• Anonym (Anonym)

svärmor vill flytta in!!!

Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!
  • NadiaMi

Jag utgår från att du har påpekat det flera gånger redan, men framhåll att du faktiskt aldrig har träffat henne och därför behöver få en chans att lära känna henne INNAN du kan ha någon som helst vettig åsikt i om ni kan dela boende eller inte. 

Att du inte känner henne och vill ge både dig själv OCH henne en chans att lära känna varandra på lite mer vettiga villkor än att plötsligt dela hem betyder ju inte att du kritiserar henne eller din mans relation till henne. 

Ett boende i närheten så att ni båda kan umgås på dagarna och kvällarna (hur ni nu vill) och samtidigt har era egna hem känns för mig som en vettig kompromiss. 
    Tänk om hans mamma skulle föredra att bo själv? 
    Eller tänk om hon har svårt att komma överens med dig och har svårt att anpassa sig till dina och barnets vanor? 

Å ena sidan ska hon "hjälpa dig" och å andra sidan är det du som ska finnas där för henne om hon skulle bli dålig pga sin diabetes... Vem var det som skulle ta hand om vem egentligen? 

Mannen menar väl. Han verkar vara en otroligt bra man med tanke på att han verkligen vill ta hand om sin mamma. 
    Men han borde nog tänka till lite innan han pushar för hårt för att hon absolut ska flytta in hos er. 
    Har hon inte ett eget bohag hon vill ha med sig? Får hon plats med allt sitt i ett enda rum? Vill hon kanske ha egen frihet att laga mat när hon är hungrig, ta det lugnt i sitt eget vardagsrum eller umgås med egna nya vänner? Vill hon kanske hellre ha ett eget hem, om så bara en liten två-rummare, hellre än att bo i samma hem som sin son och hans familj och bli intryckt i ett rum? 

Har han ens pratat med både dig OCH henne hur ni vill ha det, eller har han fastnat i sin egen idealbild över hur fantastiskt det skulle kunna bli att ha kvinnan han älskar, sitt barn och sin älskade mamma under samma tak? 

• Anonym (!!!)

Säg att om mamma flyttar in så flyttar du och barnen ut. Be karl växa upp också. Jösses så klart inte hans mamma ska bo hos er.

• Anonym (Anonym)
    NadiaMi skrev 2015-04-27 18:47:57 följande:

Jag utgår från att du har påpekat det flera gånger redan, men framhåll att du faktiskt aldrig har träffat henne och därför behöver få en chans att lära känna henne INNAN du kan ha någon som helst vettig åsikt i om ni kan dela boende eller inte. 

Att du inte känner henne och vill ge både dig själv OCH henne en chans att lära känna varandra på lite mer vettiga villkor än att plötsligt dela hem betyder ju inte att du kritiserar henne eller din mans relation till henne. 

Ett boende i närheten så att ni båda kan umgås på dagarna och kvällarna (hur ni nu vill) och samtidigt har era egna hem känns för mig som en vettig kompromiss. 

Tänk om hans mamma skulle föredra att bo själv? 

Eller tänk om hon har svårt att komma överens med dig och har svårt att anpassa sig till dina och barnets vanor? 

Å ena sidan ska hon "hjälpa dig" och å andra sidan är det du som ska finnas där för henne om hon skulle bli dålig pga sin diabetes... Vem var det som skulle ta hand om vem egentligen? 

Mannen menar väl. Han verkar vara en otroligt bra man med tanke på att han verkligen vill ta hand om sin mamma. 

Men han borde nog tänka till lite innan han pushar för hårt för att hon absolut ska flytta in hos er. 

Har hon inte ett eget bohag hon vill ha med sig? Får hon plats med allt sitt i ett enda rum? Vill hon kanske ha egen frihet att laga mat när hon är hungrig, ta det lugnt i sitt eget vardagsrum eller umgås med egna nya vänner? Vill hon kanske hellre ha ett eget hem, om så bara en liten två-rummare, hellre än att bo i samma hem som sin son och hans familj och bli intryckt i ett rum? 

Har han ens pratat med både dig OCH henne hur ni vill ha det, eller har han fastnat i sin egen idealbild över hur fantastiskt det skulle kunna bli att ha kvinnan han älskar, sitt barn och sin älskade mamma under samma tak? 

Jo jag förstår att han älskar henne men jag själv skulle aldrig tänka mig att bo med min mamma. Hans mamma var ensamstående och hon kämpade med att uppfostra dom. Han vill återgälda henne det genom att ställa upp för henne. Men jag förstår inte varför hon förväntar sig att bo hos oss också. Hon har inte ens frågat om hon får och han tycker det är en självklar grej liksom.
  • Anonym (Självklart!)

Fråga din man om inte dina föräldrar också ska flytta in hos er ;)

• Anonym (Mamma)

Nej & åter nej! Hans mamma ska inte bo hos er. Hon kan, som du skriver, bo i en lägenhet nära er och vara hos er ibland, men hon ska inte bo hos er. Stå på dig! 

• Anonym (Män)

Vad är det med män och deras mammor egentligen? Varför vill dom bo med sina mammor. Jag vet inte om många män önskar det men det är inte första gången jag hört sånt. Speciellt bland utländska män. Din svärmor lär ju ta över totalt hemma för om han har ett sånt förhållande till henne så lär hon få göra i princip vad hon vill hemma hos er. Säg att han får hyra en lägenhet till de båda och flytta ut om han vill bo med mamma

• Anonym (bu)
    Anonym (Jan-Bertil) skrev 2015-04-27 17:33:42 följande:

Svärmor flytta in.
    Jamen absolut. Då flyttar jag ut.

Men du gör som du vill TS

Hahaha..eller hur! Asta la vista liksom.
  • Anonym (bu)

Skulle det va permanent?

Aldrig i livet vilket som... Eller visst om man visste det var en helg, en vecka.. kanske max en månad just för att hon ska komma på plats osv. Men permanent, vad tror dem egentligen?!

• Lindsey Egot the only one

Fast säg om det skulle vara en kusin som skulle komma från USA till Sverige på semester och vill umgås med din man och han erbjuder boende? Hade du gjort likadant.

Jag har släkt i USA. Skulle jag resa dit skulle jag INTE behöva bo på hotell, det hade varit en skymf att tacka nej till att bo hos dom. Så jag behöver bara en flygbiljett och pengar för att resa runt bland släkten. Men svensk som jag är kan jag inte med att tränga mig på. Precis som TS känner att svärmor inte borde tränga sig på. En stor kulturchock

• Anonym (bu)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-27 19:46:42 följande:

Fast säg om det skulle vara en kusin som skulle komma från USA till Sverige på semester och vill umgås med din man och han erbjuder boende? Hade du gjort likadant.

Jag har släkt i USA. Skulle jag resa dit skulle jag INTE behöva bo på hotell, det hade varit en skymf att tacka nej till att bo hos dom. Så jag behöver bara en flygbiljett och pengar för att resa runt bland släkten. Men svensk som jag är kan jag inte med att tränga mig på. Precis som TS känner att svärmor inte borde tränga sig på. En stor kulturchock

lite skillnad på kusin och mamma tycker jag.
Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!