• Anonym (TS)

sluta hata Islam!

Jag börjar bli trött på alla som jämt skriver skit om islam och muslimer. Trådar spammas med länkar till islamhatare och diskussioner om muslimer som vill ta över världen får mig att vilja kräkas!
    Kan inte alla köpa sig en koran och läsa den istället för att leta "fakta" på islamfientliga sidor?
    Varför är alla så rädda för muslimer?

• Svar på tråden sluta hata Islam!
  • Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!)
    Anonym (Muslimsk tjej) skrev 2015-05-08 18:29:48 följande:
    Nej källor menar ju jag så klart
    Ok, så en person som läst hela koranen och alla de rätta källorna och ändå tycker illa om islam, kan  denna person ha tolkat rätt enligt dig?
  • GreenEarth

Läs lite historiska och vetenskapliga skrifter istället, och utbilda dig. Att läsa Bibeln & Ramayana & Koranen & Tibetanska / Buddhistiska skrifter odyl är givetvis intressant, men alla som är lite smarta fattar väl att det är gamla historier. Cool

Anonym (Muslimsk tjej) skrev 2015-05-08 18:31:54 följande:
    Hur menar du? Man kan läsa om en religion för att bilda sig en egen uppfattning om den. Man behöver inte bry sig om tolkningar eller inriktningar
    Men flera personer här i tråden har ju läst och bildat sig en egen uppfattning, men så fort se säger att de inte gillar det så har ts och andra muslimer sagt att de läst fel, tolkat fel, att de måste läsa ännu mer för att förstå.

Jag har läst tillräckligt om islam, utan att ha läst koranen, för att veta att jag inte gillar den religionen. Jag har haft religionskunsap, läst och sett vad muslimer skrivit här på FL och andra ställen, träffat muslimer etc.
    Varför måste jag då läsa koranen för att få rätt uppfattning, när jag redan har en bra uppfattning? Koranen kommer inte göra någon skillnad för mig, antagligen tvärtom, efter de citat jag sett muslimer skriva.
  • Anonym (Muslimsk tjej)
    GreenEarth skrev 2015-05-08 18:35:58 följande:

Läs lite historiska och vetenskapliga skrifter istället, och utbilda dig. Att läsa Bibeln & Ramayana & Koranen & Tibetanska / Buddhistiska skrifter odyl är givetvis intressant, men alla som är lite smarta fattar väl att det är gamla historier. Cool

Ja precis. Alla som är smarta fattar att mycket som står är historiska berättelser. Men man kan ta och läsa en skrift som är debatterad och få en egen bild av den
  • Anonym (Muslimsk tjej)
    Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!) skrev 2015-05-08 18:39:03 följande:
    Men flera personer här i tråden har ju läst och bildat sig en egen uppfattning, men så fort se säger att de inte gillar det så har ts och andra muslimer sagt att de läst fel, tolkat fel, att de måste läsa ännu mer för att förstå.

Jag har läst tillräckligt om islam, utan att ha läst koranen, för att veta att jag inte gillar den religionen. Jag har haft religionskunsap, läst och sett vad muslimer skrivit här på FL och andra ställen, träffat muslimer etc.
    Varför måste jag då läsa koranen för att få rätt uppfattning, när jag redan har en bra uppfattning? Koranen kommer inte göra någon skillnad för mig, antagligen tvärtom, efter de citat jag sett muslimer skriva.
    Jag har inte läst alla inlägg i tråden men om man vill debattera en religion och tas på allvar så är det väl bra att man har läst skriften och kan hänvisa till den istället för att hänvisa till vad muslimer på fl har gett för svar i en del frågor
    Anonym (Muslimsk tjej) skrev 2015-05-08 18:42:34 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg i tråden men om man vill debattera en religion och tas på allvar så är det väl bra att man har läst skriften och kan hänvisa till den istället för att hänvisa till vad muslimer på fl har gett för svar i en del frågor
    Måste jag alltså läsa koranen för att tas på allvar? Du kan inte vara seriös just nu.

• GreenEarth
    Anonym (Muslimsk tjej) skrev 2015-05-08 18:42:34 följande:

Man behöver nog inte läsa alla dom gamla skrifterna för att förstå att dom är en blandning av legender och lagar och påhittade Gudar, så som folk uppfattade det för mkt länge sen när man inte förstod ...

Men jag har trots allt läst delar av Bibeln, Ramayana, "Muhammed - En Biografi" - av Karen Armstrong ( bra bok - rekommenderas ), "Biblisk Historia" - av Alf Henriksson, och lite böcker om Buddha.

Slutsattsen kvarstår !!

• Anonym (Kristen & gift med muslim)
    Anonym (Muslimsk tjej) skrev 2015-05-08 18:23:23 följande:
    Varför skulle jag få det jobbigt att bo i mitt eget land för? Jag är svensk. Jag har inte bett nån läsa koranen för att konvertera. Du gör som du vill. Men jag tycker man ska läsa för att skapa sig en egen bild av islam
    Ja, och för att verkligen kunna läsa och förstå koranen, så måste man behärska klassisk arabiska, vilket en handfull människor i världen gör. Anledningen till att så många tycker så illa om islam (inklusive många muslimer) är att religion, politik och sätt att leva är inbakat i ett, vilket sen med hjälp av lokal tradition formar den muslimska kulturen.

Denna står många gånger mycket långt i från vad man är van vid i Sverige. I synnerhet frågor som jämlikhet, syn på homosexualitet etc. I Europa har vi haft både en upplysningstid, och ett avståndstagande från de värsta avarterna av kristendomen, genom Martin Luther, och de allra flesta vill nog inte gå tillbaka ett antal hundra år i utveckling, för att glädja hitresta muslimer som är nya i Sverige.

Det är detta som gör folk förbannade och i kombination med Svenssons genomsnittligt låga kunskap om islam, skapar detta ett ganska tråkigt klimat i just den här frågan, vilket gör att folk säger sig hata islam.
  • GreenEarth
    Anonym (Kristen & gift med muslim) skrev 2015-05-08 19:09:51 följande:
    Ja, och för att verkligen kunna läsa och förstå koranen, så måste man behärska klassisk arabiska, vilket en handfull människor i världen gör. Anledningen till att så många tycker så illa om islam (inklusive många muslimer) är att religion, politik och sätt att leva är inbakat i ett, vilket sen med hjälp av lokal tradition formar den muslimska kulturen.

Denna står många gånger mycket långt i från vad man är van vid i Sverige. I synnerhet frågor som jämlikhet, syn på homosexualitet etc. I Europa har vi haft både en upplysningstid, och ett avståndstagande från de värsta avarterna av kristendomen, genom Martin Luther, och de allra flesta vill nog inte gå tillbaka ett antal hundra år i utveckling, för att glädja hitresta muslimer som är nya i Sverige.

Det är detta som gör folk förbannade och i kombination med Svenssons genomsnittligt låga kunskap om islam, skapar detta ett ganska tråkigt klimat i just den här frågan, vilket gör att folk säger sig hata islam.
    +1    Jag gillar en Religon som är till för att ge mig själv stöd och uppmuntran i en orolig värld, (tex Buddhism), men jag ogillar starkt  en Religon som orsakar krig och där anhängarna dödar i Religonens namn, och kräver att alla andra ansluter sig.
  • LauraPalmer
    Anonym (Kristen & gift med muslim) skrev 2015-05-08 19:09:51 följande:

Klockrent!
Svar på tråden sluta hata Islam!