• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2016-01-01 10:23:08 följande:

Nä jag kräktes tillslut och nu känns de bättre... Livrädd att jag fick i mig ngt igår som innehöll nå listeria skit nu på slutet, men vad jag förstått de så är de kaskadspyor som gäller då? Ush så typiskt.... Mår fortfarande väldigt illa :(

Vad bra att det känns bättre men så jobbigt att behöva kräkas för att få till det... Listeria ger så vitt jag vet influensaliknande symtom så inga spyor så som jag förstått det, tror inte du behöver oroa dig för det eller för bebisen alls, men tillräckligt obehagligt att må illa och kräkas!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-01 10:30:11 följande:

Gott nytt år till dig och alla er andra i Sverige också! Det känns jättebra, nu ska jag bara följa min kompis till flyget också, sedan ska jag vila och hoppas bli frisk från förkylningen

Ja krya på dig, nu får vi se till att bli friska!! Jag ska nog köpa nya zinktabletter, har läst att zink stärker immunförsvaret. Det har funkat på mig tidigare i höst (ehm placebo eller ej, god only knows, haha) men de är slut.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-01 10:30:22 följande:
    Ja klart de vill. De får ta igen det om ett tag när hon kommit ikapp sig! Små killar brukar ju vara lite sådär halvnoga med hygienen också om man inte är där sin en hök och tragglar. :) här har vi nyss fått in "kisset i toan och inte bredvid och tvätta händerna" hos nioåringen. Svårt för dem stt förstå men skönt att höra att det går bra för er.

Kanske kan de leka ute med kompisar?

Wendela är jättefint!
    Tyvärr är det ju sådär som du säger med handhygienen, man får påminna dem varje gång dem ska ta i henne att dem måste ha tvättat händerna innan.

Idag kanske dem ska få åka iväg till ett par kompisar och leka en stund, dem behöver ju få lite utlopp för sin energi också. Jag hade ju lovat dem Leos lekland nu under lovet men det känns ju inte särskilt aktuellt med tanke på att smittrisken är hög på såna ställen.

Haha, känner igen det där med att hålla sig i toan när man kissar, haha. Vår yngsta är sämst på att sikta typ. Haha, konstigt det där med killar :-P
  • amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-01 07:44:43 följande:

Åh vad tufft för de stora att de inte får engagera sig som de vill, jag förstår att det blir kämpigt! Hoppas ni blir utskrivna snart! Känns det som det funkar annars med amning och sond och grejer? Fy det där med infektionsrisken också... förstår att det är ännu värre med en så liten som Wendela men ibland funderar jag på hur vi tänkte som "skaffade" en midvinterbebis... Jättefint namn förresten, jag hade en kompis som hette Wendla när jag var liten, nu tycker jag det låter lite rumphugget utan det där e-et mitt i, hehe.

Tänkte också på detta med infektioner osv men sen bestämde jag mig för att jag är tillräckligt nojig ändå med allting annat:) tänker vara lagom försiktig om bebis är normalstor och mår bra. Vi har trots allt killarna hemma och deras liv måste fortsätta. Vi har bara en bil och därför blir jag tvungen att ut och åka spårvagn och buss ganska omgående. Vi har pratat med killarna om att byta om och tvätta händerna efter skolan ( det vill vi ju gärna stt de ska göra ändå, detta är en bra morot;)

Har också pratat med dem om att klart vi ska fortsätta göra saker när bebisen kommer också ( vi är ute på mycket grejer) men att vi kanske får göra det på lite andra tider, typ kanske inte allum en lördag eftermiddag i februari :)

Som sambon sa med, han kan cykla till jobbet eller jag skjutsa honom så kan jag åka till ställen på tider när inget folk är där också :) våren kommer snabbt!

Sen är det bara att hoppas att bebis ärver immunförsvaret efter sin kärnfriska mamma och inte sambons och farfars medfödda kassa luftrör och astma :) men får sin pappas tro på att allting ordnar sig...:)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-01 10:39:27 följande:

Tyvärr är det ju sådär som du säger med handhygienen, man får påminna dem varje gång dem ska ta i henne att dem måste ha tvättat händerna innan.

Idag kanske dem ska få åka iväg till ett par kompisar och leka en stund, dem behöver ju få lite utlopp för sin energi också. Jag hade ju lovat dem Leos lekland nu under lovet men det känns ju inte särskilt aktuellt med tanke på att smittrisken är hög på såna ställen.

Haha, känner igen det där med att hålla sig i toan när man kissar, haha. Vår yngsta är sämst på att sikta typ. Haha, konstigt det där med killar :-P

Jo men visst är det... Den store fattar och har gjort i flera år. Han duschar självmant och anvönder deo nu för hsn börjar lukta pubertet, stor, kraftig 11-åring.

