• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA
    qatteriin skrev 2016-01-12 07:55:37 följande:
    Starkt jobbat! Men så illa av bm att inte lyssna på dina erfarenheter, när du faktiskt varit med om detsamma tidigare så borde det ju vara självklart! Skönt att Casper är så nöjd! <3
    Jag tycker att hon var väldigt nonchalant redan när jag kom in och inte så erfaren jämfört med de barnmorskor jag har haft tidigare. Hade värkarna inte blivit så intensiva på en gång så hade jag sett till att få någon annan. Förstår inte riktigt varför min sambo inte tog striden när han märkte hur trött jag blev... Men svårt för honom att sätta sig in i också, vad som är normalt/ok och inte.
    Tips är till alla andra att ha en överenskommelsen med pappan kanske :)
  • Elma
    MeEmmA skrev 2016-01-12 10:01:22 följande:

Min pojk höll på att böka runt som bara den, kunde inte sova för att han var fullständigt galen där inne i magen. På morgonen sen satte det igång :) har hört att barnets tryckande kan trigga igång hormonerna, vet inte om det stämmer dock.

Haha får väl vänta och se om något händer idag, lungt där inne just nu iaf :)

Nu ska jag och dottern leka med lera men först är det visst jakt efter kavel, lite dålig ordning i hennes kök tydligen.
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2016-01-12 10:13:35 följande:
    Underbart, så himla fin stuns när syskonen träffas för första gången <3 Petter kräktes också otroligt mkt fostervatten första natten. C gjorde aldrig de så jag blev livrädd, värsta kastspyorna som flög ur men de är visst bara bra och helt normalt :) ush vad jobbigt med förlossningen, fan att de finns sånna där barnmorskor, hade en sån förra gången som inte alls lyssnade... Sämsta gången att inte lyssna på sin patient i de läget
    Jag blev jätterädd när det lät som att han inte fick upp det o det satt i halsen, sen kom det upp en massa slem med blod, efter ett par timmar blev det brunt äckligt slem istället. Usch, men nu verkar det vara bra.
    Var C intresserad av bebisen? Min lilla skulle vara på och klappa o kramas hela tiden, sen när han skulle hem fick lillebror en puss o kram och sen vinkade han och vandrade iväg med pappa. Men han är liten och så på han var så känns det som att det blir en del jobb när vi kommer hem :)
    Haha häftigt att vi nästan prickade in samma dag igen, blev inom 24h iaf!
  • mirakelspektakel
    mitthemligajag skrev 2016-01-12 06:55:04 följande:
    Var inte det!! Visst, de är de mest smärtsamma du någonsin kommer gjort förmodligen... Men smärtan går så fort över och den är värd varenda sekund! Jag bestämde mig för att ha en rolig förlossning och de hade jag, jisses vad vi skrattade till och med mellan krystvärkarna ( 12 min) nu hade jag en snabb och lätt förlossning denna gång jämtemot min förra på 36 h, då skrattade jag inte kan jag ju säga! Minns att jag frågade innan huvudet kom ut " är de verkligen ngn som vill ha honom för jag vill nog inte de längre och annars så slutar jag ta i nu" :p ställ in dig på hur du vill att den ska vara och fokusera på det så har iaf du gjort allt du kan för att den ska bli så bra som möjligt! :)
    Vilken underbar kommentar!!! Jag skrattar så jag kiknar... det är förlösande med skratt och humor när allt sätts på sin spets.

Till idape: jag skulle inte säga att jag är rädd inför förlossningen, jag tänker att det blir som det blir, jag har ju aldrig fött så jag vet ju inte vad som väntar mig. Nu har ju två av våra förstföderskor här haft tuffa förlossningar, så det känns lite oroväckande. Min sambos kommentar blev bara att det är bra för dig statistikmässigt... jag antar att man alltid kan se saker på olika sätt samt att jag tror väldigt mkt på positivt tänkande.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-12 10:26:34 följande:

Hm, jag undrar jag om det är sonden hon är glad att slippa (bild)

Ååååååååååååååååååh jag dör söthetsdöden!!! Herreguuuuud vilken liten goding!! Åååh!! Och vad skönt att slippa sonden!! <3
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2016-01-12 10:14:52 följande:

Jag tycker att hon var väldigt nonchalant redan när jag kom in och inte så erfaren jämfört med de barnmorskor jag har haft tidigare. Hade värkarna inte blivit så intensiva på en gång så hade jag sett till att få någon annan. Förstår inte riktigt varför min sambo inte tog striden när han märkte hur trött jag blev... Men svårt för honom att sätta sig in i också, vad som är normalt/ok och inte.

