• PrinsessanNova13

Syskongruppen BF December 2015

Här är "gruppen" för oss som väntar 2 barnet och uppåt :)
    Minns inte vem det var som efterfrågade från "BF December 2015" men jag tyckte att det var en bra idé :D

Jag valde kategori "mammakroppen" för att jag hoppas på att vi får ett brett spektra om allt som hör graviditeten till och alla frågor som uppkommer.

Kanske är du rädd inför kommande förlossning. Jag var själv hemskt rädd inför förlossning nr 2 pga att första gick åt skogen....

Likaså frågor om hur ditt/ert/dina/era nuvarande barn kommer att reagera när du/ni berättat att ett syskon är på väg.

Alla frågor är tillåtna,det finns inga dumma frågor när det kommer till graviditet och allt vad det innebär!

Välkomna!

• Svar på tråden Syskongruppen BF December 2015
  • Elisabeth83
    Noli skrev 2015-05-02 10:05:51 följande:

Här fortsätter det risiga måendet... konstant illamående och trötthet men det värsta är huvudvärken. Vill inte ta värktabletter så det känns som att det inte är mycket att göra åt. Men fy vad det tär att vakna med huvudvärk som sitter i till kvällen, varje dag... Någon fler med detta bekymmer? Eller nån med tips på nåt som lindrar? Jag har inte haft huvudvärk alls under mina två tidigare graviditeter så detta är nytt för mig.

räcker upp handen! hade migrän förra veckan och haft huvudvärk varje dag. Klarar inte av att dricka vatten då jag får spykänslor direkt. Vi har värmebölja så jag har nog haft lite vätskebrist. Igår hittade jag äntligen något jag kunde dricka, tranbärsjuice! Har hinkat i mig under natten och idag har jag faktiskt mått ganska bra! Tänderna kanske inte lika bra dock ;) 
    Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Elisabeth83
    soda skrev 2015-05-02 20:20:53 följande:

Oh jag mår så himla dåligt idag, helt matt, illamående och ont i magen, hugger till ibland till och med :/ jätteorolig, funderar på om man ska ringa till gyn och hoppas man får komma in och kolla så allt ser bra ut

Vart är det det hugger? För mig känns det som knivar som hugger vid livmodertappen från och till. Så var det med mina 2 första också. Ring gyn om du är orolig. 
    Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • PrinsessanNova13
    Pyret 85 skrev 2015-05-02 09:48:28 följande:

Är fruktansvärt trött också. Hela tiden och känns som om jag skulle kunna sova dygnet runt.

Jag är också ruskigt trött,har väldigt svårt att komma mig för något och få nåt gjort!
    Somnar och sover varje kväll mellan 18 & 20:30 för jag orkar verkligen inte hålla mig vaken!!
  • PrinsessanNova13

Någon mer än jag som är extremt törstig!?
    I vanliga fall nästan avskyr jag vatten,men nu är det himmelskt gott!
    Det är typ det enda symptom på graviditet som jag har....hade lika vid förra graviditeten fast då mådde jag extremt dåligt också....

Självfallet vill jag inte må illa! Men börjar bli ruskigt nojig nu eftersom veckorna går och jag märker inte av illamående som kan förknippas med graviditet....

Har haft väldigt ont i ena sidan av livmodern/nedre delen av magen....men även de försvann för typ 1 vecka sedan,dock har jag börjat få en annan typ av smärta nu istället som inte är speciellt behaglig....
    Gyn anser att jag inte behöver komma in då det är tidigt och att jag har så många barn redan och jättemånga missfall bakom mig så det vore otroligt om det var en sk x graviditet eller vad hon kallade det (utomkv.)
    Hon fortsatten med att om fostret dött så kan det ibland ta tid innan kroppen fattar och börjar stöta bort och hon såg även i pappren att det varit så förut....men det är INTE kul att gå till vecka 12 eller 14 och då får reda på att fostret varit dött sedan långt tillbaka....

Visst har jag väl saker som kan tyda på graviditet som uppsvälld,trött som tusan och molande värk i mensmagen som jag kallar den....men det känns obehagligt alltihop eftersom jag känner så lite jämfört med de andra barnen!

