• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Blgebo
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-01 12:06:21 följande:
    Har ni handsprit hemma? Jag tycker det är väldigt smidigt med barn som är lite slarviga med handhygien. Låt killarna sprita sig innan de tar på lillasyster.
    Ja hur tänkte man med januaribarn? Kan till mitt försvar säga att vi inte tänkte alls på månad utan det fick bli när det blev. Man får vara glad att de inte går på dagis iallafall då smittorna är fler.
    Nej, vi har ingen handsprit hemma, känns onödigt tycker jag.
    Handsprit ska man använda så rikligt av om det ska ha effekt, och så mkt har jag aldrig sett ngn utanför vården använda, och även den ska ju gnuggas in riktigt, fingertopparna masseras, gärna lite in under naglarna osv för att få effekt På jobbet tvättar och ffa spritar jag händerna ofta, men det är ju en annan sak - men faktiskt mest för att inte dra med smittor från sjukhuset till hemmet. Och vissa saker, vinterkräksjukan exempelvis, går inte att sprita bort från händerna, där är tvål och vatten mer effektivt. Alla mina barn är födda från slutet på oktober till mitten på februari, och de är definitivt friskare än de flesta andra barn jag träffat, så jag är inte alls orolig över att få barn den här tiden på året.
  • skruttan55
    mirakelspektakel skrev 2016-01-01 18:21:54 följande:

Välkommen!! Förstår att du måste känna dig väldigt trött och tung, jag gör ju det nu och jag har ju ändå 28 dagar kvar till BF!!

Tack! Jag kände mig redan trött när jag var där du är och trodde inte det skulle bli så mycket tyngre, men det blir värre för varje dag som går och väntan är olidlig ;) fast snart nog är det ju över. Då börjar ett nytt liv :)
  • Nettiis
    Eleonor01 skrev 2016-01-01 18:29:26 följande:
    Tar ni inte kisseprov direkt själv m stickor när ni kommer dit? Det gör vi i Skåne. Precis innan besöket. Så borde ju alla göra
    Jag har oxå bara tagit sånt prov vid inskrivningen.. Tror det blir rutin här hos oss att göra det från och med vecka 35 sen.. Gjorde dock inget nu sist heller, och var då i vecka 35+3..
    Tycker kanske de borde kolla lite oftare iaf
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-01 19:04:18 följande:

Känns lite skönt att du också känner så, kände mig faktiskt lite hemsk när jag skrev det där, mina bonusar är inga elaka killar, men ibland så är inte impulskontrollen den bästa eller förståelsen för hur ömtåligt ett mindre barn är. Det syns tydligt när det leker med min 2 åriga brorson. Oftast är de fantastiska med honom, men rätt som det är så glömmer de bort hur liten han faktiskt är...

Jag håller med. Bonusarna kommer inte få plocka upp bebisen utan att fråga, lille kommer inte få bära den alls utan bara sitta med den när vi är med. Store kan få bära, han är väldigt rädd om mindre barn, stark och stadig. Han passar sin snart tvååriga lillasyster hos mamman korta stunder när pappan hämtar mamman på jobbet o då gör de klart en flaska välling som han "matar" henne med under tiden.

Jag fick själv en lillebror vid den åldern och både plockade upp honom och bytte på honom osv- men det är skillnad på då och nu och tjejer och killar...

Men jag kommer ju vara nervös men man får försöka bita ihop :) man vill ju inte stöta bort dem från syskonet heller. Särskilt inte som den äldste säger till lille att vi måste hålla ihop, för du är ju den enda riktiga brorsan jag har, de andra är ju bara halvsyskon.

Hur tänker ni andra som har katt/ hund förresten, ett hopp men ändå en koppling:) på folk låter det som att de tror att jag inte kommer våga lämna bebisen på golvet och så pga katterna, men så har jsg inte alls tänkt. Har inte tänkt stänga ute dem på nätterna heller för då blir det ett jävla liv på gammelkatten.

