• asaA

Ni med lite större barn, var tar ni temp?

Hej!
    Vår stora tjej (blir fem år) har varit sjuk och haft feber. Vi har då tagit temp naturligtvis, och vi har en stjärttermometer. Till saken är det att jag pratade med en kompis (hon har inga barn) och hon blev lite förskräckt när det kom fram att vi tog temp rektalt. Hennes reaktion var "herregud, är det inte dax att sluta med det snart!?". Hon började prata om att barnen kan ta det som övergrepp och allt möjligt. Vår teja har aldrig brytt sig om att vi tar febern hon lägger sig på sidan och vi ligger och pratar tills termometern piper, inga konstigheter alls. Men jag blev ändå lite fundersam, var tar ni tempen på era "större" barn och om ni har slutat ta rektalt i vid vilken ålder gjorde ni det och varför?

• Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?
  • rebeckaa

Angående det med temp kom tänka på när min sambo tog tempen i munnen som min dotter hade i rumpan(tog det i rumpan när hon var bebis). Han tvättade den, men sen fick jag höra av min lärare att man inte ska ta tempen i munnen om den användts i rumpan, bakterierna är kvar även om man tvättar den ordentligt, som jag skratta åt det och jag berätta för min sambo.

• Nettan m William o Linnéa

Rebecka> Det finns speciella hygienskydd att köpa på apoteket, typ de som använs på sjukhus. Eftersom en del termometrar är avsedda för antingen rektal eller oral mätning. Det fungerar jättesmidigt med dessa skydd, vi anvädenr dem på vår termometer.

• Jillsan7003

Rumptermometer använder vi. Det använde min mamma på mig och syskonen långt upp i åldrarna och det är absolut inget obehag förknippat med det så jag tycker inte du skall lägga så stor vikt vid vad din väninna sa.

• rebeckaa

Jag visste inte att det gick att köpa sådana hygienskydd på apoteket, men tack det är ju bra då vet jag det NETTAN

• Jissa

Vi tar alltid i örat då dottern totalvägrar annat. Sonen har vi aldrig behövt tempa ännu, men då blir det nog rumpen eftersom han är så liten ännu.

Hur osäkert är det egentligen med örontermometrar? Man borde ju i alla fall få ett ungefärligt värde? Jag tar alltid två ggr, för att man inte ska ha fått fel vinkel eller något första gången. Skiljer det mycket tar jag en tredje gång.

• rosakaninen

Vi hade örontermometer men gick över till rumpan eftersom örontermometern visade så olika beroende på hur man höll den (jag litade inte på den).

• kissemjao

Örontermometern har blivit mycket mer tillförlitlig sen mätinstrumentet reviderades för nåt år sedan. I den nya modellerna är där fler infraröda strålar som mäter tempen. Förr var det bara en.
    Får man bara kläm på mättekniken, så är den lika tillförlitlig som en rumptemp. Bonusen är ju man får värdet på tre sekunder.

Örontermometern Braun Thermo-scan fick bäst i test i Vi föräldrars senaste undersökning på febertermometrar.

• Trossens mamma

jag tar tempen om Lova är vaken i armhålan. hon är 2 år gammal.

har även en örontemp om hon sover...

*Stolt mamma och Ålänning*
  • Rödbettan

På min 3-åring och 5-åring tar vi i armhålan. På min 7-månaders tar vi rektalt, men det är svårt att få henne att ligga still, så vi funderar på att skaffa en örontemp.

Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?