• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-12 07:16:02 följande:

Det var lustigt för det visade sig på lördagen att denna bm dessutom bor i huset nedanför oss.

Hon hette Nasrin och jag skulle tippa på att hon är från Somalia.

Men alla i personalen var bra, men hon fattade verkligen läget, var humoristisk och varm, lyhörd och kunde ändå säga till när det var allvar, som till narkosläkaren hade hon sagt att nu hjälper du henne, funkar inte Edan får du göra något annat.

Tack för alla fina ord :)

Åh vilken härlig bm, inte nån av de vi hade men jag tror jag hört talas om henne faktiskt, hehe. Eller det vet man ju inte men så vanligt namn är det nog inte. Coolt att ni var grannar också!
  • qatteriin

Alltså ååååååh förkylda karlar!!!! Min är hemma idag pga hostan, kom hem vid lunch igår, och jag är redan trött på honom! :-P Han hann iaf med att byta vc igår och har fått telefontid till den nya så vi får se om han får bättre hjälp där, jag får ta telefonen och skälla lite annars om de inte verkar lyssna men däe litar jag iaf på personalen!

Lite mensvärk här nu faktiskt som kommer och går. Tror det mest handlar om dålig sömnställning men jag fick nån bild av att vattnet skulle gå när jag går hem från lämningen på förskolan, vilken scen det skulle bli, haha! Men nä jag tror ändå hon dröjer till bf... eller efter...

• Förstaförsökaren26
    amalie79 skrev 2016-01-11 23:29:43 följande:

Oj så mycket hinner inte kommentera ikapp!

Framförallt så tänker jag på dig Seven, vilken upplevelse. Hoppas du repar dig snart och kan njuta av din bebis!

Nu har det kommit många bebisar minsann grattis till alla, så duktiga vi är! Ja jag säger vi för även om jag fick panik och skrek under förlossningen så klarade jag det! Jag klarade droppen och sugklockan och klippet och tom att Edan inte tog som den skulle. Dessutom så blödde jag 2,3 liter och fick 2 påsar blod så det blev lite mer drama än jag önskat och jag grät och mådde skit men jag överlevde!

Mycket tack vare att sambon var helt otrolig, kolugn och visste precis hur han skulle hantera mig, och världens goaste barnmorska på Mölndals förlossning. Tyvärr så fick hon inte vara med hela vägen men hon kom ner till oss på lördag kvällen på BB bara för att kolla upp oss och hon hade dessutom ringt in när hon kom hem på morgonen för hon hade inte kunnat gå och lägga sig utan att veta hur det gått!

Allt startade med vattenavgång på onsdag kväll bara sådär. Vi åkte in för koll, inga värkar, men på väg hem startade de. Hann vara hemma i två timmar, i duschen, sen fick vi åka tillbaks. Jag är såklart skiträdd och gråter av smärta men tror det är jag som är mesig- det har ju just börjat. Men denna otroliga bm, jämngammal med mig, ser mig i ögonen och säger: du ska ingenstans, är du inte igång och mår så här så får vi sätta igång dig.

Men jag var 7-8 cm öppen så det var helt klart riktiga värkar från start, samma som för min syster. Från ingenting vid kollen tidigsre på kvällen till detta.

Resten av natten är ett enda virrvarr. Läkare tog prov på barnets skalp pga hjärtljud. Jag får antibiotikadropp pga feber. Edan tar inte utan tillslut säger bm till om spinalbedövning så jag får en välbehövlig vila. Det kliar överallt av den så sambon får klia, hela jag vrider mig av klåda :)

Morgonen kommer och jag krystar, växlar mellan liggande och stående på knä, inte så ont men detta helvetes tryck. Han åker upp och ner men kommer inte hela vägen. Orken tryter och tillslut säger läkaren ifrån att det blir sugklocka.

Ut kommer han pp första försöket och jag tror jag ska dö. Minns att jag sa till sambon att nu dör jag ju och säg till mamma att jag älskar henne. Och att jag aldrig mer får se Blixten( min gamle katt) och att jag hade velat se min systerdotter växa upp.

Men ut kom han och upp på mitt bröst. Sen fick sambon ta honom för jag blödde och blödde. Såg högvis med blodiga trasor medan jag flåsade lustgas, fick lov att behålla den.

2,3 liter blod fattigare och inlindad i täcken låg jag kvsr på förlossningen hela eftermiddagen, sov och blrv matad av sambon med pannkaka och saft.

sen fattade eftermiddagspersonalen beslutet att ge mog de två påsar blod som beställts o efter det så var jag på väg åt rätt håll igen.

Pojken var 53 cm lång och 4565 tung. Åtta kilo rasade av mig tills jag kom hrm igår. Nu ammar jag och myser med honom och hoppas det rinner till så att jag räcker till för denne store lille kille. :)

Och ont i stygnen i rumpen men annars är allt ok.

Vilken kämpe du är! Grymt bra gjort!! <3
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-12 07:18:04 följande:

Det enda den där jäkla ananasen igår gav mig var en blödande mun å en läppförstoring! Jaja lägger ananas på hyllan känner jag! Har 4 dgr kvar till BF å vet ju att oddsen inte är på min sida men idag känner jag hopplöshet. Vill bara få igång allt. Trots den extrema rädslan för smärtan så känner jag bara Bring it on!!! Ska till BM idag oxå, bara det känns tröttsamt. Minns när jag väntade dottern å vi pratade om övertid å hon sa att ingen som gått hos henne har någonsin gått över mer än 1 vecka. Jojo 16 dgr gick jag över :( urk!! Förlåt för detta negativa inlägg! Var tvungen å få ur mig lite!

