• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Förstaförsökaren26
    Seven Costanza skrev 2016-01-11 10:20:51 följande:

Hej igen alla! Har inte orkat läsa eller skriva här på några dagar men vi fick vår pojke i fredags 8/1, 3080 g och 51 cm! Samma längd som jag hade vid födseln och bara 100 g mer. Ganska liten räka . Jag blev kvar efter min rutinundersökning i torsdags för jag hade för högt blodtryck och sedan satte de igång mig men det hände inte så mycket, så sedan blev det tyvärr kejsarsnitt till slut efter ett drygt dygn på sjukhuset.

Själva operationen och bemötandet här på sjukhuset har varit bra men jag blev väldigt chockad över hur ont jag skulle ha efter snittet och har varit och är stundtals fortfarande väldigt svag och ledsen över att min graviditet slutade så. Hade kateter sedan de satte in epiduralen under värkarbetet (när jag forfarande trodde på vaginal förlossning) och första 18 timmarna efter snittet men sedan tog de ut den för att de tycker att man ska upp och gå på toa. Jovisst men jag har stundtals varit så svag och haft/har så sjukt ont av eftervärkar att jag bara kastar mig om halsen på den som ska hjälpa mig på toaletten och sedan kan jag knappt gå dit. Kissade på mig igår när jag precis var framme vid toaletten för vi hann inte ta ned trosorna, kändes SÅ förnedrande!! Började gråta och hulka och då gjorde det så ont i snittet att det kändes som att jag skulle dö. Gråter nu också när jag skriver detta men passar mig för att bli sådär hysteriskt ledsen för då gör det bara ondare.

Vet inte om det är jag som har väldigt låg smärttröskel men jag kan inte alls förstå hur någon frivilligt vill bli snittad - men man kan kanske ha lika ont av att spricka mycket av en vaginal förlossning så det är kanske pest eller kolera för dem som är förlossningsrädda och vill ha snitt därför. Men om inte så förstår jag inte varför någon frivilligt skulle välja snitt.

Har ju även varit väldigt förkyld och trodde at att jag var frisk men nu med smärtan i snittet så går det inte att hosta upp det lilla slem som är kvar i halsen och det känns därför konstant som att jag inte kan andas. Blir ju inte bättre av att jag ligger/halvsitter så mycket heller. Har sagt till ssk nu men syresättningen var bra och lungorna låter bra så får se om de kan göra något. Har varit uppe och gått med plastbaljan runt avdelningen två gånger och försökt ta stora andetag och sträcka på mig. Då känns det bättre men det funkar ju bara när bebisen är nöjd och det tar sådan tid att bara gå på toa, amma och äta. Hade tänkt hela dagen att jag skulle gå en promenad men lämnade inte rummet första gången förrän vid 21. Ni som har barn sedan tidigare, snälla säg att det blir bättre. Har knappt sovit någonting för han vill bara amma hela nätterna och blir hysterisk annars. Han är självklart jättefin men nu kommer tredagarsgråten som ett brev på posten .

Orkar inte läsa era inlägg just nu utan behöver bara ventilera hur jag det, men stort lycka till för er som har er upplevelse framför er, hoppas ni får det mycket bättre! Och hoppas allt gått bra för er andra som fött och att ni också fått friska bebisar!!

Åh stort grattis till pojken! Förstår att det måste kännas jobbigt när man räknar med en "normal" förlossning å blir det snitt! Det kommer å bli bättre med tiden även om det inte känns så nu! Vila å försök att röra sig måttligt! Jag hade tur efter mitt snitt å var runt å sprang omkring på avdelningen å var inte rädd för att be om hjälp eller smärtlindring!! De första dygnen vill de små gärna amma ofta! Jag hoppas att du känner sig bättre snart å verkligen kan få njuta av er pojke! Ta hand om dej å stort grattis igen! <3
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-11 10:21:37 följande:

Jag har haft en del då jag är uppväxt här. Å jag tycker att de ignorerar en så lätt här å verkar mest vilja få besöket ur världen :(

Jag är uppväxt i Fjugesta. Så har bara gått där innan flytten till Gbg.
    verrron skrev 2016-01-11 10:29:31 följande:

Usch vad jobbigt! Krya på er!!

Nu vet jag inte vart ni bor men jag är inne på min 4:e vecka m förkylning och var till vc förra måndagen.

