• asaA

Ni med lite större barn, var tar ni temp?

Hej!
    Vår stora tjej (blir fem år) har varit sjuk och haft feber. Vi har då tagit temp naturligtvis, och vi har en stjärttermometer. Till saken är det att jag pratade med en kompis (hon har inga barn) och hon blev lite förskräckt när det kom fram att vi tog temp rektalt. Hennes reaktion var "herregud, är det inte dax att sluta med det snart!?". Hon började prata om att barnen kan ta det som övergrepp och allt möjligt. Vår teja har aldrig brytt sig om att vi tar febern hon lägger sig på sidan och vi ligger och pratar tills termometern piper, inga konstigheter alls. Men jag blev ändå lite fundersam, var tar ni tempen på era "större" barn och om ni har slutat ta rektalt i vid vilken ålder gjorde ni det och varför?

• Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?
  • joacims mamma

Där som man får den rätta temperaturen i rumpan.

• Karin82

Har alltid tagit tempen i rumpan på sonen. Och ser det absolut inte som ett övergrepp!

Om man ser det som ett övergrepp att ta tempen i rumpan så lär det ju vara övergrepp att stoppa upp en alvedon supp med?? eller???

Kan tillägga att om sonen skulle börja protestera och bli ledsen eller så över själva proceduren så skulle jag köpa en örontemp eller nått annat. Skulle aldrig tvinga han!! Men det skulle väl ingen förälder göra..

• jojja

Jag tycker inte det är minsta ohygiensikt att ta tempen i rumpan. Kändes värre att ta i munnen under värsta kräksjukan

Använder man lite glidmedel alt idomin eller så (vilket min mor alltid använt) så känns det ju knappt när man stoppar upp den. Finns förresten plastskydd till rumptermometerar oxå, det har vi alltid när vi tempar hästarna (och då jäklarns gäller det att hålla i termometern så den inte åker in )

Min son kan bli ledsen när vi tempar honom (varför vi inte gör det så ofta) men å andra sidan skulle det aldrig gå att ta i munnen alt i armhålan på honom eftersom det tar såpass lång tid.

Jaja... Smaken är som baken

• elm

jag har alltid tagit i örat på min äldsta dotter vet inte varför. men på min dotter som är 5 tar temp i rumpan,

• annabus

vi tar i rumpan. har även en örontermometer.. men vi jämnförde o gjorde två tempningar.. en i rumpan o en i örat... o de visar inte samma. fick sedan höra att örontermometrarna inte är tillförlitliga... så den har vi köpt i onödan. o nej.. att ta tempen i stjärten är inte ett övergrepp.

• Coursell

Slutade helt med rumptemp så fort jag fick tag i en örontemp. Jag vet att de inte är helt tillförlitliga när det gäller grader, men jag är sällan intresserad av att ha ett exakt gradantal. 38,2 eller 38,7 kvittar Feber eller inte, räcker för mig.
    Naturligtvis använder det man själv tycker är bra, om din son inte protestrera så är det väl ingen fara.

• Killarna Larsson

Mina söner är 5 år o 16 månader, vi tar tempen i rumpan på dom. Har även en örontemp, men litar inte fullt på den..
    ÖVERGREPP... ???? Hmmmm, hur hade väninnan din då satt en supp på barnet... jaja, men ja anser inte som nått övergrepp..

• Beckah82
    Tar i rumpan än så länge accepterar han det och då fortsätter jag med det tills han vägrar rumpan är ju trots allt det bästa stället.

Min son är 7,5 år....
  • Kagi

Jag förstår inte varför det tas temp så mycket överhuvudtaget. Hur intressant är gradantalet, så länge det inte handlar om riktigt hög feber? Man ska ju ändå titta på allmäntillståndet, och utifrån det bedöma om någon medicin eller ett läkarbesök behövs. Jag känner åtminstone skillnad på låg och hög feber utan termometer, och bedömer jag det som hög feber så mäter jag först då.

När min man och jag fick vårt första barn så ägde vi inte ens en termometer. Vi såg aldrig någon anledning att ta tempen när vi var sjuka, men jag vet ju att många vuxna gör det. Jag undrar varför - för att kunna definiera hur sjuk man är? Vad spelar det för roll om det är 38,1 eller 38,5?

