Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2015-11-23 11:36:35 följande:
    Men nu blir jag alldeles generad. Tack! Ja jag tänker att man är ju tusan inte så fräsch då, lika bra att ungen vänjer sig från början.

Och om det där med hot och mutor och att känna sig hemsk... Min är ju inte ens fyra år än men jag kan verkligen känna igen mig. Jag tycker att mycket av det Petra Krantz Lindgren säger är så klockrent och även psykologerna som brukar vara inne på Nyhetsmorgon gillar jag (såg Jenny Klefbom på tv4 i morse), och det där radioprogrammet som gick på p4 förr... åh vad hette det... så jädra bra, med Malin Alfvén tror jag. Och Fem gånger mer kärlek har jag bara ögnat igenom men sett rekommenderad i många psykologsammanhang så den tror jag starkt på. Jag hinner inte läsa allt jag vill men jag tror stenhårt på good enough, och att visa barnen att jag också kan ha fel och är beredd att jobba på det. Det är så mycket viktigare än att försöka vara perfekt från början. Eller ja missförstå mig rätt, klart man ska försöka göra så gott man bara kan, men inte förgås av dåligt samvete när man inte lyckas, för jag tror inte man KAN lyckas med att göra allt perfekt.
    Jag brukade läsa en hel del av Jesper juul när barnen var mindre och när jag tänker tillbaka på det så hade man på ngt sätt en bättre relation med barnen på den tiden med. Och det verkar som hon Petra har lite samma tänk som honom. Funderar på att skaffa hennes bok om barns självkänsla och läsa den. Vår äldsta är verkligen en känslig person och det krävs en helt annan dialog med honom och fokus än med den yngsta. Du har så rätt i allt du skriver, tror också det är väldigt viktigt att man visar barnen att man också kan görs fel ibland och att man står för det. Hade lovat äldsta sonen att vara med honom i skolan en stund idag men har inte sovit mer än 2 timmar inatt så jag kände att jag inte riktigt orkade det, men jag förklarade för honom varför och berättade att jag förstår att han verkligen blir ledsen och besviken att jag inte klarade det idag och efter det så sa han inget mer om det, det kändes som han förstod.

Sen tror jag att mkt som händer i familjen runt omkring spelar in. Vi har haft ganska tuffa år bakom oss som påverkat både mig och min man väldigt mkt och det har säkert gjort att vi tappat bort oss själva som par och som föräldrar lite på vägen. Men mkt har vänt nu och vi är på väg tillbaka och jag hoppas att det ska påverka barnen positivt också.
    Många säger att deras tredje barn band ihop familjen på något speciellt sätt och jag hoppas att denna lilla krabat kan göra samma sak med vår familj. Låter som vi skaffar barn för att binda ihop familjen men så är det ju inte. Det som är så härligt är att pojkarna längtar verkligen lika mkt som jag och min man och dem är så intresserade av att veta och undrar mkt hela tiden. Så det känns oerhört bra att de inte ser det som ngn som ska konkurrera med dom. Sen förstår jag att det givetvis kommer bli tufft för dem äldre barnen också ibland.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-23 11:37:25 följande:
    WiMe06 skrev 2015-11-23 11:18:22 följande:

Kära vän, håller med övriga att jag tycker du ska försöka få till ett aurora-samtal eller liknande för din egen skull. Du ska inte behöva gå runt och bära på dem känslorna, det är därför det finns stöd att få inför en sådan situation. Så ring idag, jag tror det skulle vara bra för dig att få prata om dina tankar. Lycka till! Kramar!

Tack, ni är så rara allesammans! Skönt också samtidigt med kvinnor som gjort det och man ser att de överlevt. Brukar prata med en mamma här som jag träffar via jobbet. Hon fick sitt tionde barn i våras. Brukar tänka på henne ibland, att så hemskt kan det ju inte vara för hon ser ju alltid så glad ut.

Ska fundera idag och se om jag ska ringa imorgon.
    Oj, ja då har du verkligen någon som har gått igenom det och alla gånger på olika sätt.

