• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-11 17:41:09 följande:
    Det var ett klokt råd med promenaderna. Att ta bebissteg kan nog vara en bra början.

Det är så svårt att veta bara om man behöver reda i ngt. Igår kväll fick jag världens psykbryt på mannen och undrade om han ens ville ha sin dotter. Herregud liksom, nu är jag så sjukt trött på alla hormoner som man inte kan styra över! Vart kommer dem ifrån egentligen?! Fick ha mannen hemma en extra dag, så först imorgon börjar han jobba och jag har bestämt mig för att jag ska skjutsa barnen till farmor och farfar.

Förlåt om det är känsliga frågor, du behöver inte svara om du känner att dem är för närgångna. Var det ngn annan som uppmärksammade dig på att du kunde fått en depression eller kände du själv att du inte mådde bra? Hur lång tid tog det för dig att komma ur depressionen?
    Jag är nog som du där att det händer aldrig mig, varför gnälla, det är bara att kämpa vidare. Tror inte jag skulle känna själv om man hamnade i en depression.

Idag skulle iallafall vår neo-sköterska kontakta bvc, så hoppas på att få en bra sköterska där.
    Det är ingen fara, det är bara att fråga på, mina depressioner är överhuvudtaget inte ett känsligt ämne för mig. Det som fick bägaren att rinna över var att jag fick ett rejält psykbryt och gjorde en del destruktiva saker som hade som följd att min dåvarande relation tog slut (relationen i sig var en stor bidragande faktor att jag hamna i depressionen från början, men jag hade inte förmåga att se det eller ta mig ur den.) Mina närstående såg att jag mådde dåligt långt innan detta hände men kunde inte göra så mkt. När jag väl föll, fick jag hjälp av min mamma att få kontakt med sjukvården som i sin tur gav mig remiss till en terapeut. Det tog mig allt som allt kanske 1,5 år att ta mig ur depressionen samt att bearbeta vad som hänt. Men det var inte så att det var nattsvart under hela denna period, utan det gick och upp ner. När jag gick in i nästa depression så hade jag mkt lättare att be om hjälp och jag gjorde det mkt tidigare vilket gjorde att jag kom ur den mkt fortare, trots att det var mkt mer komplicerade omständigheter. 

Jag tycker inte alls du ska jämföra min erfarenheter med vad du upplever nu, men jag tror att du inte kommer ångra dig om du ber att få prata med en psykolog, som kan hjälpa dig att sortera vad som är rädslor, hormoner och kan ge dig redskap att hantera situationen och ge dig ett annat perspektiv.

Vad bra att din man stannade hemma en dag till. Jag har redan nu börjat prata med min sambo vad det är för tecken som han ska vara uppmärksam på, så att han kan se till att jag får hjälp snabbt om jag börjar tendera på att få en förlossningsdepression. Vad säger din man? Kanske du kan få hjälp av honom att ta kontakt med psykolog om du tycker att det är jobbigt att ta det steget själv (det var iaf skitjobbigt för mig, det är lite som att lägga sig på rygg och ge upp)?  
  • Elma
    idape skrev 2016-01-11 10:08:57 följande:

Är det bara jag som är rädd för förlossningen?!

Rädd nej men det är läskigt att inte veta vad som väntar, även om jag fått barn en gång tidigare vet jag ju inte vad som händer denna gång. Det är så mycket som kan hända och det går inte förbereda sig på allt. Jag känner en trygghet i att jag fick bra hjälp och stöd vid förra förlossningen och hoppas på samma bemötande denna gång. Sen tror jag nog på att kvinnokroppen fixar mer än vad man själv är medveten om!

• Hame

Grattis MeEmmaA och FrökenBlå till era småbebisar! Hoppas allt är bra med er alla och att ni kan njuta av nya skatter Hjärta

• Hame
    mirakelspektakel skrev 2016-01-11 16:30:27 följande:
    jag förstår det, jag bara tänkte att om det är fler gynundersökningar som ska göras så kanske du blir tryggare gång nr 2 om det är samma läkare... Jag förstår att du är mer bekväm med en kvinna, så kände jag med tills jag gjorde VUL och inte hade något val, det var en man och han var den bästa gynekolog jag haft! 
    Tack för pepp och det var snällt tänkt! Jag tycker att det är så jobbigt att det inte är någon tröst att det blir samma person igen. Efteråt brukar alla säga"det gick ju bra, det var väl inte så farligt?" men det är precis tvärt emot vad jag känner. Jag tycker inte det går bra, jag tycker det gör ont och mår jättedåligt efteråt. Så nu hisspar jag upp mig på att en igångsättning innebär många fler gynundersökningar. Under min förra förlossning gjorde jag först en när jag kom in på förlossningen och sedan kan man knappt räkna den sista för det var liksom då sonen kom. 
    WiMe06 skrev 2016-01-11 17:55:04 följande:
    Håller med dig, jade aldrig velat ha en manlig läkare heller. Fick som tur var en kvinnlig när dem satte igång mig, men när hon kom in och skulle göra en vaginal undersökning så hade hon en manlig läkare med sig och jag fick typ panik! Tänkte att aldrig i livet att han kommer i närheten. Som tur var gjorde han inte det heller. Var nog student tror jag.
    Hur gick de tillväga med dina igångsättningar?

