• Anonym (Anonym)

svärmor vill flytta in!!!

Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!
  • Anonym (Xander)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-27 19:46:42 följande:

Fast säg om det skulle vara en kusin som skulle komma från USA till Sverige på semester och vill umgås med din man och han erbjuder boende? Hade du gjort likadant.

Jag har släkt i USA. Skulle jag resa dit skulle jag INTE behöva bo på hotell, det hade varit en skymf att tacka nej till att bo hos dom. Så jag behöver bara en flygbiljett och pengar för att resa runt bland släkten. Men svensk som jag är kan jag inte med att tränga mig på. Precis som TS känner att svärmor inte borde tränga sig på. En stor kulturchock

Nu jämför du ju äpplen och päron; svärmor ska ju flytta in permanent.
  • Anonym (Anonym)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-27 19:46:42 följande:

Fast säg om det skulle vara en kusin som skulle komma från USA till Sverige på semester och vill umgås med din man och han erbjuder boende? Hade du gjort likadant.

Jag har släkt i USA. Skulle jag resa dit skulle jag INTE behöva bo på hotell, det hade varit en skymf att tacka nej till att bo hos dom. Så jag behöver bara en flygbiljett och pengar för att resa runt bland släkten. Men svensk som jag är kan jag inte med att tränga mig på. Precis som TS känner att svärmor inte borde tränga sig på. En stor kulturchock

Det handlar inte om semester utan hon vill flytta till Sverige permanent och bo hos oss. Hon känner att hon börjar bli äldre och vill inte bo långt ifrån sin son. Jag tycker att hon ska hyra en lägenhet nära oss men mannen vill att hon bor hos oss
  • Anonym (Anna)

Alltså flytta i permanent för alltid?

Nä fy, även fast jag tycker om och trivs med min svärmor hade jag inte velat att hon flyttade in. Skillnad om de skulle vara för typ en månad.

Man måste ha ett familjeliv med enbart sin "egen familj", inte bo i ett kollektiv.

Varför har du aldrig träffat henne? Har barnen träffat henne?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Anna) skrev 2015-04-27 21:14:24 följande:

Alltså flytta i permanent för alltid?

Nä fy, även fast jag tycker om och trivs med min svärmor hade jag inte velat att hon flyttade in. Skillnad om de skulle vara för typ en månad.

Man måste ha ett familjeliv med enbart sin "egen familj", inte bo i ett kollektiv.

Varför har du aldrig träffat henne? Har barnen träffat henne?

Jag tycker också det är viktigt med ett eget "familjeliv". Vill kunna vara och göra hur jag vill i mitt hem eller med mina barn utan att svärmor lägger sig i allt. Vi har kontakt via telefon och Skype i dagsläget och hon har ju åsikter om allt från barnuppfostran till mitg och hennes sons förhållande.

Min man har åkt och hälsat på henne Några gånger sen vi träffades men jag har inte haft möjlighet att följa med honom pga jobb
  • Tihi

Lite ot men kanske en hjälp för dig kan hon ens flytta hit om hon är amerikan? Hur lätt är det att få svenskt uppehållstillstånd för en mamma till en amerikan? Jag antar att din man är amerikansk medborgare? Hur ska din man och hans mamma lösa det?

• Anonym (Anonym)
    Tihi skrev 2015-04-27 21:46:03 följande:

Lite ot men kanske en hjälp för dig kan hon ens flytta hit om hon är amerikan? Hur lätt är det att få svenskt uppehållstillstånd för en mamma till en amerikan? Jag antar att din man är amerikansk medborgare? Hur ska din man och hans mamma lösa det?

Tror inte det spelar roll var man bor i världen. Om man är helt ensam och anser att man behöver flytta till sin anhörig, i det här fallet sonen, så får man ansöka. Hon har god ekonomi och skulle sälja allt där då och min man har råd och kommer absolut försörja henne här också. Som jag förstod det så har en mamma rätt att söka anknytning och visa upp att hon eller sonen kan stå för försörjning. Men jag vet inte riktigt säkert. Vi har bara bråkat om boendet i princip sen han nämnde det så jag är inte så insatt i det här
  • NadiaMi

Om det nu finns pengar så det räcker och blir över, skulle det gå att hitta ett hus med "generationsboende"? 
    Tänker då på ett hus med antingen två lägenheter i, eller som på annat sätt kan delas upp så svärmor får sina egna rum och sitt eget kök. 

Då blir det lite mer kompromiss, om nu hans mamma absolut ska bo så nära er som möjligt, utan att för den skull dela kök, badrum och vardagsrum. 

Har hon redan åsikter på distans, så lär det ju knappast bli lättare när hon finns under samma tak. Och vill mannen inte att hans fru ska trivas med upplägget? 
    Det borde ju rimligtvis vara i hans intresse att ha ett fungerande familjeliv i praktiken och inte bara i dendär fantasibilden i huvudet. 

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (bu) skrev 2015-04-27 20:02:57 följande:
    lite skillnad på kusin och mamma tycker jag.
    Vi har haft kusiner boende här under längre perioder när de studerat i Sverige.

Min bror och hans tjej bor hos mina kusiner just nu när de studerar. Man hjälps väl åt som familj. Visst om det blir permanent får man skaffa lgh om man trivs men jag tror hon snart vill hem igen. Ge det några månader.

Och hon kanske är en fantastisk amerikanska. Nått bra har hon väl gjort eftersom TS är med hennes son
Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!