• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Hame
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-11 12:31:04 följande:

I vissa landsting är det ju ok att gå över tre veckor. Du kanske inte måste sättas igång riktigt ännu? Kanske hinner det starta av sig själv om du väntar några dagar till? Över helgen bara...

Jag funderar på att fråga om det, men samtidigt är jag rädd att bebisen ligger där och jäser och då blir det ju ett problem istället. Vet inte om man kan göra TUL så här sent och dessutom slog det på 600 gram när jag väntade sonen ;) Min bm på mvc sa att går man över två veckor brukar det betyda att något "hängt upp sig" och då brukar det inte hjälpa att vänta utan kroppen behöver en skjuts.

Dessutom är jag fruktansvärt trött på att vara gravid nu...
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2016-01-11 10:20:51 följande:

Hej igen alla! Har inte orkat läsa eller skriva här på några dagar men vi fick vår pojke i fredags 8/1, 3080 g och 51 cm! Samma längd som jag hade vid födseln och bara 100 g mer. Ganska liten räka . Jag blev kvar efter min rutinundersökning i torsdags för jag hade för högt blodtryck och sedan satte de igång mig men det hände inte så mycket, så sedan blev det tyvärr kejsarsnitt till slut efter ett drygt dygn på sjukhuset.

Själva operationen och bemötandet här på sjukhuset har varit bra men jag blev väldigt chockad över hur ont jag skulle ha efter snittet och har varit och är stundtals fortfarande väldigt svag och ledsen över att min graviditet slutade så. Hade kateter sedan de satte in epiduralen under värkarbetet (när jag forfarande trodde på vaginal förlossning) och första 18 timmarna efter snittet men sedan tog de ut den för att de tycker att man ska upp och gå på toa. Jovisst men jag har stundtals varit så svag och haft/har så sjukt ont av eftervärkar att jag bara kastar mig om halsen på den som ska hjälpa mig på toaletten och sedan kan jag knappt gå dit. Kissade på mig igår när jag precis var framme vid toaletten för vi hann inte ta ned trosorna, kändes SÅ förnedrande!! Började gråta och hulka och då gjorde det så ont i snittet att det kändes som att jag skulle dö. Gråter nu också när jag skriver detta men passar mig för att bli sådär hysteriskt ledsen för då gör det bara ondare.

Vet inte om det är jag som har väldigt låg smärttröskel men jag kan inte alls förstå hur någon frivilligt vill bli snittad - men man kan kanske ha lika ont av att spricka mycket av en vaginal förlossning så det är kanske pest eller kolera för dem som är förlossningsrädda och vill ha snitt därför. Men om inte så förstår jag inte varför någon frivilligt skulle välja snitt.

Har ju även varit väldigt förkyld och trodde at att jag var frisk men nu med smärtan i snittet så går det inte att hosta upp det lilla slem som är kvar i halsen och det känns därför konstant som att jag inte kan andas. Blir ju inte bättre av att jag ligger/halvsitter så mycket heller. Har sagt till ssk nu men syresättningen var bra och lungorna låter bra så får se om de kan göra något. Har varit uppe och gått med plastbaljan runt avdelningen två gånger och försökt ta stora andetag och sträcka på mig. Då känns det bättre men det funkar ju bara när bebisen är nöjd och det tar sådan tid att bara gå på toa, amma och äta. Hade tänkt hela dagen att jag skulle gå en promenad men lämnade inte rummet första gången förrän vid 21. Ni som har barn sedan tidigare, snälla säg att det blir bättre. Har knappt sovit någonting för han vill bara amma hela nätterna och blir hysterisk annars. Han är självklart jättefin men nu kommer tredagarsgråten som ett brev på posten .

Orkar inte läsa era inlägg just nu utan behöver bara ventilera hur jag det, men stort lycka till för er som har er upplevelse framför er, hoppas ni får det mycket bättre! Och hoppas allt gått bra för er andra som fött och att ni också fått friska bebisar!!

Åh fina Seven! Vilken chock detta måste blivit för dig. Finns inget värre än att känna sig helt hjälplös på sjukhus. När så enkla saker som att inte kunna kissa själv inte fungerar så kan det lätt kännas väldigt förnedrande. Jag har ju inte fött än själv, men jag har vart riktigt dålig på sjukhus och det är hemskt att inte kunna gå på toaletten själv. Jag kan inte ens föreställa mig den situationen samt att ha en bebis som gör att man inte kan få vila... Dessutom förväntas man vara glad och lycklig för att den lilla är född och är frisk... fy! Det enda jag kan säga är att sår läker och att bebisar bli större... Så ta en dag i taget, kissa i duschen om du får (om det är så att urinet kommer i såret). Och jag är helt säker på att du inte har låg smärttröskel utan att det helt enkelt gör förbannat ont att bli snittad. Och det är faktiskt helt okej att gråta så ögonen håller på att trilla av för att det blev som det blev, iaf i några dagar. Jag hoppas att du får allt stöd du kan få av din man. Kämpa på en dag i taget! <3
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2016-01-11 09:43:29 följande:
    Vad skönt!! Duktig du är!!!
    Hur har ni det? Fick du sova några timmar?
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-11 12:35:12 följande:
    Vilka fantastiska resultat!!! Bra jobbat både av dig och Wendela! Såg btw att e hade 70% rea på pop på stl 44 kläder (även online)... kanske är nåt fröken kommer använda ett tag... 
    Det känns jättebra åh, tack för tipset, ska kika direkt
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2016-01-11 12:50:11 följande:
    Jag funderar på att fråga om det, men samtidigt är jag rädd att bebisen ligger där och jäser och då blir det ju ett problem istället. Vet inte om man kan göra TUL så här sent och dessutom slog det på 600 gram när jag väntade sonen ;) Min bm på mvc sa att går man över två veckor brukar det betyda att något "hängt upp sig" och då brukar det inte hjälpa att vänta utan kroppen behöver en skjuts.

