• Anonym (Anonym)

svärmor vill flytta in!!!

Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!
  • Anonym (Anonym)

Jag har nu sagt till mannen att jag inte vill bo med hans mamma och att om hon kommer och bor här kommer hon märka drt och det kommer bli bråk mellan oss. Jag har sagt att om pushar på det här så flyttar vi bara isär. Han kan bo med sin mamma och hälsar på oss när han vill då. Han sa inte mycket tillbaka heller men han tänker väl antagligen på det jag har sagt.

• Anonym (Carmita)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-29 22:56:45 följande:

Jag ska absolut nämna det där med sex under samma tak som svärmor. Tack för det förslaget.

Att be han klippa navelsträngen vet jag att han inte kommer gilla så det får jag avvakta med men nu håller jag tummarna för att hon inte får uppehållstillstånd. Ni som har skrivit om det hoppas hoppas hoppas ni har rätt. Jag har funderat lite och kommit fram till vad han menar med att hon ska hjälpa mig med hem och barn. Han kommer inte lyfta ett finger mer i huset antar jag han menade. Hon kritiserar mig för att han får hjälpa till hemma trots att han jobbar. Så jag antar att han inte kommer behöva göra nåt när mamma flyttat in och "tar över". Sen kommer hon "hjälpa" mig uppfostra mina barn så som hon uppfostrade sina. Sen kommer hon lära mig laga mat för jag kan tydligen inte göra det.

Jag ogillar starkt den kvinnan har jag kommit fram till nu faktiskt. Jag kan inte bo med tanten. Hon har faktiskt bett min man skilja sig när vi hade bråkat så nu ska vi ha en domare här hemma också och jag vet redan vems sida hon står på.

Enligt lagen har du ju ändå rätt att avhysa henne. Hemfridsbrottslagen kan du tillämpa. Din man kan inte bjuda in gäster i ert gemensamma hem om inte du vill det.

Mina svärföräldrar får enbart komma hit på inbjudan av mig när jag är förberedd. Eller om min man och jag har kommit överens om det. Han är helt med mig i detta då det gått över gränsen ett antal gånger. Försökt smutskasta mig inför våra barn när de passade dom och har försökt hjärntvätta dom med att jag behövs läggas in på psyket och har dragit min ena dotter i örat så hårt att hon fick ett blåmärke samt har naggat min son i håret för att han inte ville äta.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Carmita) skrev 2015-05-02 21:09:07 följande:

Enligt lagen har du ju ändå rätt att avhysa henne. Hemfridsbrottslagen kan du tillämpa. Din man kan inte bjuda in gäster i ert gemensamma hem om inte du vill det.

Mina svärföräldrar får enbart komma hit på inbjudan av mig när jag är förberedd. Eller om min man och jag har kommit överens om det. Han är helt med mig i detta då det gått över gränsen ett antal gånger. Försökt smutskasta mig inför våra barn när de passade dom och har försökt hjärntvätta dom med att jag behövs läggas in på psyket och har dragit min ena dotter i örat så hårt att hon fick ett blåmärke samt har naggat min son i håret för att han inte ville äta.

Men Gud va hemskt. Stackars barn. Jag hade aldrig accepterat att någon tillrättavisar mina barn fysiskt! De verkar inte kloka som även talar illa om dig framför barnen. Du har tur som har en förstående man som sätter gränser där.
  • Thyla
    Anonym (Anonym) skrev 2015-05-02 20:40:54 följande:

Jag har nu sagt till mannen att jag inte vill bo med hans mamma och att om hon kommer och bor här kommer hon märka drt och det kommer bli bråk mellan oss. Jag har sagt att om pushar på det här så flyttar vi bara isär. Han kan bo med sin mamma och hälsar på oss när han vill då. Han sa inte mycket tillbaka heller men han tänker väl antagligen på det jag har sagt.

Good work, jobbig sits men det lönar sig alltid att vara rättfram och är han smart kommer han uppskatta det. I det långa loppet gör du även han en god gärning. Förhoppningsvis inser han hur galet det kan bli. Men jag antar att han helst inte vill sätta emot sin mamma. Men det finns en gräns. Tror inte han heller hade uppskattat om tex dina föräldrar flyttade in och tillrättavisade honom. Du få väl se hur hans mamma tar det. Jag tror det är hon som kommer bli mest sur.
    Hemfridslagen tyckte jag var en smart sak man kan till i exstrema situationer.
  • Anonym (???)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-05-02 23:44:24 följande:
    Men Gud va hemskt. Stackars barn. Jag hade aldrig accepterat att någon tillrättavisar mina barn fysiskt! De verkar inte kloka som även talar illa om dig framför barnen. Du har tur som har en förstående man som sätter gränser där.
    Hänt något nytt ts?
  • öppna ditt hjärta

