Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Eleonor01 skrev 2015-11-30 07:23:00 följande:

Sitter å dricker mitt morgon kaffe å det smakar fan. Min första tanke va tänk om jag är gravid :))))) sååååå trööööög!!!! Skrattar nästan så jag gråter. Vi försökte m syskon så länge att det sitter kvar fortfarande ha ha ha ha

Ja så gravid känner jag mig att Jah glömmer av det helt nästan hela dagarna :))))) förutom när hon bökar givetvis.

Staketet mellan oss å grannen har missat vår bil m centimeter så vi klarade oss bra för det är det enda i hår trädgård efter stormen trots att vi bor utanför Helsingborg :)

Har sovit som en gris. Vaknade av att mannen satt en ficklampa på mitt nattduksbord. Vi hade tydligen strömavbrott. Jaha!!!! JAG SOVER!!! :))) ha ha ha ha

Hur har det gått för er andra???

Gud vad härligt att få ett sånt uppvaknande att jamen just det, jag är ju gravid. Själv är man som en stel gubbe när man kliver ur sängen, försöker på något smidigt sätt att rulla sig över sängkanten med benen först, haha!!

Stormen, jodå tack, den har vi hört, eller jag har hört, resten av familjen har trynat som små grisar, haha. Somnade väl lagom runt 2-2.30 för den där nedrans blåsten. Inga större skador mer än några takpannor som flyttat på sig, men tillräckligt jobbigt det, det får bli makens jobb att kliva upp på taket, gravid kvinna på taket tror jag vi ska undvika.
  • WiMe06

Det låter som många utav er haft en tuff resa till att få barn, så härligt att läsa att ni lyckats allihopa trots allt som hänt på vägen.

Jag vågar knappt säga hur vi haft det när det gäller barn för man blir så lätt dömd på fel sätt känner jag. Första barnet blev till på 4e försöket, jag var 19 då, hann bli 20 innan han föddes. Vi levde på gott med ett barn och hade egentligen inte pratat om några syskon direkt, jag åt piller och det fungerade bra, trodde jag, men så på självaste julafton 2008 var min mens sen och jag testade positivt, det var en både glad och omtumlande julklapp vill jag lova. Var inte direkt beredd på det. Så efter barn nr 2 använde jag kopparspiral istället då piller tydligen inte fungerade som skydd för oss. Det fungerade ett tag, men så lagom till andra sonen var 5 månader så uteblev mensen igen, jag plågade mig igenom ytterligare ett grav.test och det visade positivt. Det var jättejobbigt för mig, visste inte alls hur jag skulle hantera det, vet inte hur man berättar detta egentligen men vi tog beslutet att avbryta den graviditeten. När man hör alla som får kämpa sig igenom livet så känner jag mig välsignad som fått mina två barn men samtidigt så har det varit en enorm tyngd att vara för fertil. Efter det satte jag in en hormonspiral och den har fungerat. Men varje månad runt menstid var jobbig för jag visste ju aldrig.

• WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-30 15:11:30 följande:
    Ja det är tusan ingen lätt bit det heller!! Jag är också "superfertil", har svinlätt att bli gravid, det är bara att jag inte lyckats behålla så många av dem. Men just preventivmedel har varit ett stort problem för mig, p-piller funkar inte pga mår skit, första graviditeten blev till trots regelbundet intag av cerazette, skulle aldrig våga kopparspiral just pga såna "biverkningar" som graviditet då jag har för många kopparspiralbarn i min närhet (däribland min syster). Jag hade för övrigt aldrig stått ut med så täta barn så jag förstår ert beslut även om det måste ha varit helvetiskt svårt! Låter bra att hormonspiral fungerat iaf, jag är rädd just för hormonerna eftersom jag blir så påverkad men det känns som jag skulle vilja prova nåt annat än bara kondom nu alltså... Det ska ju vara så enormt lite hormoner i såna spiraler.
    Nej, det är jobbigt det också. Man känner sig ganska ensam i situationen, just för att det är inget man gärna berättar. Missfall är verkligen fruktansvärt att behöva gå igenom, har gjort det med, 1 innan första och 1 nu innan denna grav.