Dessutom är jag fruktansvärt trött på att vara gravid nu...
    Tycker att du har all rätt att klaga. FY FAN för läkare som inte tar dig på allvar! Vad mer kan begäras än att det står tydligt i din journal och att de läser den och tar infon på allvar?

Kanske kan du höra med din auora BM om det finns någon läkare som hon rekommenderar som du kan få göra alla undersökningarna hos? Så att du hinner bygga upp ett förtroende för hen? (misstänker att det kan var svårt att få till praktiskt, men det skulle ju vara det bästa!)
  • WiMe06

Hame - jag förstår verkligen din frustration och känsla över hela situationen. Du kämpar på så bra för varje dag du går över.

Jag har ju själv blivit igångsatt två ggr och båda ggrna har gått väldigt bra, så jag tror att det gör det även för dig men det är ingen tröst i din bearbetning. Nu har ju inte jag hunnit förbereda mig nån utav ggrna då besluten tagits samma dag men det är en process att gå igenom att det inte får komma igång av sig själv. Jag har själv försökt tänka att det är för bebis skull, även att din bebis mår bra i magen så behöver den ju trots allt få komma ut till er också.

Jobbigt när inte personalen läser din journal riktigt heller, förstår att det upprör och oroar dig också. Gällande dem vaginala undersökningarna så håller jag helt med dig, jag hatar dem och jag tycker dem är värre än själva värkarbetet och krystvärkarna så tyvärr har jag ingen tröst när det gäller dem. Lider med dig och håller verkligen tummarna att det kan sätta igång själv.

• mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-11 12:58:56 följande:
    Det känns jättebra åh, tack för tipset, ska kika direkt
    det förstår jag, vilken lättnad att det lutar åt att hon blir av med sonden! Jag tycker mkt av känslan av sjukhus och skörhet försvinner bums så fort sonden är borta!
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-11 12:45:34 följande:

Jag tycker inte det är gnäll, det är farhågor och obehag som är värt att ta på allvar. Svårt det där när aurorasamtalen fokuserat på nån sorts försäkran att det värsta inte kommer hända, jag har svårt för försäkringar (antagligen utifrån min utbildning, det funkar inte alls i kbt). Ja, sannolikheten är oerhört låg för att nåt illa ska hända, men rädslan är verklig och går sällan att övertala bort. Hjärnan kommer bara där med sitt "ja men NÅN får ju den där jobbiga upplevelsen..." och så är det igång. De kan vara hur övertygade som helst om att allt kommer gå bra (och sannolikheten för det är ju extra hög eftersom det gick så bra för dig förra gången), men om du inte blir tagen på allvar med det du är orolig för så kommer du ju inte kunna slappna av heller! Då tänker jag på det med att de inte läst din journal ordentligt när du varit inne och att de avfärdat din rädsla för undersökningar som bara vanligt obehag.

Jag vet inte vad jag vill ha sagt riktigt, jag tror inte det hjälper om jag säger till dig att jag tror att det kommer gå bra även om det blir igångsättning för dig (för det tror jag), men jag förstår din frustration och din ökade oro inför igångsättning. Jag hoppas du slipper, och framförallt hoppas jag att du får en så bra upplevelse som möjligt även om det blir en igångsättning.

Vi har tyvärr många ibland vänner och familj som varit den där någon. Det betyder ju inte att jag har sämre odds, men det där "det är väldigt ovanligt" biter inte riktigt på mig..
  • qatteriin
    Hame skrev 2016-01-11 13:22:27 följande:

Vi har tyvärr många ibland vänner och familj som varit den där någon. Det betyder ju inte att jag har sämre odds, men det där "det är väldigt ovanligt" biter inte riktigt på mig..

Jag förstår det! Det är ett märkligt sätt att försöka ge stöd/bota rädsla också för det funkar ju inte för andra rädslor så varför skulle det funka för detta... Det är svårt nog att tänka bort om man INTE har folk man känner personligen som drabbats - för nån HAR ju drabbats. Rädsla följer sin egen logik. Jag minns bara när jag fått mina första två missfall och folk skulle trösta med "ja men tre är JÄTTEOVANLIGT, det kommer inte hända er" och man ba tack, det kan du omöjligt veta, du har ingen kristallkula. Trots det försökte folk trösta likadant efter missfall tre och fyra. Jag tror helt enkelt att man inte vet vad man ska säga, men som vårdpersonal så borde man i det läget skaffa ett bättre förhållningssätt.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-11 13:16:34 följande:
    det förstår jag, vilken lättnad att det lutar åt att hon blir av med sonden! Jag tycker mkt av känslan av sjukhus och skörhet försvinner bums så fort sonden är borta!
    Ja, verkligen. Jag hoppas det ska få mig att känna så med. Pratade lite med sköterskan idag om att jag är så rädd för att ta ut henne eller att hon ska bli sjuk eller så, fick inte så mkt respons eller så men hon sa att vi inte skulle isolera oss och när det gäller att leka med kompisar för dem stora barnen så är det okej, bara inte här hemma tyckte hon och sen försäkra oss om att kompisen är frisk och sådär, sen vara noga med handhygienen så fort vi kommer hem och så. Och sen sa hon att ligger hon nerbäddad i vagnen och du tar en promenad så är det ju inte så att det kommer baciller som bara hoppar på henne. Jag vet ju allt det där men ibland tar det emot.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)