• asaA

Ni med lite större barn, var tar ni temp?

Hej!
    Vår stora tjej (blir fem år) har varit sjuk och haft feber. Vi har då tagit temp naturligtvis, och vi har en stjärttermometer. Till saken är det att jag pratade med en kompis (hon har inga barn) och hon blev lite förskräckt när det kom fram att vi tog temp rektalt. Hennes reaktion var "herregud, är det inte dax att sluta med det snart!?". Hon började prata om att barnen kan ta det som övergrepp och allt möjligt. Vår teja har aldrig brytt sig om att vi tar febern hon lägger sig på sidan och vi ligger och pratar tills termometern piper, inga konstigheter alls. Men jag blev ändå lite fundersam, var tar ni tempen på era "större" barn och om ni har slutat ta rektalt i vid vilken ålder gjorde ni det och varför?

• Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?
  • Trollen

Vi tog tidigare i rumpan men har ändrat till under armen, då sonens läkare sade till oss när sonen blev sjuk. I och med sonens behandling så får han en hög blödar risk av sina mediciner, så nu är det under armen som gäller.

• Janey

Jag tar tempen på min son i armhålan, han är fyra år, snart fem.

• Svamp Bob Fyrkant

Vi tar inte tempen längre och har inte gjort sen barnen var ungefär 3 år...
    Efter det har vi bara kännt att dom har feber och konstaterat det...
    behöver inte veta hur många grader exakt...
    precis samma med mig eller min man, vi tar aldrig tempen.

Vem bor i en ananas på havets botten..?
  • Lycka80

Har en temp som man tar i pannan, och det blir aldrig något bråk när jag ska ta tempen som skönt är

• trollnatt

tar rektalt och örontemp litar inte på örontempen och när tösen har feber får man inte röra hennes ansikte eller öron och då blir det där bak grabben gillar inte öron tempen alls så han tar rekatlt själv ( 10 år) men nu har ju (tack o lov ta i trä) jag ovanligt friska barn mycket sällan sjuka .

• Mia o Simon

Jag tycker inte att örontermometern känns tillförlitlig. Svägerskan har en sån, hon tog tempen på mig med den förra julen när jag var riktigt dålig. Enligt örontempen hade jag då 38 grader och enligt min "rumptermometer"så var det 39 grader..Och jag kände mig verkligen helkass, så det senare alternativet stämde garanterat....Efter det så har la jag bort planerna på att införskaffa en sådan där öronsak.

En arbetskompis var med om att dagis ringde och sa att henne tös på 4 år hade feber, de hade kollat med örontemp, när min arb. kompis kom och hämtade hem sin dotter så tyckte hon att tösen såg ovanligt pigg ut för att vara sjuk. De gick hem och kollade med rumptermometern. Ingen feber...Vill bara nämna detta när vi nu pratar termometrar. Inte alls för att påpeka att dagis använt sig att fel sort, eller att de borde använda den rektala tempen.

Våra ungar, snart 5 år och snart 1½ år accepterar rumptermometern. Lillebror protesterar liiiitegrann men storebror säger inget Och jag själv litar mest på den jag med. Sen är det ju inget trevligt precis mvh Mia

• piixelslyna

Övergrepp? oshit, jadu. När jag var liten, eller t o m upp till 10 års åldern tog min mamma tempen i rumpan. Jag har aldrig mått dåligt av det, och så länge barnet tycker att det är okej så tycker jag att ni ska göra det ! Det verkar ju som om att det är det 'säkraste' sättet att ta reda på temp.

• Hallonpaj

Vi har örontemp som fungerar bra.

Men när jag var lite så var det ju bara "stjärttermometer", som det hette då , som fanns nästan! Det var hel självklart att det var det både barn och vuxna använde, ingen skulle komma på tanken att koppla ihop det med några övergrepp, jag tycker det låter knäppt att tänka så.

Förövrigt fanns bara kvicksilver termometrar, så gammal är jag.

• Flickmamma 75

Alla mina tjejer tar under tungan

Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?