Där tog de direkt kikhosta prov på mig (var inte ens min ide) och då sökte jag inte för hosta utan för att jag nu varit hes och supertät i näsan i 4 veckor. Lite hostig men inte som beskrivningarna på kikhosta.

Iallafall fall så sa dr att här hos oss så har alla hälsocentralen sjukhus o dyl fått pm om att ta kikhosta prov på alla m långdragna förkylningar för vi har tydligen väldigt många fall av det här just nu...

Klok rutin tycker jag... Här verkar de inte ha så, varken på min vc eller makens, jag var där innan jul när jag varit dålig i tre veckor och han tog inte ens sänka eller svalgprov. Kikhosta borde de verkligen ta prov på, särskilt för alla som har med höggravida eller spädbarn att göra!!
  • WiMe06
    WiMe06 skrev 2016-01-11 10:35:37 följande:
    Kära vän! Vilken hemsk upplevelse du verkar haft. Lider så med dig. Det är så mina förlossningshormoner får mig att gråta när jag läser vad du gått igenom.

Nu har ju vi sondat vår tjej var 3:e timme och hon har väldigt vakna nätter, men from idag så får vi se hur mkt hon vill äta nattetid, med sönerna höll det i sig första veckorna att dem åt hela nätterna men då var dem ju också små vid födseln, men när dem blivit lite mer stabila så blev nätterna bättre. Hoppas dem blir det för dig med och hoppas dem tar väl hand om dig!

Massa styrkekramar till dig vännen! Du är en kämpe!! <3
    Glömde ju helt bort att gratulera till sonen! Jätte jätte stort grattis!!
  • Ninin
    qatteriin skrev 2016-01-11 09:43:06 följande:

Lite frustrerad nu. Maken har efter sin förkylning fått en hemsk hosta nu, rethosta utan dess like så han nästan storknar, inga hostdämpande hjälper. Varken han eller jag har haft kikhosta eller är vaccinerade så jag blev lite nervös för bebis, bad honom ringa vc. De fullständigt ignorerade den oron och skulle skriva ut Mollipect utan undersökning ens... Ok jag förstår att sannolikheten inte är så stor för att det skulle vara kikhosta men jag har hostat så jag kräkts flera ggr förra veckan och nu har han så hemsk hosta. Varför kan de inte bara ta ett prov?! Eller iaf ta in honom för undersökning... Jag har sagt till honom att byta vc eftersom jag blivit nonchalerad där och bytt men han tar sig ju aldrig för sånt...

Hej!

Jag är läkare och jag tycker att ni ska stå på er. På vc är det en miljon patienter som "gnäller" över långdragen hosta och för det allra mesta är det helt ofarligt. Och det är det säkert nu med, åtminstone för din man. Men när det snart är ett spädbarn med i bilden måste man ta det på större allvar, jag hade definitivt tagit ett prov om ni kom till vårdcentralen där jag jobbar. Ring igen och insistera på ett läkarbesök, poängtera att kikhosta är farligt för spädbarn och att mannen troligen ska ha behandling för att skydda barnet OM det visar sig vara kikhosta.
  • Hame

Grattis till pojken! 

Förstår att det känns tungt att förlossningen inte blev som du hoppats. Värk efter snitt och hosta låter inte som en rolig kombination, håller tummarna för att det blir bättre snart! Det ÄR mycker amma och kinkig bebis i början, jag var också chockad över att det ALDRIG gick att lägga honom ifrån sig den första tiden. Är din man med dig så kan kanske han ligga hud mot hud en stund så du kan gå en lite sväng om det känns bättre för hostan?

Jag har aldrig varken brustit eller snittats men jag har vänner som brustit under sin första förlossning och sedan fått snitt pga det. De säger att det gör ungefär lika ont de första dygnen men att smärtan och komplikationerna efter bristningarna varit mycket långvarigare. Min svägerska fick opereras om efter 6 månader och har fortfarande besvär efter 4 år...Smärtan efter snitt sägs kunna vara hemsk i början med sedan går det över ganska snabbt. Efterkontroller för bristningar är ju inte heller så roliga... 
  • qatteriin
    Ninin skrev 2016-01-11 11:11:22 följande:

Hej!

Jag är läkare och jag tycker att ni ska stå på er. På vc är det en miljon patienter som "gnäller" över långdragen hosta och för det allra mesta är det helt ofarligt. Och det är det säkert nu med, åtminstone för din man. Men när det snart är ett spädbarn med i bilden måste man ta det på större allvar, jag hade definitivt tagit ett prov om ni kom till vårdcentralen där jag jobbar. Ring igen och insistera på ett läkarbesök, poängtera att kikhosta är farligt för spädbarn och att mannen troligen ska ha behandling för att skydda barnet OM det visar sig vara kikhosta.

