• PrinsessanNova13

Syskongruppen BF December 2015

Här är "gruppen" för oss som väntar 2 barnet och uppåt :)
    Minns inte vem det var som efterfrågade från "BF December 2015" men jag tyckte att det var en bra idé :D

Jag valde kategori "mammakroppen" för att jag hoppas på att vi får ett brett spektra om allt som hör graviditeten till och alla frågor som uppkommer.

Kanske är du rädd inför kommande förlossning. Jag var själv hemskt rädd inför förlossning nr 2 pga att första gick åt skogen....

Likaså frågor om hur ditt/ert/dina/era nuvarande barn kommer att reagera när du/ni berättat att ett syskon är på väg.

Alla frågor är tillåtna,det finns inga dumma frågor när det kommer till graviditet och allt vad det innebär!

Välkomna!

• Svar på tråden Syskongruppen BF December 2015
  • Mallanmillis
    aeberg skrev 2015-04-27 12:57:28 följande:

Hej hoppar gärna in här med :)

Har två flickor på 4å & 16 månader.

Är sjukt nervös inför förlossningen redan nu då vi hade en komplicerad första förlossning. andra tösen kom med snitt. så det känns skönt att det är några månader kvar ;)

någon som har gjort kub test? funderar på att göra det denna gången.

Vi funderar på att göra det denna gången. Efter vårt MA har vi blivit lovade två tidiga UL innan RUL och även kub om vi vill. Så vi funderar på det i alla fall :)
  • soda

Hänger gärna med här! Väntar andra barnet, bf 22/12 har en treåring och hade missfall för ett år sen (i v.13) och har försökt sen dess, så känns roligt men också skrämmande! Extremt orolig för missfall och även orolig för kommande förlossning då förra var katastrofal, men kommer att snittas den här gången, men det känns läskigt det också, någon här som snittats?

• Pyret 85
    aeberg skrev 2015-04-27 12:57:28 följande:

Hej hoppar gärna in här med :)

Har två flickor på 4å & 16 månader.

Är sjukt nervös inför förlossningen redan nu då vi hade en komplicerad första förlossning. andra tösen kom med snitt. så det känns skönt att det är några månader kvar ;)

någon som har gjort kub test? funderar på att göra det denna gången.

Här gör man inte KUB-test om man inte är över 33 eller om det finns någon ökad risk.

Dock var jag inne och gjorde ett VUL i onsdags, men var då bara i v. 4 och allt hon kunde se var en tjock slemhinna. Var inne för utredning av mina MF (haft 3 stycken sen i augusti). Dock hade dom nog missuppfattat mig så allt som gjordes var detta vul. Hon ville träffa mig igen efter tre veckor så jag väntar på kallelse hem. Men blir det MF en gång till så söker jag mig till en annan privat klinik för hjälp.
  • aeberg

Åå vad skönt att ni får hjälp med att få känna er tryggare. Jag är orolig för att hjärtat inte skulle slå så då tänkte vi att vi kanske lika färna kunde göra ett kub test. Känns som att det kan va bra att veta så mycket som möjligt när man redan har barn så man kan förbereda hela familjen om det kanske skulle vara nått.. (kontroll freak) haha

• aeberg
    Pyret 85 skrev 2015-04-27 13:51:05 följande:

Här gör man KUB-test om man inte är över 33 eller om det finns någon ökad risk.

Dock var jag inne och gjorde ett VUL i onsdags, men var då bara i v. 4 och allt hon kunde se var en tjock slemhinna. Var inne för utredning av mina MF (haft 3 stycken sen i augusti). Dock hade dom nog missuppfattat mig så allt som gjordes var detta vul. Hon ville träffa mig igen efter tre veckor så jag väntar på kallelse hem. Men blir det MF en gång till så söker jag mig till en annan privat klinik för hjälp.

Ja här blir man erbjuden efter 35år men man får ju bekosta själv om man vill göra det när manÄr yngre. Hoppas det går vägen för er! :)
  • PrinsessanNova13

Vad kul att så många hoppar in :)

Ang förlossningsrädsla så har jag en del i bagaget.
    Första förlossningen var ett rent övergrepp! Jag hade noll förståelse när jag väntade barn nr 2 ! Jag har kämpat och bearbetat....

I och med min förlossningsrädsla som numera gått över till att jag känner mig trygg i barnafödandet och har flera förlossningar bakom mig så har jag sedan några år tillbaka både anonymt och personligt börjat stötta andra gravida.

Jag har även funnits med vid andra tjejer/kvinnors förlossningar för att ge de stöd då jag vet hur hemskt det kan vara med förlossningsrädsla!
    Jag är ingen expert men finns mer än gärna som stöd!

Om det är någon av er som hellre pratar avskilt så har jag en mailadress dit gravida mammor brukar maila för att få prata av sig.

Så ni som känner att behöver stöd utanför familjeliv får mer än gärna maila,självklart helt anonymt!

Mailadressen är:

babytalksweden@hotmail.com

Kram till er alla !

• Milasmamma

Jag hoppar gärna in här :)

Har en dotter på tre år sen innan.

Jag hade världens bästa första förlossning. Tog knappt 5,5 timmar från första känning (vattnet) så ambulansen fick möta oss på vägen till sjukhuset. Dom två närmsta var fulla så vi fick åka vidare.

Annars gick allt bara bra. Hann vara på sjukhuset 20 minuter innan hon föddes.

Nu är jag mest orolig för att vi inte ska hinna åka in.

• soda

Oh här erbjuds man också bara kub om man är över 35, jag skulle hemskt gärna vilja iaf göra ett vul just för jag har sådan hemsk oro för missfall, känns som jag inte alls kan njuta eller ta till mig att vi faktiskt ska ha en till, utan går mer och väntar på missfall :/

PrinsessanNova13 - Vad fint av dig att erbjuda det! Jag hade en hemsk förlossningsupplevelse och fick en total sfinkterruptur och en djup vaginal bristning :/ därav kommer det här barnet att snittas då dom inte rekommenderar mig att föda vaginalt igen, tyvärr har jag noll förtroende för förlossningen här :/

• Mallanmillis
    soda skrev 2015-04-27 18:48:03 följande:

Oh här erbjuds man också bara kub om man är över 35, jag skulle hemskt gärna vilja iaf göra ett vul just för jag har sådan hemsk oro för missfall, känns som jag inte alls kan njuta eller ta till mig att vi faktiskt ska ha en till, utan går mer och väntar på missfall :/

PrinsessanNova13 - Vad fint av dig att erbjuda det! Jag hade en hemsk förlossningsupplevelse och fick en total sfinkterruptur och en djup vaginal bristning :/ därav kommer det här barnet att snittas då dom inte rekommenderar mig att föda vaginalt igen, tyvärr har jag noll förtroende för förlossningen här :/

Fick också en total sfinkterruptur vid förlossningen. Dotter på > 4 kg kom ut hela hon på en krystvärk. Så för oss blir det ett planerat snitt denna gång men det oroar mig också.
Svar på tråden Syskongruppen BF December 2015