Det står i min journal efter aurora att jag vill ha så lite folk som möjligt och inga studenter. Alla ska knacka och presentera sig, så ingen bara flyter med av oklar anledning. Är det fara för liv förstår jag att de får göra det som måste göras men i övrigt hoppas jag att de håller sig till det. Jag förstår att studenter måste få lära sig för att vi ska få nya barnmorskor och läkare och all heder till dem som tycker det är ok, men jag fixar inte det. 
  • Hame

Tack för allt stöd! Nu har jag iaf pratat med min aurora. Hon kunde såklart inte säga så mycket eftersom de inte vet om jag är mogen eller ej. Dock visste hon att hon jobbar på onsdag morgon när vi har tid så hon ska ta emot oss då och vara med under bedömningen. Det känns iaf lite bättre, hon borde ju respektera det som står i min journal eftersom hon skrivit den Flört Sedan sade hon självmant utan att jag nämnde det att det finns ju olika metoder och den med ballongkateter kanske inte är den bästa för dig. 

Hon sa att gynundersökningen egentligen ska göras av läkaren som gör bedömningen, men att hon kan fråga hen om det är ok att hon gör den. Kommer fortfarande tycka att det är jobbigt men henne har jag iaf träffat några gånger och jag vet att hon tar det på allvar. 

Nu får jg återgå till att hoppas att det startar av sig självt, har ju drygt ett dygn kvar Tungan ute

• qatteriin
    Hame skrev 2016-01-11 19:38:31 följande:

Tack för allt stöd! Nu har jag iaf pratat med min aurora. Hon kunde såklart inte säga så mycket eftersom de inte vet om jag är mogen eller ej. Dock visste hon att hon jobbar på onsdag morgon när vi har tid så hon ska ta emot oss då och vara med under bedömningen. Det känns iaf lite bättre, hon borde ju respektera det som står i min journal eftersom hon skrivit den  Sedan sade hon självmant utan att jag nämnde det att det finns ju olika metoder och den med ballongkateter kanske inte är den bästa för dig. 

Hon sa att gynundersökningen egentligen ska göras av läkaren som gör bedömningen, men att hon kan fråga hen om det är ok att hon gör den. Kommer fortfarande tycka att det är jobbigt men henne har jag iaf träffat några gånger och jag vet att hon tar det på allvar. 

Nu får jg återgå till att hoppas att det startar av sig självt, har ju drygt ett dygn kvar 

Låter som ett bra samtal under förutsättningarna! Håller tummarna för att det plötsligt kör igång inatt eller i morgon bitti så du får köra "av dig själv"!
  • Ninin

Är det nån mer än jag som har konstiga smakupplevelser? Jag höll nyss på att kräkas av en bit broccoli som smakade precis som dålig fisk (hur jag nu vet hur det smakar..) Urk!

Hade mer såna upplevelser i början, men det har kommit tillbaka lite nu på slutet.

• Hame
    qatteriin skrev 2016-01-11 20:15:41 följande:

Låter som ett bra samtal under förutsättningarna! Håller tummarna för att det plötsligt kör igång inatt eller i morgon bitti så du får köra "av dig själv"!

Tack för tummarna! Har druckit kanelte, suttit i massagestol, ätit pepparkakor och tittar på film. Testar "ta det lugnt"-metoden :)
  • elinville
    MeEmmA skrev 2016-01-11 16:08:06 följande:

Min Lillplutt är här :)
    En kille på 51cm, 3630g. Orkar inte skriva så mycket just nu, kommer mer uppdatering när vi har myst och syskonen har vart här.

Grattis!!!
  • qatteriin
    Hame skrev 2016-01-11 20:48:47 följande:

Tack för tummarna! Har druckit kanelte, suttit i massagestol, ätit pepparkakor och tittar på film. Testar "ta det lugnt"-metoden :)

Massera lilltån också så har du hela paketet! Nä skämt åsido, vila är väl det bästa man kan göra, om det sätter igång nåt eller ej vet man ju inte men man har iaf ork sen när det gäller. //soffpotatisen
Svar på tråden BF Januari 2016 :)