• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    mitthemligajag skrev 2016-01-11 00:24:51 följande:

20.12 kom lille Petter till jorden, eller ja, liten var han inte, 55 cm lång 4580 gram men inte ett stygn! Ut kom han på krystvärkar och gjorde lilla familjen komplett! Jag är pigg som en lärka och kan inte sova då jag längtar så otroligt efter min stora tjej som är hos farmor! Allt har iaf gått kanoners :)

Stort grattis!!! Låter som ni har haft en bra förlossning! Njut nu, snart är familjen komplett när stora syster anläner :)
  • minahjärtan0609

Mina värkar håller i sig. De kommer med 10-15 min mellanrum. Har ringt hem min man och vi ska även ringa hit farmor. Hon har en timmes resväg så hellre att hon kommer för tidigt än att det ska bli panik. Sen kommer det väl bli lagom kul att ha svärmor här under hela latensfasen men så får det bli. Känner att det är på riktigt iallafall, värkarna är väldigt bekanta när de kommer, de gör ont men är hanterbara.

Ska man ringa förlosdningen redan nu och kolla hur det ser ut med plats eller ska man vänta tills de kommer var 5 min.?

• mirakelspektakel
    MeEmmA skrev 2016-01-11 09:00:14 följande:

Det börjar bli pangvärkar som mina tidigare graviditeter, känner igen dom nu!

minahjärtan0609 skrev 2016-01-11 09:02:52 följande:
    Jag har haft massor av förvärkar i över en vecka, särskilt på natten. Men igår kändes det som om huvudet ville ut det liksom borrade ner sig ännu djupare och jag ser det på magen att den sjunkit. Fick precis en ond värk, kanske, kanske är det på gång!
    Hoppas på bebis för er båda idag! Så spännande!! Stort lycka till!!

• minahjärtan0609
    Hame skrev 2016-01-11 11:31:27 följande:

Måste gnälla lite (eller mycket)! Ju längre jag sitter hemma och väntar (bf+13 idag) desto mer stirrar jag upp mig inför igångsättningen som ska bli på onsdag . Jag gick på aurorasamtal inför både förra och denna förlossningen, mestadels pga rädsla för nålar, gynundersökningar, sugklocka och att brista.

Tyckte att jag fick bra stöd inför första förlossningen, men mycket av "stödet" gick ut på att säga att saker och ting jag är orolig över är ovanligt och troligtvis inte inträffar,samt att säga att andra saker INTE gör ont trots att människor påstår det. Nu gick förra förlossningen som en dans (i raketfart) så då fick de rätt, det blev inga komplikationer och några undersökningar hanns knappt med. 

Stödet inför denna förlossningen har mycket gått ut på samma sak, samt att de sagt gång på gång att eftersom förra gick så bra ska du se att denna gör det också. Om det nu blir igångsättning känns det som att den mattan rycks bort under fötterna på mig  Om det blir igångsättning kommer det att bli flera gynundersökningar, så är det bara. Jag fattar att ingen tycker att de är roliga men jag är verkligen livrädd för dem och får ångest bara av att tänka på det. Jag tycker det gör ONT. Säkert för att jag är så rädd men så är det iaf. Trots att det står i min journal nonchaleras det alltid... När vi var inne på förlossningen i v.28 pga blödning bad jag dem läsa min journal, men både bm och läkaren sa bara "denna undersökningen gör inte ont, det går alltid bra".

Ringde till förlossningen i torsdags och lämnade ett meddelande till min aurora att hon skulle ringa mig. Har inte hört något ännu så ringde tillbaka idag, det var hon som svarade med det var kaos på förlossningen (känns betryggande) så hon skulle ringa tillbaka i em när hon gått av sitt skift.

Blä blä blä, vill bara att bebisen ska bestämma sig för att komma av sig själv så snart som möjligt  Phu, det blev verkligen mycket gnäll.. 

I vissa landsting är det ju ok att gå över tre veckor. Du kanske inte måste sättas igång riktigt ännu? Kanske hinner det starta av sig själv om du väntar några dagar till? Över helgen bara...
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-11 09:33:37 följande:

Haft besök av hemsjukvården nu! Den lilla donnan väger nu hela 2490 gram och har blivit riktigt rund och go i ansiktet. Vuxit 2 cm så nu mäter hon 45 cm.
    Fr.o.m idag ammar vi fritt fram till onsdag, sonden sitter kvar om ifall vi känner att hon inte blir riktigt nöjd, framför allt nattetid, men drar hon den så behöver vi inte bry oss om att sätta tillbaka den. Sen har vi ny kontroll på onsdag. Har hon gått upp bra i vikt då så blir vi utskrivna annars behåller dem oss till på fredag. Men det går verkligen framåt iallafall. Så härligt!!

