• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-01 19:56:32 följande:

Va konstigt. När jag var kvar i Sverige testade jag själv med sticka på de två-tre besök jag hann göra. På min klinik här i USA lämnar man urin i en burk varje gång precis när man kommer dit och så kollar de ens urin och ger besked under tiden man är där. Jag tycker det är dåligt att den svenska vården är landstingsfinansierad när det blir så många skillnader i rutiner och vilka behandlingar som ingår.

Ja jag håller med, inte ens när det finns nationella riktlinjer blir det nödvändigtvis lika vård i landet. Eller ens i varje län... Men just skillnader mellan landsting är antagligen det som kostade mig min förra graviditet (pga olika gränsvärden för sköldkörtelmedicinerng) så jag är lite extra bitter.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-01 20:05:04 följande:

Det ger otroligt mkt minnen från när våra killar var små, tösen var 2 gr lättare än yngsta killen när han kom och lika långa och hon är såå lik när dem föddes, alla tre har exakt samma näsa som bebisar. Och hon luktar precis som dem gjorde när dem var nyfödda. Det känns helt magiskt att hon varit hos oss i fyra dygn redan. Och nu när hon väl är här kan jag inte för mitt liv se att jag skulle gått gravid nästan 3 veckor till. Förstår verkligen att du längtar. Men tänk så mkt fantastiskt ni har kvar, lite avis faktiskt att så många har sitt framför sig. Jag vill bara stoppa tiden nu, vill inte att hon ska bli större ännu.

Åh lilla pluttan! Gud vad häftigt att de varit så lika alla tre, jag är så jäkla nyfiken på den här bebisen så jag nästan dör!! Ok jag kan konstatera att de här två veckorna jag varit hemma från jobbet nog hjälpt mig processa litegrann att det ska komma en bebis, haha, jag börjar känna mig mer mentalt redo för det nu. Och nu vet man hur fort tiden går också... det där som folk sa om att ta vara på tiden för det går så fort... my god! Ljusets hastighet! :-P Ja jag längtar ju efter förlossningen också för att jag är så nyfiken på hur den blir. Fortfarande med brasklappen att jag är rädd för att behöva snittas...
  • amalie79

Jag håller på och tvättar kläder ikväll. Får massa skäll för att BB-väskan inte är packad :D så nu är snart allting rent som bebisen äger iaf. Frågan är hur mycket man ska ta med? Min bm säger ett, max två dygn på sjukhuset om allt går som det ska.Och det får man ju ändå utgå ifrån om man inte ska bli ännu knäppare :)

Enligt vad de sa på föräldrakursen så åker man hem och sedan tillbaks för det där provet som ska tas.

• Bubblor
    WiMe06 skrev 2016-01-01 18:57:15 följande:

Bubblor - usch vad jobbigt med hf. Jag fick akut hf med första så dem satte igång det för mig med då dagen efter dem upptäckte det. Skönt att du mår bra än så länge och att dem har koll på dig.

Oj vad jobbigt! Fick du akut hf som i att du började må dåligt? Fick du något eller några av de alla symptom som man kan få när det är en värre form, typ huvudvärk, flimmer för ögonen eller ont i övre delen av magen? Eller mådde du som jag bra fortfarande? Förlåt för alla frågorna men känns skönt att höra med nån som vet <3
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2016-01-01 20:20:26 följande:

Jag håller på och tvättar kläder ikväll. Får massa skäll för att BB-väskan inte är packad :D så nu är snart allting rent som bebisen äger iaf. Frågan är hur mycket man ska ta med? Min bm säger ett, max två dygn på sjukhuset om allt går som det ska.Och det får man ju ändå utgå ifrån om man inte ska bli ännu knäppare :)

Enligt vad de sa på föräldrakursen så åker man hem och sedan tillbaks för det där provet som ska tas.

Hos oss är det vanligt att förstföderskor stannar till testet är taget. 48h Mao. Jag packade för två dagar. Min man jobbade under tiden vi var på BB å kom förbi efter jobbet på vägen hem m det jag saknade. Kändes inte som vi ville slösa på dagar när jag ändå var på sjukan.

Denna gången har jag endast ett ombyte med. Ska hem tidigare å hår nu inte det så får min man ta med när han kommer m sonen så han får träffa lilla syster första gången :)

imorgon är jag fullgången,... Jävlar vad tiden går sakta efter v 30....
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2016-01-01 20:08:58 följande:

Fast sjukvården är ju mycket bättre i Sverige än USA. Vi slipper ju försäkringar etc å alla har rätt till lila vård oavsett inkomst. Sen att det är landstingsfinansierat känns som ett litet problem jämfört m privatiseringen som sker successivt :(

Jag menade inte att den svenska sjukvården inte skulle vara offentligt finansierad - jag menade att det vore bättre om den var statlig så att samma regler gäller överallt. Jag vill inte egentligen debattera sjukvården i Sverige mot USA för visst är det bra att alla har tillgång till vård i Sverige (även om allt inte är guld och gröna skogar - de med lägst inkomster verkar t ex ha svårt att betala egenkostnaderna för medicin) men det beror ju på vad man menar med "bättre". Kvalitén och tillgängligheten på vården upplever jag som hästlängder bättre här i USA, för dem som har försäkring. Ingen personalbrist eller platsbrist som gör att jag känner risk att bli nekad att komma in och ingen risk att få ligga i korridoren eller bli skickad till ett annat sjukhus.

