• PrinsessanNova13

Syskongruppen BF December 2015

Här är "gruppen" för oss som väntar 2 barnet och uppåt :)
    Minns inte vem det var som efterfrågade från "BF December 2015" men jag tyckte att det var en bra idé :D

Jag valde kategori "mammakroppen" för att jag hoppas på att vi får ett brett spektra om allt som hör graviditeten till och alla frågor som uppkommer.

Kanske är du rädd inför kommande förlossning. Jag var själv hemskt rädd inför förlossning nr 2 pga att första gick åt skogen....

Likaså frågor om hur ditt/ert/dina/era nuvarande barn kommer att reagera när du/ni berättat att ett syskon är på väg.

Alla frågor är tillåtna,det finns inga dumma frågor när det kommer till graviditet och allt vad det innebär!

Välkomna!

• Svar på tråden Syskongruppen BF December 2015
  • DrDonna

Hej här också! 

Jag går omkring o oroar mig för att jag ska börja kräkas o må illa. Mådde så dåligt med förra så jag blev sjukskriven och det vill jag gärna slippa!

Vi har inte berättat för sonen än, tänkte att det blir lättare o greppa när det börjar synas på magen, men vi får se hur länge vi kan hålla oss. Vi är ju rätt glada :)
    Tog 2 år o bli gravida sist o nu gick det på bara 5 månader så vi blev helt chockade, fick kissa på 3 stickor innan jag litade på resultatet :)

• DrDonna
    Mamma till V skrev 2015-05-02 07:11:09 följande:

Mår bra, ont i brösten men inget illamående (peppar peppar) ännu. Mådde ungefär likadant med sonen, det enda som är jobbigt är att magen har nästan tvärstannat, käkar katrinplommon varje dag men det verkar inte räcka till. Några bra tips på hur man får det att fungera igen?

Jag kör med movicol (finns på apotek men är billigare på recept). 
  • Mallanmillis
    PrinsessanNova13 skrev 2015-05-02 02:04:55 följande:

Hur mår alla :)

Mår bra, inget illamående men är väldigt trött och lite molvärk till o från.
  • Pyret 85

Är fruktansvärt trött också. Hela tiden och känns som om jag skulle kunna sova dygnet runt.

• Noli

Här fortsätter det risiga måendet... konstant illamående och trötthet men det värsta är huvudvärken. Vill inte ta värktabletter så det känns som att det inte är mycket att göra åt. Men fy vad det tär att vakna med huvudvärk som sitter i till kvällen, varje dag... Någon fler med detta bekymmer? Eller nån med tips på nåt som lindrar? Jag har inte haft huvudvärk alls under mina två tidigare graviditeter så detta är nytt för mig.

• DrDonna
    Noli skrev 2015-05-02 10:05:51 följande:

Här fortsätter det risiga måendet... konstant illamående och trötthet men det värsta är huvudvärken. Vill inte ta värktabletter så det känns som att det inte är mycket att göra åt. Men fy vad det tär att vakna med huvudvärk som sitter i till kvällen, varje dag... Någon fler med detta bekymmer? Eller nån med tips på nåt som lindrar? Jag har inte haft huvudvärk alls under mina två tidigare graviditeter så detta är nytt för mig.

Dricker du extra mycket? Blodkärlen i kroppen vidgas och man behöver mycket mer vätska, det kan ge huvudvärk när blodtrycket svajar så här i början. 
  • DrDonna
    Pyret 85 skrev 2015-05-02 09:48:28 följande:

Är fruktansvärt trött också. Hela tiden och känns som om jag skulle kunna sova dygnet runt.

Det känner jag igen, jag tycker det hjälper väldigt bra med järntabletter och omega 3. Sen äter jag folsyra och D-vitamin också så det kan ju spela in. 

Vad tar ni för tillskott? 
  • Pyret 85

Jag äter apotekets gravid-vitaminer. Får kanske börja knapra lite järntabletter också.

• Noli
    DrDonna skrev 2015-05-02 10:09:13 följande:
    Dricker du extra mycket? Blodkärlen i kroppen vidgas och man behöver mycket mer vätska, det kan ge huvudvärk när blodtrycket svajar så här i början. 
    Jag har nog varit lite dålig på det, är en sådan som dricker extremt lite i vanliga fall (blir helt enkelt inte törstig så ofta) och den lilla ökning jag gjort nu är kanske inte tillräcklig. Ska testa att öka på vätskeintaget ordentligt!
  • soda

Oh jag mår så himla dåligt idag, helt matt, illamående och ont i magen, hugger till ibland till och med :/ jätteorolig, funderar på om man ska ringa till gyn och hoppas man får komma in och kolla så allt ser bra ut

Svar på tråden Syskongruppen BF December 2015