• Anonym (Anonym)

svärmor vill flytta in!!!

Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!
  • nevermind
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-28 08:57:23 följande:
    Ja planen är att vara hemma tills liten är tre år iallafall och sen jobba deltid. Du kanske har rätt i att jag visar intresse för flytten om jag föreslår hjälp med lägenhetsletandet. Hon lägger sig redan i mycket via telefon och jag vet att hin kommer vilja ha saker och ting på sitt sätt om hon flyttar in här. Hon anser att jag är slapp i min barnuppfostran tex och att jag inte kan säga att lagat middag om jag fixar ihop en snabb rätt
    Vilken jävla kärring!!!

TS, nej nej NEJ. Tvärnej! Hon är redan jobbigt och dum, från andra sidan jordklotet! Det kommer bli outhärdligt bara att ha henne i samma land!

Jag hade helt ärligt hellre skilt mig!
  • nevermind
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-28 22:11:30 följande:
    Jag ska tänka på det. Nåt måste jag göra för även om jag vill vara tillmötesgående så skrämmer tanken mig till vettet att tvingas bo med svärmor permanent. Jag är väldigt mån om mitt privatliv och jag vill ha saker och ting på mitt sätt. Jag vill kunna klä mig hur jag vill hemma eller sköta mitt hem och barn som jag vill utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Jag vet att hon kommer lägga sig i mitt förhållande med mannen för hon tycker hennes son inte ska behöva ta ansvar för nåt i hemma eftersom han jobbar och det här har hon sagt till mig flera gånger i telefon.
    Kulturkrock... Du kommer få ett helvete!!! Jag var tidigare gift med en man som växte upp i ett muslimskt land där mamman var hemmafru, men han och syskonen har alltså "hjälpt till" hemma och hans mamma sa ingenting om att han sprang runt med dammsugaren etc. Vi delade på allt.
  • Anonym (Uppehållstillstånd)

Jag vet att frågan har nämnts tidigare, men hur har ni (din man) tänkt att hon ska få uppehållstillstånd i Sverige?

För det finns inte någon lagstiftning som stödjer att man kan flytta till Sverige bara för att man har vuxna barn i Sverige. ( det finns en lag om nära anhöriga men den är väldigt restriktiv och kommer inte omfatta denna svärmor)

• Anonym (gardener)

Jag fattar inte hur detta ska gå till, för man får inte ta in gamla föräldrar i Sverige som anhöriga, anhörigregeln gäller främst minderåriga barn och make/maka.
    Detta är ett exempel ur verkligheten från 2013:

"En illustration hur praxis ser ut kan jag ge från ett mål där jag själv var ombud.. A var änka och bosatt i Libanon. Hennes tre söner var bosatta i Sverige. A var allvarligt sjuk och klarade inte sin dagliga livsföring. Av ett ingivet läkarintyg framgick att hon led av halvsidesförlamning till följd av stroke, högt blodtryck, yrsel, nedsatt hörsel, minne och koncentrationsförmåga samt kronisk värk och oregelbunden hjärtverksamhet samt var rullstolsbunden. Jag avslutade min inlaga till Migrationsdomstolen med följande: ? En utvisning till Libanon är i det närmaste en dödsdom. A kommer att helt ensam gå en kvalfull och plågsam död till mötes i Libanon till sina i Sverige bosatta söners stora förtvivlan.?

Migrationsdomstolen ansåg inte att A:s hälsotillstånd var av sådan synnerligen allvarlig karaktär att hon skulle beviljas uppehållstillstånd av medicinska skäl. Eftersom hon fått viss hjälp av grannar i Libanon och ekonomisk hjälp av sönerna i Sverige fanns enligt domstolen förutsättningar att få hjälp med livsföringen i Libanon och fastställde Migrationsverkets beslut att utvisa A till Libanon. Migrationsöverdomstolen vägrade prövningstillstånd. Ca en månad efter att utvisningen verkställts avled A."
    --

Om inte den stackars kvinnan fick stanna, så tror jag att TS kan vara helt lugn. Svärmor kan få ett förlängt turistvisum möjligen men knappast permanent uppehållstillstånd, om jag inte fattat helt fel.

källa: sverigemotrasism.se/opinion/flyktingbloggen/2013/09/11/orimligt-snava-regler-om-ratten-till-anhoriginvandring-leder-till-manga-tragedier/

• Anonym (Uppehållstillstånd)

Nej du har inte fattat fel. TS svärmor kan inte få uppehållstillstånd på anknytning. Jag kan den där lagstiftningen om du så väcker mig mitt i natten och frågar...

