• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-11 09:43:06 följande:

Lite frustrerad nu. Maken har efter sin förkylning fått en hemsk hosta nu, rethosta utan dess like så han nästan storknar, inga hostdämpande hjälper. Varken han eller jag har haft kikhosta eller är vaccinerade så jag blev lite nervös för bebis, bad honom ringa vc. De fullständigt ignorerade den oron och skulle skriva ut Mollipect utan undersökning ens... Ok jag förstår att sannolikheten inte är så stor för att det skulle vara kikhosta men jag har hostat så jag kräkts flera ggr förra veckan och nu har han så hemsk hosta. Varför kan de inte bara ta ett prov?! Eller iaf ta in honom för undersökning... Jag har sagt till honom att byta vc eftersom jag blivit nonchalerad där och bytt men han tar sig ju aldrig för sånt...

Åh så retligt! Tycker tyvärr att många vc här i örebro är värdelösa!! :(
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-11 09:58:13 följande:
    Åh fy faan, rent ut sagt! Så illa har inte maken iaf. Ja Cocchillana är väl det logiska tycker jag, men den här syrran påstod att Mollipect var både slemlösande och hostdämpande vilket ju är i princip omöjligt eftersom det hostdämpande skulle motverka den slemlösande funktionen... Mollipect är förvisso luftrörsvidgande också så det är ju bra men jag tror ju inte det räcker. Nu har han fått feber också... men det kanske är det som krävs för att förlossningen ska komma igång.
    Ja, min man fick mollipect först men det hjälpte ju inte alls.
    Haha, ja min man var ju dunderförkyld och hade feber när dem satte igång förlossningen och den gick ju över med bebis ankomst
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-11 10:14:39 följande:

Åh så retligt! Tycker tyvärr att många vc här i örebro är värdelösa!! :(

Jag har bara testat två och Skebäck slår Varberga med hästlängder hittills tycker jag... Varberga har i princip bara hyrläkare eller har haft hittills iaf, tror det är en del av problemet.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-11 10:18:51 följande:

Ja, min man fick mollipect först men det hjälpte ju inte alls.

Haha, ja min man var ju dunderförkyld och hade feber när dem satte igång förlossningen och den gick ju över med bebis ankomst

Det är det jag hoppas på!
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-11 10:01:54 följande:

Blir det bebis idag så tar det nog ett tag. Värkarna kommer med 30 min mellan och håller i sig i knappt en minut. Jag har haft lååååånga värkförlopp hemma med mina tidigare två. Ca 10 timmar innan det är tre min mellan värkarna. Det har dock gått snabbt på förlossningen. Hoppas detta håller i sig och att värkarna fortsätter.

Nr 3 kan va lurig som alla säger, hihi. Kanske det bara smäller till. Men vi hoppas det inte stannar av nu iallafall.
  • Seven Costanza

Hej igen alla! Har inte orkat läsa eller skriva här på några dagar men vi fick vår pojke i fredags 8/1, 3080 g och 51 cm! Samma längd som jag hade vid födseln och bara 100 g mer. Ganska liten räka . Jag blev kvar efter min rutinundersökning i torsdags för jag hade för högt blodtryck och sedan satte de igång mig men det hände inte så mycket, så sedan blev det tyvärr kejsarsnitt till slut efter ett drygt dygn på sjukhuset.

Själva operationen och bemötandet här på sjukhuset har varit bra men jag blev väldigt chockad över hur ont jag skulle ha efter snittet och har varit och är stundtals fortfarande väldigt svag och ledsen över att min graviditet slutade så. Hade kateter sedan de satte in epiduralen under värkarbetet (när jag forfarande trodde på vaginal förlossning) och första 18 timmarna efter snittet men sedan tog de ut den för att de tycker att man ska upp och gå på toa. Jovisst men jag har stundtals varit så svag och haft/har så sjukt ont av eftervärkar att jag bara kastar mig om halsen på den som ska hjälpa mig på toaletten och sedan kan jag knappt gå dit. Kissade på mig igår när jag precis var framme vid toaletten för vi hann inte ta ned trosorna, kändes SÅ förnedrande!! Började gråta och hulka och då gjorde det så ont i snittet att det kändes som att jag skulle dö. Gråter nu också när jag skriver detta men passar mig för att bli sådär hysteriskt ledsen för då gör det bara ondare.