Ajajaj låter inte behagligt alls faktiskt! Förstår din frustration och då har jag ändå sex dagar kvar... Min bm sa sist när vi bokade tiden i morgon att "om du åkt in för att föda då så avbokas tiden automatiskt så det behöver du inte tänka på", vilket liksom gav känslan att hon trodde att vi kanske inte skulle behöva den tiden... Men det lär vi ju behöva...
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2016-01-12 06:47:54 följande:
    Har en med mig men jag tycker det är supersvårt att använda den! Den fastnar liksom inte mot mitt bröst...

Har haft en riktigt jobbig natt...tack och lov att jag skickade hem dottern. Eftersom lillen vägde uppåt 5 kg och 55 cm så har vi tagit socker var 3e timme föregående natt men allt har sett bra ut. Blir dock tydligen ofta så att de krävs tilläggsmatning på andra dygnet då mjölken ej runnit till och dem stora barnen kräver mer. Så jag kämpar som en gnu och ammade från 21-02.30 konstant inatt. Så länge han låg vid bröstet var han nöjd men direkt jag försökte lägga ner han så gallskrek han. Fick ringa upp till bb så kom det ner en bm med ersättning! Alltsååå fyfan tack och lov för ersättning!!! Ska absolut fortsätta amma men jag kommer se till att ersättning finns hemma i framtiden så här i början!! Hur tusan kunde jag jag få en så stor pöjk? Jag som är så liten haha
    Dem är lite krångliga, har jag tillgång till vatten brukar jag alltid blöta den lite innan, brukar fästa lite bättre då, men annars fäster inte min så bra heller, får hålla den på plats tills dottern fått tag och börjat suga då brukar den sitta kvar bättre.

Förstår precis vad du går igenom, jobbigt när dem inte blir nöjda och man bara längtar efter att få lägga huvudet på kudden. Klokt med ersättningen, det är väl jättebra du kan mata till lite om det behövs, för det är ju viktigt du får sova lite också för amningens skull. Hoppas att det blir bättre framöver när mjölken släppt till lite mer.
    Gossen tyckte nog det var gott att ligga i mammas mage hihi, därav storleken. Men det är ju bra han mår gott.

Här har vi haft första natten utan att behöva kliva upp och fixa sondmat och allt vad det innebar, så skönt det var att bara behöva fokusera på henne och amningen inatt. Hon slet förresten ut sonden själv inatt, hon tycker nog själv hon var färdig med den.
  • Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-12 07:26:24 följande:
    Ajajaj låter inte behagligt alls faktiskt! Förstår din frustration och då har jag ändå sex dagar kvar... Min bm sa sist när vi bokade tiden i morgon att "om du åkt in för att föda då så avbokas tiden automatiskt så det behöver du inte tänka på", vilket liksom gav känslan att hon trodde att vi kanske inte skulle behöva den tiden... Men det lär vi ju behöva...
    Ja, jag har ju dgr kvar men är så tröttsamt nu. Känner mig mentalt förbered (tror jag) så nu får den lilla komma! Har hela tiden varit inställd på att gå över å eg så är det ju inte hela världen men va faen! Kom ut nu unge!!!!

Va bra att karln bytte vc!!! Hoppas att han bättre hjälp där å som någon skrev stå på er! De måste ju förstå att ni snart har en nyfödd hemma hos er å då är ju farligt för den lilla om nån av er har hosta!
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-12 07:32:49 följande:

Ja, jag har ju dgr kvar men är så tröttsamt nu. Känner mig mentalt förbered (tror jag) så nu får den lilla komma! Har hela tiden varit inställd på att gå över å eg så är det ju inte hela världen men va faen! Kom ut nu unge!!!!

Va bra att karln bytte vc!!! Hoppas att han bättre hjälp där å som någon skrev stå på er! De måste ju förstå att ni snart har en nyfödd hemma hos er å då är ju farligt för den lilla om nån av er har hosta!

Vi kanske tajmar det så vi ligger inne samtidigt, haha! Ja nu är det dags att vräka snart faktiskt.
  • kindofnothing

Godmorgon o grattis till alla bebisar!! Vilken lyckodag igår!!

Har en fråga också. Fått ont bak i ryggen, höger lunga typ fast känns mer som muskelsmärta. Är det ngt man bör ringa bm om? Fick extrakoll förra veckan pga höjt blodtryck. Vid andra kontrollen var det ok men smärta höger revbensbåge har jag tolkat som framtill?

Sista jobbveckan nu, så skönt. Längtar hem när flera bebisar börjar titta ut :)

• Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-12 07:41:48 följande:
    Vi kanske tajmar det så vi ligger inne samtidigt, haha! Ja nu är det dags att vräka snart faktiskt.
    Hehe ja det vore lite häftigt! :) tycker att lördag vore en perfekt dag för förlossning! Hehe
  • qatteriin
    kindofnothing skrev 2016-01-12 07:42:36 följande:

Godmorgon o grattis till alla bebisar!! Vilken lyckodag igår!!

Har en fråga också. Fått ont bak i ryggen, höger lunga typ fast känns mer som muskelsmärta. Är det ngt man bör ringa bm om? Fick extrakoll förra veckan pga höjt blodtryck. Vid andra kontrollen var det ok men smärta höger revbensbåge har jag tolkat som framtill?

Sista jobbveckan nu, så skönt. Längtar hem när flera bebisar börjar titta ut :)

Ja det där med höger revbensbåge beror väl på att det är levern som blir påverkad har jag förstått, men det skadar ju aldrig att ringa och fråga. Jag får ont just i höger rygg vid revbensbågen emellanåt men i mitt fall handlar det mycket om att jag legat illa, jag kan få så som ogravid också. Och jag ligger ju så mycket nu så det händer rätt ofta.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)