• Anonym (Anonym)

svärmor vill flytta in!!!

Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!
  • nozpa

Usch nej. Alltså man växer upp, lämnar föräldrahemmet och skaffar sig ett eget. Inte vill man att ens föräldrar sedan kommer och bor hos en. Nej fy. Kanske om det krisar att dom kan bo ett par månader på sin höjd. Men att bo där permanent? Näe. Så ska det blandas olika uppfostran, och hur man ska laga mat osv. Gah, hade blivit tokig. Oavsett om det vore mina föräldrar eller makens.

• Anonym (X)

Usch jag skulle aldrig bo med min svärmor. Förstår dig TS. Det låter så fel som det kan bli. Nä stå på dig och ställ ett ultimatum till honom Du eller Mamma?

• Donizetti

Det där med att din man säger att hans mamma tog hand om honom som liten och därmed skulle det vara hans skyldighet att ta hand om henne nu, det är inte riktigt så föräldrar -barnkärleken ser ut. Kärleken och omhändertagandet man får av sina föräldrar är en stafettpinne man för vidare genom att en gång själv ta hand om sina egna barn och ge dem omvårdnad och kärlek.

• Themis

TS, kan ni inte försöka hitta en lösning som gör att svärmor bor nära er men ändå inte *i* er bostad? En mindre lägenhet i samma område, eller att ni flyttar till ett hus med fullt utrustat annex på gården eller liknande?

Din man kanske är mer van att bo trångt men för en person som inte är uppväxt i generationsboende blir det klart oerhört påfrestande, nästan oavsett vem det är som flyttar in.

Förklara för honom att du t ex inte är bekväm med att ha sex medan svärmor är i samma bostad, och andra saker som han nog inte har tänkt på.

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Anonym (Anonym)

Jag vill egentligen inte att hon flyttar hit alls. Jag vet hur hon kommer styra och ställa här och lägga sig allt vi gör. Min man har aldrig sagt emot henne i nåt under de här åren. Hennes ord är lag nästan. Vi bor stort så rum finns ju men jag vill inte bo med henne så är det bara. Jag hatar inte hans mamma även om han verkar tro det. och jag har inget emot att lära känna henne bättre men vi har inte så mycket gemensamt känner jag. Jag vet att det är viktigt för honom men jag förstår inte varför hon inte kan bo nära oss bara? Nej han vill inte lämna henne ensam med diabetes för enligt honom så kan nåt hända henne under natten eller att hon ramlar och inte har nån nära.

Jag vill helst inte förstöra vårt äktenskap och splittra barnens familj över det här men jag blir så arg när jag tänker på det bara. Det handlar inte om en månad eller två utan hon ska bo med oss och det lär väl bli så att jag kommer serva henne

• Themis
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-28 16:01:07 följande:

Jag vill egentligen inte att hon flyttar hit alls. Jag vet hur hon kommer styra och ställa här och lägga sig allt vi gör. Min man har aldrig sagt emot henne i nåt under de här åren. Hennes ord är lag nästan. Vi bor stort så rum finns ju men jag vill inte bo med henne så är det bara. Jag hatar inte hans mamma även om han verkar tro det. och jag har inget emot att lära känna henne bättre men vi har inte så mycket gemensamt känner jag. Jag vet att det är viktigt för honom men jag förstår inte varför hon inte kan bo nära oss bara? Nej han vill inte lämna henne ensam med diabetes för enligt honom så kan nåt hända henne under natten eller att hon ramlar och inte har nån nära.

Jag vill helst inte förstöra vårt äktenskap och splittra barnens familj över det här men jag blir så arg när jag tänker på det bara. Det handlar inte om en månad eller två utan hon ska bo med oss och det lär väl bli så att jag kommer serva henne

Men okej, då hade jag föreslagit att ni fixar två lägenheter i samma trapp. Han och hans mamma bor i den ena, barnen får springa emellan och han får komma till dig när ni ska ha en hemmakväll. Det är han som anser att hans mamma ska ha övervakning, då får han lösa det. Hemtjänst, inhyrd sällskapsdam, handledslarm eller vad han nu vill.

Jag tycker inte det ska ligga på dig för du har väl egna föräldrar som du i så fall kunde välja att vårda, om du tyckte att det var din plikt.

Att jobba och tjäna egna pengar är också viktigt om du vill stå på jämn fot med honom vad gäller beslut i förhållandet, detta lär väl på något sätt belasta er även ekonomiskt.
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Donizetti
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-28 16:01:07 följande:

Men om han så sitter uppe hela natten på en stol så kan ju något hända ändå. Om han inte ska dela sovrum med henne också, hon kan ju ramla när hon kliver ur sängen.

