• Anonym (Anonym)

svärmor vill flytta in!!!

Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!
  • The past is now

Usch nej..jag förstår dig TS. Men som sagt nu handlar det här om kulturkrock och då blir det genast mycket svårare. Jag har svårt för karlar som inte kan klippa navelsträngen.

• Anonym (V)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-28 16:34:37 följande:

Jo vi har pratat om det och han vet hur jag känner. Jag har blivit sur ett par gånger på henne förut men då var han snabb med att be mig att inte säga nåt till henne om det utan bara ta det med honom. Hans mamma är nummer ett i hans liv och det kan inte jag göra nåt åt. han vill inte göra henne ledsen helt enkelt. Han vill att hon ska tro bra om oss och vad vet jag? Han kanske har sagt till henne att hon är välkommen att bo med oss redan utan att ta det med mig. Nu säger han att vi kan låta henne bo hos oss ett par månader och sen diskutera fram en lösning som passar alla. Jag är bara rädd för att det inte finns en diskussion då. Det blir kanske som att jag kastar ut henne senare och det vill jag inte. Jag respekterar hans kärlek till sin mamma och jag vill inte göra honom ledsen men samtidigt så förstår jag inte hur en mamma kan ha sån makt över sina vuxna barn. Hon skulle kunna be honom om vad som helst och han skulle aldrig gå emot hennes ord. Han anser att han är skyldig henne för att hon kämpade på och uppfostrade dom och att hon hade flera jobb när de var små och slet ut sig. Sen att hon vägrade gifta om sig för att inte de ska få en styvfar som eventuellt skulle behandla dom illa. Han vill återgälda henne allt det där

Är mamman från USA eller bor hon där och kommer hon från en kultur där det är vanligt att svärföräldrarna flyttar in?
  • Alessia
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-28 16:01:07 följande:

tNej han vill inte lämna henne ensam med diabetes för enligt honom så kan nåt hända henne under natten eller att hon ramlar och inte har nån nära.

Jag vill helst inte förstöra vårt äktenskap och splittra barnens familj över det här men jag blir så arg när jag tänker på det bara. Det handlar inte om en månad eller två utan hon ska bo med oss och det lär väl bli så att jag kommer serva henne

Vilken otroligt skröplig 66-åring denna mamma/svärmor tycks vara. Diabetes är en sjukdom som  de allra flesta med dagens teknik och medicin kan kontrollera mycket bra och det där med att trilla, ja herregud 66 år och redan så förstörd, hon får väl ha rollator då. En så sjuk människa ska direkt in på ett vårdboende eller ha vårdassistent på heltid (är du han tänker sig?), säg det till din man. Eller tänker han övernatta i hennes rum för att se till att hon inte faller, kolla hennes blodsockervärden, laga hennes diabeteskost, se till att hon får sin dagliga  för sjukdomen nödvändiga motion? Har han sett hur svenska 66-åringar ser ut och beter sig? Din svärmor verkar snarast vara 96.

Vet du vad, din man verkar överdriva något så groteskt för att du ska tycka synd om svärmor.

Stand strong!!!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (V) skrev 2015-04-28 17:02:36 följande:

Är mamman från USA eller bor hon där och kommer hon från en kultur där det är vanligt att svärföräldrarna flyttar in?

De är från USA och i deras familj verkar det vara vanligt ja.
  • Thyla

Bjud över din egen mamma, bror och syster ;)
    han kanske fattar vinken till sist

• Anonym (V)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-28 17:51:14 följande:

De är från USA och i deras familj verkar det vara vanligt ja.

Låter jobbigt.

;(
  • NadiaMi

Om du tar upp det direkt med hans mamma, så börja INTE med att berätta vad han sagt till dig och vad du tycker utifrån det. 

Fråga istället hur hon har tänkt kring en eventuell flytt och börja sedan prata om hur Du och Hon skulle kunna lösa det på ett sätt som funkar för Er Två. 

Om hon redan kritiserar så kanske hon kan förstå att det inte vore så lämpligt att bo under samma tak som er. Hon skulle ju isåfall bli inneboende och få leva efter dina regler i hemmet mer efter sina egna. 

Försök få en uppfattning om vad Hennes vision av boendet är, och fråga även hur mycket hon har pratat med sin son om det praktiska. Försök ta en lite större roll i det, med tanke på att det verkar vara dig och barnen hon ändå skulle spendera mest tid. 

• nernu
    Jo vi har pratat om det och han vet hur jag känner. Jag har blivit sur ett par gånger på henne förut men då var han snabb med att be mig att inte säga nåt till henne om det utan bara ta det med honom. Hans mamma är nummer ett i hans liv och det kan inte jag göra nåt åt. han vill inte göra henne ledsen helt enkelt. Han vill att hon ska tro bra om oss och vad vet jag? Han kanske har sagt till henne att hon är välkommen att bo med oss redan utan att ta det med mig. Nu säger han att vi kan låta henne bo hos oss ett par månader och sen diskutera fram en lösning som passar alla. Jag är bara rädd för att det inte finns en diskussion då. Det blir kanske som att jag kastar ut henne senare och det vill jag inte. Jag respekterar hans kärlek till sin mamma och jag vill inte göra honom ledsen men samtidigt så förstår jag inte hur en mamma kan ha sån makt över sina vuxna barn. Hon skulle kunna be honom om vad som helst och han skulle aldrig gå emot hennes ord. Han anser att han är skyldig henne för att hon kämpade på och uppfostrade dom och att hon hade flera jobb när de var små och slet ut sig. Sen att hon vägrade gifta om sig för att inte de ska få en styvfar som eventuellt skulle behandla dom illa. Han vill återgälda henne allt det där
    Jag tycker ju att han låter lite extrem. Men jag tänker också att du visste vad du gav dig in på när du gifte dig med honom. Gifter man sig med någon vars mamma är nummer ett så får man väl nästan vara beredd på att det ska förbli så. Själv gifte jag mig med en man som har samma familjesyn som jag. Vi prioriterar varandras familjer på samma sätt och vi är helt överens. Hade aldrig vågat gifta mig med någon som tänkte annorlunda på den punkten.
  • Lindsey Egot the only one
    Så skulle hon säga att han borde skilja sig från dig så gör han det?
  • Lindsey Egot the only one

Tror inte det handlar om att hon egentligen vill bo hos er utan att hon måste gå den vägen om hon ska anhöriginvandra. De vill väl åt den svenska sjukvården. Är hon sjuk och skröplig (även en 66 åring kan bara sjuk) och hon varit ensamstående i USA har hon nog ongen sjukvårdsförsäkring. Att vara utan sjukvårdsförsäkring i USA är som att skriva på en snabb död om man åker på någon kronisk sjukdom så som diabetes.

Om hon vill flytta till Sverige på eget bevåg måste hon kunna försörja sig eller att en släkting försörjer henne innan hon fått PUT.

Den dagen hon fått put kan hon söka lgh, söka lägsta pensionen vi har i Sverige osv om hon inte har en pension från USA.

Men hon kan inte bara flytta hit om hon inte har råd att bo här egentligen.

Detta är min teori.

Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!