Vet inte om det är jag som har väldigt låg smärttröskel men jag kan inte alls förstå hur någon frivilligt vill bli snittad - men man kan kanske ha lika ont av att spricka mycket av en vaginal förlossning så det är kanske pest eller kolera för dem som är förlossningsrädda och vill ha snitt därför. Men om inte så förstår jag inte varför någon frivilligt skulle välja snitt.

Har ju även varit väldigt förkyld och trodde at att jag var frisk men nu med smärtan i snittet så går det inte att hosta upp det lilla slem som är kvar i halsen och det känns därför konstant som att jag inte kan andas. Blir ju inte bättre av att jag ligger/halvsitter så mycket heller. Har sagt till ssk nu men syresättningen var bra och lungorna låter bra så får se om de kan göra något. Har varit uppe och gått med plastbaljan runt avdelningen två gånger och försökt ta stora andetag och sträcka på mig. Då känns det bättre men det funkar ju bara när bebisen är nöjd och det tar sådan tid att bara gå på toa, amma och äta. Hade tänkt hela dagen att jag skulle gå en promenad men lämnade inte rummet första gången förrän vid 21. Ni som har barn sedan tidigare, snälla säg att det blir bättre. Har knappt sovit någonting för han vill bara amma hela nätterna och blir hysterisk annars. Han är självklart jättefin men nu kommer tredagarsgråten som ett brev på posten .

Orkar inte läsa era inlägg just nu utan behöver bara ventilera hur jag det, men stort lycka till för er som har er upplevelse framför er, hoppas ni får det mycket bättre! Och hoppas allt gått bra för er andra som fött och att ni också fått friska bebisar!!

• Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-11 10:19:09 följande:
    Jag har bara testat två och Skebäck slår Varberga med hästlängder hittills tycker jag... Varberga har i princip bara hyrläkare eller har haft hittills iaf, tror det är en del av problemet.
    Jag har haft en del då jag är uppväxt här. Å jag tycker att de ignorerar en så lätt här å verkar mest vilja få besöket ur världen :(
  • verrron
    qatteriin skrev 2016-01-11 09:43:06 följande:

Lite frustrerad nu. Maken har efter sin förkylning fått en hemsk hosta nu, rethosta utan dess like så han nästan storknar, inga hostdämpande hjälper. Varken han eller jag har haft kikhosta eller är vaccinerade så jag blev lite nervös för bebis, bad honom ringa vc. De fullständigt ignorerade den oron och skulle skriva ut Mollipect utan undersökning ens... Ok jag förstår att sannolikheten inte är så stor för att det skulle vara kikhosta men jag har hostat så jag kräkts flera ggr förra veckan och nu har han så hemsk hosta. Varför kan de inte bara ta ett prov?! Eller iaf ta in honom för undersökning... Jag har sagt till honom att byta vc eftersom jag blivit nonchalerad där och bytt men han tar sig ju aldrig för sånt...

Usch vad jobbigt! Krya på er!!

Nu vet jag inte vart ni bor men jag är inne på min 4:e vecka m förkylning och var till vc förra måndagen.

Där tog de direkt kikhosta prov på mig (var inte ens min ide) och då sökte jag inte för hosta utan för att jag nu varit hes och supertät i näsan i 4 veckor. Lite hostig men inte som beskrivningarna på kikhosta.

Iallafall fall så sa dr att här hos oss så har alla hälsocentralen sjukhus o dyl fått pm om att ta kikhosta prov på alla m långdragna förkylningar för vi har tydligen väldigt många fall av det här just nu...
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-11 10:20:51 följande:

Hej igen alla! Har inte orkat läsa eller skriva här på några dagar men vi fick vår pojke i fredags 8/1, 3080 g och 51 cm! Samma längd som jag hade vid födseln och bara 100 g mer. Ganska liten räka . Jag blev kvar efter min rutinundersökning i torsdags för jag hade för högt blodtryck och sedan satte de igång mig men det hände inte så mycket, så sedan blev det tyvärr kejsarsnitt till slut efter ett drygt dygn på sjukhuset.