Tycker det står hela tiden om kritik mot bland andra Region Skånes förlossningsvård pga underfinansiering och personalbrist, att barnmorskorna går på knäna och att andelen svenska kvinnor med förlossningsskador är högre än i andra i-länder rapporterades för ca två år sedan i svenska morgonnyheterna på svt. Om jag ska föda barn i Sverige i framtiden ska jag försöka att inte ha BF på sommaren i alla fall för det verkar vara kaos överallt i Malmö och Lund. Helsingborg kanske inte drabbas lika mycket men enligt mina vänner i Malmö pch Lund är det iaf kaos i många delar av vårdkedjan på sommaren, inte bara i förlossningsvården.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-01 20:20:26 följande:

Vi stannade faktiskt till PKU-provet med Axel men han föddes på fm och då blev det lagom att åka efter ronden på förmiddagen två dygn senare. Till honom använde vi bara en pyjamas och ett set med body/byxor, en mössa (efter den han fick på sig direkt som bm satte på) och så ytterkläder. Så jag har packat ner så fast två set body/byxor för säkerhets skull. Och strumpor förstås. Och en filt. Skulle väl kunna packa ner nåt mer men eftersom vi var så mkt hud mot hud sist, hela tiden förutom när vi skulle äta och han låg i rullbaljan, så känns det onödigt för det kommer vi ju vara nu med.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2016-01-01 20:32:41 följande:

Hos oss är det vanligt att förstföderskor stannar till testet är taget. 48h Mao. Jag packade för två dagar. Min man jobbade under tiden vi var på BB å kom förbi efter jobbet på vägen hem m det jag saknade. Kändes inte som vi ville slösa på dagar när jag ändå var på sjukan.

Denna gången har jag endast ett ombyte med. Ska hem tidigare å hår nu inte det så får min man ta med när han kommer m sonen så han får träffa lilla syster första gången :)

imorgon är jag fullgången,... Jävlar vad tiden går sakta efter v 30....

Ja jag tänkte packa för 2 dygn så får vi se- men hur mycket behövs för bebisen då?

På mig finns inte på kartan att vara där utan sambon, det är ju liksom han som vet vad man gör där och lönns som tiden skulle gå långsamt och tråkigt utan honom. Men förstår tänket ang dagar två veckor är ju ändå ingenting och känner mig redan osäker på att vara ensam med bebisen så tidigt.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-01 20:35:24 följande:

Vi stannade faktiskt till PKU-provet med Axel men han föddes på fm och då blev det lagom att åka efter ronden på förmiddagen två dygn senare. Till honom använde vi bara en pyjamas och ett set med body/byxor, en mössa (efter den han fick på sig direkt som bm satte på) och så ytterkläder. Så jag har packat ner så fast två set body/byxor för säkerhets skull. Och strumpor förstås. Och en filt. Skulle väl kunna packa ner nåt mer men eftersom vi var så mkt hud mot hud sist, hela tiden förutom när vi skulle äta och han låg i rullbaljan, så känns det onödigt för det kommer vi ju vara nu med.

Ja det där med mössa verkar vara så olika! Det står på listorna att man ska ha mössa med, men min syster tyckte det var onödigt att jag köpt två för hon jade inte haft mössa mer än en liten stund, den som bm satte på, sen hade de ingen haft å ingen sa något.

Vissa jag frågar har använt en hel del kläder och suttit mycket ute på avdelningen o hängt med andra föräldrar, medan andra mest har legat på rummet hud mot hud.
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2016-01-01 21:02:08 följande:
    Ja jag tänkte packa för 2 dygn så får vi se- men hur mycket behövs för bebisen då?

På mig finns inte på kartan att vara där utan sambon, det är ju liksom han som vet vad man gör där och lönns som tiden skulle gå långsamt och tråkigt utan honom. Men förstår tänket ang dagar två veckor är ju ändå ingenting och känner mig redan osäker på att vara ensam med bebisen så tidigt.
    Det räcket m två uppsättningar av vad ni nu vill att bebisen ska ha på sig. Glöm inte strumpor å mössa bara. Jag har köpt velourkläder. Hade det till sonen också. De är lite varmare än bomullskläder vilket en nyfödd behöver. Extra filtar har jag också sp hon slipper ligga helvitas något i den äckliga plastbaljan när jag måste ha mina händer fria för dusch eller liknande
Svar på tråden BF Januari 2016 :)