Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Hur ofta känner ni bebisen röra sig? Jag blir jättenojjig nu efter alla mättningar och man bara får höra att det viktigaste är att du känner bebisen röra sig. Men hur ofta ska man känna den liksom. Jag känner av bebisen ett par ggr om dagen, men måste det vara hårda rörelser hela tiden eller är det ok om dem varierar lite?

• WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-26 11:12:32 följande:
    Såg allt annat bra ut? -24 låter väldigt mkt? Hur låg dina andra barn när ni gjorde TUL? Är du okej? oroad? massa kramar till er!
    Tack så mycket.
    Ja, tyckte också att -24 lät mkt. Vet inte vad dem brukar anse är ok, den låg precis och slickade det nedersta strecket på tillväxtkurvan. Vi gjorde aldrig tul med dem andra. Eller jo, ett med första men det var i samband med att dem tog beslut om att starta förlossningen så jag minns inga mått då.

Är lite omskakad, känns som man fick en miljon tankar i huvudet nu. Just att bebin är liten är jag inte så orolig för egentligen då båda barnen innan varit små men sen vet man ju att det kan påverka hälsan i magen så det är mer den biten jag blev väldigt orolig för nu. Men flödet i navelsträngen var jättebra och hjärtljuden hos bm var jättebra. Så det känns skönt dem har koll iallafall men jag kommer nog leva i ständig oro nu tills bebis är hos oss.
    Mannen blev såklart också orolig när jag berättade för honom och jag tycker det är jättejobbigt när han blir det för då ska försöka hitta anledningar hela tiden till att lugna honom fast man själv är orolig med.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-11-26 11:58:50 följande:
    -24 % å de låter dig gå två veckor till? Varför så lång tid? Sa de det??
    En veckan var för kort tid för att kunna se om bebisen växt ngt sedan sist, det behövde tydligen gå två veckor emellan för att kunna se. Var vad läkaren sa iallafall som gjorde tulet.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-26 12:17:25 följande:
    Jag förstår verkligen att du blir orolig, och sen kommer alla frågor efteråt som man skulle vilja ha svar på! Kanske kan du ringa och fråga dem vad som anses vara normalt och hur prognosen ser ut? Om du inte får svar av dem så kan du väl ringa förlossningen och fråga om fosterrörelser och nämna resultatet från TUL? Vilken vecka är du i?

kanske kan du hänvisa manen att ringa till någon annan som kan lugna ner honom en smula så att du inte behöver vara lugn åt er båda när du uppenbarligen inte är det?
    Är i v 32+3 nu. Ja, men visst så är det ju alltid, det är för att man får tid att tänka efter då så då ploppar alla frågor upp. Precis efter undersökningen så var jag inte alls orolig utan det kom liksom ett tag efteråt.

Känner ju bebis mkt varje dag tycker jag men det var liksom läkarens råd, att så länge du känner bebis ungefär lika mkt varje dag så behövde jag inte vara orolig och skulle det vara så att jag tycker det minskar eller något annat händer skulle jag ringa dit eller förlossningen. Vet inte varför jag försöker lugna honom egentligen, är väl bara ngt försvar för min egna del kanske. Kan ju bara säga det jag vet.

Bra tips om att få igång bebis. Jag har hört att riktigt kolsyrat kallt vatten också ska få fart på bebis.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-26 12:10:25 följande:
    Åh, jag förstår att du blir orolig, så läskigt! Håller alla tummar och tår för att bebis växer på sig, tycker det låter helt outhärdligt att behöva vänta två hela veckor för nästa koll! Jag vet inte hur ofta man ska känna rörelser, sist jag var hos bm så frågade hon om jag kände varje dag, nu har jag en ganska aktiv bebis märker jag så jag känner ofta, men inte alltid så kraftfulla rörelser som med sonen. Några gånger per dag brukar det väl stå i appar och så.

Men det är ju super att flödet i navelsträngen är bra och att alla värden ser bra ut! Försök fokusera på det när det känns tungt!
    Tack. Ja, två veckor känns som en hel evighet. Men tydligen behövde dem väntande länge emellan för att kunna göra en ny riktig mättning och kunna jämföra ordentligt med den andra.

Känner ju också varje dag men det känns inte alltid som lika kraftfulla rörelser sonder gjorde när bebis låg på andra hållet, men det kanske har just med det att göra att den lille vänt sig och ligger långt ner. Irritera urinblåsan kan den lille göra iallafall. Ja, det känns positivt att flödet och hjärtljuden var bra, får fokusera på det.

Lite typiskt var ju också att jag hade en annan bm idag än min ordinarie som är på semester, hade varit lättare att prata med min bm liksom efter tulet.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-26 13:06:16 följande:
    okej, men då kommer du ju vara 34+3 om två veckor. Och om de i värsta fall bestämmer sig för att ta ut henne så är lilla fröken nästan vara 35 v innan de har hunnit göra det. Efter 35 v i din mage så kommer hon klara sig bra här ute i sina föräldrars varma famnar, även fast ni säkerligen kommer få spendera ett par veckor på neo. Så gör som ovan rekommenderat och fokusera på att alla värden ser bra ut och att flödet i navelsträngen är bra.

Ang rörelserna så ligger hon som du säger, långt ner och vänd neråt och är liten och dessutom har hennes syskon gjort plats åt henne tidigare, så det är kanske inte så konstigt att du inte känner några mastodont sparkar? 

Vill du ha tidsfördriv så håller qatteriin  och jag på att diskutera garn till babyfiltar som vi ska virka... 
    Jo, så är det ju. Yngste sonen föddes ju i v 35+0 och det gick ju jättebra. Behövde bara stanna en vecka på neo, men då var han ju iofs normalstor för sin vecka. Nej, det viktigaste är väl ändå att jag känner rörelser.

Åh, virka hade varit mysigt, men jag vet inte ens hur man håller ett par virknålar, haha
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-26 12:53:42 följande:
    På mitt papper, som tydligen delas ut till gravida i Göteborg då, och av min bm till de som hon tror kan hantera det, står det 10 rörelser på 2 timmar, då ska man ligga avslappnad på sidan, gäller efter v 28.
    Aha, okej. Får väl testa det om det skulle bli så att jag ligger vaken helt avslappnad ngn. Tack för tips
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-26 13:02:15 följande:
    Åh vad typiskt med att det var fel bm också! När jag bytte bm i slutet av förra graviditeten gick mitt sf-mått ner direkt... jag minns hur orolig jag blev bara av det! Men sf-måttet är ju så beroende av vem som mäter. Ja skillnaderna beror helt säkert på att knodden ligger annorlunda men det är ju inte betryggande direkt.
    Ja, så himla typiskt. Ja, dem mäter ju säkert olika, och det sa hon också den bm jag träffade idag att dem säkert mäter på olika sätt vilket gör att måttet kan skilja också.
  • WiMe06

Haha, okej, ni ser det ser ju så krångligt ut att virka men det är kanske lättare än det ser ut. En virkad skallra hade jag velat ha, åh, en uggleskallra!! Har förälskat mig i ugglor, som 5 miljoner andra också, haha.

Förresten, Tack alla för omtanken och era kloka svar.

• WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-26 15:33:40 följande:

Dålig bild. men denna barnvagnsmobil har jag virkat. rätt enkelt mönster att följa.

Åh, vad fin. Har googlat typ en miljon ggr på barnvagnsmobil att göra själv och varje gång jag ser en sån virkad blir jag typ avis och dör sötdöden. Vad duktig du är
Svar på tråden BF Januari 2016 :)