• asaA

Ni med lite större barn, var tar ni temp?

Hej!
    Vår stora tjej (blir fem år) har varit sjuk och haft feber. Vi har då tagit temp naturligtvis, och vi har en stjärttermometer. Till saken är det att jag pratade med en kompis (hon har inga barn) och hon blev lite förskräckt när det kom fram att vi tog temp rektalt. Hennes reaktion var "herregud, är det inte dax att sluta med det snart!?". Hon började prata om att barnen kan ta det som övergrepp och allt möjligt. Vår teja har aldrig brytt sig om att vi tar febern hon lägger sig på sidan och vi ligger och pratar tills termometern piper, inga konstigheter alls. Men jag blev ändå lite fundersam, var tar ni tempen på era "större" barn och om ni har slutat ta rektalt i vid vilken ålder gjorde ni det och varför?

• Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?
  • Mamma till Rasmus

Vi tar rumpterm. och kommer att göra det tills han kan ta under tungan.

Tycker inte att jag gör något övergrepp när jag kolla om mitt barn har feber. Då skulle det väll vara övergrepp om något när vi (personal) tar tempen på den äldre på äldreboendet där jag arbetar. Nej enligt mig så är det ett alternativ inget är bättre eller sämre vad man än väljer.

• MammaAnne

vi har en kille på 4 år och vi tar i armhålan.... funkar kanon.. lilltjejen tar vi fortfarande i rumpan på eftersom hon inte kan sitta still....

• momto5

Vi har både öron, rump och mun temp här hemma.Örontempen används av våran 7 åring och 3 åring.Medans rumptempen används av bebisen.
    Använde nog rumptempen på barnen tills dom var runt 1-2 år sådär..en del örontermomentrar är svåra att få in i små barns öron.Så även våran.
    Tycker inte att ni behöver lyssna på er bekant,utan barn.Så länge er dotter tycker att det är lugnt så är det ju bra.
    Vi tar alltid tempen   på dom när dom känns varma,det kan ju vara stor skillnad i temperatur,fastän det inte känns så med handen på pannan.

kram//mamma 3
  • Marie med två barn

Jag arbetar på en förskola och där använder vi örontermometer. Den är dock inte tillförlitlig så hemma använder jag stjärttermometer. Både på min 2½-åring och på min 5½-åring. Det fungerar jättebra. Jag har erbjudit min 5½-åring muntermometern, men han vill inte.

• Lady Bling

Såg först nu din tråd efter att jag nyss startade en liknande tråd. I mitt fall gällde det lite mindre barn, har en ettåring. Jag brukar ta tempen på henne i rumpan. Sambon tycker att örontemp skulle vara bättre, men vi har ingen sån.

• Coys

Vi änvänder öron då det går snabbast, det är kanske inte det säkraste men det viktiga är inte exakta tiondelar utan i förhållande till hur det var tidigare. Vi har tagit örontempen när vi har varit friska så vi vet när vi har feber.

I ärlighetens namn så tar vi inte tempen alltid iheller då man ändå märker rätt tydligt om de har feber, mycket som lite. Det är ju bara ett tal på hur de mår

• Linda mfl

Vi har två flickor, en på 5 år och en på 1½ och vi har en örontemp, det funkar jättebra och det går så fort.
    Det är ju en fördel eftersom dom små sällan sitter stilla speciellt länge.

• Lovali

I rumpan med den superbra Terumo-termometern från Apoteket. Min dotter är snart 4. Hon gillar inte att ta tempen men accepterar det motvilligt

• loppan1

tar i munnen på dom större och i örat på den lille. Tycker inte om rumptempar!

• carro22

Tar under tungan på min 5 åring !!

Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?