• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2016-01-01 21:07:20 följande:

Det räcket m två uppsättningar av vad ni nu vill att bebisen ska ha på sig. Glöm inte strumpor å mössa bara. Jag har köpt velourkläder. Hade det till sonen också. De är lite varmare än bomullskläder vilket en nyfödd behöver. Extra filtar har jag också sp hon slipper ligga helvitas något i den äckliga plastbaljan när jag måste ha mina händer fria för dusch eller liknande

Ok,vi har nog inget i velour så får väl bli bomull och filt. Bm har ju skrivit i min journal ang mina rädslor och att en av dem är att bli lämnad och att sambon inte får stanna. En väninnas man fick åka hem mitt i natten. Sen kan det ju hända ändå men är rädd att det ska stressa hem mig om jag blir ensam kvar med bebisen. Sambon och jag har varit ifrån varandra typ två nätter sen vi blev ihop så vi är ogärna ifrån varann ens utan bebis
  • FrökenBlå

Idag blev en fixardag, verkar som om jag inte varit ensam om det idag ;) Bebis är ju så välkommen ut nu att jag nästan bara vill ha en knapp och trycka igång förlossningen med!! Har kollat igenom BB-väskan, lagt i kameran osv så nu är det bara mobilladdaren som ska ner när det väl är dags :) Har lagat mat och fryst ner, bäddat i liggdelen och fixat vagnhänget som jag gjort av några små figurer från färg och form, sambon har satt i babyskyddet i bilen osv.

Hade ordentliga förvärkar igår och höll mig så stilla som möjligt fram till kvällen, idag har det varit lugnare (tyvärr). Ursäkta infon, men har svullnat lite i underlivet med känns det som, nån mer som varit med om det i slutet av graviditeten?

• qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-01 21:06:33 följande:

Ja det där med mössa verkar vara så olika! Det står på listorna att man ska ha mössa med, men min syster tyckte det var onödigt att jag köpt två för hon jade inte haft mössa mer än en liten stund, den som bm satte på, sen hade de ingen haft å ingen sa något.

Vissa jag frågar har använt en hel del kläder och suttit mycket ute på avdelningen o hängt med andra föräldrar, medan andra mest har legat på rummet hud mot hud.

Hehe ja jag har två såna där hjälmmössor och det är väl ingen fara att ha för mycket tänker jag, vi hade bara mössa på bb och inte när vi kom hem men jag har vänner som behövt ha mössa inne på sina länge eftersom de haft svårt att hålla värmen. Och så finns det såna som min äldste systerson som inte hade annat än blöja på sig inomhus första veckorna för att han var så varm, haha!

Jag hade honom hud mot hud (under skjortan) även ute på avdelningen det lilla vi var där ute, förutom just när vi åt och behövde händerna. Men jag var inte direkt intresserad av att umgås med andra just då förutom maken och bebis. Jag vill ju desperat få igång amningen så fort jag kan och då hjälper hud mot hud.

Har själv packat ner tunna trikåkläder men det är för att det är det jag har mest. Har mycket byxor i velour sen men det är för att de oftare har mudd medans trikåbyxor oftare har resår, och det tycker jag verkar så obekvämt för lilla bebismagen. Sen brukar velour finnas i många härliga färger och det är jag ju svag för, haha!
  • Hame

Bf +3 idag och inga känningar. Längtar efter lilla liten nu, kom ut! Känner mig inte lika förbered som förra gången. Tror vi har allting men sist hade jag liksom om packat bb-väskan 7 gånger kändes det som..

Ni andra som varit sjukskrivna, är ni det fram till bf eller efteråt också? Min sjukskrivning har ju gått ut nu, och har inte bebisen kommit på måndag vet jag inte riktigt hur vi ska lösa det med storebror..

• qatteriin
    Hame skrev 2016-01-01 22:35:33 följande:

Bf +3 idag och inga känningar. Längtar efter lilla liten nu, kom ut! Känner mig inte lika förbered som förra gången. Tror vi har allting men sist hade jag liksom om packat bb-väskan 7 gånger kändes det som..

Ni andra som varit sjukskrivna, är ni det fram till bf eller efteråt också? Min sjukskrivning har ju gått ut nu, och har inte bebisen kommit på måndag vet jag inte riktigt hur vi ska lösa det med storebror..

Sjukskriven fram till dagen före bf... Hoppas innerligt att bebis kommer då eller innan för annars vete tusan. Kroppen håller ju inte till att hantera sonen mer än nån timme i taget som det är nu och jag kan ju inte kräva av min mamma att hon ska komma hit som nån sorts dagmamma... Tror inte det blir så lätt att få läkartid för fortsatt sjukskrivning heller. Ska kolla med förskolan om man isf kan få dispens och ha honom lite mer fram till bebis kommer.
  • MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2016-01-01 21:25:59 följande:

Idag blev en fixardag, verkar som om jag inte varit ensam om det idag ;) Bebis är ju så välkommen ut nu att jag nästan bara vill ha en knapp och trycka igång förlossningen med!! Har kollat igenom BB-väskan, lagt i kameran osv så nu är det bara mobilladdaren som ska ner när det väl är dags :) Har lagat mat och fryst ner, bäddat i liggdelen och fixat vagnhänget som jag gjort av några små figurer från färg och form, sambon har satt i babyskyddet i bilen osv.