Tack för input!! Det är så jäkla svårt att veta när man har nåt att gå på och när man bara är besvärlig... samtidigt vill man ju verkligen inte utsätta bebis för mer risker än vad som redan finns!! Ska prata med maken igen. Kanske behöver jag ringa för att de ska skärpa sig. :-P
  • Hame

Måste gnälla lite (eller mycket)! Ju längre jag sitter hemma och väntar (bf+13 idag) desto mer stirrar jag upp mig inför igångsättningen som ska bli på onsdag Gråter. Jag gick på aurorasamtal inför både förra och denna förlossningen, mestadels pga rädsla för nålar, gynundersökningar, sugklocka och att brista.

Tyckte att jag fick bra stöd inför första förlossningen, men mycket av "stödet" gick ut på att säga att saker och ting jag är orolig över är ovanligt och troligtvis inte inträffar,samt att säga att andra saker INTE gör ont trots att människor påstår detObestämd. Nu gick förra förlossningen som en dans (i raketfart) så då fick de rätt, det blev inga komplikationer och några undersökningar hanns knappt med. 

Stödet inför denna förlossningen har mycket gått ut på samma sak, samt att de sagt gång på gång att eftersom förra gick så bra ska du se att denna gör det också. Om det nu blir igångsättning känns det som att den mattan rycks bort under fötterna på mig Gråter Om det blir igångsättning kommer det att bli flera gynundersökningar, så är det bara. Jag fattar att ingen tycker att de är roliga men jag är verkligen livrädd för dem och får ångest bara av att tänka på det. Jag tycker det gör ONT. Säkert för att jag är så rädd men så är det iaf. Trots att det står i min journal nonchaleras det alltid... När vi var inne på förlossningen i v.28 pga blödning bad jag dem läsa min journal, men både bm och läkaren sa bara "denna undersökningen gör inte ont, det går alltid bra".

Ringde till förlossningen i torsdags och lämnade ett meddelande till min aurora att hon skulle ringa mig. Har inte hört något ännu så ringde tillbaka idag, det var hon som svarade med det var kaos på förlossningen (känns betryggande) så hon skulle ringa tillbaka i em när hon gått av sitt skift.

Blä blä blä, vill bara att bebisen ska bestämma sig för att komma av sig själv så snart som möjligt Skrikandes Phu, det blev verkligen mycket gnäll.. 

• mitthemligajag

Hej igen alla! Har inte orkat läsa eller skriva här på några dagar men vi fick vår pojke i fredags 8/1, 3080 g och 51 cm! Samma längd som jag hade vid födseln och bara 100 g mer. Ganska liten räka . Jag blev kvar efter min rutinundersökning i torsdags för jag hade för högt blodtryck och sedan satte de igång mig men det hände inte så mycket, så sedan blev det tyvärr kejsarsnitt till slut efter ett drygt dygn på sjukhuset.

Själva operationen och bemötandet här på sjukhuset har varit bra men jag blev väldigt chockad över hur ont jag skulle ha efter snittet och har varit och är stundtals fortfarande väldigt svag och ledsen över att min graviditet slutade så. Hade kateter sedan de satte in epiduralen under värkarbetet (när jag forfarande trodde på vaginal förlossning) och första 18 timmarna efter snittet men sedan tog de ut den för att de tycker att man ska upp och gå på toa. Jovisst men jag har stundtals varit så svag och haft/har så sjukt ont av eftervärkar att jag bara kastar mig om halsen på den som ska hjälpa mig på toaletten och sedan kan jag knappt gå dit. Kissade på mig igår när jag precis var framme vid toaletten för vi hann inte ta ned trosorna, kändes SÅ förnedrande!! Började gråta och hulka och då gjorde det så ont i snittet att det kändes som att jag skulle dö. Gråter nu också när jag skriver detta men passar mig för att bli sådär hysteriskt ledsen för då gör det bara ondare.

Vet inte om det är jag som har väldigt låg smärttröskel men jag kan inte alls förstå hur någon frivilligt vill bli snittad - men man kan kanske ha lika ont av att spricka mycket av en vaginal förlossning så det är kanske pest eller kolera för dem som är förlossningsrädda och vill ha snitt därför. Men om inte så förstår jag inte varför någon frivilligt skulle välja snitt.

