himla gulliga i både telefon och på plats.
  • fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-12-11 18:26:34 följande:

Jag har världens konstigaste och vidrigaste fundering som jag dragits med ganska länge men vet inte riktigt vart jag ska våga vända mig med den så nu vänder jag mig till er här inne. Ni får verkligen ursäkta frågan och är ni känsliga för bajsfrågor så undvik att läs vidare.

Jag har under ganska många veckor haft väldigt konstig avföring, den är liksom som slemmig och ofta i samband med att jag är trög i magen. Är det ngn mer som varit med om liknande eller hört ngn annan som varit det. Kan inte hitta information nånstans om det, allt man får fram handlar bara om cancer. Kan inte minnas att jag haft så tidigare graviditeter och aldrig innan jag blev gravid denna ggn, så jag tror ju själv det har med graviditeten att göra.

Äter du mycket fröer (typ linfrön eller chia) för att hålla igång magen? Det binder mycket vätska och kan göra att avföringen ser slemmig ut.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-12-11 22:01:23 följande:

Hos oss heter det etablerat värkarbete å minst 3 cm öppen för att bli inskriven. Man får dock komma på hur många undersökningar msn vill om man e orolig men man prioriteras inte när man inte är inskriven. Känns helt logiskt faktiskt! De som är mer öppna å längre fram i sitt värkarbete behöver den personalen mer. Man kan alltid gå runt i korridorerna på sjukhuset om man inte är tillräckligt öppen så slipper man åka hem igen :)

det är det jag sagt till sambon, får vi inte stanna så slår jag läger i foajén eller ställer till ett jävla liv. Någon avdelning måste ju ta hand om en människa som förmodligen har total panik:)
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-12-11 22:01:23 följande:

det är det jag sagt till sambon, får vi inte stanna så slår jag läger i foajén eller ställer till ett jävla liv. Någon avdelning måste ju ta hand om en människa som förmodligen har total panik:)
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-12-11 20:23:15 följande:
    Ska man känna resultat direkt? Drack fem glas vatten för en stund sedan men tycker inte det händer så mkt mer än att jag mådde illa istället och nu ligger och huttrar på soffan. Känner henne lite lite och när jag känner henne gör det mer ont, känns som svepande rörelser liksom.
    Usch, blir orolig gör er, hoppas att det går bra!!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)