• Anonym (Anonym)

svärmor vill flytta in!!!

Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!
  • Anonym (Xander)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-27 22:43:33 följande:
    Vi har haft kusiner boende här under längre perioder när de studerat i Sverige.

Min bror och hans tjej bor hos mina kusiner just nu när de studerar. Man hjälps väl åt som familj. Visst om det blir permanent får man skaffa lgh om man trivs men jag tror hon snart vill hem igen. Ge det några månader.

Och hon kanske är en fantastisk amerikanska. Nått bra har hon väl gjort eftersom TS är med hennes son
    var det inte din svärmor som var hemsk..?
  • Lavish

Idén är ju sjuk om du aldrig träffat henne förut. Såklart flyttar man inte ihop med en person man inte känner överhuvudtaget. Kan du inte föreslå att hon kan komma på ett längre besök, åka hem igen, och sen kan ni prata om saken igen? 

• Anonym (Anonym)
    Lavish skrev 2015-04-27 22:48:43 följande:

Idén är ju sjuk om du aldrig träffat henne förut. Såklart flyttar man inte ihop med en person man inte känner överhuvudtaget. Kan du inte föreslå att hon kan komma på ett längre besök, åka hem igen, och sen kan ni prata om saken igen? 

Ja det är inte klokt. Jag vill absolut inte bo med henne. Jag skulle inte ens vilja bo med min mamma permanent igen. Bara tanken på att nån kommer hem till mig med avsikt att aldrig åka härifrån ger mig panikkänslor. Hon är en väldigt bestämd kvinna också. Och hon har åsikter om allt i princip. Jag tror inte min skulle gå med på att säga så till sin mamma. Han vill att hon ska känna sig välkommen. Jag har sagt till honom att saker och ting förändrades sen han flyttade hemifrån. Vi är en familj nu sa jag och din mamma kan inte tro att det är så självklart att flytta in.
  • Anonym (Anonym)
    NadiaMi skrev 2015-04-27 22:28:23 följande:

Om det nu finns pengar så det räcker och blir över, skulle det gå att hitta ett hus med "generationsboende"? 

Tänker då på ett hus med antingen två lägenheter i, eller som på annat sätt kan delas upp så svärmor får sina egna rum och sitt eget kök. 

Då blir det lite mer kompromiss, om nu hans mamma absolut ska bo så nära er som möjligt, utan att för den skull dela kök, badrum och vardagsrum. 

Har hon redan åsikter på distans, så lär det ju knappast bli lättare när hon finns under samma tak. Och vill mannen inte att hans fru ska trivas med upplägget? 

Det borde ju rimligtvis vara i hans intresse att ha ett fungerande familjeliv i praktiken och inte bara i dendär fantasibilden i huvudet. 

Men jag trivs bra i mitt hem och barnen har både skola och vänner nära så jag vet inte om jag vill ha en sån kompromiss riktigt heller om du förstår hur jag menar?
  • Anonym (Lollo)

Fråga honom om han kan tänka sig att umgås med din mamma hela dagarna. Föreslå att din mamma flyttar in och sedan följer med honom till jobbet. Säg att hon är hjälpsam och ordningssam och säkert kan hjälpa honom massor.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lollo) skrev 2015-04-28 03:18:51 följande:

Fråga honom om han kan tänka sig att umgås med din mamma hela dagarna. Föreslå att din mamma flyttar in och sedan följer med honom till jobbet. Säg att hon är hjälpsam och ordningssam och säkert kan hjälpa honom massor.

Ja jag frågade hur han skulle känna om jag bad min mamma flytta in. Enligt honom var det helt ok om hon bodde ensam och ville bo hos oss istället. Jag tror jag ska prata direkt med henne istället. Jag ska fundera på hur jag ska säga det till henne utan att han blir upprörd men jag ska nog fråga om hon vill att jag hjälper henne leta lägenhet eller nåt kanske? Så förstår hon nog att hon inte kan förvänta sig att bo hos oss
  • Anonym (faster rut)

Hej, jag är din faster som just mist min make och behöver lite omtanke och sällskap.  Jag undrar om jag skulle kunna få komma hem till din familj och bo ett tag (ett halvår eller så - minst). Eftersom jag är lite handikappad behöver jag hjälp av någon stark person så jag föreslår att du och din make byter så han är hemma på dagarna. Då kan vi också passa på att verkligen umgås han och jag!

• Anonym (faster rut)

Hoppsan, såg inte ditt senaste inlägg.

Nähä, så du har redan provat den infallsvinkeln utan framgång.

Jag tror du ska tänka dig lite för innan du visar dig intresserad av att hon ska flytta hit överhuvud taget. Jag förstår att du tänkte prata med henne om lägenhetstitt som en vink om att hon ska bo själv men det blir ju ändå som att du visar ett intresse över att hon ska flytta hit, vilket du väl egentligen inte vill alls, eller?

Det verkar som du och din man planerat att du ska vara hemma med barnet/barnen under en längre period Även om svärmor bor själv kommer hon förmodligen vilja ha mycket sällskap under täckmanteln att hon hjälper dig. Dessutom kommer hon förmodligen ha massor med åsikter om barnuppfostran, städning etc. Vill du ha det så? Kram från faster Rut

• Anonym (Beatrice)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-27 17:09:54 följande:

Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?

Jag kan tänka mig att bo med mina föräldrar en vecka max, sedan går det ut över vår relation. Att bo med någon av makens föräldrar hade inte heller funkat. Några dagar ja, men absolut inte som en permanent lösning. Nu har jag inte läst alla inläggen, vad skulle din man säga om din mamma bodde hos er permanent. Hade han tyckt att det var en lika bra idé?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (faster rut) skrev 2015-04-28 08:41:04 följande:

Hoppsan, såg inte ditt senaste inlägg.

Nähä, så du har redan provat den infallsvinkeln utan framgång.

Jag tror du ska tänka dig lite för innan du visar dig intresserad av att hon ska flytta hit överhuvud taget. Jag förstår att du tänkte prata med henne om lägenhetstitt som en vink om att hon ska bo själv men det blir ju ändå som att du visar ett intresse över att hon ska flytta hit, vilket du väl egentligen inte vill alls, eller?

Det verkar som du och din man planerat att du ska vara hemma med barnet/barnen under en längre period Även om svärmor bor själv kommer hon förmodligen vilja ha mycket sällskap under täckmanteln att hon hjälper dig. Dessutom kommer hon förmodligen ha massor med åsikter om barnuppfostran, städning etc. Vill du ha det så? Kram från faster Rut

Ja planen är att vara hemma tills liten är tre år iallafall och sen jobba deltid. Du kanske har rätt i att jag visar intresse för flytten om jag föreslår hjälp med lägenhetsletandet. Hon lägger sig redan i mycket via telefon och jag vet att hin kommer vilja ha saker och ting på sitt sätt om hon flyttar in här. Hon anser att jag är slapp i min barnuppfostran tex och att jag inte kan säga att lagat middag om jag fixar ihop en snabb rätt
Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!