Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-11-30 19:37:22 följande:
    Det är skillnad, jag förstår att du tvekar, du är fortfarande ung. Inte för att jag är emot att man får sterilisera sig ung, det är var och ens privata beslut.

Men du var ung när du fick dina barn, du kan fortfarande få lust med en sladdis om tio år liksom:)

Så var det för min mamma. Hon fick mig vid nästan 22 och lillasyster vid 25, sedan dröjde det till 33 med lillebror :) pappa var 45 då, vi har samma pappa allesamman så det var inget omgifte inblandat :

Jag är åtta år äldre än dig, skulle väl kunnat kanske tänka mig ett till när detta var självgående möjligtvis, men den möjligheten har inte vi. Sambon är dessutom fem år äldre än mig och hsr ingen önskan om barn vid 50:)
    Jo, och det är väl det som gör att det känns så väldigt definitivt. Att aldrig mer kunna ha möjligheten till barn.
    Förstår era tankar också kring ålder, det är inga lätta beslut att ta.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 21:55:13 följande:
    För att sammanfatta ett svar på alla inlägg du skrivit. Det måste vara otroligt jobbigt att skyddat sig men ändå bli gravid, jag tycker inte alls att du ska vara så hård mot er själva att ni avbröt graviditeten. Jag tror även fast det är omöjligt att jämföra: att få barn fast man känner att de är oönskade kan vara minst lika jobbigt som att vara ofrivilligt barnlösa. Livet är orättvist helt enkelt, vissa föds i krig, andra utan alla lemmar, vissa utan förmågan att skaffa barn. Bara för att ni har lätt för att få barn tycker jag inte att ni på något sätt ska känna skuld mot dem som har svårt att få barn, det ena har ju inte med det andra att göra. Jag tror att i slutända handlar det om att försöka se det man faktiskt har, annars blir man lätt bitter.

Ang sterilisering, är det inte så att om man gör det som man så kan man ogöra det senare?

Jag sover väldigt mkt om man tittar på mängden timmar, men jag kan sova en stund på dagen med, jag antar att det är för att sömnen inte är av den bästa kvaliteten. 
    Tack för kloka ord. Du har nog helt rätt i det, att man får försöka se det man har. Min chef är helt otrolig på det. Hon har haft en lång väg till sitt första barn som blev till via IVF, dem önskade ge sonen ett syskon och gjorde ytterligare flera försök, sista chansen dem hade gick det vägen, dem väntade en dotter och allt gick väl ganska bra hela graviditeten, tyvärr hände det ngt med hennes livmoder vid förlossningen som gjorde att deras dotter inte gick att rädda. Dem fick ta bort livmodern till slut. Trots allt hon har gått igenom är hon otroligt omtänksam och stöttande när hennes anställda väntar barn. Hon var mitt största stöd på jobbet när jag gick igenom mitt sista mf. Det är otroligt stort tycker jag. Senast idag träffade jag henne och hon var väldigt mån om att veta hur jag mådde osv och påpekade verkligen iom att bebis verkar vara liten att jag måste lyssna till mig själv.
    Idag har min chef en liten fosterdotter hos sig som kom till dem när hon var ett halvår.

Har inte gått in närmare in i det där med sterilisering så jag vet inte mkt alls om hur det fungerar.

Tack, ja nu hoppas vi den lilla filuren växt till sig
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 22:33:32 följande:

Btw har vart på andra delen av förlossningskursen idag. Gissa vem som följde med mig, efter att själv skaffat barnvakt? Jodå, min sambo, han har även gjort några tafatta försök till att prata med magen den här senaste veckan. Jag tror att han fick sig en ordentlig tankeställare förra måndagen.

Jag känner dock att det är skönt att det var sista gången idag. Känner att jag blir väldigt känslosam av att sitta och lyssna på allt prat om förlossningar. Höll på att börja gråta när hon pratade om att bli sövd när man gör akutkejsarsnitt.

Vad skönt att han var med dig, toppen att du pratade med honom, så han fick vakna till lite min bm, eller den bm jag träffade sist när min var på semester, ställde frågor om förlossningen sist jag var där. Har inte riktigt funderat så långt ännu faktiskt, så fick lite att fundera över. Börjar bli lite känslosam med nu känner jag när det gäller den biten.
  • WiMe06

Jag har såååå ONT i mina ben, det känns som ngn har misshandlat dem med en påk, jag blir bara stelare för varje natt som går känns det som. Kan det onda i benen ha med graviditeten att göra? Kanske borde använda stödstrumpor, visserligen är det från höfterna och ner mot knäna som det gör mest ont, inte så mkt i underbenen.

• WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-01 05:35:14 följande:

Vilka härliga diskussioner ni har haft dessa dagarna, kul att läsa ikapp varje gång.

Vad bra att din ersättare kommer in nu, toppen verkligen. Tycker du gör helt rätt som lyssnar på din kropp och sjukskriver dig.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-12-01 07:27:59 följande:

Vad är detta för skit???? Årets julkalendern?!?! Så otroligt besvikna vi blev!!!

Var den dålig? Vi har inte hunnit se den ännu, alldeles för sega för det på morgonen. Barnen sitter just och äter frukost så vi får se kvällssändningen.

Gud, vilken energi du har! Vilken supermamma din son har som bjuder hem kompisarna till bak, det hade jag aldrig orkat med.
    Lussebak har vi haft ett här hemma och kommer ha minst ett till. På fredag ska vi ha bak tillsammans med farmor, då blir det pepparkakor.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-01 06:53:15 följande:
    Så har jag varje natt, jättejobbigt! Vaknar tidigare än jag borde på mornarna pga värken, även ryggen har börjat göra ont.
    Usch, ja, visst är det jobbigt. Nu vill jag inte ha fler krämpor tack.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-12-01 07:21:44 följande:

Åh jag måste bara dela med mig av några positiva saker! Vi var på "comfort techniques for labor class" ikväll (andning, massage, förlossningsställningar att variera sig med, hur partnerna kan hjälpa till på olika sätt osv) och vi är jättenöjda och jag känner mig relativt trygg med att min man kommer kunna vara ett bra stöd .

Sedan har vi äntligen beställt en spjälsäng! Vi ville ju ha en svartbrun från Ikea för att matcha vår enorma byrå men de kommer ju aldrig in så vi beställde en svart med typ en volang/moln ovanpå kortsidorna. Detta gjorde den lite gulligare vilket vi tyckte vore bra i och med att den är svart.

Slutligen har vi även beställt en "riktig" kamera! Vi har aldrig haft en riktig kamera utan bara sådan där gammal digitalkamera och de senaste åren har vi endast använt kameran i mobilen, men vi tyckte att det vore kul med en lite mer fancy kamera nu när vi ska få ett barn att fota . Vi ville inte lägga en förmögenhet så vi köpte inte någon av de mest fancy utan typ något mellanskikt, en Nikon D3300 (det var ju lite rabatt nu med Black Friday/ Cyber Monday också) men VI är superförväntansfulla och tycker det ska bli jättekul. Vi hoppas hinna lära oss lite hur den funkar innan bebisen kommer, någon här som har koll på fotografering?

Och just det, jag hittade en chokladadventskalender, det ni! Ska snart gå och lägga mig och när jag vaknar är det en ny månad här också... Ha en underbar första december allihop!

Vad roligt att ni lyckats hitta lite saker nu

Vi har en systemkamera, nu är den iofs rätt många år, det är en Nikon D3000. Läste en del fotokurser på gymnasiet, men mkt är glömt nu tyvärr. Älskar att fota och har sagt till mig själv att jag ska börja fota mer, men så blir det liksom aldrig av. Min stora önskan är ett större objektiv till kameran. Har tyvärr bara originalobjektivet och det räcker inte alltid till. Men det är så kul med systemkamera för det blir så fina bilder.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-12-01 07:58:32 följande:
    Tack va snällt sagt <3

jag har längtat efter att göra såna här saker. Tycker det är såååå roligt att se barnen glad å dessutom påverka dem med positiv lärdom som de kan ta med sig i livet. Att höra barnskratt tror jag är min mening med livet faktiskt!! Att laga mat å pyssla i trädgården m olika blommor, grönsaker å frukt är det roligaste jag bet tillsammans m barn
    Vad härligt. Jag och barnen odlade i odlingslådor i somras, dem går fortfarande och tittar i lådorna när dem är ute
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-01 11:52:02 följande:
    Nu är det fokus på målet känner jag. Snart jullov och sen äntligen kommer ju bebis och det ska bli underbart!
    Vi ska hämta vagnen till helgen och jag funderar på att sätta ihop sängen.
    Du har så rätt, 47 dagar kvar om vi ska hålla oss till bf, herregud vart tog tiden vägen egentligen?

Mysigt att hämta vagnen och sätta ihop sängen. Vad blev det för vagn? Våran vagn har stått hemma sedan v 17 typ, helt sjukt. Sängen är monterad sedan förra veckan men den står i allrummet med alla grejer i. Så det är småpysslet kvar med att bädda, ställa i ordning skötplats och lite sådär men det får vänta lite till.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)