Hej TS. Jag förstår uppriktigt sagt INTE varför denna agg mot svärmodern som du enligt egen utsago ALDRIG har träffat tidigare. Hur kan du VETA hurdan hon är innan ni ens har träffats? (jag trycker dock att det i SIG är lite konstigt och undrar varför ni inte har gjort det..). 
    Du har valt hans son som din livskamrat. Uppenbarligen anser du att hon tidigare har gjort ett bra jobb när hon har uppfostrat honom till den man du älskar. 
    Sen är det ju helt rimligt att din svärmor vill träffa sitt barnbarn som hon (förmodar jag) ALDRIG har träffat hittills. Så hon kanske därför vill "flytta in". Inte för att "uppfostra dig" eller för att "kontrollera" dig. Hon har sitt barnbarn och sin son långt borta i ett främmande land och hon vill gärna umgås med dem innan hon dör.. 

Hon och sonen drömmer dock när de tror att man bara kan flytta till Sverige när det behagar. Reglerna är hårda. Hon kommer inte att lyckas. Det kan bli din stora lycka för du slipper "bråka" om detta med maken. Staten tar hand om den biten.

Däremot kan det hända att svärmodern vill komma till Sverige och vistas här lite längre perioder. Det är väl förståeligt? Vem åker från USA för en week end trip?

Så jag anser att du borde visa lite mogenhet och därtill även tänka på ditt barn. En person till som älskar ditt barn av hela sitt hjärta låter väl inte helt fel? Och vem vet hur länge till svärmodern lever?

Om du däremot är missnöjd med något din man gör eller inte gör (delar inte hushållssysslorna hemma hos er) då borde du ta upp detta med honom - och inte blanda in svärmodern i era problem. 

Jag tycker att du gräver en grop under dina egna fötter när du reagerar så här starkt mot en människa du inte har träffat och inte känner för fem öre. En människa som din man älskar och som älskar din man och ert barn. Det bådar inte gott. 

Du säger att din svärmor har uppmuntrat sin son att skilja sig från dig. Hur vet du det när du aldrig har pratat med svärmodern? Din son kanske använder sin mamma gentemot dig för att han inte känner att hans egen åsikt räcker. Det kanske är han själv - och inte svärmodern - som funderar på skilsmässa?

Tänk ett varv till och var lite mera accepterande och "open minded". Du kommer själv att vinna på den attityden. 

Tänk om du skulle upptäcka att svärmodern faktiskt gillar dig skarpt och anser som du att sonen får skärpa sig och göra sin del av hushållsarbetet/ta hand om ert gemensamma barn i lite större utsträckning?

• Anonym (Aldrig i livet!)
    öppna ditt hjärta skrev 2015-05-18 09:29:59 följande:

Hej TS. Jag förstår uppriktigt sagt INTE varför denna agg mot svärmodern som du enligt egen utsago ALDRIG har träffat tidigare. Hur kan du VETA hurdan hon är innan ni ens har träffats? (jag trycker dock att det i SIG är lite konstigt och undrar varför ni inte har gjort det..). 
    Du har valt hans son som din livskamrat. Uppenbarligen anser du att hon tidigare har gjort ett bra jobb när hon har uppfostrat honom till den man du älskar. 
    Sen är det ju helt rimligt att din svärmor vill träffa sitt barnbarn som hon (förmodar jag) ALDRIG har träffat hittills. Så hon kanske därför vill "flytta in". Inte för att "uppfostra dig" eller för att "kontrollera" dig. Hon har sitt barnbarn och sin son långt borta i ett främmande land och hon vill gärna umgås med dem innan hon dör.. 

Hon och sonen drömmer dock när de tror att man bara kan flytta till Sverige när det behagar. Reglerna är hårda. Hon kommer inte att lyckas. Det kan bli din stora lycka för du slipper "bråka" om detta med maken. Staten tar hand om den biten.

Däremot kan det hända att svärmodern vill komma till Sverige och vistas här lite längre perioder. Det är väl förståeligt? Vem åker från USA för en week end trip?

Så jag anser att du borde visa lite mogenhet och därtill även tänka på ditt barn. En person till som älskar ditt barn av hela sitt hjärta låter väl inte helt fel? Och vem vet hur länge till svärmodern lever?

Om du däremot är missnöjd med något din man gör eller inte gör (delar inte hushållssysslorna hemma hos er) då borde du ta upp detta med honom - och inte blanda in svärmodern i era problem. 

Jag tycker att du gräver en grop under dina egna fötter när du reagerar så här starkt mot en människa du inte har träffat och inte känner för fem öre. En människa som din man älskar och som älskar din man och ert barn. Det bådar inte gott. 