Anonym (gardener) skrev 2015-04-29 17:37:35 följande:

Jag fattar inte hur detta ska gå till, för man får inte ta in gamla föräldrar i Sverige som anhöriga, anhörigregeln gäller främst minderåriga barn och make/maka.

Detta är ett exempel ur verkligheten från 2013:

"En illustration hur praxis ser ut kan jag ge från ett mål där jag själv var ombud.. A var änka och bosatt i Libanon. Hennes tre söner var bosatta i Sverige. A var allvarligt sjuk och klarade inte sin dagliga livsföring. Av ett ingivet läkarintyg framgick att hon led av halvsidesförlamning till följd av stroke, högt blodtryck, yrsel, nedsatt hörsel, minne och koncentrationsförmåga samt kronisk värk och oregelbunden hjärtverksamhet samt var rullstolsbunden. Jag avslutade min inlaga till Migrationsdomstolen med följande: ? En utvisning till Libanon är i det närmaste en dödsdom. A kommer att helt ensam gå en kvalfull och plågsam död till mötes i Libanon till sina i Sverige bosatta söners stora förtvivlan.?

Migrationsdomstolen ansåg inte att A:s hälsotillstånd var av sådan synnerligen allvarlig karaktär att hon skulle beviljas uppehållstillstånd av medicinska skäl. Eftersom hon fått viss hjälp av grannar i Libanon och ekonomisk hjälp av sönerna i Sverige fanns enligt domstolen förutsättningar att få hjälp med livsföringen i Libanon och fastställde Migrationsverkets beslut att utvisa A till Libanon. Migrationsöverdomstolen vägrade prövningstillstånd. Ca en månad efter att utvisningen verkställts avled A."

--

Om inte den stackars kvinnan fick stanna, så tror jag att TS kan vara helt lugn. Svärmor kan få ett förlängt turistvisum möjligen men knappast permanent uppehållstillstånd, om jag inte fattat helt fel.

källa: sverigemotrasism.se/opinion/flyktingbloggen/2013/09/11/orimligt-snava-regler-om-ratten-till-anhoriginvandring-leder-till-manga-tragedier/

• Anonym (faster rut)

Faster Rut är inte insatt i hur reglerna kring anhöriginvandring ser ut, det är mycket relevant om det verkligen kan betyda att svärmor inte får flytta hit oavsett hennes egna och/eller sonens ekonomiska styrka.   Ta reda på det TS, problemet kanske är löst!?

Men de flesta regler kan  kringgås om man har pengar; vad händer om svärmor kommer hit som turist och sedan köper ett "fritidsboende". Kan hon "utvisas" även om hon kan visa att hon har pengar för uppehälle, biljett till USA och sjukvårdsförsäkring där osv.  Vet ej, men tror knappast det. Jag är i alla fall ganska säker på att reglerna går att kringgå på något sätt. Kvar står min  fiktiva brorsdotter "TS" med problemet.

Mitt råd, kära brorsdotter är, om inte detta löser sig på annat sätt:

Din och din mans överenskommelse om att han jobbar och du sköter hem och barn har nu rubbats av att han vill införa ytterligare en komponent, nämligen en för dig främmande kvinna som både vill ha DITT sällskap och skötsel plus kommer ha synpunkter på ert sätt att leva (inte minst ditt). 

Han vill ändra er överenskommelse. Då är inte du heller bunden till vad ni tidigare kommit överens om. Tänk efter vad du vill i den uppkomna situationen. (Jag förstår att du helst vill trolla bort hans mamma men det går ju inte). Eftersom det är han som ändrar förutsättningarna måste han vara mycket mer flexibel än du.