Den lille byter helst inte kalsonger och duschar under vilda protester... :)
  • Krocki1
    WiMe06 skrev 2016-01-01 10:32:08 följande:

Spännande att ngt verkar vara på g.

Hur är det nu?

När dem satte igång mig nu hade jag ungefär 10 min mellan mina och dem kändes som mensvärk ungefär.

Det är fortfarande samma. En värk var tionde minut på ett ungefär. Som gör aj aj aj ont. Kan andas mig igenom men det gör ont ändå.
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2016-01-01 10:16:20 följande:
    Ja, man tänkte nog inte som skaffade en vinterbebis. Hoppas iallafall att hon är stark nog när ungarna börjar skolan om två veckor.

Tack, det var mannen som kom med förslaget och jag föll direkt för det, ville ju gärna ha ngt med W eftersom killarna stavar med W i sina namn (Wiggo och melwin).
    Det blir nog Wendela Alice Ingrid.
    Har ni handsprit hemma? Jag tycker det är väldigt smidigt med barn som är lite slarviga med handhygien. Låt killarna sprita sig innan de tar på lillasyster.
    Ja hur tänkte man med januaribarn? Kan till mitt försvar säga att vi inte tänkte alls på månad utan det fick bli när det blev. Man får vara glad att de inte går på dagis iallafall då smittorna är fler.
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-01 12:06:21 följande:

Har ni handsprit hemma? Jag tycker det är väldigt smidigt med barn som är lite slarviga med handhygien. Låt killarna sprita sig innan de tar på lillasyster.

Ja hur tänkte man med januaribarn? Kan till mitt försvar säga att vi inte tänkte alls på månad utan det fick bli när det blev. Man får vara glad att de inte går på dagis iallafall då smittorna är fler.

Jag tycker januaribarn är jättebra på alla andra sätt. De blir äldst i sin klass, fram i sommar är de stora nog att hänga med utan större problem, man får hela goa våren och sommaren hemma med promenader osv, sen får jag börja jobba under min favoritårstid hösten och är tillbaks innan snöjouren börjar.

Vi har också handsprit hemma vanligtvis också och tänker som sagt försöka ha en lagom nivå. Min kompis är på mig om att inte låta någon alls komma hem första tiden osv, men man får ju använda förståndet lite. Hon höll sina borta från människor länge och sjukare ungar än hennes får man leta efter...
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-01 10:39:27 följande:

ÅH vad glad jag är att maken sitter och kissar när jag läser sånt där! Så sonen sitter också - förutom att han lär sig på förskolan att pojkar står och kissar! Jag blir så frustrerad! Det är så skönt att ha honom sittandes och veta att saker hamnar där de ska!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-01 10:39:44 följande:

Tänkte också på detta med infektioner osv men sen bestämde jag mig för att jag är tillräckligt nojig ändå med allting annat:) tänker vara lagom försiktig om bebis är normalstor och mår bra. Vi har trots allt killarna hemma och deras liv måste fortsätta. Vi har bara en bil och därför blir jag tvungen att ut och åka spårvagn och buss ganska omgående. Vi har pratat med killarna om att byta om och tvätta händerna efter skolan ( det vill vi ju gärna stt de ska göra ändå, detta är en bra morot;)

Har också pratat med dem om att klart vi ska fortsätta göra saker när bebisen kommer också ( vi är ute på mycket grejer) men att vi kanske får göra det på lite andra tider, typ kanske inte allum en lördag eftermiddag i februari :)

Som sambon sa med, han kan cykla till jobbet eller jag skjutsa honom så kan jag åka till ställen på tider när inget folk är där också :) våren kommer snabbt!

Sen är det bara att hoppas att bebis ärver immunförsvaret efter sin kärnfriska mamma och inte sambons och farfars medfödda kassa luftrör och astma :) men får sin pappas tro på att allting ordnar sig...:)

Vi hade tur med sonen och han fick aldrig rs nåt allvarligt fast han kom i mars, men jag har flera kompisar vars barn haft det och blivit inlagda och sen fått förkylningsastma så jag tycker inte om att tänka på det. Vi kommer såklart inte isolera oss heller och jag MÅSTE ha sonen på förskola för jag kommer då aldrig fixa att ha honom hemma på heltid, så jag får vara tacksam över att han inte har några problem med att byta om när han kommer hem, och självmant tvättar händerna det första han gör när vi kommer innanför dörren (även om vi bara varit ute och lekt och han har haft vantar). Vi har också bara en bil men jag tror inte jag kommer behöva åka så långt när bebis är ute, har det jag behöver i närområdet som tur är, det räcker förhoppningsvis att vara lite extra försiktig nån månad eller så.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)