Måste säga att även att man gått igenom det 2 ggr själv innan så är jag också rädd för hur den här ggn ska gå. Och det är otroligt skönt att kunna ventilera sånt här med andra som varit med om det och som det är första ggn för. Det känns som man kan få lite energi och kraft genom att ventilera det.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-23 16:43:51 följande:
    Jag har försökt läsa Juuls Ditt kompetenta barn men jag har aldrig lyckats få till det! Annars har han nog mycket bra att säga och jag tror som du att Petra KL har mycket samma tänk. Jag tror den självkänslaboken är jättebra! Vi hade fantastiska föreläsare i utvecklingspsykologi på psykologutbildningen och även om många klasskompisar sa att de var glada att de redan fått sina barn (eftersom de läste om allt man kunde göra fel) så känner jag tvärtom att det är en skön grund att stå på eftersom jag i mycket känner att det sällan är helt kört. Jag får vara glad att jag har den grunden, eftersom jag typ aldrig orkar/hinner läsa nåt numera!

Skönt att ni är på väg tillbaka! Jag hoppas det inte krävs ett tredje barn för oss för det blir det inget, haha. Jag tror också det spelar in, ingen människa är en ö osv, omgivningen är jätteviktig. Tråkigt att ni haft det tufft, jag hoppas verkligen att trean blir "njutningsbarnet" för er! Min man är långtidsarbetslös, eller ja han har jobb i perioder men har inte haft nåt fast sen den ekonomiska krisen 2009 när han var den siste som fick gå från företaget han jobbade på, och det sliter på honom förstås - och på mig som försörjare, eftersom jag måste jobba heltid fast jag kanske egentligen hade velat gå ner i tid och vara med sonen. Småsaker egentligen, men det gör nåt med relationen när det blir så ojämnställt och man inte kan ta de beslut man vill utan måste rätta sig efter vad man behöver. Vi är väldigt genusmedvetna men det tär nog på oss mer än vi tror (och vill) att det antagligen alltid kommer vara jag som är den som drar in mest pengar, även om vi båda skulle jobba heltid.
    Nej, känner heller aldrig att jag har tid att läsa längre. Tiden läggs på så mkt annat istället. Men idag har varit en riktigt bra dag med barnen sedan vi kom hem, lite småtjafs men det tillhör väl syskonkärleken vi har bakat lussekatter och dem har varit så duktiga och hjälpt till (med allt utom disken då, haha)

Det låter som den situationen vi har haft här hemma, så jag förstår verkligen hur ni kan känna. Det är en enorm frustation man känner emellanåt. Mannen har varit arb.lös en längre tid sedan det jobbet han var på las ned. Ingen rolig situation alls och det har gjort att min man mått väldigt dåligt. Sen har jag haft mitt jobb som uska inom demensvården och det har också varit turbulent med mkt mer kvällar och delade turer och sådär och barnen har hatat mitt jobb och gråtit över alla kvällar och helger det sista året. Jag har ju inte trivts heller sista året men kämpat på just för ekonomins skull. Vi började prata om ett tredje barn för säkert 3 år sedan så det är väldigt efterlängtat och jag hoppas att föräldraledigheten ska ge mig möjlighet att ta mig vidare sen till ngt nytt och lite reflektion och eftertanke.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-23 17:37:06 följande:

Har varit på ul idag och det gick jättebra! Moderkakan har flyttat sig en bit från öppningen, bebis huvud ligger nedåt, viktuppskattning på ca 2,2kg och bra mängd fostervatten. Fick dock en liten chock, eller rolig överraskning... Jag var helt säker på flicka, men nej, det visade sig att det fanns en pung :) roligt, eftersom att min minsta på ett också är pojk... Mindre kul för min dotter så vi har beslutat att inget säga om det förrän bebis kommer hem eftersom att hon gärna vill ha en lillasyster.

Grattis till den lilla pojken och Gud vad skönt att allting såg bra ut
    Ska bli spännande att se hur mitt ser ut senare i veckan.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-23 19:36:52 följande:
    Haha den där syskonkärleken fasar jag för. Men vad mysigt att baka lussekatter ihop! Haha disken får man ju stå ut med, sonen vill gärna hjälpa till med den än så länge men eeeeh det blir ju inte rent direkt, haha! Så när han väl börjar fatta hur det ska göras ordentligt så blir det väl lagom att han tröttnar!

