• asaA

Ni med lite större barn, var tar ni temp?

Hej!
    Vår stora tjej (blir fem år) har varit sjuk och haft feber. Vi har då tagit temp naturligtvis, och vi har en stjärttermometer. Till saken är det att jag pratade med en kompis (hon har inga barn) och hon blev lite förskräckt när det kom fram att vi tog temp rektalt. Hennes reaktion var "herregud, är det inte dax att sluta med det snart!?". Hon började prata om att barnen kan ta det som övergrepp och allt möjligt. Vår teja har aldrig brytt sig om att vi tar febern hon lägger sig på sidan och vi ligger och pratar tills termometern piper, inga konstigheter alls. Men jag blev ändå lite fundersam, var tar ni tempen på era "större" barn och om ni har slutat ta rektalt i vid vilken ålder gjorde ni det och varför?

• Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?
  • cissi24

Det bästa sättet att ta tempen är rektalt, oavsett ålder.

• ebben

Ja,rumpan är ju "bäst",men jag började ta i mun eller under arm eller öron(men öron är svårt att pricka rätt) när dottern blev i den åldern.......
    Jag tyckte nästan själv att det kändes LITE "övergreppsaktigt".......inte så ,men hoppas ni förstår.........

• fialex

Rumpan e bäst men det e inget dom gillar! Munnen o armhålan är det jag tar mest!

• Qetesh

Vill de ta i rumpnan så gör det!

• SandraJ

Som sagt innan, rumpan är bäst.

Min stora 4 år tar jag i munnen eller örat. Min lilla 1½ i örat eller rumpan.

• mammatilldig

sonen vill inte att vi tar i rumpan så då låter vi bli. vi tar i örat men det är sällan.

• Li78

har inte så stora barn än, men tar temp i rumpan. jag kommer fortsätta tills det inte känns ok längre, vet inte om jag eller barnen kommer säga ifrån först. men om inte tjejen har något imot det o inte det känns konsigt för er föräldrar så är det väl inget fel....

• Firren

Jag brukar ta på dem i rumpen om det är viktigt att veta exakt, annars tar jag under armen.
    Hade en örontermometer ett tag men den var totalt otillförlitlig (Braun).

Jag tycker inte alls att det behöver vara ett övergrepp! Själv blev man ju alltid tempad i rumpan. Tycker inte att det var jättekul men så farligt var det ju inte. Och jag såg det då aldrig som att de gjorde övergrepp på mig.

Tårtgalen mamma till 3, -99, -01 och -05.
  • fru bengtsson

Vi tar tempen i rumpan. Så länge barnen tycker det går bra kan jag inte få det till något som ens liknar ett övergrepp faktiskt...

Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?