• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-11 14:11:03 följande:
    Ja, verkligen. Jag hoppas det ska få mig att känna så med. Pratade lite med sköterskan idag om att jag är så rädd för att ta ut henne eller att hon ska bli sjuk eller så, fick inte så mkt respons eller så men hon sa att vi inte skulle isolera oss och när det gäller att leka med kompisar för dem stora barnen så är det okej, bara inte här hemma tyckte hon och sen försäkra oss om att kompisen är frisk och sådär, sen vara noga med handhygienen så fort vi kommer hem och så. Och sen sa hon att ligger hon nerbäddad i vagnen och du tar en promenad så är det ju inte så att det kommer baciller som bara hoppar på henne. Jag vet ju allt det där men ibland tar det emot.
    Jag tror att det kommer få den effekten på dig med. Låter som om du skulle behöva höra det sköterskan sa ungefär 10 gr till. Sen tänker jag att det kanske bli lättare att ta bebissteg, bestäm dig för att försöka gå ut med henne 10 min per dag. Och bara gå runt kvarteret. Och känns det bra så kan du ju utöka utflykterna?

Jag skrev ett långt inlägg på mobilen till dig igår, men innan jag hann posta det så försvann det. Sammanfattningsvis så gick det ut på att våga be om hjälp innan det gått för långt och att du inte är ett dugg jobbig om du känner att du behöver mer stöd än vad du får just nu. För mig tog det typ ett år för mig att inse att jag hade en depression, för det var inget som hände mig, jag klarade mig ju alltid, inget man skulle gnälla över, det var ju bara att kämpa på. Först när jag väl kunde acceptera att jag hade en depression så kunde jag verkligen ta emot hjälpen som erbjöds. Man tjänar väldigt sällan på att vara duktiga flickan eller ensam är stark när psyket håller på att rasa samman. 
  • idaeglund
    FrökenBlå skrev 2016-01-09 18:06:08 följande:
    Haha ja det va ju inte riktigt lägligt med en sån madrass nu!! Tycker man fastnar i dom i vanliga fall med!
    Nä tuggtabletterna får följa med överallt, funderat på att köpa hem omeprazol men det har inte blivit av och nu känns det lite försent..
    Nä det handlar ju om väldigt få dagar egentligen. Borde ju va glad att få ha sambon och dottern hemma samtidigt och ta tillvara på tiden tillsammans, men man orkar ändå inte göra så mkt nu och får mest dåligt samvete över det..!
    KÖP omeprezol! jag lovar att de hjälper. Hade inte överlevt senaste månaden utan! Sover alltid på två kuddar, första halvan av natten endast på vänster sida. Höger sida får mig att kräkas magsyra, magsäcken är formad så att det lättare kommer upp om man ligger på höger sida. Kan knappt ens luta mig ditåt sittandes. Rennie/tuggtabletterna tar jag bara vid behov senare på natten eller på dagen.
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-11 14:40:36 följande:

Dags å trycka i sig ännu en ananas!! Kan ju inte skada iallafall tänker jag!

Haha jag vet inte jag, har hört att man kan bli riktigt dålig i magen. Men det är ju hemskt gott förstås!
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2016-01-11 10:20:51 följande:

Hej igen alla! Har inte orkat läsa eller skriva här på några dagar men vi fick vår pojke i fredags 8/1, 3080 g och 51 cm! Samma längd som jag hade vid födseln och bara 100 g mer. Ganska liten räka . Jag blev kvar efter min rutinundersökning i torsdags för jag hade för högt blodtryck och sedan satte de igång mig men det hände inte så mycket, så sedan blev det tyvärr kejsarsnitt till slut efter ett drygt dygn på sjukhuset.

Själva operationen och bemötandet här på sjukhuset har varit bra men jag blev väldigt chockad över hur ont jag skulle ha efter snittet och har varit och är stundtals fortfarande väldigt svag och ledsen över att min graviditet slutade så. Hade kateter sedan de satte in epiduralen under värkarbetet (när jag forfarande trodde på vaginal förlossning) och första 18 timmarna efter snittet men sedan tog de ut den för att de tycker att man ska upp och gå på toa. Jovisst men jag har stundtals varit så svag och haft/har så sjukt ont av eftervärkar att jag bara kastar mig om halsen på den som ska hjälpa mig på toaletten och sedan kan jag knappt gå dit. Kissade på mig igår när jag precis var framme vid toaletten för vi hann inte ta ned trosorna, kändes SÅ förnedrande!! Började gråta och hulka och då gjorde det så ont i snittet att det kändes som att jag skulle dö. Gråter nu också när jag skriver detta men passar mig för att bli sådär hysteriskt ledsen för då gör det bara ondare.

Vet inte om det är jag som har väldigt låg smärttröskel men jag kan inte alls förstå hur någon frivilligt vill bli snittad - men man kan kanske ha lika ont av att spricka mycket av en vaginal förlossning så det är kanske pest eller kolera för dem som är förlossningsrädda och vill ha snitt därför. Men om inte så förstår jag inte varför någon frivilligt skulle välja snitt.