Ja fy f-n vad tufft det kan vara... och det kan inte vara lätt med ditt oregelbundna jobb ovanpå då. Vi har ju iaf haft helgerna tillsammans, förutom de gånger han haft helgjobb då men då får man ju bita ihop och vara glad att han fått nåt. Min karl har gått två YH-utbildningar sen den där jäkla krisen men ingen av dem har lett till jobb, måste vara så jäkla frustrerande. Lättare för mig med en universitetsutbildning som just i den här delen av landet iaf innebär lätt att få jobb (så var det inte i Gbg och det var därför vi flyttade, även om jag fortfarande efter 2,5 år saknar stan så det gör ont). Jag hoppas verkligen du kan hitta nya vägar under föräldraledigheten, känns som ett bra utrymme för nystarter på så många vis!
    Haha, näe, det är något visst med den. Även om dem såklart har sina Goa stunder också, är dem borta hos farmor eller farfar är dem väääldigt måna om varandra. Ja, disken har dem gett upp här hemma för länge sen, men dem hjälper mer än gärna till att laga mat.

Oj, det måste ju vara en fruktansvärd frustration för er om han läst två utbildningar och ändå inte fått ngt. Det är jobbigt när man måste flytta och man inte riktigt kan finna ro, vi har sluppit flytt men det har varit under diskussion många ggr. Hoppas att din man hittar ngt snart, det är en hemsk situation att vara arb.lös så länge för det påverkar ju ens personlighet väldigt mkt också. Jobbigt för dig att känna pressen med att du måste jobba heltid. Jag kunde ju aldrig få heltid utan jobbade 85% men med oregelbundna arb.tider så kan det kännas som man jobbar heltid ändå. Var ni tvungna att flytta långt?
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-23 19:46:23 följande:
    Tack :) hoppas att det går bra för dig också!
    Var en sådan häftig känsla att göra ul idag, först var det läkaren som gick igenom allt och sedan gjorde en annan läkare allt en gång till för att lära sig hur det går till. Så att det blev väldigt mycket detaljer och förklaringar osv och 100% tryggt när två personer utfört samma undersökning och kommit fram till samma sak :)
    Tack till er andra också!
    Nu känner jag mig redo för att börja pyssla!
    Vad härligt att du känner dig så väl bemött och fått bra information. När jag gjorde rul så hade den bm en student med sig som skulle lära sig och man fick ju verkligen extra mkt information själv då fick ni några bilder på bebis också?
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-23 20:19:27 följande:
    Fick inga bilder denna gången, men det gör inget. Hade inte blivit några bra bilder ändå när bebisen är så stor nu, var ju bara en del man kunde se i taget :) men däremot fick jag ligga och titta på bebisen ca 45min.

Jag har varit så inställd på att få en liten Stella, har inte ett enda förslag på pojknamn :) och det blir jättekul att återanvända de fina kläderna min lilla pojk knappt hann att använda! Blir extra kul att lägga lite extra på min ett-åring nu när jag vet att saker kan bli använda en gång till. Jättepraktiskt och bra!
    Det är klart, en liten del av bebin tar upp hela skärmen hoppas lite på att dem kan säga
    kön till mig också. Bm på rul sa ju att det var en flicka så har ju ställt in mig på det så det hade varit roligt att kunna få det bekräftat. Jösses tänk om dem skulle säga att det inte är en flicka, skulle ju bli en jättechock.

Mysigt att få använda sonens kläder igen, det är ju så roligt när för man har ju ändå lite minnen till vissa plagg å sådär
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-23 20:34:52 följande:
    Ja jag hoppas ungarna får glädje av varandra, jag och min syrra har samma åldersskillnad och vi är inte direkt nära och har aldrig varit, men det hänger nog lite på personlighet också i det fallet.

Vi flyttade 30 mil ungefär, hade aldrig tänkt flytta "hem" igen men sökte ett jobb här på vinst och förlust eftersom mamma hela tiden skickade annonser, hehe. Och fick jobbet direkt. Flera hundra sökande per tjänst i Gbg mot max 10 här, jag hade inte förstått att skillnaden var så stor. Så när jag fick det var det ju bara att packa och flytta kände vi, jag hade sökt i sammanlagt 1,5 år i Gbg innan och maken sökte också då. Men det var ändå ett tufft beslut att ta. Jag vet att det var rätt, och jag är så glad att sonen får ha mormor och morfar så nära när jag ser deras relation, och ack sånt stöd vi haft och har av dem! Men MITT hem är fortfarande Göteborg, där har jag mina vänner, där känner jag gatorna och torgen och har bott nästan hela mitt vuxna liv. Det är på den nivån, fortfarande, att jag har svårt att åka och hälsa på, för det gör så ont. Men så länge jag tänker på det viset så blir det svårt att skapa ett riktigt liv här så jag jobbar på att släppa det och gå vidare. Men det vore bra mycket lättare om maken också hade en fast punkt här i ett jobb, då skulle jag kunna se framtiden på ett annat sätt.