Tips är till alla andra att ha en överenskommelsen med pappan kanske :)

Jäkligt illa gjort faktiskt tycker jag. Ja jag hade en redig överenskommelse med maken innan förra förlossningen och skrev även i förlossningsbrevet att han var min talesperson om jag inte orkade, han är annars väldigt laid back och jag ganska kontrollerande så det är långt ifrån våra vanliga roller, men sist blev han som en tolk mellan mig och bm till slut för jag var så inne i kroppsarbetet att jag tog inte in nåt annat än vad han sa. Den här gången har vi inte pratat om det men kanske är värt att påminna...
  • WiMe06

MeEmma - vad skönt att det kom in en läkare och andra bm till slut. Fy vilken hemsk bm du fick. Inget roligt alls när det blir så och man inte känner att man har kraften själv att säga ifrån eller be om en annan.
    Men skönt att du kan se det positiva med att bebis kom ut till slut.

Mysigt att ligga bredvid sådär. Jag känner att vi nog haft bästa natten sedan födseln här hemma. Inte för att hon sovit särskilt mkt, utan mest för att vi sluppit upp och fixa allt med sonden.

När jag fick andra barnet så var första sonen nästan 2, han älskade att klappa den där lilla bebisen och skulle mata den med en leksaksnappflaska och allt möjligt. Men det kom vissa perioder då han nog tyckte bebisen var rätt jobbig med.

Men det märker jag nu med, dem är 6 och 8 men blir lite avis ibland och vill nog gärna också vara små, så fort Wendela ätit ibland så kommer dem och ska sitta uppe på mig och riktigt klänga. Dem ska gärna sitta så tätt inpå dem kan när hon äter också, gärna hålla en fot eller en hand och klappa i ansiktet. Dock uppskattar inte Wendela riktigt uppvaktningen när hon äter

• MeEmmA

Haha! Vilken härlig bild, så sööööt!!

WiMe06 skrev 2016-01-12 10:26:34 följande:

Hm, jag undrar jag om det är sonden hon är glad att slippa (bild)

• mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-12 06:31:08 följande:
    Du verkar vara otroligt stark som ändå lyckades ta dig ur både den dåliga relationen och depressionen trots många månaders kamp. Blir rörd när jag hör vad du behövt vara med om. Men vilken tur att din mamma stod där redo att fånga upp dig. Jag blir glad när också att veta att du verkar ha hittat din rätte också. Vad bra att du involverar din man och berättar för honom vad han ska vara uppmärksam på, jag är tyvärr inte lika duktig på att involvera min i den känslostorm jag går igenom. Jag får mina utbrott, gråter och sen säger jag att allting är bra. Då undrar han varför jag inte säger något, men då skyller jag på hormonerna. Vet att det är så otroligt dumt men jag har bara svårt att ventilera vissa tuffa saker. Vet inte varför egentligen.
    Att du inte kan prata med din man om detta förvånar mig inte så mkt. Försök förklara för någon vart stormen kommer ifrån och åt vilket håll den är på väg när du befinner dig mitt i den. Det är först efteråt man kan göra den analysen. Det är därför det kan vara så värdefullt att få någons utomståendes perspektiv på det hela. Någon som du faktiskt inte behöver förklara för varför det stormar, skydda eller vara stark inför.

Jag kan lova dig att jag inte var stark när det blåste som mest, men små små steg uppåt och tillit till att när jag föll igen så föll jag inte hela vägen ner i avgrunden igen, gjorde att jag kunde hitta tillbaks till mig själv. I och med att jag har bearbetat det hela så har jag fått hjälp att skapa redskap och varningssystem för mig själv, som gör att jag lägger i nödbromsen mkt snabbare nuförtiden än förr. Jag tror att detta har påverkat varför jag överhuvudtaget inte har klarat av stress under graviditeten. Ska jag passa en tid så måste jag planera flera timmar innan så att det är okej att dra ut på tiden hemma länge. Annars ligger jag omedelbart på toaletten och kräks eller har en puls som är lika hög som om jag skulle sprungit 100 m. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)