Hade ordentliga förvärkar igår och höll mig så stilla som möjligt fram till kvällen, idag har det varit lugnare (tyvärr). Ursäkta infon, men har svullnat lite i underlivet med känns det som, nån mer som varit med om det i slutet av graviditeten?

Jag är också svullen i underlivet :) har känts konstigt där nere så jag har känt lite och det känns väldigt annorlunda... Men det är ju nått som trycker på hela tiden och det förbereds för att komma ut så jag antar att det är helt normalt :)

Angående mössa så har det gått åt två stycken för mig på BB. Min minsta pojk var jättekänslig för kyla, skakade o huttrade och mössa hjälper att hålla värmen. Var tvungen att ha han i tjock filt och använda mössa hemma också innan det blev bättre. Ser fortfarande framför mig hur han låg o huttrade varje gång filten åkte av eller speciellt när det var blöjbyte.
    Den första mössan efter förlossningen har blivit lite blodig och äcklig, därför har det varit en helt vanlig vit hjälmmössa som jag inte har varit rädd om. Efter det har jag bytt till någon "roligare". Ombyten har jag tagit två stycken + två pyjamaser. Tar inte så mycket plats ändå och skulle det behövas mer får min sambo ta med sig det.

Nu ikväll har jag monterat spjälsäng och inrett min ett-årings rum, ska bli så spännande att se hand reaktion imorgon när hans leksaker står i storebrors f.d rum :)
  • mirakelspektakel

Har vart och köpt en Troll crib idag, vilket var det sista stora på vår inköpslista. Men det leder mig till djungeln av täcken och kuddar... jag blir liksom inte riktigt klok på om man ska ha täcke eller inte? Filt? Vi har kallt hemma....

• amalie79
    MeEmmA skrev 2016-01-01 23:13:42 följande:

Jag är också svullen i underlivet :) har känts konstigt där nere så jag har känt lite och det känns väldigt annorlunda... Men det är ju nått som trycker på hela tiden och det förbereds för att komma ut så jag antar att det är helt normalt :)

Angående mössa så har det gått åt två stycken för mig på BB. Min minsta pojk var jättekänslig för kyla, skakade o huttrade och mössa hjälper att hålla värmen. Var tvungen att ha han i tjock filt och använda mössa hemma också innan det blev bättre. Ser fortfarande framför mig hur han låg o huttrade varje gång filten åkte av eller speciellt när det var blöjbyte.

Den första mössan efter förlossningen har blivit lite blodig och äcklig, därför har det varit en helt vanlig vit hjälmmössa som jag inte har varit rädd om. Efter det har jag bytt till någon "roligare". Ombyten har jag tagit två stycken + två pyjamaser. Tar inte så mycket plats ändå och skulle det behövas mer får min sambo ta med sig det.

Nu ikväll har jag monterat spjälsäng och inrett min ett-årings rum, ska bli så spännande att se hand reaktion imorgon när hans leksaker står i storebrors f.d rum :)

Jag känner absolut ingenting där nere mer än att det sved lite efter sex häromkvällen men det tror jag är relaterat till kissandet för det brukar bli samma inser mens när jag torkar ofta.

Bm sa att huvudet är fastkilat och frågade om jag verkligen inte märkte att det ilade och tryckte på där nere. Men det slutade liksom snarare ila när huvudet kilat fast sig tyckte jag. Inte trycker det heller, gör lite ont med en gång på morgon i höfter bara och så såklart häromdagen när vi gick typ 7000 nånting steg

Imorgon ska vi till Ullared så lär väl vara lite mör imorgon kväll... Men bebisfödande känns långt borta.
  • qatteriin
    FrökenBlå skrev 2016-01-01 21:25:59 följande:

Japp, är supersvullen. Blä.
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2016-01-01 23:13:42 följande:

Ja vi har två mössor vi köpt plus några min syster hade ( men då Aldrig använde)

Tänker att vi tar med några av de ärvda kläderna till BB just med tanke på kladd. Sen ett lite finare set för fotografering då min sambo är hobbyfotograf och så då setet min farmor stickade till faster för hemfärd och plåtning.

Har dock gjort klart att kameran är bannlyst tills bebis är ute och att jag inte fotas förrän jag är duschad och kammad och själv tycker det är okej ;D
Svar på tråden BF Januari 2016 :)