När vi hade en liten bebis fanns det så klart skäl att ta tempen vid behov, men när barnet blir lite större tycker jag det ofta är rätt onödigt. Jag gör som sagt som ovan. Och när det väl behövs, så är det rumptermometer som gäller. Jag måste säga att "övergrepp" och "ohygieniskt" är usla argument. Allt hänger på hur man använder det. Det finns ju massor av andra situationer i barnskötsel som skulle kunna vara övergreppsliknande eller ohygieniska i så fall, om man inte gjorde det på rätt sätt. För mig är det viktigt att det, när jag väl tar tempen, blir så exakt som möjligt.

• Trollnilla

hej. ta tempen där det känns bäst. munnen är ju lite svårt när barnen e små. ofta kan dom ju inte ha munnen stängd och tungan still och då blir det inte rätt. sen kan man ju köpa en örontermometer, dom ska ju va tillförlitliga men dyra.

• mysan82

min dotter är 3 1/2 år och jag tar tempen i armhålan. skulle trycka in den i rumpan nu när hon är så stor...

• Beckah82
    Kagi>

Där håller jag med dig helt klart... nu de senaste åren har jag kanske tempat min son max en gång om året...nja inte ens det? vet inte riktigt.

Dels blir han otroligt sällan sjuk och när han blir sjuk så nöjer jag mig med att känna på honom och veta att det är feber...spelar ingenb roll hur mycket. Däremot har det hänt ibland att han blivit RIKTIGT dålig, legat och yrat, varit knallhet och fått blåa händer och fötter...DÅ vill man gärna veta exakt.

Sist han blev så dålig var iofs hela 2,5 år sedan och då fick vi åka till akuten (febern ville inte gå ner och låg på runt 40,5 - 41 trots alvedon). Minns inte om jag tagit tempen någon gång sen dess. Jag tror det, men minns inte. Hur som helst så skulle ajg tempa i rumpan om jag behövde tempa och min son har inget problem med det.
  • Tezz72

Mina 2 stora barn som är 13 och 11 tar jag tempen i örat. Jag har provat att ta tempen på minstingen som är 2½ år i rumpan, men han gallskrek så mycket första gången vi tog tempen på honom, så nu tar vi tempen i örat på honom också!

• My Lovely Little Lumps

har en panntermometer min 2½ åran får panik nrär man ska ta i rumpan stackarn så i julas fick vi en panntermometer i julklapp vi hade ätnk köpa en själva men vi fick en.
    tycker inte det skulle varit problem ifall han inte brytt sig men han skrek i panik

• dison

Kagi: håller med dig om att man inte behöver vara så fixerad vid tempen, behöver inte ta det så ofta utan se mer på barnets allmäntillstånd, feber är ju bara ett symtom på något annat. Men däremot tycker jag inte att mätningen måste vara så exakt när man väl tar tempen, om det diffar på en halv grad hit eller dit så spelar det ju egentligen inte så stor roll för vad man gör.

Även på sjukhus tillämpas många olika mätmetoder, oralt, rektalt, i örat m.m.

• mysan82

menar att jag inte skulle ta tempen i rumpisen nu när hon är så stor... är så trött, ska nog vila en stund så jag kan skriva normalt

• jojja

Kagi--> Jag håller helt med dig! Tycker för det mesta att det är helt onödigt med temp, men fick mig en rejäl utskällning från sjukvårdsrådgivningen häromdagen för att jag inte tempat min 1-åring. "Man ska alltid tempa om man misstänker feber". *sucka*

Och sen blev det än värre när hon fick veta att jag gett alvedon utan att tempa! Då hade sonen precis fått 1-årssprutan varefter bvc säger att vi skulle ge suppar om han visade några som helst tecken på att ha ont osv. Men det dög inte åt den tanteluran inte

Sonen hade rätt hög feber då, men var relativt pigg så när jag hastade iväg till läkaren så tyckte hon inte det var nån fara fastän hon på pappret gärna hade skickat oss direkt till akuten...

Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?