• PrinsessanNova13

Syskongruppen BF December 2015

Här är "gruppen" för oss som väntar 2 barnet och uppåt :)
    Minns inte vem det var som efterfrågade från "BF December 2015" men jag tyckte att det var en bra idé :D

Jag valde kategori "mammakroppen" för att jag hoppas på att vi får ett brett spektra om allt som hör graviditeten till och alla frågor som uppkommer.

Kanske är du rädd inför kommande förlossning. Jag var själv hemskt rädd inför förlossning nr 2 pga att första gick åt skogen....

Likaså frågor om hur ditt/ert/dina/era nuvarande barn kommer att reagera när du/ni berättat att ett syskon är på väg.

Alla frågor är tillåtna,det finns inga dumma frågor när det kommer till graviditet och allt vad det innebär!

Välkomna!

• Svar på tråden Syskongruppen BF December 2015
  • Kauwe

Fint med denna grupp! Den andra var så hemskt stor så det var svårt att hänga med på vembsom skrev vad...

Har en son som nu är 2 år tre månader. Vi har försökt nästan ett år (ett mf i oktober) men jag är glad att det inte lyckats tidigare, för sonen har ganska utmanande trotsperiod nu, så att ha liten baby ooch trotsig tvååring skippar jag gärna. Å andra sidan, vem vet vilken kris han har vid tre...

Vi har berättat åt farföräldrarna och mina står på tur nästa helg. Väntar nog också med att berätta åt sonen, om inte detta heller hår vägen.

7+0 borde jag ha idag.

• fantasy06

Jag har en som som är 9 år när denna bebis kommer. Är inte tillsammans med hans pappa längre utan har en annan sambo nu. Så vårt första gemensamma. Sonen är ganska krävande då han har adhd så får hoppas tålamodet klarat sig med lite sömn sedan :)

• Mamma till V

Min grav var helt ok bara att jag inte tycker det är det minsta mysigt och härligt. Bara en låååång väntan som är väldigt obekväm. Förlossning vart igångsatt eftersom jag gick två veckor över. Tog lång tid och det slutade med sugklocka och lite kaos. Sen ville min moderkaka inte lossna, när den väl gjorde det så började jag störtblöda och de fick köra upp mig akut till operation och plocka bort rester ur livmodern eftersom den inte ville dra ihop sig helt. Efter det var det bra, men det vart en jobbig start.

• Elisabeth83

Hänger med här. Jag väntar nummer 3. Har två tjejer som är 5 och 3! Är extremt rädd inför förlossningen. Har gått väldigt fort båda gångerna. första tog 4,5 tim totalt, från vattenavgång, värkstart tills hon var ute. Andra tog 7 tim. Började sippra vatten och få lite småvärkar men när resten av vattnet gick och det verkligen gjorde sjukt ont tog det kanske 40 min.. tack och lov valde jag att stanna kvar på sjukhuset efter jag kommit in för undersökning annars hade jag fött i bilen in skulle jag tro. Det gick verkligen i från 0-10 i smärta pang bom. Sköterskan lyssnade inte riktigt på mig och maken så det slutade med lite panik i slutet då ungen var på väg ut utan någon läkare eller sköterska närvarande. Jag var nämligen bara öppen 5 cm när jag började få ont men öppnade mig resten på kanske 20 min.. 

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • chokladgroda

Får jag också hoppa med? Väntar 3e barnet i december. Vecka 7+1 enligt mens. Har två söner sen innan, födda feb 13 och juli 14. Så det blir väldigt tätt mellan alla syskonen.

Känns tufft och jag har grinat över detta men vi försökte skydda oss med kondom vilket uppenbarligen inte hjälpt så nu tar vi tjuren vid hornen och gör detta till något bra. Börjar äntligen känna glädje och är helt övertygad om att det kommer bli bra. Om än tufft :)

Från att inte haft ett enda symtom så kom illamåendet med väldigt kraft. Spyr som en gris och mår illa konstant :(

• Mallanmillis

Hoppar gärna in här. Vi väntar vårt andra barn med bf slutet av december. Vi har en dotter ihop sedan innan som fyllt 5 år. Hon längtar efter syskon och pratar väldigt mycket om det. Den 23 dec förra året fick vi ett konstaterat MA när vi skulle på RUL i v.19. Så det har varit en tuff tid efter det och att se dotterns längtan efter syskon har varit jobbig. Därför hoppas jag innerligt att denna vill stanna hos oss och må bra. Kommer bli ett planerat snitt för våran del pga komplikationer vid förlossningen med dottern. Mycket oro kring denna graviditet härjar och jag har svårt att slappna av och njuta.

• skt1982

Gravid med trean. Har två flickor sedan innan med annan pappa och "varannan v boende". Tuffa graviditeter med kräkningar, dropp och blödningar. Fick även eklampsi med första.

Så riskgraviditet här..

Min stora flicka är dec 06 och min lilla tjej är sept 09. Stora har nyss börjat behandling av adhd och man misstänker även autism.

Sambon har två barn sen innan. Pojke på 13 år och flicka på 10 år. Flickan har dandy walker syndrom.

Mår ok just nu. Fått lite morgonillamående men annars mår jag över förväntan.

4+5 idag. Bf 29 dec.

• Elinannamaria

Jag hoppar gärna in här också, har en kille som just fyllt 1 och denna graviditeten vat helt oplanerad och vi har båda haft lite panik över hur det skall gå. Kan inte riktigt ta in att det är på riktigt heller.

Tråkigt att så många har dåliga graviditeter, missfall och jobbiga förlossningar bakom sig, men desto viktigare att ha folk att prata med och stötta sig mot!

• sosso08
    PrinsessanNova13 skrev 2015-04-27 06:58:37 följande:
    Välkommen :) !
    Vill han ha syskon,eller har han aldrig påtalat det :) ?
    Jo han har börjat nämna det senaste månaderna, har senaste tiden gått och sagt att "mamma har bebis i magen" fast jag inte haft det ???? Men nu stämmer det, fast det vet han inte om än
  • aeberg

Hej hoppar gärna in här med :)

Har två flickor på 4å & 16 månader.

Är sjukt nervös inför förlossningen redan nu då vi hade en komplicerad första förlossning. andra tösen kom med snitt. så det känns skönt att det är några månader kvar ;)

någon som har gjort kub test? funderar på att göra det denna gången.

Svar på tråden Syskongruppen BF December 2015