Du säger att din svärmor har uppmuntrat sin son att skilja sig från dig. Hur vet du det när du aldrig har pratat med svärmodern? Din son kanske använder sin mamma gentemot dig för att han inte känner att hans egen åsikt räcker. Det kanske är han själv - och inte svärmodern - som funderar på skilsmässa?

Tänk ett varv till och var lite mera accepterande och "open minded". Du kommer själv att vinna på den attityden. 

Tänk om du skulle upptäcka att svärmodern faktiskt gillar dig skarpt och anser som du att sonen får skärpa sig och göra sin del av hushållsarbetet/ta hand om ert gemensamma barn i lite större utsträckning?

Tror du har missat hela grejen. Det handlar väl inte om att vara "open minded" mot svärmor generellt utan om att hon vill BO HOS DEM PERMANENT! Inte många hade jublat över det. Jag ryser vid tanken, oavsett hur svärmodern är.
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-05-02 23:44:24 följande:
    Din man vill kanske att hans mamma ska styra upp hemmet så han slipper göra någonting. Och så vill han kanske att du ska hjälpa henne om något händer med henne.

Win win för honom.
    Loose loose för dig.

Men vem vill ha sex i samma hus som sina föräldrar? Har din man verkligen tänkt igenom det här? När vi hälsar på min mans föräldrar vill inte han ha sex. Vi brukar inte stanna mer än några dagar. I sommarstugan är det annorlunda för där finns flera stugor, men om vi sov i samma stuga kan jag lova att det inte blivit något.
  • Anonym (Beatrice)
    öppna ditt hjärta skrev 2015-05-18 09:29:59 följande:

De har ju pratat via Skype vad jag förstår.
  • Evebest

Visst kan det kännas otroligt skrämmande och olustigt att en främmande kvinna, som man aldrig träffat ska flytta in.
    Men det är ju ingenting som säger att det inte skulle gå. Ni har inte träffats förr och det kan ju skrämma vem som helst. Men det kan ju även bli tvärtom, en person som kanske blir gul värd i familjen, eller är det uteslutet?

Generationsboende finns för många idag. Men jag tror att det är en fördel om man har sitt eget krypin även om man bor i samma hus. Dvs ha ni möjlighet att bygga om en källare/vind till något eget med tex kokskåp/mindre kök så ni kan vara för er själva, även svärmor kan ju vilja ha egen tid?

Det som är det viktigaste är ju vilka regler och gränser som man sätter upp. Finns en bra kommunikation och god vilja brukar man väl lösa det mesta. Annars får väl du och mannen prata ihop er om en viss tid hon kan stanna, därefter utvärdera och hitt nya lösningar.

Var sakliga då ni diskuterar och sätt rädslor och känslor åt sidan för att finna lösningar. Framförallt lyssna på varandra och hitta kompromisser.

Lycka till!

• K med lilla E
    Evebest skrev 2015-05-22 08:13:35 följande:

Visst kan det kännas otroligt skrämmande och olustigt att en främmande kvinna, som man aldrig träffat ska flytta in.

Men det är ju ingenting som säger att det inte skulle gå. Ni har inte träffats förr och det kan ju skrämma vem som helst. Men det kan ju även bli tvärtom, en person som kanske blir gul värd i familjen, eller är det uteslutet?

Generationsboende finns för många idag. Men jag tror att det är en fördel om man har sitt eget krypin även om man bor i samma hus. Dvs ha ni möjlighet att bygga om en källare/vind till något eget med tex kokskåp/mindre kök så ni kan vara för er själva, även svärmor kan ju vilja ha egen tid?

Det som är det viktigaste är ju vilka regler och gränser som man sätter upp. Finns en bra kommunikation och god vilja brukar man väl lösa det mesta. Annars får väl du och mannen prata ihop er om en viss tid hon kan stanna, därefter utvärdera och hitt nya lösningar.

Var sakliga då ni diskuterar och sätt rädslor och känslor åt sidan för att finna lösningar. Framförallt lyssna på varandra och hitta kompromisser.

Lycka till!

Av allt korkat jag läst på detta forumet tar nog det här inlägget priset.
  • husbonde

Tydligen är det ett problem som redan innan har ett stort motstånd.
    Här har inte mannen mkt att komma med tydligen.
    Och inläggen som inte håller med kvinnan om detta "kommande problem" verkar dissas omgående.

Konflikt innan konflikten hänt. Här ska svärmor sågas vid fotknölen för alla vet ju hur svärmödrar är, det märks på samtliga svar. Ni blir kanske svärmor själva en dag, om ni har barn.

Om detta är på allvar, borde inte vederbörande finna en samtalsterapeut, eller kyrkan erbjuder också samtal och sätta er tillsammans och konkret belysa det som sker.
    Att sätta ultimatum och flytta och mannen måste välja sin Mor eller sin Fru och barn, VEM hjälper det?
    Väx upp, är du nu mamma och ska agera med ansvar, så är ju knappast detta forum ngt att dryfta din fråga i. Vill du bara ha bekräftelse på att du har rätt och han har fel, visst. Då har du hamnat rätt.

