Anonym (Muslimsk tjej) skrev 2015-05-08 18:23:23 följande:
Varför skulle jag få det jobbigt att bo i mitt eget land för? Jag är svensk. Jag har inte bett nån läsa koranen för att konvertera. Du gör som du vill. Men jag tycker man ska läsa för att skapa sig en egen bild av islam
Ja, och för att verkligen kunna läsa och förstå koranen, så måste man behärska klassisk arabiska, vilket en handfull människor i världen gör. Anledningen till att så många tycker så illa om islam (inklusive många muslimer) är att religion, politik och sätt att leva är inbakat i ett, vilket sen med hjälp av lokal tradition formar den muslimska kulturen.
Denna står många gånger mycket långt i från vad man är van vid i Sverige. I synnerhet frågor som jämlikhet, syn på homosexualitet etc. I Europa har vi haft både en upplysningstid, och ett avståndstagande från de värsta avarterna av kristendomen, genom Martin Luther, och de allra flesta vill nog inte gå tillbaka ett antal hundra år i utveckling, för att glädja hitresta muslimer som är nya i Sverige.
Det är detta som gör folk förbannade och i kombination med Svenssons genomsnittligt låga kunskap om islam, skapar detta ett ganska tråkigt klimat i just den här frågan, vilket gör att folk säger sig hata islam.