Har liksom tänkt ta det som det kommer, när de kommer fram får de lukta på bebis, kolla det de själva vill typ. Så kommer det nog lösa sig
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-01 18:59:46 följande:
    Du har verkligen haft dramatiska förlossningar du. Vad skönt ändå att allt verkar har slutat bra till slut iaf. <3
    Ja, det har varit lite turbulent runt varje, men som du säger skönt att det gått bra varje ggn en jobbarkompis till mig undrade hur sjutton jag vågade skaffa fler barn efter första.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-01 19:04:18 följande:
    Känns lite skönt att du också känner så, kände mig faktiskt lite hemsk när jag skrev det där, mina bonusar är inga elaka killar, men ibland så är inte impulskontrollen den bästa eller förståelsen för hur ömtåligt ett mindre barn är. Det syns tydligt när det leker med min 2 åriga brorson. Oftast är de fantastiska med honom, men rätt som det är så glömmer de bort hur liten han faktiskt är...
    Tycker absolut inte du behöver känna dig hemsk för det. Den där impulskontrollen finn inte alltid riktigt. Inte hos mina grabbar iallafall. Sitter i soffan och ammar tösen nu medan killarna ser på barn-tv, rätt vad det är flyger lilla killen upp som en ninja i soffan och fäktar med armarna, så man får påminna om att inte fäkta bredvid lillasyster.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-01 18:44:42 följande:

Gör man inte här i Örebro tyvärr men det hade ju varit klokt. De två senaste gångerna har jag lämnat urinprov men innan dess bara vid inskrivningen tror jag.

Va konstigt. När jag var kvar i Sverige testade jag själv med sticka på de två-tre besök jag hann göra. På min klinik här i USA lämnar man urin i en burk varje gång precis när man kommer dit och så kollar de ens urin och ger besked under tiden man är där. Jag tycker det är dåligt att den svenska vården är landstingsfinansierad när det blir så många skillnader i rutiner och vilka behandlingar som ingår.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-01 13:59:42 följande:
    Håller tummarna för vikten! Åh ja det låter som resultat om det rinner så... TUSAN vad jag längtar nu, hur jäkla jobbigt det än kommer vara i början med bebis så får jag en massa minnen av hur det var med sonen nu, med amningen och den lilla lilla kroppen som låg som en liten groda och snosade en i halsvecket, aaah! Så kan vi ignorera ständig mjölkkräklukt, bajsplosioner och skrikiga kvällar, och ångest över viktuppgång... hehe. Men efter att jag blev så rädd förra veckan när jag inte fick fart på henne i magen på en halvtimme så vill jag bara ha ut henne nu. Känns som att man väntat så länge på det här nya året, så det känns ofattbart att man skulle kunna gå fyra veckor till som gravid!
    Det ger otroligt mkt minnen från när våra killar var små, tösen var 2 gr lättare än yngsta killen när han kom och lika långa och hon är såå lik när dem föddes, alla tre har exakt samma näsa som bebisar. Och hon luktar precis som dem gjorde när dem var nyfödda. Det känns helt magiskt att hon varit hos oss i fyra dygn redan. Och nu när hon väl är här kan jag inte för mitt liv se att jag skulle gått gravid nästan 3 veckor till. Förstår verkligen att du längtar. Men tänk så mkt fantastiskt ni har kvar, lite avis faktiskt att så många har sitt framför sig. Jag vill bara stoppa tiden nu, vill inte att hon ska bli större ännu.
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2016-01-01 19:56:32 följande:
    Va konstigt. När jag var kvar i Sverige testade jag själv med sticka på de två-tre besök jag hann göra. På min klinik här i USA lämnar man urin i en burk varje gång precis när man kommer dit och så kollar de ens urin och ger besked under tiden man är där. Jag tycker det är dåligt att den svenska vården är landstingsfinansierad när det blir så många skillnader i rutiner och vilka behandlingar som ingår.
    Fast sjukvården är ju mycket bättre i Sverige än USA. Vi slipper ju försäkringar etc å alla har rätt till lila vård oavsett inkomst. Sen att det är landstingsfinansierat känns som ett litet problem jämfört m privatiseringen som sker successivt :(
Svar på tråden BF Januari 2016 :)