Har ju även varit väldigt förkyld och trodde at att jag var frisk men nu med smärtan i snittet så går det inte att hosta upp det lilla slem som är kvar i halsen och det känns därför konstant som att jag inte kan andas. Blir ju inte bättre av att jag ligger/halvsitter så mycket heller. Har sagt till ssk nu men syresättningen var bra och lungorna låter bra så får se om de kan göra något. Har varit uppe och gått med plastbaljan runt avdelningen två gånger och försökt ta stora andetag och sträcka på mig. Då känns det bättre men det funkar ju bara när bebisen är nöjd och det tar sådan tid att bara gå på toa, amma och äta. Hade tänkt hela dagen att jag skulle gå en promenad men lämnade inte rummet första gången förrän vid 21. Ni som har barn sedan tidigare, snälla säg att det blir bättre. Har knappt sovit någonting för han vill bara amma hela nätterna och blir hysterisk annars. Han är självklart jättefin men nu kommer tredagarsgråten som ett brev på posten .

Orkar inte läsa era inlägg just nu utan behöver bara ventilera hur jag det, men stort lycka till för er som har er upplevelse framför er, hoppas ni får det mycket bättre! Och hoppas allt gått bra för er andra som fött och att ni också fått friska bebisar!!

Åh vad jag lider med dig!! Vet precis hur de känns när alla ens förhoppningar om första tiden går i krasch! Hoppas så att det läker ihop sig fint nu och att du får komma till lyckan! Kramar
  • Förstaförsökaren26
    Hame skrev 2016-01-11 11:31:27 följande:

Måste gnälla lite (eller mycket)! Ju längre jag sitter hemma och väntar (bf+13 idag) desto mer stirrar jag upp mig inför igångsättningen som ska bli på onsdag Gråter. Jag gick på aurorasamtal inför både förra och denna förlossningen, mestadels pga rädsla för nålar, gynundersökningar, sugklocka och att brista.

Tyckte att jag fick bra stöd inför första förlossningen, men mycket av "stödet" gick ut på att säga att saker och ting jag är orolig över är ovanligt och troligtvis inte inträffar,samt att säga att andra saker INTE gör ont trots att människor påstår detObestämd. Nu gick förra förlossningen som en dans (i raketfart) så då fick de rätt, det blev inga komplikationer och några undersökningar hanns knappt med. 

Stödet inför denna förlossningen har mycket gått ut på samma sak, samt att de sagt gång på gång att eftersom förra gick så bra ska du se att denna gör det också. Om det nu blir igångsättning känns det som att den mattan rycks bort under fötterna på mig Gråter Om det blir igångsättning kommer det att bli flera gynundersökningar, så är det bara. Jag fattar att ingen tycker att de är roliga men jag är verkligen livrädd för dem och får ångest bara av att tänka på det. Jag tycker det gör ONT. Säkert för att jag är så rädd men så är det iaf. Trots att det står i min journal nonchaleras det alltid... När vi var inne på förlossningen i v.28 pga blödning bad jag dem läsa min journal, men både bm och läkaren sa bara "denna undersökningen gör inte ont, det går alltid bra".

Ringde till förlossningen i torsdags och lämnade ett meddelande till min aurora att hon skulle ringa mig. Har inte hört något ännu så ringde tillbaka idag, det var hon som svarade med det var kaos på förlossningen (känns betryggande) så hon skulle ringa tillbaka i em när hon gått av sitt skift.

Blä blä blä, vill bara att bebisen ska bestämma sig för att komma av sig själv så snart som möjligt Skrikandes Phu, det blev verkligen mycket gnäll.. 

Vettu va man får gnälla, å jag skulle inte kalla det gnälla utan mer ventilera! Du har gått över jätte många dagar å det är skot jobbigt! Å har man rädsla med sig i bagaget så är det extra jobbigt det förstår jag!! Jag håller tummar å tår att du sätter igång av dig självt!!!
  • minahjärtan0609

Seven-

Ett stort grattis till sonen. Tycker synd om dig som fått en så jobbig förlossningsupplevelse, att det inte blev som du tänkt dig. Hoppas att du om ett tag kan tänka att det viktigaste är att han kom ut och mår fint. Det är ett helvete första veckan, hormonerna spökar och ingen sömn får man, det blir bättre! Hoppas du mår bättre snart.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)