Ack så vemodigt det blev! Men min poäng är väl att tusan så jobbigt det kan vara med otryggheten som kommer med arbetslöshet, även om jag själv inte varit drabbad så långa perioder. Nånting som inte borde ha så stor betydelse, det där "materiella", har ju verkligen det när det finns en så stor osäkerhet.
    Usch, kan nog inte ens sätta mig in i er situation med flytt och så, och det är klart att hemma blir där man känner att man har sitt. Verkligen jobbig situation för er.
    Allting hamnar i ett annat läge och man ser verkligen saker ur en annan synvinkel när man sätts under alla prövningar som en längre tids arb.löshet innebär.
    Skönt att ni haft stort stöd av dina föräldrar så man inte står helt ensam. Hoppas verkligen att du kan finna nån ro och kan skapa en bra tillvaro där ni bor nu och att din man kan hitta ngt också.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-23 20:42:14 följande:
    Jag känner detsamma, om könet, men jag har inget tul att hoppas på. Gaaaaah! Haha! Eftersom vi gjorde 3d-ul med sonen i v 28 så kunde vi ju vara helt säkra, jag känner mig inte alls lika trygg med det nu men jag tror verkligen det är en tjej eftersom hon sa det på rul... men man vet ju aldrig...
    Jag trodde verkligen på det efter rul att det är en liten tjej, men nu är det så länge sedan man var på rul och sista veckorna har jag liksom fått en oro i kroppen där jag hela tiden tänker att Gud, tänk om det faktiskt inte är en liten flicka. Jag var helt inställd på en pojke till innan rul men nu känner jag bara en konstig oro. Könet spelar ju såklart ingen roll men nu är man ju lite inställd på att det är en flicka så jag är nog mest orolig över hur min egen reaktion skulle bli om det är en pojk. Nu har jag ju köpt rosa :-O
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-23 21:12:03 följande:
    Tack! Ja hade vi inte haft min familj här så hade vi nog kämpat på några år till innan vi flyttade, men nu blev det som det blev... får hoppas nån av ungarna väljer Göteborg som ställe att flytta till sen när de blir stora så man får anledning att åka dit mer.
    WiMe06 skrev 2015-11-23 20:57:11 följande:

Jag trodde verkligen på det efter rul att det är en liten tjej, men nu är det så länge sedan man var på rul och sista veckorna har jag liksom fått en oro i kroppen där jag hela tiden tänker att Gud, tänk om det faktiskt inte är en liten flicka. Jag var helt inställd på en pojke till innan rul men nu känner jag bara en konstig oro. Könet spelar ju såklart ingen roll men nu är man ju lite inställd på att det är en flicka så jag är nog mest orolig över hur min egen reaktion skulle bli om det är en pojk. Nu har jag ju köpt rosa :-O

Ja samma här! Och jag som ser mig som så genusmedveten blir så arg på mig själv att det alls ska spela nån roll, haha! Men jag vill så gärna ha namnet färdigt så jag har nåt konkret att fokuseta på, jag har köpt massor med rosa men det är delvis för att väga upp de väldigt pojkiga kläder vi har kvar från sonen. Så det blir mer blandat. Men namnet... Med sonen var det livsviktigt för mig för att våga hoppas på att det skulle komma en riktig liten person, nu känns det så ofattbart att vi skulle ha sån tur igen ändå så namnet är sekundärt. Men ändå... Hade vi haft möjlighet att gå på ett privat ul så tror jag faktiskt vi hade gjort det men det finns inte här i stan.
    Ja, men precis, eller så ligger möjligheten där framför er en dag igen. Kommer ni dela mkt på f-ledigheten nu med andra barnet?

Jag ser mig inte heller som den personen som skulle bry mig så, men det är konstigt vad man kan fundera och få en massa tankar. Men det kanske beror på att en graviditet och förlossning är väl sådana situationer i livet man inte kan kontrollera på ngt sätt egentligen, men kan man få reda på könet innan finns det ju en möjlighet att på ngt sätt kanske få lite kontroll, man kan t.ex. Fundera ut namn och sådär och få planera för sin lilla efterlängtade bebis.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)