• Anonym (Anonym)

svärmor vill flytta in!!!

Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!
  • Anonym (Anonym)
    NadiaMi skrev 2015-04-28 20:22:25 följande:

Om du tar upp det direkt med hans mamma, så börja INTE med att berätta vad han sagt till dig och vad du tycker utifrån det. 

Fråga istället hur hon har tänkt kring en eventuell flytt och börja sedan prata om hur Du och Hon skulle kunna lösa det på ett sätt som funkar för Er Två. 

Om hon redan kritiserar så kanske hon kan förstå att det inte vore så lämpligt att bo under samma tak som er. Hon skulle ju isåfall bli inneboende och få leva efter dina regler i hemmet mer efter sina egna. 

Försök få en uppfattning om vad Hennes vision av boendet är, och fråga även hur mycket hon har pratat med sin son om det praktiska. Försök ta en lite större roll i det, med tanke på att det verkar vara dig och barnen hon ändå skulle spendera mest tid. 

Jag ska tänka på det. Nåt måste jag göra för även om jag vill vara tillmötesgående så skrämmer tanken mig till vettet att tvingas bo med svärmor permanent. Jag är väldigt mån om mitt privatliv och jag vill ha saker och ting på mitt sätt. Jag vill kunna klä mig hur jag vill hemma eller sköta mitt hem och barn som jag vill utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Jag vet att hon kommer lägga sig i mitt förhållande med mannen för hon tycker hennes son inte ska behöva ta ansvar för nåt i hemma eftersom han jobbar och det här har hon sagt till mig flera gånger i telefon.
  • Anonym (Anonym)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-28 22:04:29 följande:

Tror inte det handlar om att hon egentligen vill bo hos er utan att hon måste gå den vägen om hon ska anhöriginvandra. De vill väl åt den svenska sjukvården. Är hon sjuk och skröplig (även en 66 åring kan bara sjuk) och hon varit ensamstående i USA har hon nog ongen sjukvårdsförsäkring. Att vara utan sjukvårdsförsäkring i USA är som att skriva på en snabb död om man åker på någon kronisk sjukdom så som diabetes.

Om hon vill flytta till Sverige på eget bevåg måste hon kunna försörja sig eller att en släkting försörjer henne innan hon fått PUT.

Den dagen hon fått put kan hon söka lgh, söka lägsta pensionen vi har i Sverige osv om hon inte har en pension från USA.

Men hon kan inte bara flytta hit om hon inte har råd att bo här egentligen.

Detta är min teori.

Det är inte så nej. Hon har en sjukvårdsförsäkring och hon är lika pigg som mig nästan om man bortser från hennes diabetes. Hon har pengar och har inga problem med att försörja sig själv och min man är egenföretagare och tjänar tillräckligt för att kunna försörja henne med. Hon vill inte bo ensam där längre. Hennes andra barn har flyttat och hon känner sig ensam. Anhöriginvandring kallas det ja men det är inte för att hon vill åt nån svensk pension som hon vill komma till Sverige nej
  • Thyla
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-28 22:11:30 följande:
    Jag ska tänka på det. Nåt måste jag göra för även om jag vill vara tillmötesgående så skrämmer tanken mig till vettet att tvingas bo med svärmor permanent. Jag är väldigt mån om mitt privatliv och jag vill ha saker och ting på mitt sätt. Jag vill kunna klä mig hur jag vill hemma eller sköta mitt hem och barn som jag vill utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Jag vet att hon kommer lägga sig i mitt förhållande med mannen för hon tycker hennes son inte ska behöva ta ansvar för nåt i hemma eftersom han jobbar och det här har hon sagt till mig flera gånger i telefon.
    fyfan vilken mardröm, om hon redan påpekar sådant i telefon så är det rätt 100% värre i verkligheten. Det låter som att du kommer få en extramamma och ingen bra sådan. Självklart kommer hon påpeka hur du ska klä dig, eran relation osv osv.
    Nä fy, du få nog sätta ner foten. Jag tycker du ska hålla på ditt förslag att hon får hyra en lägenhet. Det räcker inte med att någon säger att den är snäll och vad hon menar med hjälpa till med barnen - är ospecfikt.
    Du kan ju gå med på att hon bor hos er i två veckor. För att se vad det är för person. Hon menar kanske väl liksom din man men jag tycker det är fullständigt knäppt att en mamma vill bo hos sin son och fru för evigt liksom sonen vill ha sin mamma boende hos er. Fullständigt galet.