Kanske ska du inte vara hemma utan börja plugga/jobba (då tjänar du egna pengar och pensionspoäng plus finns inte till hands som sällskapsdam/passopp).
    Om din man fortfarande insisterar på att hans mamma ska bo hos er får han ta allt ansvar och gå ned i tid. Och då en helt fristående lägenhet (du kan ju fråga honom om han vill ta hand om hennes tvätt tex)

Du kanske vill fortsätta vara hemma med barnen , ni kanske har många barn plus husdjur etc. Då kanske ni har råd med någon som är inneboende/hjälp med svärmor i hennes boende minst 1 mil bort. Ni kommer dit på söndagsmiddag och vill hon hämta de äldre från dagis 1/v och bjuda på äppelkaka så kan ju din man hämta dem där senare och passa på att umgås med mamma.

Om du skriver lite mer om hur du vill ha det, snarare än vad du inte vill , kanske vi kan hjälpa dig mer/faster Rut

• Anonym (inspiration)

Kom att tänka på denna reklamen...! 

• MrsBroderTuck
    Anonym (hm) skrev 2015-04-27 17:18:16 följande:

Sätt ned foten TS det här är inte OK. Om din man har något uns vett förstår han att hans mamma inte skall bo hos er. Att bo nära er är en sak men att bo med er känns inte vettigt. Du nämner att hans mamma är nummer ett för honom konstigt eftersom du borde ha intagit den platsen vid detta laget. Be honom vänligt men bestämt att klippa navelsträngen. Visst hans mor kan bo hos er en tid som en gäst i jakten på bostad men för allas skull sen skall ni bo separerat. Vik inte en tum för detta kan annars bli början på slutet.

Exakt vad jag tänkte skriva!
  • Anonym (Anonym)

Jag ska absolut nämna det där med sex under samma tak som svärmor. Tack för det förslaget.

Att be han klippa navelsträngen vet jag att han inte kommer gilla så det får jag avvakta med men nu håller jag tummarna för att hon inte får uppehållstillstånd. Ni som har skrivit om det hoppas hoppas hoppas ni har rätt. Jag har funderat lite och kommit fram till vad han menar med att hon ska hjälpa mig med hem och barn. Han kommer inte lyfta ett finger mer i huset antar jag han menade. Hon kritiserar mig för att han får hjälpa till hemma trots att han jobbar. Så jag antar att han inte kommer behöva göra nåt när mamma flyttat in och "tar över". Sen kommer hon "hjälpa" mig uppfostra mina barn så som hon uppfostrade sina. Sen kommer hon lära mig laga mat för jag kan tydligen inte göra det.

Jag ogillar starkt den kvinnan har jag kommit fram till nu faktiskt. Jag kan inte bo med tanten. Hon har faktiskt bett min man skilja sig när vi hade bråkat så nu ska vi ha en domare här hemma också och jag vet redan vems sida hon står på.

• Miss Skywalker
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-29 22:56:45 följande:

Jag ska absolut nämna det där med sex under samma tak som svärmor. Tack för det förslaget.

Att be han klippa navelsträngen vet jag att han inte kommer gilla så det får jag avvakta med men nu håller jag tummarna för att hon inte får uppehållstillstånd. Ni som har skrivit om det hoppas hoppas hoppas ni har rätt. Jag har funderat lite och kommit fram till vad han menar med att hon ska hjälpa mig med hem och barn. Han kommer inte lyfta ett finger mer i huset antar jag han menade. Hon kritiserar mig för att han får hjälpa till hemma trots att han jobbar. Så jag antar att han inte kommer behöva göra nåt när mamma flyttat in och "tar över". Sen kommer hon "hjälpa" mig uppfostra mina barn så som hon uppfostrade sina. Sen kommer hon lära mig laga mat för jag kan tydligen inte göra det.

Jag ogillar starkt den kvinnan har jag kommit fram till nu faktiskt. Jag kan inte bo med tanten. Hon har faktiskt bett min man skilja sig när vi hade bråkat så nu ska vi ha en domare här hemma också och jag vet redan vems sida hon står på.

Du ska inte behöva komma med ursäkter eller hoppas att det inte går. Förklara att du inte vill och att du inte går med på det. Det får han acceptera. Vi bor i ett fritt land.. Eller räknas inte din vilja?
Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!