Vill helst inte heller ha en massa konstiga hormoner men jag är så tacksam att hormonspiralen har fungerat för mig. Kopparspiralen är aldrig mer ett alternativ här. Det är skit med p-medel, Många pratar om p-stav men det verkar så obehagligt tycker jag. Vet inte om jag ens skulle våga mig på ett nytt p-medel ifall inte det heller skulle fungera. Kondom är nödfall här hemma men jag får så lätt en massa allergiska reaktioner när vi haft det vilket är mindre roligt det också.
    Det var ett jättejobbigt beslut att ta men vi kände att vi inte skulle kunna ge barnen ett bra liv med 3 barn på nästan 2,5 år.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 10:40:39 följande:
    Ja jag känner mig som en flodhäst som är på land. Har svårt att somna för att jag inte hittar några bra sovställningar och vaknar av smärta i kroppen på nätterna. Det är inte vackert när jag vankar till toaletten ett par gånger per natt.

Nä inga höggravida på taket! Några fördelar ska du väl trots allt få ha!
    Har också jättesvårt att somna, testade att använda amningskudden härom kvällen men det funkade inte alls. Det ser på bekvämt ut på en del bilder man ser där dem använder kudden som stöd vi sömn men Nix, inte för mig. Så man har 18 kuddar i sängen istället känns det som, har jag inte minst 1 tjock kudde mellan benen när jag ligger på sidan får jag ont i höfterna. Jag kan också vakna vissa nätter och ha jätteont på olika ställen i kroppen, och som du säger då är det ingen vacker syn när man kommer vankandes.
    Att vända sig är också ett projekt för sig.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-30 13:38:51 följande:

Nu känner jag förresten hicka nere precis över blygdbenet så nu har väl ungen snurrat runt igen, rackaren! Skulle vilja kunna titta in eller iaf känna efter så man såg hur hon ligger!

Ngn som har beslutsångest över läget i magen

Haha, ja, det hade varit spännande att se vad dem gör där inne egentligen.

Fick ny tid idag till tul, tisdag nästa vecka får vi se om tösen växer.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 12:48:12 följande:
    Min mens kan lätt ute bli i ett halvår eller längre om jag inte äter p-piller. Så jag var helt inställd på att vi skulle försöka i 6 månader och sen få söka hjälp. 

Ibland blir jag verkligen fascinerad över hur vi människor försöker planera våra liv. En del av mina vänner är över 40 år och säger att de vill ha barn men att det inte passar just nu. Jag tror aldrig att det helt passar att skaffa barn, det kommer alltid bli en stor förändring och en uppoffring som man får göra, även fast det inte kommer förändra hela ens liv (om man inte vill det förstås).

Jag tycker att det väldigt starkt gjort av dig att tänka att händer det så händer det och att du funnit ro i det. Nu hände det ju och det är ju så klart lite läskigt :)
    Jag tror precis som du, det rätta tillfället kommer nog aldrig för man vet aldrig hur det ser ut i livet när väl bebisen kommer, eller hur lång tid det tar att få barn.
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2015-11-30 15:45:44 följande:
    Jag är också superfertil. Har blivit gravid direkt vi haft ett oskyddat samlag de senaste åren. Och efter tre barn tyckte maken det räckte, jag med egentligen. Men det blev två "hoppsan" efter det. Har aldrig haft ngt missfall. Min räddning är att det tar två år att få tillbaka mensen efter en graviditet, annars hade jag kunnat ha barn tätt. Jag har haft 8 menstruationer sedan april 2009 (innan det åt jag p-piller en vända). 
    Mår dåligt av hormonpreparat, har testat mig igenom det mesta och kondom tål jag inte (bara de i plast, men de prasslar tycker jag...). Spiral vågar jag inte testa, har varit med på en operation där man fick ta ut en som de satt igenom livmoderväggen, och sedan hade den vandrat bort till levern och satt sig där istället... Får bli sterilisering för mig eller gubben efter det här tror jag, känns som vi är tillräckligt "familjen annorlunda" som det är idag. 
    Upplever du det aldrig jobbigt eller sådär att vara så fertil? Det är både positivt och negativt när det tar så lång tid att få tillbaka mensen, för mig har det gått relativt snabbt båda ggrna att få tillbaka den och då ammade jag ändå första sonen läääänge, tycker jag själv. Så amning är inget skydd för oss.