Själva operationen och bemötandet här på sjukhuset har varit bra men jag blev väldigt chockad över hur ont jag skulle ha efter snittet och har varit och är stundtals fortfarande väldigt svag och ledsen över att min graviditet slutade så. Hade kateter sedan de satte in epiduralen under värkarbetet (när jag forfarande trodde på vaginal förlossning) och första 18 timmarna efter snittet men sedan tog de ut den för att de tycker att man ska upp och gå på toa. Jovisst men jag har stundtals varit så svag och haft/har så sjukt ont av eftervärkar att jag bara kastar mig om halsen på den som ska hjälpa mig på toaletten och sedan kan jag knappt gå dit. Kissade på mig igår när jag precis var framme vid toaletten för vi hann inte ta ned trosorna, kändes SÅ förnedrande!! Började gråta och hulka och då gjorde det så ont i snittet att det kändes som att jag skulle dö. Gråter nu också när jag skriver detta men passar mig för att bli sådär hysteriskt ledsen för då gör det bara ondare.

Vet inte om det är jag som har väldigt låg smärttröskel men jag kan inte alls förstå hur någon frivilligt vill bli snittad - men man kan kanske ha lika ont av att spricka mycket av en vaginal förlossning så det är kanske pest eller kolera för dem som är förlossningsrädda och vill ha snitt därför. Men om inte så förstår jag inte varför någon frivilligt skulle välja snitt.

Har ju även varit väldigt förkyld och trodde at att jag var frisk men nu med smärtan i snittet så går det inte att hosta upp det lilla slem som är kvar i halsen och det känns därför konstant som att jag inte kan andas. Blir ju inte bättre av att jag ligger/halvsitter så mycket heller. Har sagt till ssk nu men syresättningen var bra och lungorna låter bra så får se om de kan göra något. Har varit uppe och gått med plastbaljan runt avdelningen två gånger och försökt ta stora andetag och sträcka på mig. Då känns det bättre men det funkar ju bara när bebisen är nöjd och det tar sådan tid att bara gå på toa, amma och äta. Hade tänkt hela dagen att jag skulle gå en promenad men lämnade inte rummet första gången förrän vid 21. Ni som har barn sedan tidigare, snälla säg att det blir bättre. Har knappt sovit någonting för han vill bara amma hela nätterna och blir hysterisk annars. Han är självklart jättefin men nu kommer tredagarsgråten som ett brev på posten .

Orkar inte läsa era inlägg just nu utan behöver bara ventilera hur jag det, men stort lycka till för er som har er upplevelse framför er, hoppas ni får det mycket bättre! Och hoppas allt gått bra för er andra som fött och att ni också fått friska bebisar!!

Vad skönt att höra ifrån dig, men jag anade nästan att det hade blivit tufft för dig när det dröjde! <3 Först och främst, det BLIR bättre, och tredagarsgråten är ett jävla helvete. Men det blir bättre!! Och grattis till lillkillen! På bf och allting!

Jag har ju inte upplevt snitt själv men har ett par kompisar som först fött vaginalt och sen andra barnet med snitt av olika orsaker. En av dem sprack hela vägen med ettan vilket var anledningen till snittet med tvåan - hon förbannade ändå smärtan efter snittet och tyckte den var jämförbar med sfinkterruptursmärtan (även om snittet i sig var bättre för henne eftersom det inte blev såna komplikationer).

Han ammar hela nätterna nu för att få igång produkionen, det är ju så dumt uttänkt att den biten funkar bättre på natten, men det blir bättre det med! Snart har han fått upp den mängd han vill ha och då lugnar det sig, sen kommer det såna perioder emellanåt men i mitt tycke aldrig lika illa som där i början. Det blir ALDRIG lika illa som i början om du frågat mig. This too shall pass! Heja dig!!
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2016-01-11 10:20:51 följande:

Kära vän! Vilken hemsk upplevelse du verkar haft. Lider så med dig. Det är så mina förlossningshormoner får mig att gråta när jag läser vad du gått igenom.

Nu har ju vi sondat vår tjej var 3:e timme och hon har väldigt vakna nätter, men from idag så får vi se hur mkt hon vill äta nattetid, med sönerna höll det i sig första veckorna att dem åt hela nätterna men då var dem ju också små vid födseln, men när dem blivit lite mer stabila så blev nätterna bättre. Hoppas dem blir det för dig med och hoppas dem tar väl hand om dig!

Massa styrkekramar till dig vännen! Du är en kämpe!! <3
Svar på tråden BF Januari 2016 :)