Har ju även varit väldigt förkyld och trodde at att jag var frisk men nu med smärtan i snittet så går det inte att hosta upp det lilla slem som är kvar i halsen och det känns därför konstant som att jag inte kan andas. Blir ju inte bättre av att jag ligger/halvsitter så mycket heller. Har sagt till ssk nu men syresättningen var bra och lungorna låter bra så får se om de kan göra något. Har varit uppe och gått med plastbaljan runt avdelningen två gånger och försökt ta stora andetag och sträcka på mig. Då känns det bättre men det funkar ju bara när bebisen är nöjd och det tar sådan tid att bara gå på toa, amma och äta. Hade tänkt hela dagen att jag skulle gå en promenad men lämnade inte rummet första gången förrän vid 21. Ni som har barn sedan tidigare, snälla säg att det blir bättre. Har knappt sovit någonting för han vill bara amma hela nätterna och blir hysterisk annars. Han är självklart jättefin men nu kommer tredagarsgråten som ett brev på posten .

Orkar inte läsa era inlägg just nu utan behöver bara ventilera hur jag det, men stort lycka till för er som har er upplevelse framför er, hoppas ni får det mycket bättre! Och hoppas allt gått bra för er andra som fött och att ni också fått friska bebisar!!

Kram kram kram å stort grattis! Det blir alltid hela tiden bättre :) kämpa på du duktiga mamma!!!
  • Blgebo
    qatteriin skrev 2016-01-11 14:44:35 följande:
    Haha jag vet inte jag, har hört att man kan bli riktigt dålig i magen. Men det är ju hemskt gott förstås!
    Jag är hmm..dålig i magen...har tryckt i mig ananas sedan nyår för att få fart på det hela... åt två st hela igår... Inte så kul....nu blir det inga fler kan jag säga... Inte har det ngn effekt heller, så kan lika gärna byta metod
  • Eleonor01
    Blgebo skrev 2016-01-11 15:12:07 följande:
    Jag är hmm..dålig i magen...har tryckt i mig ananas sedan nyår för att få fart på det hela... åt två st hela igår... Inte så kul....nu blir det inga fler kan jag säga... Inte har det ngn effekt heller, så kan lika gärna byta metod
    Sägs det att Ananas startar förlossningar? Jag å sonen delade en till mellis nu i eftermiddags. Eller jag åt nog mest :))

Jag tror inte riktigt på sånt. Kroppen startar när allt e redo tror jag snarare. Hormoner etc. Fast det hade ju varit skoj om det stämde :))
  • elinville

Kämpa på både ni som är på G och ni som har ers guldklimpar i er famn. Allt är inte rosenskimrande i början, jag minns hur besviken jag själv var när jag inte blev himlastormande förälskad i bebisen på en gång. En förlossning är tuff även när allt går som det ska, tillåt er en hel del självlmkan för det blir bättre!

Själv är jag idag 39+0 och har hela dagen haft oregelbundna sd/förvärkar... Hoppas så innerligt att det är på G snart! Hur har ni haft det med slemproppen, ni som fött eller är mitt uppe i värkarbete? Första gången gick min slempropp en vecka innan, andra gången märkte jag vare sig när slempropp eller vatten gick. Hade gärna sett lite slem så man vet att det närmar sig även om det ändå kan dröja...

• Blgebo
    Eleonor01 skrev 2016-01-11 15:15:15 följande:
    Sägs det att Ananas startar förlossningar? Jag å sonen delade en till mellis nu i eftermiddags. Eller jag åt nog mest :))

Jag tror inte riktigt på sånt. Kroppen startar när allt e redo tror jag snarare. Hormoner etc. Fast det hade ju varit skoj om det stämde :))
    Ja, det sägs att ananas startar. Eller ett glas champagne. Eller sex. Eller vila. Eller att vara fysiskt aktiv. Det sägs så mycket Jag har testat allt den här gången förutom champagne då det känns helfel... och det är nog bara att fortsätta vänta för min del. BF idag... Och idag har jag skottat snö två ggr så maken ska kunna köra in med bilen på gården (vi har lånat bil för att kunna ta oss till förlossningen). Och vi har tyvärr en rätt lång uppfart...blä, nu har jag ont i ryggen.
  • qatteriin
    elinville skrev 2016-01-11 15:29:11 följande:

Kämpa på både ni som är på G och ni som har ers guldklimpar i er famn. Allt är inte rosenskimrande i början, jag minns hur besviken jag själv var när jag inte blev himlastormande förälskad i bebisen på en gång. En förlossning är tuff även när allt går som det ska, tillåt er en hel del självlmkan för det blir bättre!

Själv är jag idag 39+0 och har hela dagen haft oregelbundna sd/förvärkar... Hoppas så innerligt att det är på G snart! Hur har ni haft det med slemproppen, ni som fött eller är mitt uppe i värkarbete? Första gången gick min slempropp en vecka innan, andra gången märkte jag vare sig när slempropp eller vatten gick. Hade gärna sett lite slem så man vet att det närmar sig även om det ändå kan dröja...

39+0 här med! Jag såg aldrig nån slempropp med första. Såg iofs ingenting alls innan vattnet gick, haha. Har fått lite snoraktigt slem idag men så lite så det är säkert helt betydelselöst tyvärr.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)