Vilka fantastiska resultat!!! Bra jobbat både av dig och Wendela! Såg btw att e hade 70% rea på pop på stl 44 kläder (även online)... kanske är nåt fröken kommer använda ett tag... 
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-11 12:28:19 följande:

Mina värkar håller i sig. De kommer med 10-15 min mellanrum. Har ringt hem min man och vi ska även ringa hit farmor. Hon har en timmes resväg så hellre att hon kommer för tidigt än att det ska bli panik. Sen kommer det väl bli lagom kul att ha svärmor här under hela latensfasen men så får det bli. Känner att det är på riktigt iallafall, värkarna är väldigt bekanta när de kommer, de gör ont men är hanterbara.

Ska man ringa förlosdningen redan nu och kolla hur det ser ut med plats eller ska man vänta tills de kommer var 5 min.?

Härligt att dem inte stannat av, håller tummarna att det blir bebis för er Idag. Tycker det är helt rätt att ringa dit farmor i tid. Då kan hon fokusera på barnen och din man på dig. Kanske kan hon ta med barnen ut till nån lekplats eller så om om/när det blir kämpigt för dig. Lycka till nu <3
  • qatteriin
    Hame skrev 2016-01-11 11:31:27 följande:

Måste gnälla lite (eller mycket)! Ju längre jag sitter hemma och väntar (bf+13 idag) desto mer stirrar jag upp mig inför igångsättningen som ska bli på onsdag . Jag gick på aurorasamtal inför både förra och denna förlossningen, mestadels pga rädsla för nålar, gynundersökningar, sugklocka och att brista.

Tyckte att jag fick bra stöd inför första förlossningen, men mycket av "stödet" gick ut på att säga att saker och ting jag är orolig över är ovanligt och troligtvis inte inträffar,samt att säga att andra saker INTE gör ont trots att människor påstår det. Nu gick förra förlossningen som en dans (i raketfart) så då fick de rätt, det blev inga komplikationer och några undersökningar hanns knappt med. 

Stödet inför denna förlossningen har mycket gått ut på samma sak, samt att de sagt gång på gång att eftersom förra gick så bra ska du se att denna gör det också. Om det nu blir igångsättning känns det som att den mattan rycks bort under fötterna på mig  Om det blir igångsättning kommer det att bli flera gynundersökningar, så är det bara. Jag fattar att ingen tycker att de är roliga men jag är verkligen livrädd för dem och får ångest bara av att tänka på det. Jag tycker det gör ONT. Säkert för att jag är så rädd men så är det iaf. Trots att det står i min journal nonchaleras det alltid... När vi var inne på förlossningen i v.28 pga blödning bad jag dem läsa min journal, men både bm och läkaren sa bara "denna undersökningen gör inte ont, det går alltid bra".

Ringde till förlossningen i torsdags och lämnade ett meddelande till min aurora att hon skulle ringa mig. Har inte hört något ännu så ringde tillbaka idag, det var hon som svarade med det var kaos på förlossningen (känns betryggande) så hon skulle ringa tillbaka i em när hon gått av sitt skift.

Blä blä blä, vill bara att bebisen ska bestämma sig för att komma av sig själv så snart som möjligt  Phu, det blev verkligen mycket gnäll.. 

Jag tycker inte det är gnäll, det är farhågor och obehag som är värt att ta på allvar. Svårt det där när aurorasamtalen fokuserat på nån sorts försäkran att det värsta inte kommer hända, jag har svårt för försäkringar (antagligen utifrån min utbildning, det funkar inte alls i kbt). Ja, sannolikheten är oerhört låg för att nåt illa ska hända, men rädslan är verklig och går sällan att övertala bort. Hjärnan kommer bara där med sitt "ja men NÅN får ju den där jobbiga upplevelsen..." och så är det igång. De kan vara hur övertygade som helst om att allt kommer gå bra (och sannolikheten för det är ju extra hög eftersom det gick så bra för dig förra gången), men om du inte blir tagen på allvar med det du är orolig för så kommer du ju inte kunna slappna av heller! Då tänker jag på det med att de inte läst din journal ordentligt när du varit inne och att de avfärdat din rädsla för undersökningar som bara vanligt obehag.

Jag vet inte vad jag vill ha sagt riktigt, jag tror inte det hjälper om jag säger till dig att jag tror att det kommer gå bra även om det blir igångsättning för dig (för det tror jag), men jag förstår din frustration och din ökade oro inför igångsättning. Jag hoppas du slipper, och framförallt hoppas jag att du får en så bra upplevelse som möjligt även om det blir en igångsättning.
  • Hame

Jag hade ringt nu, mest för att slippa prata så mycket sedan när det är på allvar. Har man redan ringt och varnat räcker det med "-Hej, jag igen, vi kör nu"

Håller tummarna för dig, både med.förlossning och svärmor ;)
  • qatteriin

Härligt! Eller ja inte värkarna kanske, haha, men att det är på gång! Jag hade nog ringt förlossningen men det är mest för att jag gillar att ha koll.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)