Usch vad otäckt med spiralen, förstår att du inte vågar testa det, för mig känns det som enda alternativet nästan. Har också funderat på sterilisering, känner mig rätt nöjd tror jag efter 3 barn, men sen känns det så definitivt på ngt sätt och jag är ju bara 28. Men det tåls att fundera på igen.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-30 17:13:09 följande:
    Ja kondomer ger mig mindre roliga reaktioner också, och innebär att jag inte fixar sex för ofta, vilket för all del nog har bidragit till vårt ganska dämpade sexliv. P-stav tycker jag också låter läskigt... Jag har funderat på sterilisering faktiskt, syrran gjorde efter sina två och jag är så övertygad om att jag inte orkar med en graviditet till, vare sig psykiskt eller fysiskt. Men det känns lite läskigt.
    Ja, det är mkt som påverkar det där sexlivet och humöret med, det är en djungel med alla p-medel. Om karlarna kunde få det istället, haha!! Näe, men jag har också funderat över sterilisering men som jag skrev till blgebo så känns det så definitivt. Men vet inte heller om jag skulle orka vara gravid en gång till. Känner mig otroligt välsignad i livet ändå om man får 3 barn.
  • WiMe06
    CarolinaH skrev 2015-11-30 18:14:22 följande:

Hur mår ni andra? Med orken och så? Jag har ju varit sjukskriven en månad nu pga foglossningarna. Så tycker jag borde orka och hinna göra massor här hemma. Men nix. Är typ sängliggandes hela dagarna. Laddar upp för kvällarna när barnen/tonåringarna kommer hem. Allt tjafs om kläder som slänga överallt. Läxor som måste göras, hund som måste ut och varför?! Varför kan du aldrig ha maten på bordet när vi kommer hem kl 16 mamma!!!
    Helgerna är ju helt fullbokade med alla barnens aktiviteter. Så måndag förmiddag, ja då är jag däckad. Har inte ens orkat tänka tanken på att gå upp på vinden efter julpyntet. Då måste det ju tas ner sen i januari. Den energin finns bara inte.
    Äter redan dubbel dos med järn. Har otroligt lågt blodtryck och är bara så sjukt trött. Skulle vilja att den där energin för att boa skulle slå till snart.
    Sex?! Nä klarar inte riktigt av makens lukt för tillfället, haft problem med irritation i underlivet hela graviditeten och nätterna, de behövs för att sova. Går och lägger mig före barnen här hemma så det finns inte ens i mina tankar just nu. Till makens förtret. Han tycker att det är ju ett utmärkt tillfälle att passa på med oskyddat sex.

Orken, näe den är ganska som bortblåst. Idag däckade jag på soffan när jag kom hem och lämnat barnen i skolan, vaknade igen 12.30 :-O (ooops) vad hände liksom. Kan ju berott på att jag sovit dåligt inatt med. Har aldrig haft problem att komma upp på morgonen innan men nu känns det som en evighetssträcka att ta sig upp. Skitjobbigt. Och tvätthögarna bara växer här hemma, orkar liksom inte ta tag i det. Orken för mina studier är också rätt obefintlig.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-11-30 19:03:21 följande:

Känner igen mig i att man inte vill berätta hur lätt man haft det. Själv blev jag gravid på första försöket och rätt chockad över det eftersom jag hört/läst om så många som har svårt att bli gravida/få behålla barnet, så jag har inte berättat om vårt "flyt" för vänner för man vet aldrig vem som försöker och kanske tycker att det är ett slag i ansiktet att någon annan lyckas på första försöket. Vi berättade dock för våra föräldrar att vi lyckades på första försöket, för de hade kanske undrat lite eftersom vi redan varit gifta i tre år när jag blev gravid. Alla är jätteglada nu men ingen har sagt ett enda ljud om barnfrågan under de sju år vi varit tillsammans.

Man berättar det gärna inte, men som för oss när man gör allt för att skydda sig kan också bli väldigt jobbigt för det är inte roligt att behöva göra något så drastiskt som en sterilisering för att man ska kunna ha ett samliv med sin man. Så det här med barn och att skaffa barn är en väldigt känslig fråga och man ska väl aldrig döma någon egentligen. Man kan ju aldrig påverka hur ens kropp fungerar gällande fertilitet. om jag dömde ngn med mitt inlägg ovan så vill jag be om ursäkt för det för du har verkligen helt rätt gällande att många kanske säger att dem inte vill ha just nu osv för man inte vill prata om det.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)