Jag ogillar starkt såna som svänger sig med bibelcitat men nu gör jag det själv, för det står nånstans i bibeln att för den skull skall en man överge sin fader och sin moder och vara sin hustru trogen. Det ligger nånting i det.
  • nernu

Att bara skrika att mannen är galen känns ju rätt så patetiskt... 

Han kommer väl från en annan kultur och har ett annat synsätt än du. Börja med utgångspunkten att ingen av er har mer rätt än den andre. Det är bara onödigt och leder till bråk. Däremot så anser jag att du har veto i frågan. När jag ville köpa en hund första gången så sa min man nej. I sådana frågor som påverkar familjen så mycket har nejet veto. Samma med att skaffa barn eller skaffa svärmor.

Jag måste bara fråga. Har ni aldrig pratat om det här tidigare? Hur ni ser på er familj och vem som tillhör den och så vidare?

• Anonym (Anonym)
    nernu skrev 2015-04-28 16:22:10 följande:

Att bara skrika att mannen är galen känns ju rätt så patetiskt... 

Han kommer väl från en annan kultur och har ett annat synsätt än du. Börja med utgångspunkten att ingen av er har mer rätt än den andre. Det är bara onödigt och leder till bråk. Däremot så anser jag att du har veto i frågan. När jag ville köpa en hund första gången så sa min man nej. I sådana frågor som påverkar familjen så mycket har nejet veto. Samma med att skaffa barn eller skaffa svärmor.

Jag måste bara fråga. Har ni aldrig pratat om det här tidigare? Hur ni ser på er familj och vem som tillhör den och så vidare?

Jo vi har pratat om det och han vet hur jag känner. Jag har blivit sur ett par gånger på henne förut men då var han snabb med att be mig att inte säga nåt till henne om det utan bara ta det med honom. Hans mamma är nummer ett i hans liv och det kan inte jag göra nåt åt. han vill inte göra henne ledsen helt enkelt. Han vill att hon ska tro bra om oss och vad vet jag? Han kanske har sagt till henne att hon är välkommen att bo med oss redan utan att ta det med mig. Nu säger han att vi kan låta henne bo hos oss ett par månader och sen diskutera fram en lösning som passar alla. Jag är bara rädd för att det inte finns en diskussion då. Det blir kanske som att jag kastar ut henne senare och det vill jag inte. Jag respekterar hans kärlek till sin mamma och jag vill inte göra honom ledsen men samtidigt så förstår jag inte hur en mamma kan ha sån makt över sina vuxna barn. Hon skulle kunna be honom om vad som helst och han skulle aldrig gå emot hennes ord. Han anser att han är skyldig henne för att hon kämpade på och uppfostrade dom och att hon hade flera jobb när de var små och slet ut sig. Sen att hon vägrade gifta om sig för att inte de ska få en styvfar som eventuellt skulle behandla dom illa. Han vill återgälda henne allt det där
  • Donizetti
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-28 16:34:37 följande:

Jo vi har pratat om det och han vet hur jag känner. Jag har blivit sur ett par gånger på henne förut men då var han snabb med att be mig att inte säga nåt till henne om det utan bara ta det med honom. Hans mamma är nummer ett i hans liv och det kan inte jag göra nåt åt. han vill inte göra henne ledsen helt enkelt. Han vill att hon ska tro bra om oss och vad vet jag? Han kanske har sagt till henne att hon är välkommen att bo med oss redan utan att ta det med mig. Nu säger han att vi kan låta henne bo hos oss ett par månader och sen diskutera fram en lösning som passar alla. Jag är bara rädd för att det inte finns en diskussion då. Det blir kanske som att jag kastar ut henne senare och det vill jag inte. Jag respekterar hans kärlek till sin mamma och jag vill inte göra honom ledsen men samtidigt så förstår jag inte hur en mamma kan ha sån makt över sina vuxna barn. Hon skulle kunna be honom om vad som helst och han skulle aldrig gå emot hennes ord. Han anser att han är skyldig henne för att hon kämpade på och uppfostrade dom och att hon hade flera jobb när de var små och slet ut sig. Sen att hon vägrade gifta om sig för att inte de ska få en styvfar som eventuellt skulle behandla dom illa. Han vill återgälda henne allt det där

Då förstår jag din man på ett annat sätt. Din svärmor har gjort en kärleksgärning utöver det vanliga mot sina barn. Jag förstår din mans känslor men även dina. Har inte läst hela tråden från början men förstår nu att ni kommer från olika kulturer. I hans kultur vore det nog en stor skam för honom om han inte tog hand om sin mamma efter allt hon gjort för sina barn. Ni har ett dilemma och jag har ingen lösning. Själv skulle jag önska att min svärmor levde och kunde bo väldigt nära oss (läs mig).
Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!