Jag hade faktiskt övervägt om jag skulle vara kvar i den relation du har med din man som vill bo med sin mamma!

• trg
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-27 17:09:54 följande:

Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?

Hej igen!
    Du skriver bla "...men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv..."
    Det är du som självklart skall vara nummer 1! Om hans mamma kommer mellan måste du ställa frågan till honom: Är det din mamma eller jag som du vill leva med? Väljer han mamma så väljer han bort dig!

Du kommer att få ett helvete längre fram om du låter honom få igen detta!
  • Anonym (Aldrig i livet!)

Förklara för din man att du har alltför mycket respekt för hans mamma och för stor personlig integritet för att kunna ha sex med honom samtidigt som hans mamma bor där. Du kan helt enkelt inte slappna av och ni vill ju inte riskera att hans mamma hör er och då göra henne obekväm? Så vill han ha lilla mamma där så får han ställa in sig på ett vitt äktenskap. (He he...)

Detta kanske får honom att dra öronen åt sig och tänka ett varv till... ;)

• Snygg kotlett

När jag får min drömsvärmor som kommer att vara rutigt snygg så kommer jag inte ha något mer att hon flyttar hem till oss

• Snygg kotlett

Jag kommer inte ja något emot att hon flyttar in till oss* så ska det stå! Men hon måste vara snygg!

• Donizetti
    trg skrev 2015-04-29 09:26:31 följande:

Hej igen!

Du skriver bla "...men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv..."

Det är du som självklart skall vara nummer 1! Om hans mamma kommer mellan måste du ställa frågan till honom: Är det din mamma eller jag som du vill leva med? Väljer han mamma så väljer han bort dig!

Du kommer att få ett helvete längre fram om du låter honom få igen detta!

Håller nog med dig där. Äldsta dottern tog hem en pojkvän som tidigt deklarerade att hans mamma var nummer ett i hans liv och han pratade lyriskt om henne. Jag sa till min dotter att det var ett observandum, att hon troligen skulle komma att få ett förhållande med pojkvännen OCH hans mamma. De är inte längre ett par, så blev det. Men man ska inte generalisera, det kan vara olika från fall till fall.
  • Miss Skywalker

Över min döda kropp att svärmor skulle bo här! Låt henne inte flytta dit TS, inte ens ett kort tag då blir du aldrig av med henne. Det hörs redan nu att hon är typen som ska styra och ställa och kritisera. Det kommer bli värre konflikter då än vad du kommer ha med din man nu..

Det bästa skulle vara om hon blev så sur att hon inte vill bo i närheten, för du kommer få ha henne där som en jävla hemorojd då med. Din mors lilla Olle till man får lov att klippa navelsträngen. Annars kan ju han bo med lilla mamsen och bli utan fru..

• Donizetti
    Miss Skywalker skrev 2015-04-29 12:05:26 följande:

Över min döda kropp att svärmor skulle bo här! Låt henne inte flytta dit TS, inte ens ett kort tag då blir du aldrig av med henne. Det hörs redan nu att hon är typen som ska styra och ställa och kritisera. Det kommer bli värre konflikter då än vad du kommer ha med din man nu..

Det bästa skulle vara om hon blev så sur att hon inte vill bo i närheten, för du kommer få ha henne där som en jävla hemorojd då med. Din mors lilla Olle till man får lov att klippa navelsträngen. Annars kan ju han bo med lilla mamsen och bli utan fru..

Bwaahaha! "Mors lilla Olle "! Förlåt att jag skrattar, uttrycket lät bara så kul
Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!