• Noli
    Elisabeth83 skrev 2015-05-03 00:32:21 följande:
    räcker upp handen! hade migrän förra veckan och haft huvudvärk varje dag. Klarar inte av att dricka vatten då jag får spykänslor direkt. Vi har värmebölja så jag har nog haft lite vätskebrist. Igår hittade jag äntligen något jag kunde dricka, tranbärsjuice! Har hinkat i mig under natten och idag har jag faktiskt mått ganska bra! Tänderna kanske inte lika bra dock ;) 
    Skönt att det fungerade! Även jag drack vad jag anser är extrema mängder (men säkert normalt för många andra) igår och jag tycker att det hjälpte litegrann. Känns som att huvudvärken ligger och lurar där bakom hela tiden.
  • Noli
    soda skrev 2015-05-02 20:20:53 följande:

Oh jag mår så himla dåligt idag, helt matt, illamående och ont i magen, hugger till ibland till och med :/ jätteorolig, funderar på om man ska ringa till gyn och hoppas man får komma in och kolla så allt ser bra ut

Matt och illamående är jag med, hela tiden sedan 1,5 vecka tillbaka. Får också "hugg" då och då, tror det är vanligt. Men sen beror det väl på hur ont du har och hur ihållande det är... Som någon annan sa, ring gyn om du är hemskt orolig!
  • DrDonna
    PrinsessanNova13 skrev 2015-05-03 01:56:14 följande:

Någon mer än jag som är extremt törstig!?
    I vanliga fall nästan avskyr jag vatten,men nu är det himmelskt gott!
    Det är typ det enda symptom på graviditet som jag har....hade lika vid förra graviditeten fast då mådde jag extremt dåligt också....

Självfallet vill jag inte må illa! Men börjar bli ruskigt nojig nu eftersom veckorna går och jag märker inte av illamående som kan förknippas med graviditet....

Har haft väldigt ont i ena sidan av livmodern/nedre delen av magen....men även de försvann för typ 1 vecka sedan,dock har jag börjat få en annan typ av smärta nu istället som inte är speciellt behaglig....
    Gyn anser att jag inte behöver komma in då det är tidigt och att jag har så många barn redan och jättemånga missfall bakom mig så det vore otroligt om det var en sk x graviditet eller vad hon kallade det (utomkv.)
    Hon fortsatten med att om fostret dött så kan det ibland ta tid innan kroppen fattar och börjar stöta bort och hon såg även i pappren att det varit så förut....men det är INTE kul att gå till vecka 12 eller 14 och då får reda på att fostret varit dött sedan långt tillbaka....

Visst har jag väl saker som kan tyda på graviditet som uppsvälld,trött som tusan och molande värk i mensmagen som jag kallar den....men det känns obehagligt alltihop eftersom jag känner så lite jämfört med de andra barnen!

Jag är jättetörstig också, dricker massa vatten ibland med citron för omväxlingens skull. 

Ibland kan oron vara skäl nog att söka hjälp tycker jag bara för o kolla så det står rätt till, speciellt med din historia! Så mycket skönare senare i grav när man känner kickarna.... 
  • PrinsessanNova13
    DrDonna skrev 2015-05-03 08:37:32 följande:
    Jag är jättetörstig också, dricker massa vatten ibland med citron för omväxlingens skull. 

Ibland kan oron vara skäl nog att söka hjälp tycker jag bara för o kolla så det står rätt till, speciellt med din historia! Så mycket skönare senare i grav när man känner kickarna.... 
    Visst är det så,därför funderar jag starkt på att vända mig till en privat klinik eftersom gyn här blir så sura....alltså när nån börjar en mening/ett svar med:
    -Alltså lilla vännen.....
    Varför lilla vänna mig?
    Herre guuud det är inte första gången jag är gravid och ja jag har haft många missfall och visst är det så att dom inte kan hindra det som hon uttryckte det....MEN är denna graviditet mindre värd bara för att jag varit gravid många gånger och har flera barn?
    Jag VILL veta att allt är okej eftersom jag inte har några symptom!
    Tidigare graviditeter har jag kräkts tarmarna ur mig vid det här laget :P
  • Mamma till V

Började blöda i natt... Tror att det är kört nu tyvärr. Fortfarande ont i brösten men har inte haft fler symtom så har haft det lite i bakhuvudet att allt inte är som det ska. Hade en tid för vul idag men måste avboka den pga vab. Ska ringa och boka om den till nästa vecka för att få det konstaterat. Men det kan inte va bra när det kommer så mycket blod... Lycka till tjejer, jag satsar på en 2016 bebis istället

• Pyret 85
    Mamma till V skrev 2015-05-04 04:58:44 följande:

Började blöda i natt... Tror att det är kört nu tyvärr. Fortfarande ont i brösten men har inte haft fler symtom så har haft det lite i bakhuvudet att allt inte är som det ska. Hade en tid för vul idag men måste avboka den pga vab. Ska ringa och boka om den till nästa vecka för att få det konstaterat. Men det kan inte va bra när det kommer så mycket blod... Lycka till tjejer, jag satsar på en 2016 bebis istället

Finns ju dock dom som störtblöder och det ändå går bra för. Så jag håller tummarna för dig!
Svar på tråden Syskongruppen BF December 2015