• asaA

Ni med lite större barn, var tar ni temp?

Hej!
    Vår stora tjej (blir fem år) har varit sjuk och haft feber. Vi har då tagit temp naturligtvis, och vi har en stjärttermometer. Till saken är det att jag pratade med en kompis (hon har inga barn) och hon blev lite förskräckt när det kom fram att vi tog temp rektalt. Hennes reaktion var "herregud, är det inte dax att sluta med det snart!?". Hon började prata om att barnen kan ta det som övergrepp och allt möjligt. Vår teja har aldrig brytt sig om att vi tar febern hon lägger sig på sidan och vi ligger och pratar tills termometern piper, inga konstigheter alls. Men jag blev ändå lite fundersam, var tar ni tempen på era "större" barn och om ni har slutat ta rektalt i vid vilken ålder gjorde ni det och varför?

• Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?
  • Lila

Hur gör ni med 1,5 åringar. Vår dotter hatar att ta tempen i rumpan, hon skriker och spattlar så det känns som man begår ett övergrepp. Det hjälper inte vad vi än försöker distrahera henne med.

När har ni andra börjat med andra sorters termometrar och hur fungerade det?

• Christina76

Min dotter skrek och tyckte det var hemskt att ta i rumpan när hon var runt 1,5 år så när hon var 2 år så gick vi över till temp i örat och det fungerar utmärkt!
    Vi tog temp i rumpan på sonen tills han också var ungefär 2 år tror jag, han brydde sig inte alls så det visar ju vad olika barn är.
    Nu är dom 5 och 7 år så det är ju bara i örat som gäller här hemma men jag kan inte påstå att jag behövt ta temp så värst ofta, mina barn är så sällan sjuka som tur är =)
    Men jag minns när jag var barn, då var det kvicksilvertemp i rumpan som gällde tills tonåren, då minns jag att mamma köpte en muntermometer. Men det var ju enbart rumptempar som gällde på 70 och 80-talet!!

• Maca

Vi har köpt örontermometer. Lite dyr, men funkar utmärkt, resultat på en sekund. Innan var det armhålan, men det tar tid. Har faktiskt aldrig tagit rumptemp på någon av mina tre barn...

• olivettan

Örontermometer till tjejen, 8 år.
    Till killen, snart 2 år har jag använt napptermometer mest.
    Ibland örontermometer, men aldrig i rumpan på nån av dom.

• jojja

Men allvarligt - har debatten blivit så snedvriden så att det numera är ett övergrepp att ta tempen i rumpan på barnen??

Rimmar lika illa som den läkare som sa att man inte skulle ge suppar till pojkar, för då blir de gay.

Och, alltså, det finns väl risk för skador om man muntempar oxå och de rycker till ordentligt?

Tycker ni det känns mer som övergrepp på pojkar än flickor? (Ser ut så här i tråden).

• Maca

Jojja: Har aldrig ens tänkt om övergrepp. Men jag tycker inte det är särskillt hygieniskt att ta rumptemp. Så, örontemp tar vi på våra barn och oss vuxna, man byter plastskyddet varje gång och det känns trevligt för alla. Dessutom går det snabbt.

• Odie

Vi tar i rumpan på både 1.5 åringen och 3 åringen. Ser det då rakt inte som nåt övergrepp. Herregud, skulle aldrig komma på tanken ens.
    Däremot kanske jag inte skulle gilla om dagis tex tog tempen i rumpan på mina barn. Men att jag och deras pappa gör det är väl inte det minsta konstigt?!?!

• Vilmagbg

Vi har köpt en örontermometer. Det fungerar kanon. Max(2 år) vill inte ligga still när man ska ta febern så det kändes verkligen jobbigt att ta den i rumpan.
    På förskolan som jag arbetar har vi också en örontermomter.

• älska livet

min son blir 4 år å jag tar tempen i rumpan på han...
    övergrepp????då är det övergrepp när en 40 åring går till docktorn å får tempen i rumpan me då...nä nä nä..övergrepp är det inte
    bästa å säkra sättet å få rätt temp tycker jag å så länge barnen inte protesterar så tycker jag man kan forsätta

• Binis
    Skulle aldrig få för mig att ta temp i rumpan på Ida, har såna hemska minnen av att ta tempen på det viset från när jag var lten att det vill jag ej utsätta Ida för När det finns andra alternativ varför ska man använda det som är mest obehagligt? För inte hade ni vuxna fått för er att ta tempen i rumpan? Varför då utsätta sina barn för det?
    Mamma till lill Ida, 040721. Väntar lillebror 060505.
Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?