Många här svarar i affekt, som om de själva inte tål att svärmor skulle finnas med i deras bild, för er är mannens förslag otroligt korkat.

Vänd på det. Om du och din man bor i ett hus, du är den som saknar din Mor och denna vill komma och bo i ert hus. Är det då lika självklart att svaren skulle bli som de nu är?

I bondesamhället bodde generationerna tillsammans. När föräldrarna blev äldre, kunde de överlåta bostadshuset till barnen och flytta till en stuga på samma gård. Att bo tillsammans är vanligare i länder där barn- och äldreomsorgen sköts av familjen.
    Just detta med generationsboende är visst USA en förebild, och vi brukar ju komma efter.

Mitt råd, vänd er till någon gemensamt och låt inte rädsla, kontrollen eller vad det nu är få dig att springa iväg, jobba på kommunikationen.

• Tihi
    husbonde skrev 2015-05-23 15:13:55 följande:
    Och inläggen som inte håller med kvinnan om detta "kommande problem" verkar dissas omgående.

Konflikt innan konflikten hänt. Här ska svärmor sågas vid fotknölen för alla vet ju hur svärmödrar är, det märks på samtliga svar. Ni blir kanske svärmor själva en dag, om ni har barn.

Om detta är på allvar, borde inte vederbörande finna en samtalsterapeut, eller kyrkan erbjuder också samtal och sätta er tillsammans och konkret belysa det som sker.
    Att sätta ultimatum och flytta och mannen måste välja sin Mor eller sin Fru och barn, VEM hjälper det?
    Väx upp, är du nu mamma och ska agera med ansvar, så är ju knappast detta forum ngt att dryfta din fråga i. Vill du bara ha bekräftelse på att du har rätt och han har fel, visst. Då har du hamnat rätt.

Många här svarar i affekt, som om de själva inte tål att svärmor skulle finnas med i deras bild, för er är mannens förslag otroligt korkat.

Vänd på det. Om du och din man bor i ett hus, du är den som saknar din Mor och denna vill komma och bo i ert hus. Är det då lika självklart att svaren skulle bli som de nu är?

I bondesamhället bodde generationerna tillsammans. När föräldrarna blev äldre, kunde de överlåta bostadshuset till barnen och flytta till en stuga på samma gård. Att bo tillsammans är vanligare i länder där barn- och äldreomsorgen sköts av familjen.
    Just detta med generationsboende är visst USA en förebild, och vi brukar ju komma efter.

Mitt råd, vänd er till någon gemensamt och låt inte rädsla, kontrollen eller vad det nu är få dig att springa iväg, jobba på kommunikationen.
    Generationsboende är vanligt i USA för att pensionärer inte har råd att bo ensamma och måste få hjälp av sina barn om dom inte ska behöva bo under en bro. I Sverige klarar alla sig själva ekonomiskt och gör man inte det så får man hjälp av Staten så ingen behöver hjälp av sina barn för att klara sig här. Dessutom får man bo på ålderdomshem och sjukhem i Sverige om man har behov av det och i USA behövs det mycket pengar för att få bo där. Så vad det handlar om är ekonomi och inget annat så jag skulle inte påstå att USA är den förebild som du tror att det är.
  • Anonym (Aldrig i livet!)
    husbonde skrev 2015-05-23 15:13:55 följande:

Ja, det är vanligt i länder utan sociala skyddsnät. Hur är det relevant här? Vi bor ju i Sverige där det finns sådana system. Om man inte vill bo tillsammans med sin svärmor - ska man tvingas till det?

Att vägra bo med sin svärmor är inte att skapa konflikt - det är att sätta gränser och själv bestämma vem man vil bo med, eftersom man nu kan det. Tror du inte att de som bor tillsammans i generationer pga trångboddhet och fattigdom hellre skulle vilja bo själva och leva självständiga liv? 

För mig skulle det inte spela någon roll om jag hade världens mest underbara svärmor. Jag skulle inte vilja bo med henne ändå. Bara tanken på hur ens integritet och privatliv skulle försvinna får mig att rysa.
  • Anonym (Empati)

Hmm.

Min svärmor flyttade till Sverige 1985 från Polen. 66 år gammal. Det var inget snack. Hon fick bo med oss. Först i en liten trea sen stor 5a och sist i ett hus på 200kvm. Hon var medlem i vår familj. Tills hon gick bort. Vi saknar henne fortfarande ...

Även min mor är välkommen i vårat hem. Men hon valde eget.

Jag skulle ge vad som hels för en son som din man visar sig vara.

Du förtjänar inte honom ts. Inte med din attityd.

Du bör skämmas.

Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!