• asaA

Ni med lite större barn, var tar ni temp?

Hej!
    Vår stora tjej (blir fem år) har varit sjuk och haft feber. Vi har då tagit temp naturligtvis, och vi har en stjärttermometer. Till saken är det att jag pratade med en kompis (hon har inga barn) och hon blev lite förskräckt när det kom fram att vi tog temp rektalt. Hennes reaktion var "herregud, är det inte dax att sluta med det snart!?". Hon började prata om att barnen kan ta det som övergrepp och allt möjligt. Vår teja har aldrig brytt sig om att vi tar febern hon lägger sig på sidan och vi ligger och pratar tills termometern piper, inga konstigheter alls. Men jag blev ändå lite fundersam, var tar ni tempen på era "större" barn och om ni har slutat ta rektalt i vid vilken ålder gjorde ni det och varför?

• Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?
  • MiaB72

Har rumptermometer till min 5-åring. Funkar jättebra! Han har inget emot det och tror inte att han skulle se det som nåt övergrepp.... han har också väldigt svårt att få i sig medicin flytande så när han haft riktigt hög feber så har vi även kört med suppar, funkar så jäkla bra.
    Kommer väl övergå till nån annan termometer nu när han börjar bli en stor kille

• Memo

Använder fortfarande rumptermometer till mina barn 4½, 2½ och en på 2 mån. Men har väl planer på att byta till örontermometer till den äldsta inom en snar framtid. Fast däremot om hon behöver alvedon så får hon det i suppar eftersom hon kräks av flytande.

• tilde61

tilde kräks också varje gång hon får nå flytande, speciellt alvedon och kåvepenin..
    rumptemp om jag tar temp...

• lulla

Örat, den är lika tillförlitlig som i rumpan! Har kollat.

• åttabarnsmor

Hej!
    Vi har äntligen funnit modellen för vår familj.
    Det är en tempmätare som man sätter mot pannan. Den mäter väldigt korrekt!
    Ser endast att den heter "Forehead Thermometer".
    Fick den i utbyte av poäng, telia fördel.
    Den rek. jag verkligen!

• CORPSBRIDE

Vi tar under tungan eller i armhålan på vår fem åriga flicka.
    Kramisar...

• tanjaisa

vi tar i armhålan på vår 4-åring.

• jojja

Vi tar i rumpan. Minns att min mor tog tempen i rumpan på mig bra länge, iaf tills jag var en såsådär 9-10 år. Inte fasen tog jag det som ett övergrepp...

Shit - det var det värsta jag hört (idag). Varför skulle barnen ta det som ett övergrepp är min fråga?

• Mallan80ia

Jag har en femårig son som jag tar febern under armen på, tycker nog lite som din kompis att de kan uppfattas som övergrepp på nått sett

• dison

Använde örontermometer när dottern var liten, sedan när hon var runt 5 år gick vi över till muntermometer. Rektalt är naturligtvis mest korrekt, men jag minns hur obehagligt det var att ta tempen den vägen när jag var barn, så jag har aldrig gjort det på dottern. Dessutom finns risk för skador om de rycker till. Örontermometer är rent teroretiskt en bra modell, men ofta är örongångarna sneda och vax sitter i vägen och hindrar en helt korrekt avläsning.

Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?